"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skifter du vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Vandskifte

Aldrig
7
10%
Ugentlig
15
21%
Hver 14. dag
11
16%
Hver måned
12
17%
Ind i mellem
25
36%
 
Afgivne stemmer: 70

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Skifter du vand?

Indlæg af Engelquist »

Hvor tit skifter I vand?
Hvor meget skifter I?
Eller skifter I overhovedet ikke?

Argumenter gerne: har det nogen synlig effekt på dit system, at du skifter vand jævnligt- eller har det nogen betydning at du aldrig skifter?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Engelquist »

Har altid kørt med 10 % hver måned... men om det har den store effekt, kan jeg godt være i tvivl om- for hvis man kører med f.eks Rowaphos, burde det vel ikke være nødvendigt, for at fjerne skidt?
hvis man kører med balling, bliver sporeelementer jo løbende tilført, hvilket også overflødiggør vandskifte af den grund?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Bokelund »

Jeg laver egentlig ikke vandskift for at eksportere "skidt" ud af systemet, men for at tilføre sporeelementer.
Skifter omkring 3-4 procent hver 14. dag.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skifter du vand?

Indlæg af StarF »

Når der bliver solgt fragmenter, eller sumpen bliver støvsuget. Mit akvarie som nærmer sig et års tid snart, har fået fjernet 10l engang.

alt vandet fra mit gamle akvarie blev taget med over i det nye, og det kom fra et akvarie på 3 år, der aldrig havde fået skiftet vand.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Engelquist »

StarF skrev:Når der bliver solgt fragmenter, eller sumpen bliver støvsuget. Mit akvarie som nærmer sig et års tid snart, har fået fjernet 10l engang.

alt vandet fra mit gamle akvarie blev taget med over i det nye, og det kom fra et akvarie på 3 år, der aldrig havde fået skiftet vand.
Hvordan holder du styr på skidtet i vandet? bruger du Rowaphos eller lign? og hvad med sporestoffer: Balling?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Tykki »

10 % hver 14 dag. Je kan se det virker, men jeg køre også uden nogle reaktore , alger eller lignende.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skifter du vand?

Indlæg af StarF »

Engelquist skrev:
StarF skrev:Når der bliver solgt fragmenter, eller sumpen bliver støvsuget. Mit akvarie som nærmer sig et års tid snart, har fået fjernet 10l engang.

alt vandet fra mit gamle akvarie blev taget med over i det nye, og det kom fra et akvarie på 3 år, der aldrig havde fået skiftet vand.
Hvordan holder du styr på skidtet i vandet? bruger du Rowaphos eller lign? og hvad med sporestoffer: Balling?
God skummer, lidt aktivt kul, lidt zeolit, lidt rowa, og så mine siporax filter. Tilsætter fauna marins color element, og køre ellers bare arm media på min kalk reactor.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skifter du vand?

Indlæg af PoulD »

Jeg skifter ca. 8% med 1-2 ugers mellemrum. Bruger disse vandskift til at støvsuge sumpen og lign. Uden at have ret meget belæg for det, tænker jeg det nok også har lidt sideeffekter, såsom at rette op på saltbalancen, tilføre sporelementer samt skifte lidt svagt lysegult vand ud med helt klart.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Engelquist »

PoulD skrev:Jeg skifter ca. 8% med 1-2 ugers mellemrum. Bruger disse vandskift til at støvsuge sumpen og lign. Uden at have ret meget belæg for det, tænker jeg det nok også har lidt sideeffekter, såsom at rette op på saltbalancen, tilføre sporelementer samt skifte lidt svagt lysegult vand ud med helt klart.
Jeg overvejer selv spørgsmålet: hvorfor overhovedet skifte vand?
I mit nye setup, vil jeg køre med Balling, hvilket vil tilføre sporeelementer løbende...
Effektiv skumning og filtering med Rowaphos, burde fjerne det meste skidt fra vandet...
Mht gul farvning, får min skummer tilsat to timers ozon pr døgn, hvilket burde sikre krystalklart vand...

Så er vandskift i virkeligheden spild af penge?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Macdoo »

Prøv og se på Triton metoden. Jeg kører selv med den og det er uden vandskift.


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Skifter du vand?

Indlæg af martinknorr »

Køre stort set uden vandskifte. Det bliver som regel til 5-10% hvert år til halvanden. Det er mere for at tilføre lidt nyt.

Køre med god afskumning, refugium og Balling


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skifter du vand?

Indlæg af StarF »

Engelquist skrev:
PoulD skrev:Jeg skifter ca. 8% med 1-2 ugers mellemrum. Bruger disse vandskift til at støvsuge sumpen og lign. Uden at have ret meget belæg for det, tænker jeg det nok også har lidt sideeffekter, såsom at rette op på saltbalancen, tilføre sporelementer samt skifte lidt svagt lysegult vand ud med helt klart.
Jeg overvejer selv spørgsmålet: hvorfor overhovedet skifte vand?
I mit nye setup, vil jeg køre med Balling, hvilket vil tilføre sporeelementer løbende...
Effektiv skumning og filtering med Rowaphos, burde fjerne det meste skidt fra vandet...
Mht gul farvning, får min skummer tilsat to timers ozon pr døgn, hvilket burde sikre krystalklart vand...

