"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En håndsrækning til dem der starter op.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, denne lille artikel var egentlig klar til at blive lagt ud.
Men, så printede jeg den ud for hurtigt at kigge den igennem for fejl. Jeg var dårligt kommet igennem første afsnit,før jeg havde lavet så mange rettelser
så jeg ikke havde mere plads at skrive på. Det blev for rodet og jeg mistede overblikket.
Jeg kasserede derfor en stor del af det og begyndte forfra. Det tog lidt tid at få lavet det om.
Derfor kan der forekomme lidt dato forvirring i forløbet. Håber I bærer over med det. Ligeså med eventuelle pudsige linjebrud.
Erfaringen har lært mig, at uanset hvor meget jeg retter til, så lægger siden det nogle gange ind efter eget for godt befindende.

Emnet (manglende tålmodighed og de genveje man kan tage) er tilsyneladende af interesse overalt i saltvandsverdenen, det er ikke kun et dansk fænomen.
Opstarten ER en svær ting og det er så vigtigt man kommer godt i gang.
Det var derfor satte jeg mig ned og lavede denne lille artikel. Mest som hjælp til de nye.
Det er lidt ”blandede bolsjer” i adspredt uorden visse steder. Sådan lidt forskelligt jeg selv gerne ville have vidst, da jeg var ny.

Er du nybegynder og ikke orker at læse alle mine udgydelser (og det forstår jeg godt), så kig nederst.
Der står nogle af mine tips til de nye. De er inddelt i afsnit. Bare lidt info om baggrunden for artiklen.
Acropora Staghorn fra mit display.
Acropora Staghorn fra mit display.

Indledning:

Jeg faldt tilfældigt over en ret interessant artikel den anden dag. To artikler faktisk.
De satte en masse tanker i gang hos mig og er ret god læsning for alle nye – og såmænd også for de mere erfarne akvarister der skal starte et nyt rev op - eller af en eller anden grund lægger deres om.
Artiklerne tager fat på noget som jeg synes er helt essentielt – nemlig tålmodigheden.
Jeg lægger links til artiklerne nederst, men først de tanker det satte i gang hos mig.
Som jeg tidligere har skrevet, er dette mit syn på de emner jeg berører. Andre kan have et andet syn på det.
Det skal lige med inden vi går i gang.
Edit: I dag, den 17.09.17 kom der en artikel af Mike Paletta om præcis det samme emne. Han nævner flere af de samme ting, jeg beskriver nedenfor. Utålmodighed, shortcuts, booste opstarten, planlægning eller manglen på samme og flere andre faldgruber. Must read.
Jeg har lagt et link til artiklen nedenfor.
Så det blev til 3 artikler jeg vil anbefale alle nybegyndere at læse, inden de går i gang, eller mens deres rev er under indkøring.

Well, here we go:

Jeg er selv frygtelig utålmodig og vil helst have, at alt skal ske ”i går”. Når en beslutning først er truffet, kan det kun gå for langsomt. Så jeg kender så udmærket til utålmodighed selv.

Utålmodigheden er den store faldgrube, når et nyt system skal startes op. For mange nye vil gerne komme til det færdige resultat i en fart. Når man gerne vil til det, så begynder nogle naturligt nok, at undersøge mulighederne for at få sat lidt skub i sagerne. Lave lidt genveje eller shortcuts.
Spørgsmål om dette dukker op med regelmæssige mellemrum op på diverse fora. Både her på SF, på udenlandske sites og også i diverse Facebook grupper.
Overalt flyder det nærmest over med indlæg om det – og der er altid nogen der kommer med indlæg om, at det da sagtens kan lade sig gøre. Man skal da bare lige …

Alle mulige forskellige midler/tilsætninger bringes i forslag. Indkørt (modnet?) vand, Indkørt/levende sand, diverse opstartsbakterier og forskellige mirakelmidler.
Forskellige metoder kommer også i spil, opstart med skummer, opstart uden skummer, med lys, uden lys, ja her er der også en overflod af meninger og syn på samme sag.
Nogle har måske en mening om, hvad de selv mener, vil være det rigtige – og det skal såmænd nok lykkes at finde en der synes ens idé er vejen frem. Altså at finde én der giver dem ret. Spørger man tilstrækkelig mange, er sandsynligheden for det ret stor.

