"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Karantæne akvarie ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Nogle der skal være med på et indkøb så der kan spares på fragten, skriv gerne en pb eller meld ind her i tråden.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

troels skrev:Nix, du skal købe det i f.eks. US eller UK, ved ikke om det fåes i Sverige / Tyskland
Kan hverken finde det i Tyskland eller for dens sags skyld i Skandinavien...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.
Er det ikke en sandhed med modifikationer?
Man kan da i hvert fald købe både formalin og malakitgrøn der kan bruges til nogle parasit former - i hvert fald på Koi. Kaliumpermanganat er endnu mere effektivt mod mange parasitter og det kan man da også sagtens købe. Tror langt de fleste fohandlere af Koi sælger et meget bredt udvalg af forskelligt medicin, selv antibiotika har jeg set. Jeg tager for givet at i hvert fald de mange forskellige typer medicin som de åbent reklamerer med, vel må være lovlige at sælge. https://nordjyskkoicenter.dk/medicin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Malakitgrøn, formalin, metyhlenblåt og Kaliumpermanganat, er jo midler som bruges til meget andet end fiskemedicin.
Men det som i udlandet sælges som medicin til fisk, skal godkendes, for at måtte sælges.
Noget sælges ikke som fiskemedicin, men som vandforbedrings midler.
En del af det som sælges indeholder ikke de stoffer som gør at det kræver en godkendelse. Du an jo også købe meget snakeoil til mennesker, som siges at have en helbredende effekt.
Mon ikke det er det samme med de "medikamenter" som åbent sælges.
Hvor og hvilken form for antibiotika har du stødt på?

Fik at vide fra en akvarie butik, at det kunne koste dem 10000, hvis de blev taget i at sælge noget medicin

Har også fået fortalt at en af grundene er at al dokumentation skal over sættes til dansk og godkendes i hvert land. Det koster en formue, som aldrig vil blive tjent ind igen.
Men på det store markeder, Tyskland/Frankrig osv... betyder det mindre da omsætningen er så meget større


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Thue »

Det sværeste med kobber behandling er og teste ordentligt syntes jeg, prøvede med en del forskellige test sæt og det som jeg fandt bare lidt andvendeligt er det seachem selv laver. I mit karantæne som jeg havde den gang jeg havde mange store kejsere havde jeg en lille skummer i men den skummede lidt af medicinen ud så den blev tager fra igen, det man skal teste meget for i et karentæne er ammonia da den kan stige meget pludselig og give dødsfald så man skal holde nøje øjemed værdier og være klart til vandskift og derefter opfyldning af det medicin man bruger. Nogle fisk kan være drilske og få til og indtage føde under kobber behandling så også en god ide at de spiser inden behandling påbegyndes

Mvh thue


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

I mange af de film og tekster jeg har læst de sidste par dage anbefales det at skifte vand flere gange om uge, nogle anbefaler ligefrem at skifte vand dagligt...


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Thue skrev:Det sværeste med kobber behandling er og teste ordentligt syntes jeg, prøvede med en del forskellige test sæt og det som jeg fandt bare lidt andvendeligt er det seachem selv laver. I mit karantæne som jeg havde den gang jeg havde mange store kejsere havde jeg en lille skummer i men den skummede lidt af medicinen ud så den blev tager fra igen, det man skal teste meget for i et karentæne er ammonia da den kan stige meget pludselig og give dødsfald så man skal holde nøje øjemed værdier og være klart til vandskift og derefter opfyldning af det medicin man bruger. Nogle fisk kan være drilske og få til og indtage føde under kobber behandling så også en god ide at de spiser inden behandling påbegyndes

Mvh thue
Thue, jeg har svaret dig på pb :y


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af PoulD »

Michael: Tror du MÅSKE kan købe det på Amazon.de (skal være DE - ikke UK de vil ikke sende den slags til DK) https://www.amazon.de/Seachem-Laborator ... B00025K0QC" onclick="window.open(this.href);return false;

@Carsten: Jeg mente jo ikke det var forkert hvad du sagde, men blot med modifikationer. Det der er kærnen er jo, at langt den overvejende del af alvorlige sygdomme akvarister oplever med deres fisk jo formentlig skyldes parasitter. Og til behandling af det, kan man altså købe ganske mange forskellige former for virksomme medikamenter / "medicin". Synes ikke man med rimelighed kan tale om nake-oil.
Antibiotika og lign. er self. ikke noget der reklameres med, men nogle af dem der handler Koi i 100.000 kr. klassen har nu alligevel udstyr og medicinrum der er fuldt på højde med et dyrehospital.

