"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp, det crasher!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Hjælp, det crasher!

Indlæg af Segalt »

Hej
Vi startede med et brugt 60 liters og det har kørt rigtig fint, så vi tænkte at nu var tiden inde til at flytte i noget større. Vi fik fat i et 180 liters. Fik vandniveauet op og købte kørende sten i. Derefter satte vi vores egne sten i og fiskene,samt alle korallerne. Det er så her vores problem opstår... Da alle korallerne blev sure og trak sig ind i sig selv, ja nogle er næsten helt forsvundet... Det bliver bare værre og værre for hver dag der går... Temperaturen har været lidt ustabil den sidste uges tid, men har i et par dage været stabil nu... Men de forsvinder mere og mere. Der er en enkelt euphyllia der begynder at titte frem, men ellers er det et meget trist syn... Jeg har kun mig selv at være sur på over, at jeg flyttede både fisk og koraller på samme dag... Men er der noget jeg kan gøre for at få dem til at titte frem og blive glade eller er det en tabt kamp? Hjææææælp...
De bedste hilsner fra
Clara
Vedhæftede filer
20171105_084812.jpg
20171104_140401.jpg
20171102_081945.jpg
20171031_171945.jpg


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af Gambi »

Hvad er dine vand værdier ?

og nå du skriver at temperaturen har svinget hvad har den så svinget imellem ?

Mvh. Martin
Senest rettet af Gambi søn 5. nov 2017 10:24, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af Carsten »

Det er jo svært at sige om det er en tabt kamp eller ej. Hvad er værdierne i vandet. Og det er heller ikke så smart at temperaturen ikke er stabil.
Når man laver sådan en flytning, er det i princippet, nøjagtigt det samme som når man starter op fra bunden af.
De sten som I købte, hvor kom de fra? Er de levende eller var de blot våde?
Hvad er saltindholdet?


Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af Segalt »

Er helt klar over jeg har lavet en gevaldig fejl og har helt klart også lært noget...

Værdierne er

Kh 7
Ph 8
Nitrat ml 0 og 2
Nitrit 0
Ammonium 0
PO4 0,02
Temperatur 26
Vand 1025
Stenene kom fra et kørende akvarie, så de var levende.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af PederP »

Korallers trivsel hænger sammen med andet end bare vandværdier. Et samspil med biologien i akvariet, som gør at tingene har det svært når betanden af mikroorganismer ikke er moden og stabil. Tror ikke du har haft biologi der kunne modstå dine forandringer.
Tror du må acceptere tab, og være tålmodig med at få det på plads igen. :(


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af crazy seahorse »

Ærgerligt med sådan en tilbagegang.
Jeg tror det er et problem, når du øger fra 60L til 180L. Medmindre du har brugt gammelt vand til at spæde op med, så er det 120L friskblandet saltvand du har kommet i - og så på én dag. Ingen koraller bryder sig om at komme i helt friskt vand. Det friske vand er ret aggressivt.
Microbiologien har heller ikke kunne nå at finde på plads og så lukker korallerne ned og går måske til.
Jeg har selv prøvet at øge min vandvolumen, men der var der tale om ca 40% friskt vand i et ældre system på 1.400L. Det friske vand blev lukket gradvist ind over nogle dage.
Jeg mistede også koraller, måske 10%, men resten klarede det.
Dine levende sten skal nok klare den, de er bare sat tilbage. Så du får nok en ny opstart, men det er heller ikke så ringe endda.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af Segalt »

Det er altid rart at få nogle gode tilbagemeldinger. Jeg har i hvert fald lært lektien og det får lov at stå i et par måneder uden at vi putter mere i nu. Jeg kan trøste mig med at fiskene har det godt. Temperaturen har svinget mellem 24-28 grader...


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af martinknorr »

Det er vist bare tålmodighed der skal til. Som Peder skriver så har det nye vand nok været for skrapt.
Hvordan kan vandtemp. svinge 4 grader på denne tid af året? Vil det kunne ske igen? det er jo ikke fordi den har været alarmerende høj, men udsvinget er heller ikke ønskværdigt for korallerne.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp, det crasher!

Indlæg af Segalt »

Temperaturen har svinget pga defekt varmelegeme, men det er der styr på nu og den ligger fint stabilt på de 26.
Vi accepterer tabet af koraller og nu får det bare lov at stå og modne til det er klar til nye koraller om nogle måneder


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"