Jeg har altid haft det sådan med rådgivning, at det er som at handle i et supermarked. Her er varerne der står på hylderne, så bare råd og vejledning. Du kan vælge frit fra alle hylder.
Der er råd af alle kvaliteter og nogle råd er selvfølgelig bedre end andre.
Hvordan skal man vælge? Hvor skal man søge råd og vejledning? Hvilken hylde skal man tage fra?
Det kan virkelig være vanskeligt, at finde ud af hvad man skal vælge.
Det kan virkelig være vanskeligt, at finde ud af hvad man skal vælge.
Vil du have kvalificerede og veldokumenterede råd/vejledninger, så vælger du måske fra den øverste hylde. Det er råd af den bedste kvalitet – selvom rådet måske ikke passer dig. Er det velbegrundet kan det godt vise sig, at det er en god idé at følge det. Erfaringen/grundlaget her er ofte ”first hand experience”.
Du kan også vælge at gå lidt ned i kvalitet og tage fra en lavere hylde. Rådet er måske ikke helt så velbegrundet og tangerer lidt hear say svar. I ved, ”Jeg kender en og han gjorde” …
Går du til en af de laveste hylder, er vi ude i rent gætværk og lotteri – men måske får du dér det råd du søgte/håbede på – og så kan du gå videre, for nu har du jo undersøgt det. Det er de ”bekvemme råd”
Går det hele så skævt, så er det ikke fordi du ikke har gjort dit forarbejde – for du spurgte jo og ”de” mente det samme som dig.
Det er i hvert fald ikke fordi det du gjorde var forkert, eller … måske valgte du bare en forkert hylde?
I et supermarked der handler med alt fra hakkede annanas, over havetraktorer til saltvandstilbehør, kan det være svært, at have tillid til de råd man kan få. <br />Du bør søge råd der hvor den rette specialviden er.
I et supermarked der handler med alt fra hakkede annanas, over havetraktorer til saltvandstilbehør, kan det være svært, at have tillid til de råd man kan få.
Du bør søge råd der hvor den rette specialviden er.
Jeg vil tillade mig at komme med et eksempel, til at belyse det jeg mener med hylderne.
For nogle år siden, var jeg med en medarbejder ude og pudse vinduer i en større villa. Fruen i huset var hjemme og havde et irriterende problem hun gerne ville finde en hurtig løsning på.
Hun var kommet på antibiotika kur – og nu ville hun gerne, af en eller anden grund, stoppe med den før den var færdig.
Vi var to granvoksne (pudsere) og vi blev også inddraget (hvorfor aner jeg ikke). ”Synes I ikke det lyder underligt at …” og det havde vi jo ingen idé om. Hvor skulle vi vide det fra?
Så ringede hun først til sin læge, der jo kendte hende og havde sat hende på kuren.
Hun gik altså efter øverste hylde, den bedst kvalificerede til at komme med et svar. Det var så negativt.
Så gik hun en hylde ned og ringede til et par andre læger/medicinsk personale hun kendte. Stadig negativt svar.
Men der var jo flere hylder længere nede. Til sidst fandt hun en lægesekretær der sagde, at det kunne hun sikkert godt !! – og vupti, så var den ged barberet. Hun fik det svar hun søgte.
Skete der noget ved det? - Jeg ved det ikke. Var det klogt? - Næppe.
Det skal retfærdigvis siges, at hun var ikke så spejlblank som det lyder. Men hun var utålmodig og så lader man nogle gange fornuften fare.
Når du skal starte et rev op for allerførste gang, så gælder det også om at finde den rette rådgivning.
Måske er det ikke klogt på sigt, at vælge ”de bekvemme” råd.

Opstarten:
Top down skud fra mit display.
Top down skud fra mit display.
Et godt fundament er vigtigt ... Alle der har prøvet at lave større projekter kender til det.
Bygge et hus, en tilbygning, et skur, lægge et nyt gulv, ja alle større projekter.
Her er det vigtigt, at man får startet rigtigt op. Det giver de bedste betingelser for, at få et godt slutresultat.
Det kræver også en god planlægning, så man i forvejen kender omfanget og rækkefølgen for projektet.
Altså, man skal både have et ordentligt fundament at arbejde videre på og en slagplan.

Da et godt fundament er grundlaget for en mulig succes – er det lige for, at det også gælder i et revakvarie.
Princippet er det samme - at det er i forarbejdet grunden til et succesfuldt og smukt rev lægges.
Men det tager tid – og det kræver tålmodighed.
Det gode ved det er, at tålmodighed som udgangspunkt er gratis.

Det er allerede i opstarten tålmodigheden første gang for alvor kommer på prøve. Den bliver voldsomt udfordret – og så er der ikke engang kommet levende i endnu.
Og man skal være forberedt på, at et rev under indkøring er ikke nødvendigvis er en fryd for øjet – i hvert fald ikke for det utrænede øje.
Og så kan det ydermere også lugte lidt. Alger der dekomposterer dufter ikke just af violer.
Fat mod - det er kun en kort overgang.
De fleste har akvariet i stuen. Her skulle det jo gerne være en af perlerne. Så kan det være svært at kapere for ens ægtefælle, hvis der i stedet for en perle står en glaskasse med en ildelugtende algesump i stedet.
Koner vil jo gerne have at stuen præsenterer sig pænt, hvilket er fuldt forståeligt.
Så jeg forstår sådan set godt, hvis nogle på den baggrund søger genveje. At man, så at sige prøver at afkorte ”pinen”, hvis det da kan lade sig gøre – for husfredens skyld forstås – selvfølgelig, kun for husfredens skyld.
Opstart: Her er fasen med brune alger i gang.
Opstart: Her er fasen med brune alger i gang.
Nu forholder det sig sådan, at alle vores anstrengelser for ”at hjælpe revet på vej” faktisk er unødvendige.
Revet klarer sig glimrende uden, faktisk er ”revet” i starten helst fri for indblanding, uanset hvor velment det er.
Samme akvarie i uge 3 efter opstart. Her er de grønne alger godt i gang.
Samme akvarie i uge 3 efter opstart. Her er de grønne alger godt i gang.
Når et nyt rev er sat op efter de anerkendte retningslinjer. Når man har brugt, ordentligt vand, ordentligt salt, noget cirkulation, en skummer, noget aquascaping, lys og nogle levende sten til at starte det op med, så behøver man sådan set ikke at gøre så meget mere.
Det hele kører derfra efter en nøje fastlagt plan. Fundamentet er lagt. Man har lavet sit forarbejde på bedste måde.
Nu begynder der så en indviklet proces. Den skal helst have lov til at blive færdig i ro og mag (ting tager tid) – og revet klarer det hele selv. Men behøver ikke at blande sig. Man kan læne sig tilbage og iagttage.
Igen, et billede fra samme akvarie. Her er algefasen ved at være overstået. Det er i uge 5. Algerne er begyndt at dekompostere.
Igen, et billede fra samme akvarie. Her er algefasen ved at være overstået. Det er i uge 5. Algerne er begyndt at dekompostere.
Lidt starthjælp måske?:

Meeen - kunne man måske hjælpe lidt til? Kort sagt - Ja, man kan godt speede det op – men hvorfor?
Er det for at få et bedre rev? Bliver revet stærkere? Bliver kvaliteten højnet ved det?
Eller er det bare for at please vores egen utålmodige stræben efter at blive færdige i en fart?

Men – hvad nu hvis man ikke kan vente? Kan der ske noget ved det? Kan det være ”farligt”?
Nogle gange kan disse ”hurtig i en fart” tiltag, vise sig at have uheldige bivirkninger.
Ikke nødvendigvis med det samme, men på sigt. Ingen kan sige/vide det med sikkerhed.

Desuden skal man have in mente, at det er muligt at man kan få acceptable værdier ved at bruge døde LS og opstartsbakterier. Man får måske de målinger der viser, at revet er klar til det levende lidt hurtigere.

Men der skal langt mere til end blot det, at man ikke mere kan måle Ammoniak og Nitrit. At de øvrige værdier, ”de tre hellige” (Ca,Kh og Mg) samtidig ligger som de skal, betyder ikke at revet er fikst og færdigt.
Man skal ikke underkende betydningen af en varieret bakteriefauna og diverse svampe og lign.
Denne biologiske fauna tager tid at opnå. Den kommer ikke ”over natten”.
Det er sådanne typer af svampe der kommer efter et stykke tid. Denne orange svamp filtrerer vandet for små partikler. De kommer først efter et stykke tid. Denne sidder så den får lidt lys. Andre typer er helt hvide og sidder gerne stort set i mørke.
Det er sådanne typer af svampe der kommer efter et stykke tid. Denne orange svamp filtrerer vandet for små partikler. De kommer først efter et stykke tid. Denne sidder så den får lidt lys. Andre typer er helt hvide og sidder gerne stort set i mørke.
Man skal huske på, at det er en indviklet, selvkørende proces man lige har startet op – og den giver man sig så til at påvirke!
Lyder det, objektivt set, som en god idé?

Hvis man vælger at tilsætte opstartsbaktierier, så kan der givet vis ikke ske alverden ved det.
Men det er efter min mening helt unødvendigt. Når man har levende sten i, så kører det jo af sig selv.
Så ofte er det spild af penge.

Modnet vand:
Mange forretninger sælger modnet vand. De tilbyder at du kan købe dette og så er du i gang med det samme. Gør det Ikke!
Groft sagt, så betaler du penge for det vand, som de alligevel skulle hælde i afløbet når de skifter vand (hvis de da skifter vand) Du aner ikke hvad der er i det vand og der kan være mange ting og sager, som du ikke vil have i. Det er spildte penge i forbindelse med en opstart og det gavner ikke.
Nogle forretninger sælger også friskblandet vand. Du ved ikke, om det rent faktisk forholder sig sådan.
Lav dit eget friskblandede saltvand. Brug et ordentligt salt. Så VED du, at det er ok.
Og – så svært er det ikke, at lave sit eget vand.

Levende sand:
Det kan være en udmærket idé, men er ikke et must. At få en kopfuld sand fra et velkørende akvarie til at pode dit system med, er ikke så ringe. Der er ofte en del småkravl og forskellige bakterier med og de kan sætte lidt skub i dit bundlag og dermed resten af systemet..
Krible krable vil dog komme med tiden fra de levende sten alligevel, men det skader ikke at tilføre lidt.

Andre tiltag er derimod i mine øjne et absolut No Go – og de kan have negative konsekvenser.