Cupramine / kobber er uden tvivl et effektivt middel, men i nogle tilfælde tror jeg dog andre midler kan være bedre. F.eks. til behandling af klovnfiske-syge / brooklynella ville jeg tro formalin er mere effektivt. Cupramine vil nok endda være fejlmedicinering. Men stadig, det var ikke kun i sjov jeg sagde det med dossering og induktionstid. Hvis man ikke er 100% sikker på hvad man behandler eller ikke har fuldstændig styr på ting som grænseværdier for dossering og induktionstid samt bivirkninger, for det medikament man anvender, skal man måske hellere lade være. Såvel med formalin som andre medikamenter kan kuren meget hurtigt blive værre end sygdommen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Michael: Tror du MÅSKE kan købe det på Amazon.de (skal være DE - ikke UK de vil ikke sende den slags til DK) https://www.amazon.de/Seachem-Laborator ... B00025K0QC" onclick="window.open(this.href);return false;

@Carsten: Jeg mente jo ikke det var forkert hvad du sagde, men blot med modifikationer. Det der er kærnen er jo, at langt den overvejende del af alvorlige sygdomme akvarister oplever med deres fisk jo formentlig skyldes parasitter. Og til behandling af det, kan man altså købe ganske mange forskellige former for virksomme medikamenter / "medicin". Synes ikke man med rimelighed kan tale om nake-oil.
Antibiotika og lign. er self. ikke noget der reklameres med, men nogle af dem der handler Koi i 100.000 kr. klassen har nu alligevel udstyr og medicinrum der er fuldt på højde med et dyrehospital.

Cupramine / kobber er uden tvivl et effektivt middel, men i nogle tilfælde tror jeg dog andre midler kan være bedre. F.eks. til behandling af klovnfiske-syge / brooklynella ville jeg tro formalin er mere effektivt. Cupramine vil nok endda være fejlmedicinering. Men stadig, det var ikke kun i sjov jeg sagde det med dossering og induktionstid. Hvis man ikke er 100% sikker på hvad man behandler eller ikke har fuldstændig styr på ting som grænseværdier for dossering og induktionstid samt bivirkninger, for det medikament man anvender, skal man måske hellere lade være. Såvel med formalin som andre medikamenter kan kuren meget hurtigt blive værre end sygdommen.
Jeg har da fået sendt "medicin" fra England. Det er ofte blot englænderne der ikkevil sende til Dk, og det er uanset hvad. Men tyskerne er heller ikke fejlfrie.
Det jeg mente med Snake-oil er de mange ting som sælges hvor det siges at være urteudtræk og sådan noget. Alt det med formalin osv.. er slet ikke det jeg tænker på som snake-oil.

Logisk at dem der har de der sindsyge dyre koier, også har noget at kurere dem med. Medicinen er som sådan ikke forbudt, den skal blot være udskrevet af en dyrlæge.
Det kan svare sig for et koi center, at få det udskrevet, men for os andre som måske skal bruge 5 gram, løber regningen hurtigt løbsk, når dyrlægen måske skal have 5 gange så meget for recepten som midlet koster.
Og det er ikke mange dyrlæger der forstår sig på saltvandsfisk.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har gode erfaringer med at få udskrevet medicin gennem dyrlæge. Og vil helt klart gå den vej, hvis det bliver nødvendigt en anden gang.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Birkefeldt skrev:Jeg har gode erfaringer med at få udskrevet medicin gennem dyrlæge. Og vil helt klart gå den vej, hvis det bliver nødvendigt en anden gang.
Det vil jeg prøve, har da også et godt forhold til den lokale dyrlæge pga vores hund som var hyppig gæst hos ham (RIP Choco :( ). Så håber jeg at kunne skaffe medicin den vej, ellers har jeg fundet en alternativ vej til div. medicin så det skulle ikke være et problem at skaffe mere.

Men et yderst rart medlem af forummet kontaktede mig og har foræret mig en flaske Cupramine (takker mange gange endnu en gang :GO ) som jeg i første omgang vil behandle alle fremtidige nyankomne fisk med.

Derudover er jeg kommet skridtet længere med mit projekt karantæne akvarie, da jeg har fået købt mig selve akvariet som blev et Akvastabil Move 275 med møbel. Dette er blevet samlet og nu opsat, det er nu igang med at blive fyldt op med vand og vil i den forbindelse bruge ca 100 liter vand fra display når der skal skiftes vand senere på weekenden.

Planen er at hele display akvariet vil blive tømt igen, fisk kommer i behandling henover de næste par måneder og display akvariets stenopsætning skal omrokeres så denne bliver som ønsket fra opstart af akvariet. Den nuværende stenopsætning er mere eller mindre bare blevet kastet ned i akvariet da selve flytningen fra tidligere akvarie skulle gå hurtigt og derved var jeg tvunget til at gå på kompromis med bla. stenopsætningen så dette skal der nu rodes bod på.

