"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flytning af kørende akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg skal have rykket på mit kørende akvarie. Det skal dog blot rykkes fra et sted i huset til et andet. Det er mit akvarie på 350L.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst gør det. Jeg tænker på at skaffe mig et mindre akvarie, hvor fisk/koraller kan gå i, samt en balje hvor de levende sten kan hygge sig i.
Disse to vil jeg fylde med vand fra akvariet, når det skal tømmes, således at det er "gammelt" vand.

Men jeg er i tvivl om hvad jeg gør, når jeg skal fylde det store akvarie igen, efter det er rykket. Jeg har fundet rapporten over det vand vi har i hanerne her i kommunen, men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter. Nogen som kan hjælpe? For så ville jeg bruge hanevand + salt, og et par levende sten, og håbe på en kort(ere) indkøringsperiode.
Rapporten er her: http://www.lilvand.dk/2017%20Udvidet%20 ... rening.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; - hvis der nu er næringsstoffer i hanevandet, er det måske fint til indkøring i stedet for at tilføre evt biologisk materiale fra en producent, for at fremskynde indkøring? Jeg vil nødig have 2-3 akvarier kørende for længe....

Håber I kan hjælpe :)

Go' lørdag.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Carsten »

Da jeg flyttede fra Kbh. Flyttede vi sten, koraller fisk på en dag.
Og der kom ikke skyggen af alger i akvariet.
Hvis det blot er en flytning nogle få meter, ville jeg blot få fat i nogle dunke til vandet, og et enkelt akvarie til fiskene.
Korallerne kan du pakke i nogle plastposer( de klarer fint ikke at være under vand i et par timer).
Når akvariet er tømt og flyttet, så tag en stor spand og skyl stenene for slam inden de kommer til bage i akvariet.
Byg det så op igen som det stod eller ret på nogle ting. Fuld vand på igen og kom koraller og fisk i igen.
Der kan muligvis komme nogle alger, men det burde være få.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af bima »

Hvis det bare skal flytte placering,og der ikke skal røres ved stensætningen.
Så er det vel bare at pumpe det meste af vandet over i baljer og dunke.
I baljerne kunne fiskene også opbevares.

Så kunne akvariet løftes over til den nye placering.
Og vand og fisk tilbage igen.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af kalmar »

Jeg har et akvarie magen til dig, men har løftet det lidt mere op fra gulvet end out-of-the-box, så jeg lige burde kunne få noget ind under. Så fjerne en del vand, så så få noget ind under med noget hjul så det kan skubbes. Men det er nok lidt svært hvis der kun er de 10 tynde standard plastic dubber under.
Men jeg ville ikke bruge hanevand, men derimod osmose vand til at lave nyt saltvand. Og hvis det er et problem, ville jeg gøre noget ekstra for at gemme så meget vand som muligt fra det gamle akvarie, så det kunne komme tilbage igen
Du kan godt låne et par tønder af mig til at opbevare vandet i, vi bor ikke så langt fra hinanden.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Mikas »

Som bima siger ville jeg også bare tømme vandet af og flytte det som det var ..
Koraller kan godt stå uden vand noget tid .. det gjorde mit her da jeg flyttede for nogle uger siden. Jeg har ingen alger fået :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Michael_F »

Hej,
Tak for jeres svar :) Jeg vil da prøve uden at skulle lave alt for megetg nyt vand så. Kalmar, jeg skriver lige til dig ang. tønder! Har du ikke billeder af dit akvarie?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Michael.

Jeg gjorde noget lignende det Carsten skriver.

Nogle store plastic kasser, bedroller agtigt, men højere, HUSK lige at skylle dem.

Bryg noget nyt saltvand.... 25-50 liter.
Vand fra akvariet i dunke. En stor kasse til sten, en til fisk og en til evt store koraller. Tømme det meste vand ud i dunke og kasser.
(Rens bundlaget med en "klokke" på slangen når du suger vand op, det vand smider du UD)Mindst vand i sten kassen, flytte sten, koraller og fisk i kasser.
FLYTTE det nu næsten tomme akvarie.
Rense sten i deres vand evt m en børste, en powerhead og ryste dem.
Byg op mens du kommer det nybyggede vand tilbage i baljen.
Koraller, med vand tilbage.
Fisk med vand tilbage.

Det kan du gører på 3-5 timers tid....... burde ikke give alger mm.

Held og lykke.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Michael_F »

Cool. Det lyder godt. Jeg tænker på at skifte bundlaget. Fra sort til hvidt sand, og så måske tilføje et par døde LS til stensætningen.
Men lyder godt, at jeg ikke behøver at starte forfra med en ny indkøringsperiode! :y


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af MortenL »

Jeg flyttede engang mit 530L ferskvand fra stuen til køkkenet, her brugte jeg 4 stk flyttehunde, som fruen lige kunne sætte ind under, mens jeg løftede baljen, en efter en. Jeg skulle ikke over dørtrin, men man jo godt rulle frem mod trinnet fjerne den ene hund, rulle ind over trinet, og skubbe en hund ind igen.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af tim_rn »

Hej Michael

Hvordan gik hele processen? Er der lidt friske erfaringer du vil dele? :)

Jeg skal selv flytte et mindre et til sommer. jeg er sgu bange for stensætning m. koraller falder rundt mens vi flytter, så tænker at finde noget fluffy materiale (evt filtervat i pose) og sætte mellem rude og sten, og forhåbentligt ramme så få fastgjorte koraller som muligt. Men ved sgu ikke hvordan det vil gå. Udfordringen er en tur ned fra 3. sal. Det er sgu svært at holde i water.


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Michael_F »

Hej Tim,

Jeg droppede det faktisk. Den primære årsag til at jeg ville have det flyttet, var fordi jeg var enormt træt af skummerstøjen. Men jeg endte med at købe en Nyoz skummer i stedet, og det har hjullpet gevaldigt!
Jeg var nervøs for at skulle flytte det! Så jeg er glad for jeg slap for det ...
Jeg ville have taget alt ud af akvariet, hvis det skal flyttes. Vand, sten, koraller osv i store baljer, og så forsigtigt flytte akvariet, og så komme "gammelt" vand, sten osv tilbage i.

Medmindre du bare kan rykke på det, med hele balladen i uden at skulle særlig mange meter :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af tim_rn »

Ja ok, jeg havde læst det fra "et hus til et andet". Det andet er selvfølgelig lækkert, fedt det hjalp. Det tager jeg samtidig som en anbefaling af Nyoz skummeren. ;)

Jeg er jo i den heldige situation at det kun er 100 l akvarie. Så jeg bør kunne løfte det. (har løftet det på plads alene, så mon ikke..) Også med sten i. Tror min stensætning falder fra hinanden hvis den skal løftes ud. Det er ikke professionelt lavet. :D

Men det lyder som en god procedure. Jeg laver nok også en tråd, og så må jeg give en update på om det gik eller gik af halvedes til, når flytningen en dag er overstået.

Tak for hurtigt svar forresten!


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Flytning af kørende akvarie

Indlæg af Michael_F »

God fornøjelse :p Det skal nok blive spændende! Hav en masse håndklæder og ekstra vand til påfyldning klar ;)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"