Lad mig komme med et eksempel:

Jeg kender til et akvarie der skulle omlægges pga nogle problemer med at få det til at køre optimalt.
Alt blev lavet lige efter bogen. Jeg fulgte det tæt og der var ingen fejl.
Det blev startet op og algefasen startede som den skulle. Efter den fornødne ventetid til indkøring, blev det levende sat i igen. Alle værdier var selvfølgelig tjekket og lå som de skulle. Alt burde være godt.
Så begyndte korallerne at miste farven. Efter et stykke tid, stadig med gode værdier, begyndte korallerne så at dø. Efter en yderligere ventetid (måske var det levende alligevel kommet for hurtigt i) kom der nogle nye testkoraller i fra mit rev. De døde også.
Det viste sig, at der var kommet lidt (angiveligt ikke ret meget) ammonium i.
Hvorfra den idé kom, ved jeg ikke. Det var gjort i bedste mening for at booste opstarten, for at hjælpe lidt på vej ...
Jeg måtte ty til den biolog jeg kender (for vi var virkelig på bar bund) og jeg fik beskeden ”du kan ikke ustraffet gribe ind i nitrogencirklen. Det kan give en bunke problemer at prøve at påvirke processen her”
Akvariet er desværre i dag nedlagt og solgt. Det kom aldrig i balance.
Var det virkelig den smule Ammonium der tiltede det hele? Det er jo bare lidt ekstra til bakterierne.
Sandt at sige – jeg ved det ikke. Men det var det eneste der stak ud fra normalen. Alt andet var lige efter bogen.
Dog blev alt det levende sat i på en gang og det er ikke sikkert systemet var klar til det.

Når jeg nu tænker efter, så har jeg set nye akvarier med lidt de samme symptomer. Nogle få, men altså mere end et. Fælles har været, at fiskene trives fint, men korallerne mistrives og dør til sidst.
I så godt som alle disse akvarier, er der blevet tilsat produkter med næring i (Nitrat og Fosfat). Tanken var, at der ikke var næring nok til korallerne. At korallerne ganske enkelt blev udsultet (manglede næring) og at det var derfor de så skidt ud.
At justere på næringsværdierne på den måde, kan man godt. Men det kræver som regel en del erfaring og et vel indkørt akvarie med nogen tid på bagen. Som nybegynder, skal man ikke give sig i kast med det.

I et nystartet (ret individuelt, men under 1 år) akvarie med fisk der fodres, er opløst næring som udgangspunkt ikke problemet. Det er snarere omsætningen af den opløste næring der er for lav. Balancen mellem import og eksport af næringsstofferne er ikke i balance. Det er ikke kommet på plads endnu.
I de tilfælde jeg har set, er der gået for hårdt frem. Belastningen fra fisk (primært) og koraller er blevet for stor, er sket for hurtigt og eksporten har ikke kunne følge med. De var groft sagt, ”overstocked” alt for hurtigt. Man var for utålmodig.
Hvis ikke man løbende klipper i sine koraller, så vokser de for tæt og begynder at bekrige hinanden. Akvariet bliver &quot;overstocked&quot;.
Hvis ikke man løbende klipper i sine koraller, så vokser de for tæt og begynder at bekrige hinanden. Akvariet bliver "overstocked".
Det svarer lidt til, at vi spiser som vi plejer og så får vi sat en prop op bag i, kun med et ganske lille hul. Der vil ikke gå ret lang tid, før det vil begynde at give negative bivirkninger. Gør man ikke noget, så kollapser systemet.
Det er, groft sagt, det der sker med et rev, hvor der er en ubalance mellem import og eksport.
Så tag i din egen interesse den tid det tager. Det tager bare tid at lave et sundt, stærkt og fuldt funktionsdygtigt rev.
Nitrogencirklen. Det er denne cyklus du gerne skal have etableret. Det er den akvariet arbejder på at få i gang i opstartsfasen. Det tager selvklart tid.
Nitrogencirklen. Det er denne cyklus du gerne skal have etableret. Det er den akvariet arbejder på at få i gang i opstartsfasen. Det tager selvklart tid.
En helt anden ting der sker, når man forsøger at forcere processen for at nå hen til endemålet i en fart er, at man snyder sig selv for en masse oplevelser.
Man går glip af en stor del af turen fra opstart til det endelige mål. Alle de små ændringer, de første alger, de først småkryb der begynder at etablere sig.
Jeg er selv i gang med en indkøring og betragter, med næsten barnlig glæde, hvordan algerne vælter frem.
Når man har så travlt (mangler tålmodighed) så ser man det måske slet ikke. Det skal bare overstås.
Det er rigtig synd.
Fra mit display
Fra mit display
Når man støder på problemer/udfordringer – og de vil komme, så fortvivl ikke.
Træk vejret dybt og spørg dig selv, inden du handler – er det her en god idé? Ingen forhastede tiltag.
Ved du det ikke, så spørg.

Det er med vores hobby som i så mange andre af livets aspekter – at øvelse gør mester.
Lige som en uddannelse til håndværker tager 3-4 år, så tager det også tid at blive en dygtig saltvandsakvarist. Jo mere man arbejder med det, jo bedre bliver man – og ALLE kan blive dygtige.

Mine personlige, let tilgængelige tips til nye:
(Det er gode små punkter jeg har opsamlet gennem mine mange år med saltvand. Flere af dem anvender jeg stadig den dag i dag)

1: Tro ikke på alt du læser, heller ikke på de billeder du ser. (se pkt. 3)
Vær skeptisk og tag ikke alt for gode varer.

2: Brug tiden mens systemet modnes.
Læs mange af de mange artikler der findes og bliv klogere på det biologiske der sker. Så er du bedre rustet, til at imødese de problemer der helt sikkert vil komme. Der er intet der slår en forståelse af, hvorfor ting sker – lige bortset fra, at der ingen problemer opstår, selvfølgelig. Det har jeg dog aldrig set før.