Så det eneste der nu mangler er at få filteret indkørt samt der skal skaffes lidt PVC i større størrelser som skal bruges af fiskene som tryghedsskabende.
Vedhæftede filer
0FF91235-7018-4E15-96FF-9ACE9C7B54DF.jpeg
B4B61CB3-2EA7-40D3-AA54-76FFBAD5D5CC.jpeg
6F4AF809-7218-453E-A20A-C3910496FB71.jpeg


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Mikas »

Der bliver altså ik sparet på noget hjemme hos Michael :p ser godt ud !!


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Marco R »

Mikas skrev:Der bliver altså ik sparet på noget hjemme hos Michael :p ser godt ud !!
+1 Godt nok lækkert :GO


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Thue »

Super fedt karentæne akvarie Michael, dejligt og se når folk virkelig går op i tingene, er slet ikke i tvivl om det nok skal blive rigtig godt det der

Mvh thue


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Mikas skrev:Der bliver altså ik sparet på noget hjemme hos Michael :p ser godt ud !!
Marco R skrev:
Mikas skrev:Der bliver altså ik sparet på noget hjemme hos Michael :p ser godt ud !!
+1 Godt nok lækkert :GO
Thue skrev:Super fedt karentæne akvarie Michael, dejligt og se når folk virkelig går op i tingene, er slet ikke i tvivl om det nok skal blive rigtig godt det der

Mvh thue
Takker :GO

Ja, det var ikke den billigste løsning og det kunne bestemt også været lavet billigere end nyt koster. Derudover kunne det også have været mindre ifht de fisk jeg skal have. Men jeg havde et krav til akvariet om at det også skulle være lidt lækkert at arbejde med samt evt. at kunne bruges til andet end karantæne i fremtiden. Derudover skal det også kunne stilles frem som pryd på et senere tidspunkt med enten fersk eller saltvand.

Det gode ved dette akvariemøbel er at man kan tage skillevægge/hylder ud af skabet så man derved kan sætte en større sump ind da det kun støttes på de kræftige sideplader. Så alle muligheder står åben alt efter hvad fremtiden kunne bringe af ønsker i akvarieform.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Wiinberg »

I USA er der vist mange der bruger et eller andet "prime" til at undgå ammonium i karantæneakvarier. Så man ikke absolut skal have LS eller andet biologisk filter som skal renses osv. Jeg ved ikke lige hvad et dansk alternativ er, men det kunne da undersøges.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:I USA er der vist mange der bruger et eller andet "prime" til at undgå ammonium i karantæneakvarier. Så man ikke absolut skal have LS eller andet biologisk filter som skal renses osv. Jeg ved ikke lige hvad et dansk alternativ er, men det kunne da undersøges.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1909" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon ikke sådan noget kan bruges.

Fandt det også på Koralfarmens hjemmeside, men der var ingen tekst eller pris


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karantæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

DT= Display-Tank
KT= Karantæne-Tank

Hvordan fremgangsmetoden skal være er jeg ikke helt sikker på endnu. Dette har jeg da også lidt tid til at finde ud af da DT først skal omrokeres inden KT reelt bliver et KT (håber det giver mening :wink: )

Først skal alt levende fra display-akvariet en tur ned i det fremtidig KT for derefter at lave stenopsætning i DT og efterfølgende koraller i DT. Når DT er omrokeret med ny stenopsætning og koraller er placeret får det ro de næste par måneder hvor mine nuværende fisk så vil blive behandlet med Cupramine i KT. Så KT vil faktisk først blive et KT når omrokering i DT er fuldført. Denne omrokering af DT regner jeg med vil kunne gøres over en weekend, af samme årsag skulle det ikke være et problem at køre uden skummer i KT den ene weekend der bruges til at få lavet den nye stenopsætning i DT.

Fremtidige fisk vil ikke komme i DT før de er behandlet og observeret i KT minimum et par måneder.

På returrøret i KT er det planen at lave et bypas hvor der vil blive tilknyttet et filter som skal stå i selve KT. Derfra vil der kunne filtreres med kul eller ligende efter behov.
Vedhæftede filer
0C0681F5-51BE-4144-9A4F-17CE8031D7C0.jpeg
F45C41B4-6885-4780-9239-F611934B26F3.jpeg


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:
Wiinberg skrev:I USA er der vist mange der bruger et eller andet "prime" til at undgå ammonium i karantæneakvarier. Så man ikke absolut skal have LS eller andet biologisk filter som skal renses osv. Jeg ved ikke lige hvad et dansk alternativ er, men det kunne da undersøges.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1909" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon ikke sådan noget kan bruges.

