"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aktivkul

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Aktivkul

Indlæg af Hejmadi »

Hvad gør man?

Bare en sok med AK i sumpen, en reaktor? En Eheim spand eller lignende?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivkul

Indlæg af MoG »

Jeg lagde det i en sok og så i bobbelfælden.. Brugte to sokker i forlængelse af hinanden, så hele bobbelfælden var fyldt... Kørte dog kun med det i perioder.


Morten
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Aktivkul

Indlæg af Hejmadi »

MoG skrev:Jeg lagde det i en sok og så i bobbelfælden.. Brugte to sokker i forlængelse af hinanden, så hele bobbelfælden var fyldt... Kørte dog kun med det i perioder.
En filtersok? Eller findes der noget der er bedre?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Aktivkul

Indlæg af Tykki »

Ja en reaktor. Men hvorfor ak?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aktivkul

Indlæg af PederP »

Ja. Også mit spørgsmål..?
Hvorfor køre med aktiv kul? Hvis ikke man rydder op efter forurening, gør det mere skade end gavn..


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Aktivkul

Indlæg af Hejmadi »

Det var til en karantænetank.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Aktivkul

Indlæg af Birkefeldt »

PederP skrev:Ja. Også mit spørgsmål..?
Hvorfor køre med aktiv kul? Hvis ikke man rydder op efter forurening, gør det mere skade end gavn..
Hvorfor er det skadeligt? Jeg kører med en lille smule hele tiden, men hvis det har negativ effekt, er det jo ikke smart.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Aktivkul

Indlæg af Han$en »

Skadeligt ligefrem?

Jeg har i alle mine år kørt fast med aktivt kul. Halv mængde af hvad man anbefaler ved oprydning efter forurening, bevares.. Men aldrig én dag uden kul.

Jeg kører med 50ml/100L vand. Så er man dækket ind hvis et eller andet slår en prut, eller lignende, og vandet står som et spejlblankt nyfødt gedekid..

Men at det ligefrem gør skade har jeg svært ved at se. For meget kul - over 100ml/100L vand kan binde visse sporstoffer, korrekt. Men så er det da heller ikke værre.. :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktivkul

Indlæg af Carsten »

Hejmadi skrev:Det var til en karantænetank.
Det duer ikke i et karantæne akvarie. Fordi det fjerner jo den evt. medicin der er i vandet.
Og i øvrigt lynhurtigt bliver inaktivt kul istedet for.
Hvis det er til at rense vandet for den medicin der er der i, så er det lettere og mere effektivt at skifte vand.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Aktivkul

Indlæg af Birkefeldt »

Han$en skrev:Skadeligt ligefrem?

Jeg har i alle mine år kørt fast med aktivt kul. Halv mængde af hvad man anbefaler ved oprydning efter forurening, bevares.. Men aldrig én dag uden kul.

Jeg kører med 50ml/100L vand. Så er man dækket ind hvis et eller andet slår en prut, eller lignende, og vandet står som et spejlblankt nyfødt gedekid..

Men at det ligefrem gør skade har jeg svært ved at se. For meget kul - over 100ml/100L vand kan binde visse sporstoffer, korrekt. Men så er det da heller ikke værre.. :happy:
Det er jo også umiddelbart min opfattelse. Kører bare med en lille smule i en filtersok, som bliver skiftet en gang om måneden. Men da jeg har et par montier der står helt grå, er jeg ekstra opmærksom lige for tiden. Tror dog mere at det skyldes komplet manglende næring.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Aktivkul

Indlæg af Hejmadi »

Carsten skrev:
Hejmadi skrev:Det var til en karantænetank.
Det duer ikke i et karantæne akvarie. Fordi det fjerner jo den evt. medicin der er i vandet.
Og i øvrigt lynhurtigt bliver inaktivt kul istedet for.
Hvis det er til at rense vandet for den medicin der er der i, så er det lettere og mere effektivt at skifte vand.
Modtaget. Tak for råd