3: Se nogle akvarier.
De fleste vil gerne vise frem. Det er ved at se folks egne akvarier irl, du kan bedømme om du kan fæste lid til det de siger og skriver.

4: Tal med nogle der har mere erfaring (vigtigt).
Tænk på det der står skrevet i den ”gamle bog”. ”Når en blind leder en blind, så falder de begge i grøften”
Det lyder lidt hårdt, men ingen kan give erfaringer videre, de ikke selv har.
Det bringer sjældent dig (især som nybegynder) ret meget videre, hvis du kun søger råd hos nogle på samme niveau som dig selv. Udveksle erfaringer er dog fint nok.
Kig på en hylde eller to højere oppe. Du behøver ikke nødvendigvis at kigge på den øverste hylde.

Spørger du de garvede, eller måske ligefrem de professionelle (f.eks. biologer, forskere) så er det ikke sikkert, at du kan bruge deres råd direkte. Der forudsættes tit en vis forudgående viden fra din side. Er dine værdier f.eks. uforståelige for dig, så vil de sikkert ikke spørge til din salinitet eller testmetoder. De tager det for givet, at det selvfølgelig er som det skal være.
Desuden får du ofte ikke et direkte svar på, hvad du præcis skal gøre. De opregner nogle principper og regler - og så forventes det, at du kan agere ud fra det.
Jeg har selv prøvet at drøfte problemstillinger med ”de store” (i mit tilfælde, biologer) og fik en stribe links, fulgt af beskeden ”kig, læs og gør så som dem”. Det jeg blev anbefalet var tråde med over 100 sider og så var det bare med at gå i gang. Der skulle ikke bare læses, der skulle ledes og tolkes på meningen.
Det kan derfor give mest fremdrift, at vælge ”hylder” lidt mindre ambitiøst. Det hele handler om små skridt.


6: Når du handler.
Det kan være fristende, hvis du får muligheden for at handle direkte, en gros. Eller måske som medimport.
Jo mere du kommer ”ind i hobbyen”, jo større er sandsynligheden for at det sker på et tidspunkt.
Der er en klar økonomisk fordel ved at handle en gros, men du skal være klar over, at du handler på godt og ondt.
Der kan ikke stilles spørgsmål. Der leveres det du bestiller og der er ingen fortrydelsesret.

Jeg bestilte på et tidspunkt en tilsætning og der var et forkert tal i varenummeret. Så jeg fik en vare jeg ikke kunne bruge. Jeg havde den stående uåbnet i flere år (mest fordi den havde et herligt navn ”schweer metal complex, lækkert navn ikke? Det var bare en jerntilsætning. De kan være så herligt dramatiske de tyskere)

Du kan også pludselig stå med en fisk, en koral, eller noget grej du slet ikke kan bruge. Men nu har du købt det og kan ikke levere det tilbage. Du kan få nogle ubehagelige overraskelser.
Jeg bestilte på et tidspunkt en Vild Acropora horrida. Da jeg modtog kassen stod der på fakturaen ”Synanceia horrida”. Det er ikke en koral, men en stenfisk. Det er en af de giftigste fisk man kender.
Stenfisk. Den er uhyre giftig. Det var den der stod på fakturaen.
Stenfisk. Den er uhyre giftig. Det var den der stod på fakturaen.
Acropora horrida &quot;vild koral&quot; Det var denne jeg havde bestilt.
Acropora horrida "vild koral" Det var denne jeg havde bestilt.
Mens jeg kørte i bilen, fik jeg fat i Thomas Friis fra Den blå planet og de ville godt tage den, men den skulle afleveres til en af dyrepasserne der vidste, hvordan den skulle håndteres. Selvom det var en uønsket fisk jeg uforskyldt havde fået, så er det et levende væsen der skal behandles så godt som muligt.
Heldigvis var det en faktureringsfejl og jeg fik den bestilte koral og kunne afblæse redningsaktionen.
(Jeg skal lige nævne, at jeg ikke havde åbnet kassen, kun set på fakturaen)

Tit kan det være en fordel, at handle hos en forhandler. Her kan du stille alle de spørgsmål du som ny har. Og som regel kan du fortryde en handel, eller få dit fejlkøb byttet til noget du kan bruge.

7: Når indkøringen er færdig.
Så skal der jo levende i. Det er jo derfor vi har et rev.
Start nu langsomt op. Systemet skal belastes gradvist, igen små skridt.
I et revakvarie er der altid den mængde bakterier der skal til, for at behandle den mængde næring der er.
Men bakteriefaunaen skal have tid til at tilpasse sig den øgede belastning, der vil opstå når du tilsætter det levende. Det sker ikke fra time til time
Derfor skal de første fisk og andre organismer tilføres gradvist i starten.
Husk, det eneste der sker hurtigt i et revakvarie, er ulykkerne. De gode ting tager længere tid.
Så giv dig tid. TÅLMODIGHED.


8: Planlæg hvad du vil have i.
Det er vigtigt at planlægge, både din fiskebestand og hvilke koraller (hvis du altså vil have koraller) du vil have i – og navnlig sortér det fra du ikke vil have, mange fejl sker ved impulskøb.
Det hele er jo så smukt, nyt og spændende. Der er masser du kan lave imens du venter.
Og tro mig – den tid er givet godt ud. Det vil på ingen måde være spildt.

