"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alger i ferskvand

Her kan der snakkes om teknik til fersksvandsakvarier
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Har et problem Med sorte alger der vokser på plantene :(
Snakket med en ven OG han sagde den slags alger skyldes mangel på co2 :?
Har ikke Lyst at ødelægge enkeltheden med det her akvarie da det står på min søns værelse
Et link til akvariet

" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan ikke se algene så Godt men de er der OG sneglene spiser dem ikke


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Carsten »

Det lyder som det der kaldes penselalger.
De har det med at komme ved for svagt lys eller udbrændte rør. Hvor spekteret har rykket sig.
Hvis ham din ven siger at de kan fjernes med co2, er det så ikke det du gør? Det kræver jo blot en diffuser ud over co2


Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Niwenco »

Jeg Ville købe et lille CO2 anlæg som kan passe sig selv og så skal du se løjer med dine planter ;) de ikke så dyre.


Michael Priis Ludvigsen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Tykki »

Bruger du gødning i bajlent bundlag og i vandet Ole ?


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Flemse »

En kombi af flyingfox og ottosinclus (mener jeg den hedder) en lille algeæder, har holdt midt nede i mit gl set op.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Dan@jeg har brugt sand ifra en nedlagt DSB,sort silica sand 0.5mm-1.5mm blandet op Med en pose almindelig plante jord.ville heller have brugt jord ifra haven men det var ikke en mulighed,også fodrer jeg fiskene


Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Niwenco »

Har du uv på??


Michael Priis Ludvigsen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Tykki »

Med den rette belysning, og gødning, kombineret med et bette CO2 anlæg burde det forsvinde. Prøv evt at Google unimatis hjemmeside. Stodderen ved hvad han gør.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Niwenco skrev:Har du uv på??
Nej,af lys har jeg 2x39w t5 10k og det er kun tændt et par timer om aften når der er mørkt.
Skifter 1/3 vand om ugen og bruger et svampefilter/luftpumpe


Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Niwenco »

Jeg ville købe et uv filter eller et lille CO2 anlæg de koster ikke mere end 500kr og uv der kan du købe et lille indvendigt filter de koster ik mere end 200-300kr


Michael Priis Ludvigsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Har en en Masse små fisk OG bange får de bliver hakket i sådan et mekanisk filter,derfor kan jeg også li at bruge luftpumper.tror jeg kigger efter noget co2 halløj


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Flemse skrev:En kombi af flyingfox og ottosinclus (mener jeg den hedder) en lille algeæder, har holdt midt nede i mit gl set op.
Det her skulle være den eneste fisk som spiser penselalger

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Siamesische_R" onclick="window.open(this.href);return false;üsselbarbe

Ved ikke hvor svære de er at finde,står også de Spiser pestalger,trådalger,jeg har noget meget små græs lignende planter,ved ikke Om de så Nakker dem også?
Måske jeg skal prōve en kombi af co2 OG fisk+opgradering af lyset.

P.s ved ikke hvorfor linket går i stykker,bare copy paste hvis i vil kigge på det


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af PederP »

Algerne kommer hvis planterne mangler noget. Enig med godt lys og CO2. Men også næring og mikronærings mangler kan give problemet.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

kan jeg fodre mig ifra det?Eller Skal der andet til?
Har 40 fisk


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af PederP »

Selv i mine low-tech plante-baljer, har jeg altid brugt en smule af tropica´s mikronæring for at holde det sundt. Hvis du fodrer godt, kan makronæring blive dækket ind af det.
Den fåes i en blå og en brun udgave mener jeg. Den brune er uden makronæring, og nok den du skulle prøve med.

Som CO2 diffuser, har tunze lavet en ret god billig model med en lille 106-pumpe. Mener det var 250.- ca. de kostede dengang. Syntes de slår keramik diffusere - især når det er en halvstor balje.
https://www.tunze.com/fileadmin/images/ ... 74.500.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Takker allesammen!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Carsten »

Det lys du har over, er heller ikke ret godt til ferskvandsplanter.
De vil helst have lys med en kelvin på ca 6000.
Indrømmet at det ligner noget nogen har tisset i, men sådan er det


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af PederP »

Forresten så er gær-CO2 metoden meget effektiv, især sammenlignet med de små anlæg.
Hvis man altså gider at skifte en flaske/dunk hver 14 dag.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Har egentlig fulgt alles råd,jeg har opgraderet lyset til en hqi jeg have liggende.
Fandt de fisk flemse linket til men de her har en en sort firkant der hvor halefinnen starter også er de hielt grå OG de spiser penselalgene :W men de jager de andre fisk OG Ser en neonfisk er blevet nippet i Finnen.doserer mikro gødning,fikler med co2 men kan ikke få den tæt,tror der mangler en pakning.har Tilsit Flure luftpumper OG har luget ud de værste befængte planter,det Hele hjælper lidt
Vedhæftede filer
image.jpeg