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aktivkul

Indlæg af PederP »

Mine oplevelser er at koraller bliver meget lysfølsomme ved brug af aktiv kul.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivkul

Indlæg af PoulD »

Jeg tror også det kan være skadeligt, at køre kontinuerligt med aktivt kul. Med mindre man da bruger et filter der har så fine masker, at det skal renses mange gange om dagen.
Adskillige videnskabelige undersøgelser har fastslået, at aktivt kul medfører HLLES (Head & Lateral Line Erosion Syndrome ) hos kirurger. F.eks: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 011.608608" onclick="window.open(this.href);return false;

Derudover vil det som oftest tilføre PO4 og det kan muligvis fjerne essentielle sporeelementer.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aktivkul

Indlæg af StarF »

Jeg har igennem min tid i denne hobby kørt akvarier hvor aktivt kul kørte 24/7 og akvarier hvor det kun blev brugt ind imellem. Jeg har aldrig oplevet problemer med HLLES, og jeg mener at have læst at det primært er det fine støv fra aktivt kul der kan skabe det, så det handler om at få det skyllet ordenligt.

PederP har dog ret i at ens koraller kan blive mere lys følsomme, om det skyldes at det fjerner nogle spor elementer, eller det blot er fordi akvariet vandet blive mere rent, eller begge dele skal jeg lade være usagt. Det kunne måske have noget at gøre med aktivt kul suger jod til sig, og jod bruges af korallerne for at modstå stærkt lys? (ret mig lige hvis jeg husker forkert her..)

Pt køre det i en reactor i mit nuværende 24/7 150g til 600l vand ca... Skifter det engang om måneden, jeg har ikke taget stilling til om jeg gør det fast, eller går over til at gøre det hver 2/3 månede kun, som jeg gjorde i mit gamle akvarie....


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aktivkul

Indlæg af ole kekkonen »

Kan ikke huske hvem der kom med den "Solcreme" teori,Det lyder lidt som noget vrøvl igen.jod er et Desinfektion middel OG enig med at aktivkul optar det eller ihvertfald følge wiki så optar aktivkul iodine


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aktivkul

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Kan ikke huske hvem der kom med den "Solcreme" teori,Det lyder lidt som noget vrøvl igen.jod er et Desinfektion middel OG enig med at aktivkul optar det eller ihvertfald følge wiki så optar aktivkul iodine
Ja ja Ole, vrøvl er der nok af.. :wink:
Du er vel med på at det er molekylær jod der er et desinfektionsmiddel, og ionformerne/sporstoffer ikke har samme egenskaber?

Dog helt enig i at det er sporstofferne det går ud over, når man kører med kul.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aktivkul

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg snakker om solcreme her;)Jod er jod,molekylær er adjektiv på fint fransk afledt fra moleculare der er ny latin,en molekyle = jord masse,det kan være hvad som helst.
man kan ikke måle for Jod da det er flygtig OG hamrende giftig man tilsætter så i blinde OG når man Husker det.nogle Tang arter indeholder så meget jod at søpindsvin ikke kan græsse dem fordi tænderne ætser væk.det er kemisk forsvar,bare fordi det findes er der ikke enbetydene med det er godt.samme Med strontium man har fundet i koraller der har vist Sig AT forgifte calcium optagelsen i koraller


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aktivkul

Indlæg af PederP »

Ja. Nemlig. Jod bundet som et molekyle, I2, er desinfektionsmiddel.
I-, og IO3- ionformerne som vi dosserer, og som findes naturligt i saltvand er ikke det samme.