9: Accepter at ting sker.
Det er levende ting vi har med at gøre og nogle gange dør de altså.
Der er selvfølgelig altid en grund til en fisk eller en koral dør. Men det er ikke sikkert at det har noget med dig eller din måde at gøre tingene på, at gøre. Ofte ligger årsagen længere tilbage.
Der er ingen grund til, at du dunker dig selv i hovedet over ting du ikke har nogen indflydelse på.
Så længe du har gjort dit arbejde ordentligt, så kan du ikke gøre mere.
Tal med en erfaren for at sikre dig, at det forholder sig sådan.

10: Prøv om du kan få en mentor.
Det er jo et lidt udskældt begreb her på Saltvandsforum (er du helt ny, så kender du ikke til dette og behøver ikke at spekulere over det), men jeg synes det er en god ting. Det er jo bare en medakvarist, der kan hjælpe dig i den rigtige retning.

”En mentor en erfaren person, som gennem rådgivning, sparring, vejledning, coaching og feedback deler ud af sin erfaring og sine kompetencer for at støtte mentees udvikling” Wikipedia
Man kender det også fra den akademiske verden, på dansk kaldes det feks en studievejleder, rusvejleder mm. Englænderne kalder det en tutor. Det er bare et andet ord for det samme.

Det behøver ikke at være så formelt som det lyder. Det kan være en sparringspartner, en der har mere erfaring end en selv. Det er én man ”spiller bold” op af.
(Dem der spiller, eller har spillet fodbold, ved hvad jeg mener og kender sikkert begrebet fra træningsbanerne. Jeg har som knægt tilbragt mange timer ved boldbrættet. Man skyder bolden af sted og ser hvad der kommer retur.)
Husk på, ingen er ufejlbarlig. En erfaren kan også tage fejl og blive klogere. Brug det som et input og vurdér der ud fra.
Jeg bruger det selv meget. Jeg har også én jeg deler små og store problemer med. Når nye idéer dukker op, er det rart at kunne vende dem med en anden.

11: Succesoplevelser er vigtige.
Derfor er det en god idé, at starte med de lidt nemmere fisk og koraller. Når du har fået held med dem, så kan du gradvist øge sværhedsgraden.
Her skal du lytte til de mere erfarne akvarister (eller en mentor). Stol ikke på en forhandler i dette tilfælde.
Der er ikke noget så demoraliserende, som at erhverve sig nogle supersmukke fisk eller koraller, blot for at se dem sygne hen og til sidst dø. Tro mig, jeg HAR været der.


12: Vær opmærksom.
Observér og vær opmærksom på alle ændringer, små som store – og vær klar til at reagere på det, hvis det kræves. Hold øje med dine dyr. Kig efter det der ikke er som det plejer.
Hold øje med dit grej. Vedligehold det så det hele tiden fungerer optimalt.
Rens dine pumper løbende og det samme med din skummer. Afkalk pumperne regelmæssigt. Rens din sump for detritus (slam og andet snask) med jævne mellemrum.
Gør du disse enkle ting, så vil de mange af dine bekymringer i de fleste tilfælde vise sig at kunne løses og måske kunne overkommes hurtigt. Mange skrækscenarier bliver heldigvis aldrig til noget.

Jeg synes at bekymring er knyttet til vores hobby. Jeg bliver selv urolig, hver gang jeg ser noget mistænkeligt og så reagerer jeg, hvis jeg skønner det kræves.
Ser en koral ”trist ud”, har den ikke polypperne ude, så hold øje med den. Måske skal der handles på det.

Endnu et eksempel: Jeg har to store Tridachna muslinger. Muslinger i den størrelse kan mokke en del rundt – navnlig hvis de står på bunden.
Tridacna squamosa og derasa. De rykker sig omkring, når de åbner og lukker sig. Der er ret meget vand inde i sådan en musling.
Tridacna squamosa og derasa. De rykker sig omkring, når de åbner og lukker sig. Der er ret meget vand inde i sådan en musling.
Jeg lagde om morgenen mærke til, at den ene ikke åbnede sig ret meget. Den havde fået moslet sig ind i læ af den anden. Den brød sig tydeligvis ikke om dér, hvor den var havnet. Jeg blev urolig. Så jeg fulgte den i løbet af dagen. Da den om aftenen stadig stod næsten lukket, måtte jeg ned med armen og rykke på den.
En time efter stod den flot og åben som den plejer.
Jeg kunne have ladet den stå, den havde trods alt selv rykket sig derhen. Men jeg valgte at reagere og hjælpe den på vej. Det betalte sig i det tilfælde at være opmærksom.
Som nybegynder har man selvsagt ikke den store erfaring og ved måske ikke, hvad man skal reagere på.
Det er her Pkt. 4 og 9 kommer ind i billedet. Det kan måske være en hjælp.

13: Husk, at det er DIT akvarie.
DU alene bestemmer hvad der skal ske. Uanset hvem du har spurgt, hvad du har fået af råd, så er det DIG der er ”kaptajn på skuden”.
Ingen måde er den eneste ene, den rigtige. Der er flere måder at gribe det an på og den ene vej kan være lige så rigtig som den anden. Ikke to akvarier er ens.
Så længe du holder dig inden for de love naturen udstikker, er du på sikker grund og så er der frit slag.
Resultatet er dér, hvor du kan se om du gør det rigtige i forhold til DIT akvarie.