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Flemse »

Hej Ole
Luftpumper og co2 er en skidt kombi! Du lufter alt den værdifulde co2 ud af vandfasen hurtigere end du kan stoppe nyt i.
Du skal regne med en langsom død ( algerne)altså. Den sidste detalje du kan prøve hvis tålmodigheder slipper op er brintoverilte tilsat via sprøjte ditekte på algerne eller via dossering.
Men igen er det tålmodigheden der er i spil. Men godt at du fjerner nogle manuelt.
Du skal finde balance mellem lys co2 og din tilførte næring, hvilket kan tage tid.
Er selv oppe på at dossere 80ml micro og80 ml macro gødning hverdag og har lys på 12 timer pr dag. (480w T5) på en 720ltr akvarie. Og det har kørt i 3 mdr og der er stadig lidt tråde tilbage. Så god gldaws tålmodighed..... Så kører det.


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Hejsa flemse,planen var af køre med oksygen så jeg jeg kan dosere co2 uden at fiskene tar skade men nu Blev jeg sku lidt i tvivl..Men er det ikke også noget man skal måle For når det sådan rigtig er oppe at køre?overvejer stadig at købe den som peder linker til.kan jeg ikke bare sætte et længere rør på svampe filteret,så kun overfladen i akvariet har god vandbevægelse ved ikke OG det Giver mening


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Hejsa flemse,planen var af køre med oksygen så jeg jeg kan dosere co2 uden at fiskene tar skade men nu Blev jeg sku lidt i tvivl..Men er det ikke også noget man skal måle For når det sådan rigtig er oppe at køre?overvejer stadig at købe den som peder linker til.kan jeg ikke bare sætte et længere rør på svampe filteret,så kun overfladen i akvariet har god vandbevægelse ved ikke OG det Giver mening
Man tilsætter jo ikke bare uhæmmet co2 til vandet.
Hvis du bruger sådan en her:http://www.fish-street.com/co2_drop_checker_wg02
Kan du se co2 niveauet i vandet. Og derved er det unødvendigt med ilt til vandet.
Den letteste måde at se om der er lys og co2 nok, er når der begynder at perle ilt ud af planternes blade.


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Flemse »

Det er jo et problem at tilføre begge dele. Og spild af tid og penge.
Planterne optager den co2 du tilføre når der er lys på akvariet. Når planterne er tilfredse begynder de selv at afgive oxygen.
Om natten forbruger dine planter oxygen og optager ikke co2. Så der skal du huske en regulering gerne en magnetventil så du kan styre din tilførsel af co2. Gerne en time før lyset tændes og sluk en time før det slukker så er der et minimum af co2 i vandet om natten og så har du et optimalt system.
Du kan evt. Læse mere om dette emne på akvarieplanter. Dk.
Der er gode beskrivelser af alge bekæmpelse og optimering af systemer. Lys, næring og forskellige udregnings modeller.
Håber at dette giver mening?


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af Holst »

Hej Ole.
Jeg håber du finder niveauet af lys, CO2 og gødning.
Reglen er af jo mere lys der tilsættes, jo mere CO2 og mikro/makro gødning skal også tilsættes.
Det hele handler om balance, og mangler en af disse vil fu se alger.
Jeg selv er pt. På Sjælland i påsken og kan derfor ikke tilsætte CO2 og gødning (har ikke et automatisk anlæg), så jeg forventer lidt sorte/røde staghorn alger.
Evt læs herinde. http://www.akvariegoedning.dk/index.php ... r/55-alger" onclick="window.open(this.href);return false;

Især de 5 parametre som er vigtig for et godt miljø.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Hmmm,lavet en OD med at hælde 2 flasker mikro næring,NOK til 5000l. I baljen
En Masse planter dør,dem i bunden i baljen bliver lyse og nogen hvide,andre bliver helt Sorte OG krøllede,jeg har jo også mere lys på nu så der er sikkert flere Parameter der har taget kværken på dem,til min forundring er der virkelig en Masse nye udløbere under de døde planter,lidt underlig plantene har valgt at bruge energien på det


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

penselalgene er stort set vaek
bruger ingen filter,har en tunze stream til cirkulation,puttet noget vat over den ved ikke hvor meget det tar af flowet.
har hevet de hurtigvoksende planter ud af baljen og plantene er ved at blive grönne igen efter min OD da var halvdelen af plantene naermest metalliske og kobber agtige,hmmm :confused2:
har også skiftet til t5 med et lidt mere gult lys,det kan man faktisk godt vaenne sig til.savner dog saltvand saa tror ikke det varer laenge :f3:
Vedhæftede filer
DSCN1182.JPG


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alger i ferskvand

Indlæg af ole kekkonen »

Fiskene er begyndt at spise plantene dem som går på pensel algene,man kan ikke se det på billedet men det er helt sikkert.
Vedhæftede filer
image.jpeg


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsteknik"