"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata, to

Forum hvor du kan se og dele links og andet www relateret, med andre.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata, to

Indlæg af ole kekkonen »

Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata, to iron and nitrate enrichment

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 8101002416" onclick="window.open(this.href);return false;

En rigtig udført videnskabelig test viser reduceret vækst ved jern dosering
Growth rates measured after 3 weeks in colonies enriched with Fe, N and NFe were 23%, 34% and 40% lower than those obtained in control colonies
Nitrate enrichment alone (2 μM) did not significantly change the zooxanthellae density or the rates of photosynthesis


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende læsning :GO

Interessant syntes jeg, da jeg doserer jern, der står at zooantellernes tæthed/antal? Øges, ved jern dosering, det betyder vel mere farve, eller dybere farve på korallerne???

Der står også at jern dosering hæmmer væksten, vildt, da mit gror som ukrudt! Jeg ville da slet ikke have plads til korallerne hvis jeg stopper med at doserer.

Jeg hælder pt 5 ml i baljen pr uge.

Tak for linket. :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af ole kekkonen »

Man er måske bedre tjent med at tænke de lyse farver skyldes pigmenter korallen producerer OG zooxanthellae agerer "solcreme"
har selv kun prøvet jern på makroalger OG de gik i ukønnet formering,de Blev forgiftet til det alt for tidelig.jeg er desværre ikke koral mester men farvene mener jeg man kan ændre både med lys og kh,det er svært at styre


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Spændende læsning :GO

Interessant syntes jeg, da jeg doserer jern, der står at zooantellernes tæthed/antal? Øges, ved jern dosering, det betyder vel mere farve, eller dybere farve på korallerne???

Der står også at jern dosering hæmmer væksten, vildt, da mit gror som ukrudt! Jeg ville da slet ikke have plads til korallerne hvis jeg stopper med at doserer.

Jeg hælder pt 5 ml i baljen pr uge.

Tak for linket. :beer:
Øget antal/tæthed af zooxantheller vil næppe give bedre/kraftigere farver. Zooxantheller er brune. Er der alt for mange, får man det vi kalder "fede koraller",
Nogle af de tilsætninger (Feks fra KZ) der kan fås til at øge farverne, fungerer bla ved at reducere antallet af zooxantheller. Det giver bedre mulighed for at de flouriserende proteiner, der giver farver, kan ses.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af charlie saltvand »

@ Erik, tak for rettelsen, det du skriver giver jo i den grad god mening (som altid) :W

Så må logikken jo også være at hvis jeg stopper jern tilsætningen, så får jeg mere "pop" på farverne, ikk?

Go dag til alle.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af ole kekkonen »

Nu er jeg ikke erik men hvis du stopper jern doseringen får du bedre vækst:)øger du lyset får du bedre farver,korallene har sikkert bedre af skygge men så ser de kedelig ud


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af crazy seahorse »

@ Charlie. Hø hø, jeg tror desværre ikke det er så enkelt.
Nu er det Peder P der er nærings og kemi eksperten, men med min begrænsede viden er den undersøgelses resultat, ikke så overraskende.
Vi har længe vist, at jern giver næring til alger og zooxantheller er furealger. Nitrat ved vi også er næring, så det er heller ikke underligt. Det interessante er nok (for mig), at det ligefrem begrænser, eller hæmmer vækst.
Og så måske alligevel ikke. Vi har også længe vidst, at en høj Kh (11+ eller der omkring) giver en risiko for burnt tips - HVIS NÆRINGEN IKKE TILSVARENDE ØGES. Her kan man så regne baglæns.
For høj Kh UDEN høj næring giver godt nok en øget vækst, men så kan resten af korallen ikke følge med. Det er næsten kun skelettet der suser der ud af.
Mener at det var RFH eller Dana Riddle der skrev, at vævet ganske enkelt ikke kan følge med. Det betyder tyndere væv og dermed mere sarte koraller, sarte over for ændringer/øgning i lys og flow feks.

Så jeg tror ikke at du får bedre farver med ét slag, hvis du dropper jern tilsætningen. Men du vil sikkert opleve færre alger, sådan overordnet set. Og du vil jo gerne have macroalger qua det at du kører full Triton.
Så det er i mine øjne en afvejning af fordele og ulemper (pro/contra kan man sige)


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata

Indlæg af ole kekkonen »

Nu betyder næring noget forskelligt alt efter hvem der bruger ordet.
Har i det sidste flere år prøvet at lære hvordan man laver Levende foder til koraller,nu Mangler der bare nogen der prøver det


Besvar

Tilbage til "WWW"