"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

en ægte nybegynder

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

Jeg har med stor interesse set alle de flotte fotos af jeres fantastiske baljer, så jeg vil da også vise jer et billede af mit.
Jeg er nu ved at pakke det ud og i brochuren står der, at det er samlet og indeholder alt det man har brug for til et saltvandsakvarium. Der er bestemt intet der er samlet, og der er kun en sump i skabet og eksempelvis ikke en skummer, som jeg via denne hjemmeside har fået opfattelsen af at man ikke kan leve uden.
Hvis nogen har erfaring med at få samlet en EHEIM 500 med de ting som skal være der udover en sump vil jeg være taknemmelig for gode råd og vejledninger
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


dyr200
Reactions:

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af dyr200 »

velkommen til denne fantastiske hobby


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af minedykker »

Hejsa og velkommen ind i denne skønne hobby med mange holdninger og meninger langt de flest er ment som en hjælp og ikke noget negativt. ;O)

ser du siger du har læst lidt op på lektioner men kan være lidt bange for du har læst det forkerte pensum.

skummer er utroligt vigtig i saltvand systemer og hvis du har en sump så vil det være en stor fejl ikke at have sådan en til at rense vandet, det er nummer 1.
men har du flere indfor om det system ? ud over to pakker.. hehe hvad er der med af lys og hvad vil du gerne holde i dit system er det smukke SPS eller LPS eller hvad har du af planen med det og dine drømme og ønsker. og ikke mindst din egen forventing.

skriv hvis du har spørgsmål så er vi flere her inde der gerne vil hjælpe med råd ov vejledning og hjælpe dig i den rigtig retning så du måske slipper for uheldig oplevelser.

hilsen søren


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PederP »

Hej.

Velkommen til. :)
Ja, det kunne være godt med et billede og en gennemgang af det du har købt. Er ikke bekendt med Eheims akvarier.
Du har ret i at en skummer skal der til.
Derudover skal der være god cirkulation (hvis du kommer fra fersk, så mener jeg "enormt kraftig" i forholdet til hvad du er vant til ;) )
Aut. ferskvands påfyldning er et must. (osmolator)
Kraftigt lys, alt efter hvad du måtte ønske af koraller.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af trine... »

https://www.eheim.com/en_GB/products/aq ... high_gloss" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser umiddelbart ud til at det er uden skummer. Så måske knap så plug and play som komplet system.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

Tak for feed-back. Der er 4 stk Eheim UV paneler i pakken som når fra kant til kog ant, så lys kan vist ikke være bedre ??
Så har jeg lige været i Plantorama og købt en Blumarine Skim500, så nu mangler jeg vist forhåbentlig bare at få styr på alle de rør og slanger der ligger i pakken. Men hvad med ferskvand, klakblander (eller hvad det nu hedder) automatisk påfyldning og jeg har set akvarier med automatisk tilsætning af diverse stoffer styret af en computer. Jeg har også et gammel ferskvandakvarie på 80 liter jeg troede/tror jeg kan bruge som et eller andet men jeg synes ikke rigtig der er plads i skabet og hvordan forbindes det hele. Og med hensyn til drømme så ønsker jeg både koraller og fisk.
På forhånd tak.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

vrøvl ikke UV paneler men LED paneler der går fra kant til kantt


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Velkommen, flot möbel :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PederP »

Den kunne godt syntes lidt lille, den skummer, til et 500L akvarium.

En tunze osmolator til ferskvands automatik vil jeg anbefale.
Man plejer at vælge mellem en doseringsmaskine, til balling eller lign., eller kalkreaktor til at holde kh, Ca og Mg værdierne stabile. Men det har du tid til at tænke over efter opstart. De første par md. går med at se på alger og sten.. ;)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PoulD »

Velkommen ti :-)
Som Peder har nævnt: Kraftig cirkulation er helt essentielt. Hvis der ikke er cirkulationspumper med, er det et absolut must du får fat i sådan et par stykker.
Vinteren er jo tilsyneladende allerede over os, så et varmelegeme ville jeg nok også investere i. Et refraktometer ville jeg heller ikke undvære.
Selv om det ikke er strengt nødvendigt på nuværende tidspunkt, ville jeg personlig også købe et par testsæt. De koster ikke mange kroner og det kan være lærerigt at følge med under indkøringsfasen


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

Nu er jeg jo nybegynder.
En osmolator tror jeg er en enhed der pumper vand fra et osmosevand bassin over i sumpen hver gang vandstanden i sumpen bliver for lav, korrekt ?
Dette tror jeg ikke har noget at gøre med en doseringsmaskine der uafhængigt af alt andet drypper en fast mængde af 3 vædsker over i sumpen med faste tidsintervaller, Korrekt ?
Men hvad med en kalkreaktor skal den forbindes til osmolatoren ? og er det enten en doseringsmaskine eller en kalkreaktor (og ikke både og ) ??
Tak for jeres input indtil nu.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PederP »

Korrekt opfattelse af osmolator. :)
Jep doseringsmaskinen har du også fat på.
En kalkreaktor er en reaktor hvor man opløser kalk/koralgrus med co2, og leder det ud i vandet. Det er en selvstændig enhed, som også kan holde de 3 værdier stabile.