Citat fra Randy:
The various forms of iodine have very different chemical properties, and they should not be confused with each other. In addition to the three forms mentioned above, aquarists also frequently encounter molecular iodine (I2). Lugols’ solution, for example, contains a mixture of I2 and I-. It is the I2 form in particular that is the basis for the widespread belief that iodine is “toxic.” The I2 form, and that form in combination with other forms, it is a potent antibacterial agent that has long been used for disinfection. The naturally occurring inorganic forms (iodide and iodate) have little in the way of antimicrobial activity. Even a 30,000 ppm solution of iodide (240 mM or half a million times more concentrated than in normal seawater) is only weakly antibacterial. In mixtures containing I2 and other forms, it is the amount of free I2 that is important for antimicrobial activity.

http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aktivkul

Indlæg af ole kekkonen »

Dyrene har Brug for en lille bitte smule iodine-ionisk iodide men kan ikke rigtig finde svar nogle steder ändert end at fiskene og måske tunikater skal kunne bruge det.vil igen mene det ikke er nødvendig at tilsætte det.almindelig daglig foder ratio indeholder 0-mange Gange højere NSW nivå


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktivkul

Indlæg af PoulD »

Hvis jeg må lege Henry Kissinger: Der er mange eksperter der enige med Ole i, at det ikke er nødvendigt at tilsætte jod. Men det er jo langtfra det samme som, at det gør skade, at tilsætte det (så længe det altså ikke er i I2 /dijod form med stærk kemisk binding).

Solcreme teorien blev vist i øvrigt bragt på banen af min meget gode ven, Peder Revnørd. Og når 2 så erfarne saltvandsakvarister med SPS baljer i verdensklasse, som Peder P og Peder R begge har gjort den iagttagelse ville jeg dæleme være forsigtig med at modsige det :-)

Jeg tror i øvrigt næppe jod kan ødelægge de stakkels søpindsvins tænder. Det er helt korrekt at nogle kelp arter, især de brune arter,indeholder meget jod (vist endda mange gange mere i ferskvand), men det kan vist ikke være jod der ødelægger tænderne på søpindsvinene. Det gør derimod svovlsyre, som produceres af - og oplagres i - nogle kelp arter som f.eks. Desmarestia munda. Hvorfor disse alger producerer store mængder H2SO4 vides vist ikke med sikkerhed, men det er vel meget nærliggende at antage at det er til brug som kemisk forsvar mod . . . søpindsvin.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aktivkul

Indlæg af ole kekkonen »

:rolleyes:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aktivkul

Indlæg af PederP »

Vil gerne modsiges. :)
Erfaringer i begge retninger er da spændene. Ville bare lige slå fast at det ikke er I2/desinfektionsmiddel vi har i baljen/NSW.

RHF, i den artikel jeg linker til, nævner flere mulige årsager til, hvorfor man kan se så forskellige observationer (eller mangel på) fra akvarister der prøver at tilsætte.

Det er min klare opfattelse, at nogen baljer må have større optag en man får ind med foder mm. Men min bror har kørt med frags fra mig, samme lys med fuld skrald på, og aldrig haft problemer med at mangle jod. Jeg skal dosere for at opnå samme farver.
Forklaring har jeg ingen af, men hver gang jeg holder en lille pause begynder korallerne at blive blege/lysfølsomme.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Aktivkul

Indlæg af Han$en »

Kul, Alkohol og fødderne på bordet her hjemme! :glassesbig:

Tror vi er ude i endnu et af de delikate emner hvor hele systemet udgør en forskel og ikke blot hvilket medie man taler om..

Rowa virker for nogle, andre ikke
AL99 virker for nogle, andre ikke

Ozon virker for nogle, andre ikke
Kul virker for nogle, andre ikke

Pellets virker for nogle, andre ikke
Makroalger virker for nogle, andre ikke

Men korrekt - Koraller opleves mere lysfølsomme. Om det er vandets ekstra klarhed, mangel på jod, kombination af begge sammen med et næringsfattigt system skal jeg ikke direkte påstå noget omkring, men man kunne forestille sig at flere hvis ikke alle omtalte ting falder sammen i en højere enhed.