Griber du det rigtigt an og har den fornødne tålmodighed, så vil du kunne få et rev der vil stråle.
Du vil nå målet for de fleste, glade flotte koraller og sunde velnærede fisk.
Et ældre billede fra mit display til at slutte på.
Et ældre billede fra mit display til at slutte på.
Til den nye der måske læser dette:
Du ønskes alt mulig held og lykke i denne skønne hobby, der er så berigende – og på samme tid kan være noget så irriterende.
God vind til alle nye, fra en skeptisk halvgammel gnavpot fra det salte Nordsjælland.


Links:
https://www.reef2reef.com/ams/celebrati ... hobby.338/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reef2reef.com/ams/we-play-natures-game.336/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://reefbuilders.com/2017/09/15/mis ... -418855613" onclick="window.open(this.href);return false;


Mit eget nye system er ikke så langt i indkøringen, så jeg kunne få retvisende billeder.
Billederne af algefaserne er derfor lånt fra siden http://www.koralrevet.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en af vores venner her fra saltvandsforum, der har den side og jeg har fået lov til at anvende hans billeder i denne lille artikel.
Det er knusende gode billeder der illustrerer en opstart på glimrende vis.
Glimrende side, der beskriver en korrekt opstart i ord og billeder. Ikke de store armbevægelser og udsving.
Godt gammeldags håndværk. Anbefalelsesværdig læsning for alle nye.

Billederne af koraller er fra mine egne akvarier. Der er både nye og gamle billeder.

Har du tilføjelser eller betragtninger, så kom endelig med dem.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Mikas »

Du er simpelhen den hyggeligste på forum Erik :)
Det er alt spændende at læse dine lange indlæg :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af charlie saltvand »

:GO :GO :GO Tak Erik!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af PederP »

Hyggelig læsning som altid Erik. Selvom jeg er 100% uenig med dig i dine betragtninger omkring nitrat og fosfat. ;)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af ttkthomsen »

Rigtig fin artikel,Tak.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Tykki »

Du har for meget fritid Erik !


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Carsten »

Som "sildehandleren" skriver har du for meget fritid Erik, men du har brugt den godt, til alles bedste.
Forsæt venligst ad samme vej :)


Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Holmeren »

Rigtig blæret tråd du har fået banket op her :) Og endda skrevet på forståeligt dansk så alle kan være med :)

Kæmpe tommel op herfra!


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af MoG »

Glimrende Erik! Som altid! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af kalmar »

Tror meget det handler om at få etableret et værdisæt med sig selv, som man kan følge og holde fast ved. Og alle relevante betratninger og inspiration til opbygning af dette, er en meget værdifuld kilde til de som er igang med denne process, heriblandt mig selv.

Så endnu engang, Mange tak for deling af alle de gode erfaringer og betragninger! :beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Gambi »

fed tråd :GO


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af faanaes »

tak for artiklen. Jeg har især været glad for afsnittet om indkøringsfasen som jeg har læst sammen med 'lillemor' så hun ved hvad der er i vente og det forhåbentlig kun er en overgang :wink:


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Lord Mike »

En meget velskrevet og info oplysende tekst du har fået lavet Erik :K

Er sikker på at mange nybegyndere og bestemt også os med lidt erfaring på bagen kan få brug for at læse denne indimellem, topkarakter herfra :GO


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Mic4700 »

Godt skrevet Erik :GO der er gode råd og vejledning til os alle , lige fra nystarter til erfaren salt akvarist.


østergaard
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 17:06
16
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 3200 Helsinge

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af østergaard »

super artikel :GO


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Engelquist »

Fandt tilfældigt denne artikel af Erik, der med tiden havde "forputtet" sig langt nede i rækkerne.
Det er nyttig viden for nye inden for hoppyen, så derfor er den flyttet til "Ny i faget" og ændret til Opslag, så den altid ligger øverst :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Frank Christiansen »

Måtte lige læse det igen, står foran opstart igen her i vor nye bolig, det bliver igen er ret fed oplevelse, håber naturligvis på hjælp igen.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Marco R »

Frank Christiansen skrev:Måtte lige læse det igen, står foran opstart igen her i vor nye bolig, det bliver igen er ret fed oplevelse, håber naturligvis på hjælp igen.
Hej Frank,

Det lyder super, at du starter op igen - husk endelig at lave en akvarietråd under "Medlemmernes akvarier" :sneaky2: :happy:


Brugeravatar
Plantlifedk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 1. apr 2021 22:13
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Plantlifedk »

Tusinde tak for at lave sådan en fin artikel, det er rart at man kan komme ind i dette forum som ny, og finde information på helt basalt niveau med muligheden for at nørde lidt videre i det hvis der er noget som er spændende eller som kræver lidt uddybning :)


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af True »

Hvor er det givende og lærerigt læsning, har læst det flere gange nu. Tak for dette.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Anders månsson »