Men igen, hvis du ikke har pakket skummeren ud, så skulle du måske overveje at bytte til et par nr. større. Den liter angivelse der følger med de små skummere, er i mine øjne helt i hegnet.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

Desværre Skummeren var pakket ud og kassen mv. smidt væk før jeg fik advarslen så den må jeg nok leve med til en begyndelse.
Men kan I også hjælpe mig med den såkaldte sump. Hvad er de 4 kamre tiltænkt som - der er ingen vejledning.
Kammeret til højre er helt adskilt fra de 3 andre. De 3 andre har skillevægge der er lige høje men lavere end den store til højre.
Den øverste har installeret et 2- lags filter, og har en åbning nederst i venstre hjørne til det kammer hvor jeg har stillet den nyindkøbte skummer. Det sidste kammer er helt tomt.
Nogle gode bud på hvad tanken er med hver af de 4 kamre - Den med filterne er nok delvist åbenlys men skal der mere i, jeg har læst nogen om aktiv kul.
På forhånd tak
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PederP »

Kammeret med den høje væg, er til dit osmosevand.
Man skal nok se skab og rør for at regne resten ud.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PoulD »

Rummet helt til højre, det med den høje skillevæg er beregnet til ferskvand, så meget ligger i hvert fald fast (til fordampningskompensering. ATO / osmolator).

For de andre 3 rum er der mere eller mindre frit valg, alt efter hvad der er praktisk (naturligvis under hensyn den færdiglavede rørføring, hvor meget ting fylder o.s.v.) der skal bruges et rum til skummeren og et til returpumpen. I det rum hvor du har retur pumpen skal / vil vandstanden være lavere end i de andre 2 rum. Det er praktisk at have føler(ne) til osmolator i samme rum som returpumpen.

Det er måske ikke den allermest praktiske indretning den sump har. Med mindre du har en relativ stor returpumpe, skal al vandet helst have passeret skummer kammeret inden det til sidst lander i returpumpe kammeret. Hvis alle skillevægge er lige høje og du vil bruge det ene kammer til mekanisk filtrering, så giver det måske en lille udfordring.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af Lord Mike »

faanaes skrev:Jeg har med stor interesse set alle de flotte fotos af jeres fantastiske baljer, så jeg vil da også vise jer et billede af mit.
Først og fremmest velkommen til siden :GO

Man kommer desværre ikke langt med bare at kigge billeder :wink: for at få lidt succes kræver det bestemt også en masse læsning for at få det basale på plads. Dine spørgsmål bære bestemt præg af at de basale ting ikke er på plads, og dette er vigtig for at du får en succes oplevelse i denne verden.

Det bedste jeg gjorde i sin tid inden jeg startede var at besøge flere saltvandsakvarister med systemer hvor jeg lærte rigtig meget da man der kunne spørge og få svar samt visuelt se hvordan teknik mm. fungere.

Hvis du ikke kender nogle i dit nærområde ellers hvis ingen melder sig vil jeg gerne ligge hus til at du kunne komme forbi og få en snak samt se hvordan man kan sætte et akvarie op, ikke at metoden jeg bruger er den absolute rigtige måde at gøre tingene på (mange veje føre til Rom). Men du skal ihvertfald være velkommen. Bare skriv en PB hvis du ønsker at komme på besøg.

Nu har jeg selv været butikschef i 15 år, og en forhandler må på ingen måde kræve at emballage skal være indtakt, så jeg ville bestemt levere den skummer retur før den sættes i brug. Den kommer du desværre ikke langt med. En god regel som mange benytter sig af er at skummer skal være rated til minimum det dobbelte af hvad vandmængden er. Mange gange skulle man tro at producenterne af skummere laver deres vurderinger udfra at man ikke skal belaste akvariet med fisk og koraller.

Men igen det er vigtigt du sætter dig ind i teknikken mm. ellers bliver det hurtigt en meget dyrere fornøjelse end hvad nødvendigt er.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PederP »

Hvis man nu vendte den om 180 grader, og pillede filtervat op,og brugte det rum til returpumpen. Så ville "filtervat kammerets" lave væg, og underløbet, sætte vandstanden ned i det store kammer. Her kunne skummer og nedløbet fra akvariet være.
Det sidste kunne være et refugium, men det er som Poul er inde på, lidt underligt med ens højde, så det ville kunne løbe over til både skummer og retur..


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af Nicklossi »

http://saltvandswiki.dk/wiki/Opstart_af ... ndsakvarie" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du læst denne guide til opstart? Den er rimelig god til at få de basale begreber osv. på plads :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af ole kekkonen »

jeg Gir ikke en pind for alt det gøjl men Spar ikke på pumper og lys det skal være kvali varer


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af peder »

Sumpen er skam helt fin og fungerer som den skal! Der er både overløb og underløb og forskellig højde på glas, Redsea "stjal" faktisk designet til deres reefer serie.
Har selv haft et Eheim incperia og det fungerede upåklageligt.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af PoulD »

Ja hvis der er forskel på højden af skillevæggene mellem de 3 kamre er det jo en helt anden sag. Så er det jo dermed også bestemt, hvilket kammer der skal bruges skal bruges til hvad.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af faanaes »

Så er skummeren byttet til nummeret større - 750'eren. Håber de kloge hoveder har ret i at det er nødvendig for min fantasi rækker ikke til at forestille sig, at hele akvariet skal tømmes 2 gange hver time


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af Lord Mike »

faanaes skrev:Så er skummeren byttet til nummeret større - 750'eren. Håber de kloge hoveder har ret i at det er nødvendig for min fantasi rækker ikke til at forestille sig, at hele akvariet skal tømmes 2 gange hver time
Faktisk helst 4 gange eller flere :wink:

Men godt du fik skummeren byttet, så må tiden vise om den er stor nok (jeg tvivler, hvis du vil have mange fisk og koraller). Husk det vigtigeste i opstarten er tålmodighed :y


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: en ægte nybegynder

Indlæg af ole kekkonen »

Har du gjort dig nogle overvejelser hvilke dyr du vil holde?find UD af hvad dyrene kræver også køb udstyret bagefter


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"