"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Algeproblemer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Algeproblemer.

Indlæg af crazy seahorse »

Der kom endnu en interessant artikel den anden dag. Denne gang var det om algeproblemer, som vi alle på et eller andet tidspunkt sikkert vil komme til at slås med.
Meget af det er kendt viden i forvejen, men det er altid godt at få det genopfrisket. Der var dog også nogle lidt nye betragtninger, for mig i hvert fald.

En ting som jeg synes var interessant, er noget som jeg selv har undret mig over. Hvorfor oplever man alge problemer i én tank, mens man ikke har dem i en anden.
Det drejer sig om akvarier der deler sump og derfor har de samme vandværdier, måske også samme lys set up.
Jeg har feks nogle dødirriterende macroalger i min fragtank. Jeg må aktivt suge dem ud ved hvert eneste vandskift, ellers er jeg bange for at de vil overtage det hele og skade korallerne.
Men jeg ser dem ALDRIG i mit display, eller plejeakvariet, selvom de deler sump og lys set up. Det har mystificeret mig en del.
Det har Mike Paletta også undret sig over, for han oplever det samme. Det behandler han i artiklen.

En ting jeg ikke havde tænkt over før, er også med i artiklen. Snotalger, de kalder det slimalger. Det er ikke alger i traditionel forstand. Det er dinoflaggelater.
Det vidste jeg godt i forvejen. Men jeg var ikke klar over deres formering. De formerer sig ved sporer, der sendes ud i vandsøjlen.
Disse sporer kan ikke tåle UV lys. Han har haft gode erfaringer med at bruge et UV filter. Det har nedsat mængden af snotalger.
Hos mig er problemet næsten kun afgrænset til de områder, hvor koraller vokser helt op til overfladen. Rundt omkring korallen, der hvor den bryder overfladen, der dannes de. Klipper jeg korallerne tilbage, så de ikke bryder overfladen, så kommer snotalgerne ikke.
Jeg har yderst sjældent haft dem længere nede i vandsøjlen og da har det været omkring/på koraller der i forvejen var i krise og som havde døde områder.

Der er også betragtninger om, hvorfor alger er så svære at behandle og få has på. At der kan være mutationer af den samme alge.
Det kunne være et bud på, hvorfor feks en forhøjet Mg virker på Bryopsis i nogle akvarier, mens det stort set er virkningsløst i andre.
At der sker mutationer kunne også forklare, hvorfor UV lys ikke virker på alle algers sporer. Det kan ikke slå dem der allerede er der ihjel, men når det slår Dino sporer ihjel, hvorfor så ikke algers sporer? De er måske UV resistente? I en havedam virker et UV filter fint.

Et punkt er også, at den bedste måde at bekæmpe alger på er, at forhindre dem i at komme ind. Det giver sig selv, men det er noget af en udfordring.
Han nævner et eksempel, som jeg må indrømme at jeg har vanskeligt ved at se kan lade sig gøre. Men det må skyldes min uvidenhed.

En gul kirurg havde levet godt i et algefyldt akvarie. Den var velpolstret. Inde i denne fisk, var der en type af Bryopsis der formerede sig kraftigt i akvariet den kom over i.
Jeg troede ikke at sporer kan overleve inde i en fisk, men det kan de måske. Jeg har ikke set det nævnt før. Næringsstoffer ryger igennem, det vidste jeg, men levende sporer?
Anyway, det kunne måske forklare mine macroalger i min fragtank, for der kommer kirurger i jævnligt til at holde rent.

Endnu et must read.
Til dem der ikke har læst den: https://reefbuilders.com/2017/09/30/pro ... -418855613" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Algeproblemer.

Indlæg af trine... »

Specifikke typer makroalger fra rhodophyta gruppen kan bla trives ved et "forkert" lysspekter. Dvs har man sporerne i systemet og giver man dem gunstige nok forhold via et for blåt spekter kan de vokse eksplosivt og komme ud af kontrol selvom næringsparametrene er de samme.
Det må være pga at forskellige pigmenter såsom klorofyl, xanthofyl osv optager og gør brug af forskellige bølgelængder for at vedligeholde fotosyntesen ligesom i planteriget.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Algeproblemer.

Indlæg af trine... »

Altså solens specifikke bølgelængder gør at det meste fritvoksende foliage (grønne vækst/bladvækst) er evolutionært tilpassetmed klorofyl som det primære pigment. Rhodophyta er derved tilpasset deres habitat og den bølgelængde de modtager,med et tilsvarende rødt pigment der er optimeret til at stimulere fotosyntese ved den givne bølgelængde de modtager på den givne dybde hvor de lever. De modtager/ forbruger måske mere lys i den blå ende af spektret da blåt lys penetrerer dybere.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Algeproblemer.

Indlæg af ole kekkonen »

Det er rigtig svært at dræbe de Bakterier der ligger under en algefilm OG har samme erfaring som dig Erik med samme vand,alger i den ene balje men ikke den Anden.
Det var så ikke Problemen med algene men Masser af en Type Alge,alger LOL
Enig i at dinoflagellater er nogle spezielle Mikroben OG der er mange Typer Dinos,Full fotosyntetiske,rovdyr Osv..
Som den gode gamle borneman sagde det er ikke algene der er problemet men det at få dem fjernet


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Algeproblemer.

Indlæg af PederP »

Jeg har altid været helt kold i r... når det kommer til spredning af dino og cyano(jeg blæser der bare frit med en pumpe), og oplever også at det kommer lokalt og ikke i hele systemet.
Syntes de er ret lette alger at have med at gøre, og mulige at udkonkurrere. Deres egentlige fortrin kommer af at kunne ernære sig af de organiske forbindelser, så jeg ser det bare som en påmindelse om at holde bedre rent der hvor det opstår.
Men det er vel bare to tilgange til problemerne.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Algeproblemer.

Indlæg af PoulD »

@Erik: Til algebekæmpelse virker et UV filter heller ikke i en havedam.
Svævealger de eneste alger som overhovedet påvirkes at et UV filter. Men det folk sædvanligvis slås med er jo trådalger og andre typer fastsiddende alger, og de er fuldstændig upårvirkede.

I teorien kunne man måske bekæmpe dem hvis man beslyste hele dammen med tilstrækkelig meget UV-C, men så er det lidt spildt at ofre penge på fisk og andre dyr, for alt liv vil i så fald blive udryddet.

Alger formerer sig på nærmest et utal af forskellige måder. Flere forskellige seksuelle måder, fragmentering og flere andre former for vegetativ formering og ukønnet formering. Sporer er blot en en enkelt måde, og selv ved sporer er det jo langfra sikkert, at eventuelle sporer nogensinde passerer igennem UV filtret.

I saltvand er formentlig de eneste alger et UV filter vil have nogen signifikant effekt på, encellet phytoplankton. En alge det vel egentlig ikke giver mening at bekæmpe (med mindre da der er så meget phytoplankton, at det ligefrem giver et visuelt problem med grønt vand)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"