"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Montering" af koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
16
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

"Montering" af koraller

Indlæg af Kraede »

Jeg har nu mit 3. saltvands akvarium, men er stadig en novice på mange områder. Blandt andet på området: placering/montering/fastgørelse af koraller. For mig bliver det oftest ustabilt og skrøbeligt de første gange jeg forsøger at sætte en koral fast på en sten under vandet.

Hvis korallen allerede er på en sten bliver det ofte noget smat under vandet hvis jeg forsøger at sætte korallen fast med "reef-bond", bruger to-komponent "modellervoks" har det ikke ret god binding til hverken sten eller koral. Sekund-lim virker der kun over vandet, da det hærder så snart det kommer i kontakt med vand

Så jeg ville gerne vide hvordan I har success med dette eller om alle bare syntes at det er noget bøvl og at der kun er smat, sammenlimede fingre og ikke-bindende-modellervoks at vælge imellem.

Jeg vil også gerne høre om der er gode teknikker til de forskellige typer (plader/grene/skiver/encrusting osv.)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Carsten »

10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Michael_F »

Jeg er begyndt at bruge Thermoworx Polymorph Plastic | Mouldable Friendly Thermoplastic - DIY, Crafts på anbefaling af Kimmer. Det fungerer rigtig fint! Kom en skefuld i en lille skål, hæld kogende vand over, vent et par minutter, og fisk det op, så kan du forme det som du vil, og rundt om en stenkoral eller sten, og mase det ind i en sprække eller lignende. Når det køler ned i dit akvarie, bliver det stenhårdt. Det du ikke bruger, kan varmes op og bruges igen!

http://www.ebay.com/itm/201560455707" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Jeg er begyndt at bruge Thermoworx Polymorph Plastic | Mouldable Friendly Thermoplastic - DIY, Crafts på anbefaling af Kimmer. Det fungerer rigtig fint! Kom en skefuld i en lille skål, hæld kogende vand over, vent et par minutter, og fisk det op, så kan du forme det som du vil, og rundt om en stenkoral eller sten, og mase det ind i en sprække eller lignende. Når det køler ned i dit akvarie, bliver det stenhårdt. Det du ikke bruger, kan varmes op og bruges igen!

http://www.ebay.com/itm/201560455707" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruger det også, men synes ikke det er helt så let at arbejde med. som beskrevet.
Men det kan lige så godtvære mig der ikke helt har fattet brugen af det


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af martinknorr »

Carsten skrev:10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.
Det er også min foretrukne måde. Jeg plejer lige at komme et par dråber saltvand på selve gelen inden jeg kommer den i akvariet, så er der ikke så meget svæv fra selve gelen.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg bruger Ecotech marine Coral Glue. Nogle gange kombineret med D-D epoxy. Synes de virker godt sammen. Faktisk så godt at det kan være utrolig svært at skille ad igen. Så er begyndt at bruge lidt mindre lim.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
16
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Kraede »

Tak for budene! Jeg har været igang i dag med Reefbond og noget af det tykke superlim. Men det driller mig godt nok... reefbond former jeg til en kugle, placerer det i akvariet og sætter korallens base ned i kuglen. Derefter holder jeg det så på plads ind til det hærder, men det tager nogle forsøg for mig inden det sidder ordentligt fast. Jeg vil prøve med nogle af de forslag i er kommet med.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af minedykker »

Tager normalt en klump 2 komponent og laver en "adapter" altså er aftryk Af der hvor jeg gerne vil have korallen til at side og tager den Af igen og lader den stivne hvorefter jeg bruger 10 sekerslim på den måde kan du få en ordentlig overflade som passer 100% og binder godt og man kan sætte koraller på siden Af søjler eller under ja alt er muligt


Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
16
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Kraede »

Fantastisk tip! Gør du noget for at skjule den flotte tokomponent?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Carsten »

Kraede skrev:Fantastisk tip! Gør du noget for at skjule den flotte tokomponent?
De fleste koraller danner en fodskive når de vokser. Den burde dække koralklæberen når korallen begynder at vokse.
I øvrigt vil alger ellers dække klæberen hurtigere end fodskiven kan vokse frem. Og man behøver jo ikke dække flere cm2 med koralklæber


Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
16
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Kraede »

Det er nok der det er gået galt for mig Carsten. Jeg har brugt for meget klæber da jeg har forsøgt at færdigmontere det i akvariet, med koral og det helle, inden det var hærdet.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.
Beklager jeg lige river op i denne tråd igen. Carsten, hvilken sekund lim er det du bruger ? Jeg er ved at være godt træt af af mit 2 komponent fra Grotech :)


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: "Montering" af koraller

Indlæg af Mikas »

Bare køb en sekund lim hvor der står gel på så er det fint :) den normale flydende virker ikke


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"