Jeg kører som sagt 50% anbefalet dosis af kul 24/7 - Og har gjort siden første dag.
50% Rowa også. Rowa kan jo som bekendt frigive lidt tungmetaller - De burde blive samlet op af kul.

Men nu hælder jeg 38kg salt i den ny balje om et par dage, og så forsøger jeg mig lige uden kul, og ser hvad det kan blive til!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aktivkul

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:Vil gerne modsiges. :)
Erfaringer i begge retninger er da spændene. Ville bare lige slå fast at det ikke er I2/desinfektionsmiddel vi har i baljen/NSW.

RHF, i den artikel jeg linker til, nævner flere mulige årsager til, hvorfor man kan se så forskellige observationer (eller mangel på) fra akvarister der prøver at tilsætte.

Det er min klare opfattelse, at nogen baljer må have større optag en man får ind med foder mm. Men min bror har kørt med frags fra mig, samme lys med fuld skrald på, og aldrig haft problemer med at mangle jod. Jeg skal dosere for at opnå samme farver.
Forklaring har jeg ingen af, men hver gang jeg holder en lille pause begynder korallerne at blive blege/lysfølsomme.
OG det er jeg Glad for,tak fordi jeg må være med :Peace:
Btw har du nogensinde set RHF's balje :smartass: den ser ehhh,Mega naturlig ud LOL


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aktivkul

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:
PederP skrev:Vil gerne modsiges. :)
Erfaringer i begge retninger er da spændene. Ville bare lige slå fast at det ikke er I2/desinfektionsmiddel vi har i baljen/NSW.

RHF, i den artikel jeg linker til, nævner flere mulige årsager til, hvorfor man kan se så forskellige observationer (eller mangel på) fra akvarister der prøver at tilsætte.

Det er min klare opfattelse, at nogen baljer må have større optag en man får ind med foder mm. Men min bror har kørt med frags fra mig, samme lys med fuld skrald på, og aldrig haft problemer med at mangle jod. Jeg skal dosere for at opnå samme farver.
Forklaring har jeg ingen af, men hver gang jeg holder en lille pause begynder korallerne at blive blege/lysfølsomme.
OG det er jeg Glad for,tak fordi jeg må være med :Peace:
Btw har du nogensinde set RHF's balje :smartass: den ser ehhh,Mega naturlig ud LOL
He he, jeg har set RHF akvarie og, som du Ole, blev jeg ikke imponeret. Men den kan have et andet formål end vi har med vores akvarier.
Interessant du nævner Strontium. Jeg læste en artikel om Strontium ctr. Calcium. Der stod, at de ligner hinanden i molekyle sammensætning.
Så meget, så koraller kan optage Strontium i stedet for Calcium, hvis der er mangel på Calcium.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Aktivkul

Indlæg af Hejmadi »

RHF?


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Aktivkul

Indlæg af Birkefeldt »

Randy Holmes Farley. Har skrevet en masse gode artikler om kemien i saltvandsakvarier.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aktivkul

Indlæg af crazy seahorse »

Hejmadi skrev:RHF?
Her er en tråd fra Reef Central om aktivt kul. Den er ret informativ.
Forresten, så deltager Randy Holmes Farley (RFH) i tråden med en del indlæg. http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1787367" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Aktivkul

Indlæg af Bokelund »

Jeg tillader mig lige at bruge denne "gamle" tråd.

Aktivkul, Vasker man det bare og så i en sok/reaktor? Synes jeg har læst at man skal skylde det med kogende vand først, kan det være rigtigt?
Og nu hvor jeg er i gang.... Rowa, er det samme procedure? Det skal vaskes og så i en sok/reaktor?

God pinse.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktivkul

Indlæg af Carsten »

Intet af det skal skylles først.
Rowaphos kan kort varigt give en svag rustfarve i vandet, men det forsvinder hurtigt.
Lad være med at overdosere Rowaen


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"