"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Jeg har et Reefer 525 (525 Liter med sump), hvor jeg har følgende fisk:

- Blå palet
- to klovnefisk
- to Nemateleotris
- Sejlfin kirug

Akvariet er ca. 4 måneder. Det er startet op med døde sten (Atoll søjler), flere biokultur, en død reje m.m. Jeg var igennem en cyklus, og da nitraten var 0 begyndte jeg at tilføje fisk lidt ad gangen. Så har jeg de sidste 7-8 uger kæmpet meget med Dino'er. Jeg oplevede mine stenkoraller døde stille og roligt, men fiskene så ud til at have det fint. Jeg forder ca. 1 frostterning hver 2. dag og en gang imellem lidt nori, flager og pellets og mener ikke jeg overfodre.
Men nitraten er stille og roligt landet på 100 ppm. Jeg har forsøgt med stille og rolig stigning i volumen at doser klar eddike, og er nu oppe på 30 mL pr. dag. Derudover har jeg forsøgt med ZeoBac og andre bakterier, da jeg var i tvivl om jeg havde en god nok bakteriekultur.

Skummeren er skiftet fra en Vertex Omega 180i til en Bubble King Deluxe 250. Så skummeren er stor nok - flere vil nok mene for stor. Har selvfølgelig været lidt minimal med vandskifte pga. dino'er, men er i gang pt. med ca. 100 Liter ad gangen. Jeg forstår dog ikke hvordan jeg med så få fisk kan have så høj nitrat. Er det dino'erne der frigiver når de dør? Der er også lidt cyano i tanken, og så har jeg haft lidt røde alger, men de er på vej væk igen. Støvsuger sandet ofte og har udover de døde sten så 20L Siropax. Min KH, Ca, pH, Salinitet, temp og andet er ok.

Sig endelig til hvis I skal bruge mere - men forstår ikke den kan være så høj.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af Mikas »

Jeg har aldrig støvsuget mit sand..

Sug det op og rens det og gem det til når akvariet kører bedre eller lad det ligge..
med så få fisk ville jeg droppe det frost foder .
De kan sagtens leve af flager


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af PederP »

Meget enig.
Og kør på med jænlige vandskift til det retter sig.

Tror det er den unge alder på dit akvarium der er årsagen. Det kan tage lang tid før omsætningen kommer op i gear..


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af martinknorr »

Enig med de andre.
Skru ned for fodringen, frost og nori er tit grobund for at tilføre nitrat m.m.

Det første lange stykke tid fodrede jeg kun med flager og jeg har en del flere fisk en du pt. har. Hvis du kan huske min besætning.

Du kan sagtens nøjes med at fodrer 2-3 gange om ugen, hvis fiskene er i god foderstand.

At rode med bundlaget så tit, er for mig et "no go". Det er sikkert, som amen i kirken, at det frigiver lidt nitrat hver gang. Også selvom det er forholdsvist nyt.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Ved at støvsuge sandet mindsker jeg så ikke nitratnedbrydning? Støvsuger jo rester af foder og fiskelort M.m. Hvad overser jeg?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af PoulD »

sejeulki skrev:Ved at støvsuge sandet mindsker jeg så ikke nitratnedbrydning? Støvsuger jo rester af foder og fiskelort M.m. Hvad overser jeg?
Kommer an på om du leder vandet fra støvsugeren ud i den store Bing & Grøndahl eller tilbage i baljen. Det duer ikke at lede det tilbage i baljen, næsten uanset hvor fint et filter du har på. (med mindre da filteret er så fint, at det også fjerner samtlige andre salte fra vandet, og det vil jo ikke give mening)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af Bokelund »

Bruger du osmosevand, og hvis du gør, har du testet det vand du laver vandskift med? Altså det frisk blandet vand.
Hvilken salt bruger du i øvrigt? :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

sejeulki skrev:Ved at støvsuge sandet mindsker jeg så ikke nitratnedbrydning? Støvsuger jo rester af foder og fiskelort M.m. Hvad overser jeg?
Jeg har aldrig støvsuget mit sand. Det fjerner en del af det liv der er i sandet, som skal hjælpe med at nedbryde mad rester osv. Når sandbunden er godt levende, holder den også sig selv hvid, uden man skal gøre en masse pjat ved det. (Der er selvfølgelig altid undtagelser for reglen, men overstående har altid fungeret godt for mig)