Så er vandskift i virkeligheden spild af penge?
Jep... Mit forrige akvarie kørte fint, masser af vækst og farve, uden at skifte vand over 3 år... Hvis vandet ikke fejler noget, og alle værdier er som de skal være, hvorfor så skifte?

Kendte en der havde et akvarie igennem 7 år, det kørte uden vandskifte og hans sps koraller stod super flot altid. Det skader uden tvivl ikke at skifte vand, men jeg gider ikke døje med det.


Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Palle B »

Jeg skifter 10% hver uge.
Har hørt at zoaerne skulle have godt af det.
Kører med Red Sea Pro salt.
Balling (ca,mg,kh)
Ca. 150 g Rowa pr. måned (300 l balje)
Skummer "the"
Kører med Theiling Rollermat filter
Senest rettet af Palle B man 6. nov 2017 21:22, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Jesper Krogh »

jeg skifter 7 liter hver dag, på mit 720 med 200liter sump.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skifter du vand?

Indlæg af PoulD »

Engelquist skrev:
PoulD skrev:Jeg skifter ca. 8% med 1-2 ugers mellemrum. Bruger disse vandskift til at støvsuge sumpen og lign. Uden at have ret meget belæg for det, tænker jeg det nok også har lidt sideeffekter, såsom at rette op på saltbalancen, tilføre sporelementer samt skifte lidt svagt lysegult vand ud med helt klart.
Jeg overvejer selv spørgsmålet: hvorfor overhovedet skifte vand?
I mit nye setup, vil jeg køre med Balling, hvilket vil tilføre sporeelementer løbende...
Effektiv skumning og filtering med Rowaphos, burde fjerne det meste skidt fra vandet...
Mht gul farvning, får min skummer tilsat to timers ozon pr døgn, hvilket burde sikre krystalklart vand...

Så er vandskift i virkeligheden spild af penge?
Især da ved balling ville jeg tro man risikerer at skævvride sammensætningen med tiden. Ikke mindst hvis der er meget stort forbrug af balling. Havvand består jo af rigtig mange ting og hvis man tilfører flere liter balling væsker om ugen kan man vel let risikere at få forskubbet f.eks. natriumclorid, kalium eller en eller hvilken som helst anden værdi, bortset fra Ca. KH og Mg, bare en anelse. Der er mange parametre, men du har kun de 3 haner + ferskvandshanen, at skrue på, og selv en ubetydelig skævhed kan jo akkumulere sig voldsomt op på et år. Tænker, hvis man vil køre helt uden vandskift er man nok nødt til at teste regelmæssigt for rigtig mange parametre og løbende justere for eventuelle skævheder.

Jeg synes i øvrigt jeg har en ganske anstændig skummer, men alligevel lægger der sig vildt meget møg på bunden af min sump på bare en uge. En meget tæt filterpose på nedløbet kunne måske løse det, men det er også besværligt og jeg ønsker heller ikke at polere vandet fuldstændigt (især ikke for bakterieplankton, pods og andre mikroorganismer).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Jones »

Jeg skifter hver uge men jeg har også kun fisk. Ingen koraller her. Eller jo, lidt i sumpen. Kan tydeligt se en forskel på alger, hvis jeg undlader skift. Så kommer de hurtigt alle steder


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Carsten »

Har svaret "ind i mellem" nogle gange 1 måned andre gange så hver 3.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Skifter 6L en gang hver eller hver anden uge, aner ikke hvorfor jeg gør det, for har intet nærring (har kun et par fisk) og har aldrig rigtig gjort det i mine tidligere akvarier. Men troede det ville være nødvendigt hvis jeg ville holde de mere krævende sps'er


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Skifter du vand?

Indlæg af tim_rn »

Mit indtryk er at alle jer, der ikke laver vandskift regelmæssigt i en eller anden grad doserer, kører med kalkreaktor eller andet fancyt, right?

Vandskiftet må i min verden så have sin berettigelse hos os, der endnu ikke tilsætter, så værdierne ved vækst kan holde sig stabile. Hvor ofte det så skal gøres ved jeg ikke, og hvis der skiftes med 1-3 ugers mellemrum må man vel også antage at svingene i værdierne er markante, i hvert fald i forhold til hvad dosering kunne have været.

En sidste ting, som ingen afslører herinde er alderen på akvariet - her er det vel også vigtigt, om man er nået så langt, at systemet kan nedbryde den næring, der nu engang tilføres til fisk/koral og herefter om disse så kan optages.

Personligt er jeg selv først nu nået dertil hvor værdierne er stabile, ikke mindst grundet et minirefugium jeg synes fungerer optimalt. Førhen så jeg ingen udvej end vandskift. Men jeg har heller ikke den fjerneste ide om hvad jeg laver. ;) Så godt at læse lidt om hvad I andre får til at fungere.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Skifter du vand?

