Levende sten eller døde sten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
7
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Levende sten eller døde sten

Indlæg af Fellov »

Hej,
Jeg er tilbage i forummet efter nogle års pause.
Jeg er ved at starte et stille nano reefer op.

Jeg har ladet mig fortælle det kan anbefales at købe døde sten og tilføje levende sand, eller en form for daglig tilførelse af bakterier via et produkt(kan ikke huske navnet)
Så undgår man en masse dårlige ting.

Desuden skulle der være et produkt der booster opstarten, så man hurtigere kan komme igang. Er dette at anbefale ?

Er det sandt ? Hvordan starter man bedst op.

Mvh Thomas
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Levende sten eller døde sten

Indlæg af StarF »

Mit nye system blev start op med Atoll søjler og døde ls. Samtidig brugte jeg lidt vsv, extra fodring(et par terninger frost fodder, for at have noget til at sætte det hele igang med) og disse baktier:

Aquaforest Pro Bio S
Aquaforest Bio S

Bio S bruger man kun de første 14 dage, jeg forsætte til flasken var tom.
Samtidig tilsætter man Bio S, dette gør jeg daglig stadig.

Jeg tilsatte også levent sand, og syntes systemet rimelig hurtigt klar til levende.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Levende sten Eller døde kommer ud på et.her tænker jeg på hvis de er ligeså Gode filter som alle de Andre overflader i Baljen hvor der kan gro alger,her er der ikke menget flow heller hvis der ikke er nogen udveksling med stenene og vandsøjlen når dyrene graver og Pumper vand igennem,hvis der er den her udveksling er levende sten klart at foretrække som filter men jeg tvivler på dem Deraf min holdning OG erfaring om "levende sten"

Angående sand (hvilket altid er en fordel ved alle slags akv)så vil jeg mene der er klart på en lille uge.men ville NOK vente et par ekstra uger For at være sikker på omsætningen.

Min holdning til Bakterier er at jeg ikke er Til de sterile akvarier,fisk skal Kunne have noget Modstandskraft og et godt imunforsvar så de selv kan komme af med dem.
Ang.koraller og organismer mener jeg det er bedre at fokusere på mad frem for måle bakterier i vandet.man sørger for de optimale fysiske krav OG kommer ikke alt for meget i baljen så man ungår bøvl med kemien imellem korallene
IMreefer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8
Postnummer: 8752 Østbirk
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af IMreefer »

Jeg startede mit første akvarie op men døde sten og levende sand og tilførte BioGro123 en gang om ugen, det fungerede rigtig godt og gav en hurtig indkøring.
Nu har jeg lige startet akvarie op igen og jeg gør det samme denne gang ;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Hvis du bruger døde sten, er du sikker på ikke at få glasroser, bobbelalger og andet træls i akvariet. En pose levende sand bidrager med alle de bakterier og smådyr, som systemet har brug for.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Jeg tror at lige meget hvor meget man passer på, kommer der en eller flere af de nævnte udyr/ting med ind, på enten frags , koraller osv. Jeg har været meeeeeeget påpasselig med det nye set up, men alligevel står der pludselig en premierose, lidt bobbel alger osv i skøn forening. Levende sand, og levende sten i god kvalitet må være sagen at pode med, også tage sig af lorte tingene bagefter og i opløbet hele tiden. Mvh Dan
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Enig Dan - de uønskede organismer sniger sig let ind i et veletableret akvarium. Jeg købte engang en sten med polypper af en privat, der ikke havde skyggen af bobelalger i sit akvarium. Da stenen havde stået nogen tid hos mig, dukkede der pludselig små bobbelalger op på netop denne sten. De har siden bredt sig :-(
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Derfor altid karantæne
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Du kommer snart i karantæne Ole . Her i Kbh er der kældre til disse typer :HE
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hvis det overhovedet er muligt at få fat i "ægte" levende sten (som i gamle dage) vil jeg til hver en tid bruge dem frem' for døde sten. Ved godt man kan få uønskede "gæster" men som Dan skriver det får man sku' alligevel hen af vejen. Elsker alt det spændende kryb og kravl man får med ind direkte fra nyplukkede LS syntes det giver baljen mere diversitet og ikke mindst stabilitet når baljen (efter laaaaang tid) er modnet + så er der spændende ting at opdage mens baljen bliver klar.
Prøvede selv at få fat i gode LS til min opstart men det var en umulig opgave, fik nogle indonesiske LS fra dejong men for at sige det pænt så lignede de bestemt ikke dem der er afbilledet på hjemmesiden, så tror desværre det er næsten umuligt at opdrive den ægte vare længere, ærgerligt for jeg savner dem i hobbyen!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Mikas »

https://www.whitecorals.com/en/whitecor ... -sulawesi-(per-kg" onclick="window.open(this.href);return false;)-ls-sr02
Er ret sikker på det er de rigtige levende sten fra revet
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

- eller måske bare døde sten, som er blevet 'modnet' på en station i havet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"