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af Bingocaller »

Hvad måler din PO4?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af trine... »

I min bog kan man ved så høje nitratværdier ligeså godt reboote sit system med et næsten fuldstændigt vandskifte medmindre man har oceaner af tålmodighed. Kør med bar numse .Altså bare bottom. Så sparer du dig selv for en masse bøvl selvom det nu engang er pænest og måske endda mest æstetisk korrekt med bundlag. Man fjerner jo ligeledes en masse bakterielt koloniserbart overfladeareal, dog giver det yderst sjældent anledning til problemer og opvejer ifølge min overbevisning denne lidt mindre ulempe med masser af fordele ift samme problemstilling du befinder dig i, i skrivende stund.Dine sten og eller søjler er de nye eller brugte? Er de brugte kan de lække næringsstoffer til vandsøjlen hvis de eksempelvis ikke er blevet behandlet pænt ved forrige ejer. Hvilket er hvorfor jeg selv valgte at udvande mine i 3 mdr før opstart, selvom det var mine egne gamle fra et yderst velfungerende setup så var der jo stadig kommet meget organisk materiale til igennem de 14 år jeg havde haft dem kørende forinden. Som Bingo skriver så lad os lige få en Po4 måling selvom jeg næsten vil sige at det ikke ændrer noget som helst ift min anbefaling.


Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Aquaforrest Reef Salt - får lige lavet en frisk måling af PO4


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

Hvis du har startet op med døde Atoll søjler, så tager det altså noge mdr at komme igang. Du kan kick starte det med at tilføje lidt bakterier hver dag, sammen med vsv, eller ligende. Men du kommer ikke uden om, at der kommer til at gå nogle mdr inden værdierne er på plads igen, så ta det helt roligt :)

ingen grund til at reboote eller noget. Selv bruger jeg aquaforest pro bio s, som jeg er glad for. Men der er mange der laver disse "bacterie tilsætninger".. Så daglig tilsætning af vsv og bakterier og væben dig med tålmodighed.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af trine... »

Hvis du efter fire måneder måler 100 i nitrat så er der noget der ikke er som det skal være.
Forstår altså ikke at folk hellere vil sætte deres lid til tilsætninger til trods at de måtte virke, i yderste konsekvens risikerer man at sætte et midlertidigt plaster på såret ved at gøre sit system midlertidigt afhængigt af disse bakterielle tilsætninger afhængigt af de givne stammer, hvis man ikke kan vedligeholde væksten. Og man ender angiveligt alligevel op med den samme "monokultur" som uden disse. Og jo jeg ved godt at det virker men jeg er bare mere til det oldschool approach da det altid har bragt MIG succes.
Så stort vandskifte for at få bugt med hovedparten af næringen og derefter en stabil podning i form af substrat fra flere veletablerede akvarier og så lidt makroalger til eksport.
Selvom stenene ikke er 100% oppe at køre rent bakterielt skal man efter min overbevisning på ingen måde måle en nitrat på 100 efter algefasen er overstået.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af trine... »

Jeg mener systemet vil jo med tiden uundgåeligt finde tilbage til sin egen bakterielle balance...


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

Hvis jeg starter op med døde ls, eller søjler, vil jeg klart bruge vsv og lidt bakterie kultur til at sætte godt gang i sagerne, det har været min fremgangs måde i flere akvarier med stor succes. Jeg siger ikke det er den eneste måde, men lige meget hvad tager det tid at få det til at køre stabilt. vsv kan speede det lidt op, men samtidig vinder man sjældent noget på at skyde genvej. Men nu er skaden jo sket, dyrene er kommet i, så jeg vil tilsætte bakterier og lidt vsv, og stille og roligt lade værdierne falde på plads.


