"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Slagsmål/kapløb.

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Slagsmål/kapløb.

Indlæg af crazy seahorse »

Tog et par billeder i går, af et kapløb eller en kamp mellem et par af mine koraller.
Min M."pokerstar" er ved stille og roligt at overgro grenene på en orange Digitata. Det ser ret godt ud, for de har begge flotte farver synes jeg.
Pokerstar og orange digi kæmper om pladsen..jpg
Det samme er sket lige ved siden af. Her er kampen overstået og jeg har nu en grenet M."superman".
Superman overgror en koralgren..jpg
Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af ole kekkonen »

:GO


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af trine... »

Har lige send en lignende problemstilling videre til Stig. Her var det en M.Capricornis som var i færd med at encrustere en M.Capitata... Dog så man ingen decideret allelopatisk reaktion eller dødt væv på den underlegne, hvilket helt sikkert skyldes at de er i samme familie.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af trine... »

Men det ses tydeligt hvor konkurrence præget et miljø vi har med at gøre.. survival of the fittest!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af crazy seahorse »

trine... skrev:Har lige send en lignende problemstilling videre til Stig. Her var det en M.Capricornis som var i færd med at encrustere en M.Capitata... Dog så man ingen decideret allelopatisk reaktion eller dødt væv på den underlegne, hvilket helt sikkert skyldes at de er i samme familie.
Det er også min observation. Så længe det er i samme familie. De kæmper "fredeligt" og prøver at overvokse eller overskygge hinanden - og så tager den hurtigst voksende over og napper alt lyset. (hvilket ved nærmere eftertanke ikke er så fredeligt endda. Det er lidt lusket)
Min "superman" og "pokerstar" er næsten vokset sammen. Når de mødes begynder de at vokse opad, ryg mod ryg - indtil den ene vinder.
Superman og pokerstar..jpg
Jeg oplever også, at når det kommer til Acro vs Monti, så kan der opstå en slags demilitariserede zoner, hvor der ikke vokser noget. Om det vil ændre sig over tid må tiden vise.
Det afhænger givet vis også af, hvilke typer det drejer sig om.
Min A.anthocercis og "pokerstar" mødes også og her er sådan en zone opstået. Lidt det samme sker, hvor A.horrida og "pokerstar" mødes. Her er zonen bare ikke så klart defineret.
A.anthocercis og pokerstar..jpg
Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af Carsten »

Dengang jeg havde rigtig gang i væksten, synes jeg at det altid var Acropora der vandt, når kampen stod mellem dem og så Montipora, men selv Acropora kom til kort overfor Hydropora.
Oplevede at en Montipora og en Millepora dichotoma, voksede ind mellem hinandens grene uden nogen form for reaktion


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af PederP »

Det ser i hvertfald fedt ud. :)

Montier oplever jeg også vokse over hinanden uden den store kamp.
Nært beslægte acroer kan også vokse sammen uden kamp. Havde 3 farver staghorn som smeltede godt sammen.
Selv om de slås første gang, kan der godt opstå fred næste gang vævet mødes.

Hos mig vinder acroer kun første kamp. Og man får en død zone mellem dem. Men montier bliver ved. Bliver mere tolerante for kemisk krig med tiden. Og prøver måske også med en taktik hvor de vokser henover, med lidt afstand til den de vil kvæle..


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Slagsmål/kapløb.

Indlæg af Mic4700 »

Flotte billeder Erik , Intr. Som Sps koraller kan udkonkurrere hinanden , spændende og følge med i. :)


Besvar

Tilbage til "Billeder"