"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Død søstjerne forgifter akvariet

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af kalmar »

Købte en rød søstjerne for 1 uge siden, hvilket var lidt dumt, da jeg skulle ud og rejse i hele ugen efter. Den blev meget langtsomt introduceret til akvariet (1 time), så det burde være iorden, men havde allerede ved hjemkosten eller lille skade på den ene arm. Jeg bad konen om at holde skarpt øje med den og fiske den op og smide den ud, hvis den skulle begynde at se syg ud eller 'gå i opløsning'.

Da jeg kom hjem var alle korallerne trukket næsten helt sammen, fik at vide at det var startet dagen før, hvilket jeg aldrig har set før. Men søstjernen var død og gået næsten helt i opløsning, der lå kun en bunke rød snask tilbage på bunden. Det flester koraller er dog stadig lidt åbne, som i mellerm 5% og 20%, nogle af blødkorallerne virker upåvirket, mest ked af det er mine Zoaer, som er helt lukket sammen.
Fik aldrig navnet på den, men tror det er en rød fromia. Den var knadrød med sorte spidser på armene.

Resterne af søstjernen er blevet suget op. 10% vand er blevet skiftet, som jeg tænker at foretage ugentligt de kommende uger. Værdierne ligger fint.

Så er det umiddelbart bare at vente og håber på at korallerne bliver glade igen. Er der noget andet jeg kan gøre, f.eks. putte aktivt kul i sumpen eller andet?


PS
Learning, fortag aldrig ændringer eller introducer nyt, før du skal ud at rejse. Hvor er det nemt at være bagklog :(


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af trine... »

Vi har vist været der alle sammen på den ene eller anden måde men ærgerligt er det. Nu er du jo allerede begyndt på skadeskontrollen så det har du på plads. Dog batter 10% vandskifte ikke specielt meget ift at reducere mængden af organisk næring/forurening, så det første ville jeg personligt ikke have kvaler med at lave på min der dobbelte.
Lige præcis Fromia Milleporella er angiveligt også særligt sart ift bla lav saltholdighed og anbefales derfor, alt afhængig af hvem man spørger, ikke mindre end 2,5 times akklimatisering ved dryp. Iøvrigt anbefales de kun til veletablerede akvarier af en hvis str.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af trine... »

Jeg tillod mig at antage at det var en F.Milleporella... ret mig hvis jeg tager fejl!
Selvom dissd stjerner normalt anses for hårdføre dyr så skal der ikke særlig store udsving i parametrene til at stresse dem, hvorefter de normalt begynder at tabe lemmerne eller smelte.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har ikke hørt det om en søstjerne. Men andre invertebrater, søpølser, agurker, æbler mv kan, hvis de dør, slå rigtig mange koraller og fisk ihjel.
Om en søstjerne som din kan frigive gift når den dør, har jeg ikke hørt før. Men det er da en tanke, siden dine koraller reagerer negativt.
Kul og vandskift er nok gode tiltag.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af Carsten »

Søæbler behøver ikke engang at dø for at rydde et akvarie for fisk. Gyder den og æggene bliver spist af fiskene. Så dør de på stribe


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Død søstjerne forgifter akvariet

Indlæg af kalmar »

Jeg er ved at lave vand til en gang vanskifte yderligere, som nok kommer i imorgen. Der er også røget en pose aktivt kul i.

Ikke flere nye søstjerner forløbigt, og slet ikke som impuls køb. Og det var datteren der overtalte mig, så hun kommer nok heller ikke med i akvarie butik mere foreløbig :-)
Jeg skulle bare have nogle PVC stumper..


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Sygdom"