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af Bokelund »

StarF skrev:Hvis jeg starter op med døde ls, eller søjler, vil jeg klart bruge vsv og lidt bakterie kultur til at sætte godt gang i sagerne, det har været min fremgangs måde i flere akvarier med stor succes. Jeg siger ikke det er den eneste måde, men lige meget hvad tager det tid at få det til at køre stabilt. vsv kan speede det lidt op, men samtidig vinder man sjældent noget på at skyde genvej. Men nu er skaden jo sket, dyrene er kommet i, så jeg vil tilsætte bakterier og lidt vsv, og stille og roligt lade værdierne falde på plads.
Helt enig!


Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Phosfat = 0,09 PPM

Nitrat =
nitrat.JPG
Venstre = baljen, midten = ny blandet saltvand, højre = nyt osmosevand uden salt

Hvis der var nitrat i osmosevandet så ville det forklare en del. Måler dog 0 PPM på anlægget og 0008 PPM med min TDS måler. Her er vandet dog kommet over i et alm. glas så det kan påvirke målingen.
20170512_102229.jpg
tds.JPG
Membranen er maks. 4 måneder. Det samme er carbon og sediment filter. Harpisk er 2 måneder gammelt.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

10 i nitrat er da heller ikke overdrevet højt... ro på :) Det dør koraller ikke af.. det er nok nærmere din po4 du skal kigge på. 0,09 er lige højt nok, jeg plejer at holde min imellem 0,02 og 0,04...


Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Nitraten i baljen er 100.

Vil også lige nævne at jeg startede op på en masse bakterier og stille og roligt med eddike. Var ammoniak, nitrit og nitrat cyklus igennem og puttede den første fisk i da nitrat var 0.

Har også kørt længe med nitrat på 0. Siden har jeg doseret Stability fra Sachem Microbacterie 7, ZeoBac, CoralSnow og alt andet uden succes med at få nitrat ned.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

sejeulki skrev:Nitraten i baljen er 100.

Vil også lige nævne at jeg startede op på en masse bakterier og stille og roligt med eddike. Var ammoniak, nitrit og nitrat cyklus igennem og puttede den første fisk i da nitrat var 0.

Har også kørt længe med nitrat på 0. Siden har jeg doseret Stability fra Sachem Microbacterie 7, ZeoBac, CoralSnow og alt andet uden succes med at få nitrat ned.

Hvis den helt til venstre er baljen, så er det på billedet 10. Da du skal dividere resultat med 10 når du ser igennem siden. (med mindre der er noget i dine målinger jeg har misforstået)

og ud fra billedet vil jeg enda sige den ligger imellem 10 og 5...


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af PederP »

Jep. Den skal være den farve, set ovenfra, før den er 100ppm


Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

hold da op jeg har dum hvis det er tilfældet. Så jeg har slet ingen nitratproblemer?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af PederP »

Ikke noget alarmerende.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af StarF »

sejeulki skrev:hold da op jeg har dum hvis det er tilfældet. Så jeg har slet ingen nitratproblemer?
nope kun po4 problem, som let klares med rowa...

hvis du styre dig de næste par mdr vil din no3 stille falde igen, som systemet kommer igang.. 10ppm er ufarligt for sps.. nogle af dem vil måske miste lidt farve, men ikke mere end det.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hvordan bekæmper I de dino'er?

Og hvad kommer de af?


Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af sejeulki »

Jeg har forsøgt med DinoXal, 2 x 25 mL 3% hydrogen og total mørkelægning i 3-5 dage. Derudover manuel fjernelse. Er lidt i tvivl om de er væk. Har pt. Cyano :-(.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Høj nitrat og forstår ikke hvorfor

Indlæg af PederP »

Nicki Henriksen skrev:Hvordan bekæmper I de dino'er?

Og hvad kommer de af?
Både dino og cyano har det fortin over andre alger, at de kan få energi af at "spise" organiske forbindelser. Er der ikke noget organisk, bliver de fortrængt af mere ønskværdigt biologi.
Jeg syntes de er til at have med at gøre, sammenlignet med de alger de kan konkurrere alene på opløst næring, som f.eks bobbelalger, bryopsis osv..

God cirkulation. Skum vådt. Hold skummer ren og effektiv. Støvsug og blæs sten og balje ren. Filtervat i sump som skiftes jævnligt. Så plejer det at forsvinde efter et par uger..


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"