Koldt saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Koldt saltvand

Indlæg af nyberg »

Jeg har i flere år gået og puslet med tanken om et koldt saltvandsakvarie. Det er især efter, at jeg har fået dykket en del herhjemme og har opdaget, at den danske farvande langt fra er så kedelige og farveløse, som man skulle tro. Især en tur hen over et stenrev på en dag med høj solskin, god sigtbarhed og turkis vand giver en fantastisk skue, som man aldrig vil opleve på et koralrev.

Da jeg muligvis skal flytte igen inden for det næste år, har jeg overvejet at konvertere til koldt saltvand, men jeg savner lidt nogle lidelsesfæller her i landet eller nogle med erfaringer inden for området. I Norge har de gjort en hel del erfaringer med koldt saltvand og har dedikeret et forum til emnet på saltvann.aquafreaks.no. Så har du erfaringer og evt. et par billeder med beskrivelse af teknik, vil jeg meget gerne høre ;)

For dem, der sidder derude og ikke umiddelbart kan se det sjove i koldt saltvand, kan jeg anbefale at kaste et kig på:

http://www.marinbi.com/
Det er nogle af de flotteste søanemoner, som der findes i køligere vand. Jeg var godt klar over, at der findes en art stenkoral på vores breddegrad, men hele to samt nogle hornkoraller var jeg ikke klar over.

http://saltvann.aquafreaks.no/Forums/vi ... rt=10.html
Dette akvarie har masser af potentiale, hvis man gjorde lidt mere ud af stenopsætning.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

der er jo Wande54 herinde fra der har et 200l, men han har ikke været online i lang tid, lyder som et spændende projekt kan helt sikkert godt se det fede i det,! hvor stort havde du regnet med, bare lige for nysgerihedens skyld :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

kig på http://www.tropefisk.dk
under saltvan-akvarier-akvariesæt-og så på side 2 der er komplette sæt til koldt saltvandseventyr
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvordan med fodring, bliver det ikke ret kompliceret?
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Det er hyggelig å se at enkelte får opp øynene for denne fantastiske siden av vår kjære akvariehobby !

Jeg har drevet med kaldt saltvann en del år, og det er meget spennende. Etter beste evne kan jeg forsøke å gi råd og tips til de som vil vite litt mer, basert på min egen erfaring, og alle de feil og tabber jeg har gjort.

Fôring er det enkleste....i et veletablert og balansert kaldt saltvannskar er behovet for å tillføre mat relativt lite. Lys gir alger, alger er mat for snegler og slikt, snegler er mat for andre....osv. Jeg har hatt akvarier på 5-600 liter og ikke tilført annet enn litt kjemikalier på 4-6 måneder.

Men ellers fungerer alt som kan kalles sjømat....reker, blåskjell, kokt fisk, rå fisk....osv.
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

@Mathias: Jeg havde tænkt mig noget i størrelsesordene 250l. Til den størrelse burde man kunne få en køler til omkring 3000.- kr og som kan køle akvariet 5-6 grader ned.

@Wondersurfer: Tak for linket ;) Jeg havde ikke før set, at der bliver fremstillet færdige løsninger til koldt saltvand.

@Hougaard: Alt efter fisk burde det være muligt med det gængse foder, som også anvendes vores tropiske fisk. Mine "drømmefisk" er små savgylter, havkarusser og den Hugo-lignende slimfisk, tangspræl. De skulle være forholdsvis nemme at fodre efter, hvad jeg har læst. Diverse sønamemoner skulle være grådige og også nemme at fodre.

@Petrus: Ja, det er en fantastisk undervandsverden, vi har lige uden for vores egen dør og som bare venter på at komme ind og pryde dagligstuen :) Jeg vil helt sikkert trække på din viden, hvis jeg kommer så vidt. Har du evt. nogle billeder af dit akvarium?
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
20
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Jeg har dessverre ikke noen akvarier i drift nå, over de siste par måneder har jeg avsluttet alt. I går overtok jeg et nytt hus, og til slutten av måneden flytter jeg. Derfor er dessverre alt nå avsluttet, alt skal flyttes 500 kilometer, så det er enklere å starte opp på nytt.

Det positive er dog....at med nytt hus....eget hus...så blir mulighetene uendelig mye større. Min kone har gitt meg lov til å bruke så mye jeg vil av kjelleren til akvarier, på den betingelse at jeg etter hvert bygger inn et akvarium med kaldt saltvann i veggen til stuen. Jeg har akseptert det....

Du kan se en del bilder og lese litt om mine erfaringer på http://aquawest.com. Det er imidlertid ikke helt oppdatert, og er heller ikke helt dekkende. Jeg begynte det som en blog over et forsøk på å ha utendørs saltvannskar på en terrasse i en blokk.....på vinteren var det noen ganger SKIKKELIG kaldt... :D
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Idéen er stadig på tegnebrættet. Det er selvfølgelig ikke meningen, at akvariet skal ligne Århusbugten på en varm sommerdag med iltsvind. Inspirationen skal være stenrev, de norske fjorde eller den tempererede del af atlanterhavet, f.eks. ved Irlands kyster. Derfor får jeg nok brug for at konstruere en klippebaggrund.

Jeg ved, at mange har anvendt alfix og PU-skum til formålet. Jeg har dog læst, at PU-skum kan rådne eller afgive giftstoffer til vandet. Er der folk her på forum'et, der har langtidserfaringer med PU-skum i saltvand?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"