Tak for en mega fed artikel eller indlæg! Jeg er på vej tilbage og mange ting er glemt og ska hives frem i lyset fra mit sorte dyb, som skulle være min hjerne...
Du er så god til at videre give din kæmpe viden og erfaringer!
Angående mentor ordningen, så gjorde vi det så godt vi kunne dengang, men var nok alt for aktive (sjældent jeg egentlig kan sige det om mig selv:-) )


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af crazy seahorse »

Tak for roserne.
@ Anders Jeg synes egentlig at mentor ordningen var god. De nye havde mulighed for at se, om den der kommenterede havde en vis erfaring.
Jeg tror desværre at det blev lidt hen ad, kommer rådet fra en mentor, så er det ok. Kommer det fra en anden, så er det måske ikke lige så godt.
Det var jo ikke intensionen og de råd der gives af andre end mentorer, kan jo også være glimrende - ligesom et mentor råd kan være ikke brugbart. Men det slog ikke igennem og ordningen blev stoppet.
Jeg synes stadig at det var en god ordning, den skulle måske bare have være justeret lidt. Hvordan har jeg ingen bud på.

Altså, når man ser de råd der gives på FB, hvor det nogle gange er nye med 3-6 mdr`s erfaring, der kaster sig ud i rådgivning om ting de ingen anelse eller indsigt har om/i.
Det er synd for de helt nye, hvis de mister lysten fordi de følger dårlige/forkerte råd.

Edit: Jeg vil godt lige komme med en lille oplevelse jeg havde for en del år siden.
En jeg havde regelmæssig kontakt med, skrev og spurgte mig om et råd. Jeg fortalte hvad jeg ville gøre, ikke hvad han skulle gøre. Ikke to akvarier er ens og kan reagere forskelligt.
Så jeg sagde hvordan jeg ville gribe det an. Efter nogen tid skrev han til mig igen og sagde "jeg håber ikke du bliver sur på mig. Jeg fulgte ikke dit råd, men valgte en anden løsning"
Jeg måtte sige til ham, at jeg på ingen måde blev sur. Jeg kunne jo tage fejl. Jeg ville tværtimod være glad for at få en tilbagemelding om, hvordan det gik.
Selvom jeg har syslet med saltvand i rigtig mange år, så kan man hele tiden lære noget nyt. Man skal altid være åben for nye indput i denne hobby.
Senest rettet af crazy seahorse man 28. jun 2021 14:16, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Anders månsson »

Det er præcis essensen af vores Hobby, at kunne dele viden og erfaringer, som gør os klogere... Vi kan gøre tingene på forskellig vis og stadig få det til at gøre vores fisk og koraller glade og tilfredse!


Æsaltsmed
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 8. sep 2021 07:38
2
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2020

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Æsaltsmed »

Super god artikel. Lige hvad jeg havde brug for at læse da jeg kun er en uge inde i indkøring og er Utålmodig:-)


AlbertDethlefsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 2. dec 2021 10:36
2
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af AlbertDethlefsen »

Hej tak fordi du deler og giver os råd. Som nybegynder selv er dine råd og vejledning meget nyttig. Jeg vil gerne spørge, hvad er den bedste fisk at eje som starter?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Carsten »

AlbertDethlefsen skrev:Hej tak fordi du deler og giver os råd. Som nybegynder selv er dine råd og vejledning meget nyttig. Jeg vil gerne spørge, hvad er den bedste fisk at eje som starter?

Det er der nok næsten lige så mange ideer om som der er folk.
Jomfrufisk, så som klovnfisk og blå safirfisk, er nemme, men især safirfisken kan være noget barsk over for andre fisk
Kirurger, og også nemme, men kræver lidt mere viden.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes at det er god idé, at læse lidt om de forskellige fisk. At kigge på de videoer der ligger, kan også være en hjælp.
Min egen erfaring er, at når man først står i forretningen, så gribes man nemt af alle de smukke fisk og så ryger der nemt et impulskøb ind over.
En fisk jeg har haft af flere omgange er, Sphaeramia nematoptera (Pyjamas cardinal). Den er sejlivet, ikke så dyr, fredelig og kan godt gå flere sammen uden de decideret stimer.
Jeg synes at den som mindre er ganske smuk, men er ikke så kraftigt farvet. Den lever længe, så hvis man en dag skal skifte ud i besætningen, så den der stadig og kan være svær at komme af med. Jeg har altid ladet dem gå i akvariet, til de dør af alderdom. En rigtig god begynderfisk.

Klovnfisk er forholdsvis nemme, men kan være lidt stridbare når de parrer ud og begynder at lægge æg. En stor hun er ikke bleg for at give en stor kirurg en på låget, hvis den kommer for tæt på. De går heller ikke af vejen for at give en akvarist arm/hånd et nap, hvis den kommer for nær. Det er ikke noget problem for den bider ikke ret hårdt. De angriber ikke generelt, beskytter kun.
Safirfisk er også lette og meget smukke. En svensker (blå selvlysende krop og gul hale) er rigtig flot. Lever også længe og farverne fader lidt med alderen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ChristianBrodersen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 15. jun 2021 13:44
2
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af ChristianBrodersen »

Super fin og velskrevet artikel. Mange tak for det :D


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: En håndsrækning til dem der starter op.

Indlæg af Engelquist »

En meget nyttig artikel for nye i hobbyen, skrevet af @crazy seahorse


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"