"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Viggos Red sea refer nano

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:
ole kekkonen skrev:Montipora confusa?
godt bud, svært at sige efter jeg har kigget lidt på google billeder, altså den har meget tætsiddende "blomster" polypper, og har et glat skellet.
Der er flere af den type montier der har de grønne polypper. M.australiensis, M.efflorescens bla.
Jeg synes godt nok, at den har lidt for lange/høje polypper til at være en Monti. Det kan skyldes billedet.
M.verrucosa tror jeg ikke det er, den har ikke glat bund http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0280" onclick="window.open(this.href);return false;

Den midt for i nederste række, tror jeg til gengæld er en Montipora confusa. Den har ridges, hvilket kendetegner den type.
Men billedet kan snyde.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Prøver at tage et billede igen idag når lyset tænder


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af PederP »

Flotte koraller :)
Syntes også det ligner en Goniopora mini "flower pot".

Har selv en variant. De lange polypper kommer kun efter noget tid med minimalt lys. I DT hvor den trives bedst, er der flere der tror den er en "sær monti"..
Her er et billede.
IMG_0064.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

lidt nye billeder hvsi det kan hjælpe
IMG_2059.JPG
IMG_2060.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af crazy seahorse »

Meget bedre billeder.
Ud fra hullerne man kan se i skelettet på 2 billede, synes jeg ikke det ligner en Monti. De ser ret store ud. Muligvis en Goniopora.
Uanset hvad, så er det en flot koral.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Ja den er vanvittig flot og billederne giver jo kun det halv udtryk. Men håber ikke det er en goniopora synes har læst at de står flot i noget tid og så kan de dø mystisk. Nogle pleje tips?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af PederP »

De der mini-goniopora er noget helt andet end f.eks G stokesi. De vokser derudaf uden problemer.
Men jeg tænker faktisk Alveopora når jeg ser de nye billeder. Noget ala den her " onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Hmm kan være, synes bare ikke polypperne er specielt lange, de er vel 2-3mm ikke meget længere


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af PederP »

Læste lige det hele igennem igen. Har den glat væv mellem polypper, så trækker jeg Alveopora forslaget tilbage, og siger du har en smuk mini-flower goniopora. :)
Hvis det er sådan en, så er det heller ikke et sundhedstegn når den laver meget polyp udfoldelse. Det kommer som reaktion på længere tid underbelyst. Den er faktisk ret glad for lys.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:Læste lige det hele igennem igen. Har den glat væv mellem polypper, så trækker jeg Alveopora forslaget tilbage, og siger du har en smuk mini-flower goniopora. :)
Hvis det er sådan en, så er det heller ikke et sundhedstegn når den laver meget polyp udfoldelse. Det kommer som reaktion på længere tid underbelyst. Den er faktisk ret glad for lys.
Ja den har et glat skellet, men svært at se for om natten er polypperne stadigvæk ud dog helt tæt på skelettet. Men nu får den masser af lys


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Skylder vist et lille søndags billede.
IMG_2070.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

En lille updatering på reeferen, der er gået lidt tid siden jeg har lagt noget nyt op. Det skyldes at der er kommet en lille ny til her hjemme, og de kræver jo lige så meget tid som et akvarie. imellem tiden er jeg blevet ramt af lidt grimme alger som valgte at tage en fin potion af mine sps'er med. Har idag været forbi Carsten målte mit vand, dette viste at min no3 var alt for høj(50) jeg har nok været lidt for sød ved mine fisk og fokus må være forsvundet lidt i tiden med skrigende unger. Jeg tilføre ikke andet næring andet end fiskefoder, derfor er fiskene på kur fra idag!

Jeg har kun brugt Aquaforrest produkter på dette akvarie, bortset for fiskefoder. De har altid været lige til at bruge, god manualer og alt har bare spillet. Derfor skal dette nye problem da løses med deres bud på no3/PO4 dræbere, selfølgelig ledsaget med hyppige vandskift til værdierne er i skabet igen.

Jeg ved at en anden bruger herinde, har været syg hvor en af de mistænkte var saltet fra AF, dog føler jeg mig 100%tryg ved at forsætte med deres produkter."don't change a winning team".

Så jeg kom hjem med en fin lille pose fra Greve med Pro Bio S, NP pro og Pro Bio F. Startede med at skifte 5% vand og måle 2 gange viste stadig 50farve, tilsatte derefter de 3 produkter og venter i spænding. Vil måle igen imorgen og se om hjælpen kommer hurtigt.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

En lille Update, til hvem der nu er nysgerrig. Min næring er flot faldende og måler heldigvis kun 10 dog stadigvæk lidt for højt, men en ulykke komme sjældent alene. Har fået nudi som langsomt spiser mine montier, så dem vil jeg ikke er jeg ikke på jagt efter i et godt stykke tid:( prøver at bekæmpe dem med dyp og suge dem op når jeg ser dem efter lyset er slukket. Prøver at støve en canarie gylte op men ingen held indtil videre. Nu må vi se tiden an.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af PederP »

LPS ligner de nyder forholdene. :)
Jeg havde held med at udrydde de møg-snegle ved at pakke kanter, undersiden og det plagede område af inficerede koraller til med reefbond.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:LPS ligner de nyder forholdene. :)
Jeg havde held med at udrydde de møg-snegle ved at pakke kanter, undersiden og det plagede område af inficerede koraller til med reefbond.