Indlæg af ViggoN »

Nu er der flere som skriver de støvsuger deres sump? Hvad bruger i til det, min kunne nemlig godt trænge til det?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Carsten »

ViggoN skrev:Nu er der flere som skriver de støvsuger deres sump? Hvad bruger i til det, min kunne nemlig godt trænge til det?
Ved at nogle bruger sådan en:
https://www.ebay.com/itm/Hot-Aquarium-B ... SwUn9Z~sff" onclick="window.open(this.href);return false;

Har selv en stående, men har ikke fået den afprøvet endnu


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg skifter som sagt 7 liter hverdag. (automatisk) og kører også med kalkreacktor


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
ViggoN skrev:Nu er der flere som skriver de støvsuger deres sump? Hvad bruger i til det, min kunne nemlig godt trænge til det?
Ved at nogle bruger sådan en:
https://www.ebay.com/itm/Hot-Aquarium-B ... SwUn9Z~sff" onclick="window.open(this.href);return false;

Har selv en stående, men har ikke fået den afprøvet endnu
Jeg har brugt sådan en 1 års tid, og ville ikke undvære den, netop da jeg er en af dem, som ikke skifter vand heller, da jeg havde akvarie. Så den bliver du glad for :y


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Skifter du vand?

Indlæg af ViggoN »

Fedt det sgu en god ide


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skifter du vand?

Indlæg af PoulD »

ViggoN skrev:Nu er der flere som skriver de støvsuger deres sump? Hvad bruger i til det, min kunne nemlig godt trænge til det?
En lille billig lænsepumpe er velegent hvis der plads http://www.biltema.dk/da/Bat/Pumpe/Lans ... 000020353/" onclick="window.open(this.href);return false; Er sumpen tæt fyldt med teknik o.s.v. kan man også sagtens bruge de små tynde pantry pumper vi bruger til osmosevand (evt, i gennemløbudgaven med et lille stykke slange) . De går dog i stå hvis de skal æde småsnegle eller andre meget solide ting. De er heller ikke bygget til at køre mere end et kvarters tid eller så ad gangen, men det er mere end rigeligt til at fylde en 28L dunk. De kan heller ikke tåle saltvand i længden, men hvis man ellers skyller den i ferskvand hver gang man har brugt den holder den formentlig nok et par år eller 3.

Tip: Når man er færdig i sumpen kan man evt. bruge sådan en lille pumpe den modsatte vej i DT til at blæse stensætning ren med.

PS: Den Carsten linker til, er vist mest beregnet til at rense groft bundlag med, men kan måske nok bruges alligevel, hvis man har plads. @Marco: Personlig ville jeg aldrig lade det beskidte vand løbe tilbage i akvariet igen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev: PS: Den Carsten linker til, er vist mest beregnet til at rense groft bundlag med, men kan måske nok bruges alligevel, hvis man har plads. @Marco: Personlig ville jeg aldrig lade det beskidte vand løbe tilbage i akvariet igen.
Jeps den er mest beregnet til at rense bundlag. Men skærer du tænderne ned til halvhøjde, eller fjerner dem helt, så måden kunne tage slam.

Hvorfor ville du ikke genbruge vandet? det løber jo gennem en filtersok


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skifter du vand?

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
PoulD skrev: PS: Den Carsten linker til, er vist mest beregnet til at rense groft bundlag med, men kan måske nok bruges alligevel, hvis man har plads. @Marco: Personlig ville jeg aldrig lade det beskidte vand løbe tilbage i akvariet igen.
Hvorfor ville du ikke genbruge vandet? det løber jo gennem en filtersok
Jeg kan heller ikke se det, da filtersokken nemlig tager det, og de bitte bitte små støvpartikler, som kommer ud, tager skummeren/filtersokken eller hvad folk nu bruger. Jeg skyller filtersokken underhanen, når jeg er færdig, eller hvis den lige trænger til at blive rengjort, hvis der har været meget detritus, eller da jeg havde et kæmpe Cyano-udbrud, der var den super :happy:

Den som jeg har, fra akvariebutikken.dk, der har jeg bare pillet den del med tænderne af, og så bruger jeg bare røret, som kan indstilles i højden, og det fungere perfekt :GO


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skifter du vand?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev: Hvorfor ville du ikke genbruge vandet? det løber jo gennem en filtersok
Vi kommer nok lidt ved siden af denne tråds emne. Det var ment tiil Marco hvis han støvsugede sit bundlag (hvilket jeg nu kan se nok ikke er tilfældet). Mange af de kloge argumenter jo for ikke at støvsuge bundlaget, især hvis det er fint sand. Der imidlertid også mange der er uenige, så det kan let blive en gigantisk OT diskussion, men hvis man vælger at støvsuge sit bundlag, ville jeg i hvert fald anbefale at hælde det beskidte vand i den store Bing & Grøndahl. En filtersok, uanset hvor tæt den er, vil ikke fjerne noget som helst der er opløst i vandet (også godt det samme i det tilfælde, for eller ville den nok også fjerne calcium, magnesium og karbonater)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"