Fandt det også på Koralfarmens hjemmeside, men der var ingen tekst eller pris
Kan der ikke på deres side skiftes sprog så os som ikke har Tysk som værende 1-2 sprog kan forstå alt der skrives om produktet?


rsagnar01
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: man 28. nov 2016 22:46
7
Postnummer: 9740 Jerslev Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Karantæne akvarie ?

Indlæg af rsagnar01 »

jeg køber det gennem amazon uk men tror prisen er ca det samme


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Wiinberg »

Lord Mike skrev:
Carsten skrev:
Wiinberg skrev:I USA er der vist mange der bruger et eller andet "prime" til at undgå ammonium i karantæneakvarier. Så man ikke absolut skal have LS eller andet biologisk filter som skal renses osv. Jeg ved ikke lige hvad et dansk alternativ er, men det kunne da undersøges.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1909" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon ikke sådan noget kan bruges.

Fandt det også på Koralfarmens hjemmeside, men der var ingen tekst eller pris
Kan der ikke på deres side skiftes sprog så os som ikke har Tysk som værende 1-2 sprog kan forstå alt der skrives om produktet?
Aquafair er desværre kun på tysk.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlæg af Lord Mike »

Wiinberg skrev:
Lord Mike skrev:
Carsten skrev:
Wiinberg skrev:I USA er der vist mange der bruger et eller andet "prime" til at undgå ammonium i karantæneakvarier. Så man ikke absolut skal have LS eller andet biologisk filter som skal renses osv. Jeg ved ikke lige hvad et dansk alternativ er, men det kunne da undersøges.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1909" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon ikke sådan noget kan bruges.

Fandt det også på Koralfarmens hjemmeside, men der var ingen tekst eller pris
Kan der ikke på deres side skiftes sprog så os som ikke har Tysk som værende 1-2 sprog kan forstå alt der skrives om produktet?
Aquafair er desværre kun på tysk.
Har brugt Chrome til at oversætte så selv jeg forstår...


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Karantæne akvarie ?

Indlæg af MortenL »

Nå, tænker lige jeg vil skrive et par linje i den her tråd.

Vi har jo nok alle læst om karentæne akvarier og overvejet om det var muligt. De fleste af os "tager chancen" og putter fiskene i DT'en ofte fordi vi ikke har et ekstra akvarie til rådighed. Så har jeg også gjort det de sidste 5 år. Nu hvor jeg har skiftet DT og havde sat et 128 liters op til at opbevare fisk og koraller i flytning, valgte jeg at beholde 128'eren i drift, for at kunne lave karentæne. Jeg havde i optakten til skift af DT afholdt mig for at købe fisk, netop fordi jeg ville undgå at skulle flytte for mange fisk. Derfor har der været en stor trang til at købe fisk, nu hvor DT er oppe at køre (mangler stadigvæk lidt stensætning, AquaScape).

Sidste lørdag fik jeg så købt lidt ind, en Chelmon Rostratus, en koralvogter samt 4 Anthias'er. Rostratus'en som er mit ynglings fisk, var noget skræmt i karentæne baljen, og har taget en uge for at komme igang med at spise, men nu hakker den mysis i sig med stor fornøjelse, alt andet har den ikke ville røre, skal dog prøve med noget andet også, evt muslinge.

Rostratus'en har desværre hvide pletter, og Dannebro'rejen som jeg ikke fik med over i DT, har været flittigt besøgt af alle fiskene, selvom jeg kan læse mig til at rejer ikke kan fjerne marine ich. Så ud over skummer har jeg også sat UV på baljen, dog først efter et par dage, der er også lidt levende sten fra flytningen. Rostratusen ser dog ud til at være i langt bedre form nu hvor den æder. Jeg har desuden også sænket saliniteten de sidste 4 dage.

Hvad er formålet så med det her opslag, erfaringer!!. Jeg har et par gange før forsøgt mig med en Rostratus og må sige, at ryger den direkte i DT'en, så er det godt nok en hård omgang for sådan en fisk, specielt hvis den ikke har lært at spise frost. Så skal der være godt med pods på stenene for at den kan overleve. Jeg håber at komme i af med marina ich'en og kunne få fiskene over i DT'en til jul. Så jeg evt kan få købt lidt flere fisk. Tanken om at mine 4 store kirurger skulle få Ich er ikke til at klare, så jeg håber det lykkedes.

Hvad er andres erfaringer med karentæne.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Karantæne akvarie ?

Indlæg af Holst »

Hvis det er ich, så kan du vha. 2 karantæne akvarier (Behøver ikk være andet end et par spande næsten) for at udrydde ich ved at bryde deres kæde.
Tank to Tank transfer method..

https://www.reef2reef.com/threads/tank- ... od.192655/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nem, men stressende.. Men absolut ikk mere stressende end ferskvandsdyb som nogle foretrækker.

Virker selvfølgelig kun ved parasitter..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"