Altså ved at dække hele undersiden(altså mulige æg og nudi) med Reef Bond og på den måde forsagte dem inde? Sgu en ægte mafia metode, men det sgu en god ide. Men sidder de kun på undersiden af montier eller gælder det alle korallerne?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af PederP »

De holder sig til montier. Lægger deres æg i kanter og på undersiden. Der finder du også de voksne om dagen. Dine koraller bliver også ædt fra kanten.
Tit kan man have dem på kun på en enkelt koloni. De behøves ikke være på dem alle.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:De holder sig til montier. Lægger deres æg i kanter og på undersiden. Der finder du også de voksne om dagen. Dine koraller bliver også ædt fra kanten.
Tit kan man have dem på kun på en enkelt koloni. De behøves ikke være på dem alle.
Ja ihvertfald af gangen:) først en blå og lilla plade monti, og nu ser jeg små stier på min grønne digitata. Den er nu blevet dækket i bunden af AFfix som er et 2componet lim. Dippet og bøstet først.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Nu er der gået ca.6måneder og efter diverse strabadser som alger, nudi( der desværre tog med sig i faldet) er der kommet ro på igen. Koraller og fisk ser ud til at trives, nu skal der fokuseres på vækst og farver igen. Idag kom så tilføjelsen af en musling som forhåbenligt vil trives i laaaang tid. Kører stadigvæk kun med aquaforrest produkter med stor glæde. Har idag købt deres "AF life source" som ligner og føles som mudder der skulle tilfører diverse minaraler.


Næste skridt er måske at få doseret ca, mig og kh buffer automatisk, men nu må vi se.
IMG_2347.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Så kommer der en lille Update 10måneder inde i forløbet. Der er kommer styr på alle tallene. Fandt ud af jeg ikke havde tiden og deciplinen til vandskift hver uge, så har skaffet en doseringsmaskine og prøver med triton core 7, alger i sump og en skummer. Jeg forsætter med at bruge AF produkter da jeg er ret vild med deres koral foder plus deres no3 “dræbere”.

Der er blevet tilført nye koraller, måske for mange, da man lidt glemmer at de vokser en del og ret hurtigt. Det er en blanding af soft, lps og sps koraller, dog vil min fokus være montipora. Har en del forskellige nu, og næste mål er en gul monti plade, ser bare ikkeud til den kan fås herhjemme.

Så hvis nogle ligger inde med noget specielt monti så skriv endeligt.
74E71DEF-E377-4B97-AEB5-AC085C12FA17.jpeg
48FEAC30-75D1-440B-BCB4-C70A6F86B347.jpeg
DBB3763F-2272-40CB-B644-6553A07242AB.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af Mic4700 »

Ser rigtig flot ud :GO mange fine koraller.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud, men hvad f..... laver den fraghylde der :)


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Nicki Henriksen skrev:Ser godt ud, men hvad f..... laver den fraghylde der :)

Haha tak, den er der kun midlertidigt er lige ved at få nogle frags til at vokse lidt mere, så jeg lige kan regne ud hvor de skal være. Har desværre en eremit som vælter alt som ikke er sømmet fast.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af Wiinberg »

Det ser rigtig godt ud :) Er du glad for din skummer?


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Wiinberg skrev:Det ser rigtig godt ud :) Er du glad for din skummer?
Ja men var nød til at skifte til en mindre pga pladsmangel til alger, så har nu en tunze 9004 som jeg måtte mode lidt. Så den står bare og samler støv nu:( har sat den til salg men No luck


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af palamo123 »

Fedt lille akvarie du holder dig her :-)


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

palamo123 skrev:Fedt lille akvarie du holder dig her :-)

Lille?!? Ifølge min kone er det kæmpe:)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af Tykki »

Mon det også gælder din personlige anatomi Viggo? Er det hemmeligheden bag jeres lange forhold? Jeg afsløre gerne, at her hjemme er det størrelsen der tæller!


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev:Mon det også gælder din personlige anatomi Viggo? Er det hemmeligheden bag jeres lange forhold? Jeg afsløre gerne, at her hjemme er det størrelsen der tæller!
Så røg kongen vist på plads! Herhjemme er de store søslanger i buksen ikke i baljen, synd at høre det modsatte på Vesterbro. Dog ville et store håndvask koste flere penge i udstyr og man er jo jøde, så det dur ikke:)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af Tykki »

Bevares bevares, du ved jo godt at du bliver nød til at købe et større akvarie Viggo . Især da nu din frag hylde er større end din stensætning. Lad nu din sidste klunke falde ned på plads og få sat det 250 liters op. Hvem snakker om slanger i bukserne? Det var vist din kone sidst jeg var sammen med hende :y :T :grouphug:


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Red sea refer nano

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev:Bevares bevares, du ved jo godt at du bliver nød til at købe et større akvarie Viggo . Især da nu din frag hylde er større end din stensætning. Lad nu din sidste klunke falde ned på plads og få sat det 250 liters op. Hvem snakker om slanger i bukserne? Det var vist din kone sidst jeg var sammen med hende :y :T :grouphug:
Haha det ved jeg ikke passer, så ville der jo stinke af røget ål i flere uger. Men hvis du tilbyder en reefer på 250l med lys så kom glad:)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"