"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lugt fra akvariet/sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Threepwood
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. jan 2017 18:03
7
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2017

Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af Threepwood »

Har haft et akvarie under indkørring i 3 måneder og alle værdier er fine eller akseptable, der er stadig en hel del alger i akvariet. Mit spørgsmål er at ca 2 måneder inde begyndte hele huset at lugte som om der var kommet nogen og læsset 50 kg råden tang ned i akvariet, og har ikke kunne komme af med lugten og lufter jeg ikke ud dagligt er det kvalmende. Skummer kører døgnet rundt. Er der nogen der har en ide til hvad det kan være? Eller hvad det kan skyldes lugten? For alle dem jeg har besøgt med akvarie har ikke haft i nærheden af mit. Akvariet er på 350L .


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af Ryom »

Jeg har netop haft min balje lukket ned og genstartet med nye sten. Her begyndte det også at lugte efter et par uger. Men lugten forsvandt igen efter yderligere et par uger. Så tror det er en indkøringsting. Der går over igen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af Carsten »

Skummerkoppen kan lugte forfærdeligt. Prøv at tømme den dagligt. Evt. Kan du lave en opløsning af calciumklorid og hælde lidt i bunden af Skummerkoppen. Det skulle tage lugten


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af crazy seahorse »

Ryom skrev:Jeg har netop haft min balje lukket ned og genstartet med nye sten. Her begyndte det også at lugte efter et par uger. Men lugten forsvandt igen efter yderligere et par uger. Så tror det er en indkøringsting. Der går over igen.
Jeg oplevede det samme med mit. Det går over igen. Hvad det helt præcist er der lugter, ved jeg faktisk ikke.
Men det er rigtigt, det er en ret gennemtrængende lugt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af Michael_F »

Mit lugtede også lidt. Ikke noget konen var begejstret for, men det er en del af den fantastiske pakke hun har vundet, ved at være sammen med et skønt individ med en herlig hobby :) Brug gerne den sætning, så bliver de varme om hjertet, hvis altså din bedre halvdel klager og lugten.


Threepwood
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. jan 2017 18:03
7
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2017

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af Threepwood »

Carsten skrev:Skummerkoppen kan lugte forfærdeligt. Prøv at tømme den dagligt. Evt. Kan du lave en opløsning af calciumklorid og hælde lidt i bunden af Skummerkoppen. Det skulle tage lugten
Har haft skummeren ude og renset den og ja den lugter men det er ikke det detsværre .


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lugt fra akvariet/sump

Indlæg af ole kekkonen »

caulerpa lugter ikke himmelsk andre alger kan også lugte modbydeligt men en sump skal ikke lugte råddent,jeg ville NOK Lave sumpen om med rent sediment hvis du er Til refugium,det lyder lidt ad for meget organisk matriale


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"