"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Theill's 360l

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Theill's 360l

Indlæg af theill »

Kære forum,
Efter at have suget en del viden herindefra er jeg langt om længe blevet klar med mit setup. Tak til alle jer som har delt jeres erfaringer på dette forum, det er en fantastisk vidensbank.
Jeg har i mange år haft malawi cichlider med stor succes og har stadig en 960l balje med disse dejlige fisk. Men, efter så mange år med kun en slags akvarie kunne jeg ikke dy mig for at prøve kræfter med noget nyt. Derfor har jeg lagt mit 360l yngleakvarie om til salt. Jeg har valgt at starte helt op fra bunden med døde levende sten, for bedre at kunne arbejde med setup'et i tør tilstand og derved sammensætte nogle moduler af sten ved at lime nogle stykker sammen.
Her i weekenden kom der efter 1½ måneds forarbejde endelig saltvand i karret:
saltForfra.JPG
saltHøjre.JPG
saltVenstre.JPG
Foreløbig teknik:

Cirkulation: 1 stk Tunze 1095 - 9000l/t og 1 stk Hydor korealia - 2850 l/t. Forventer at skifte Hydor pumpen over tid til en bedre styrbar pumpe.

160l sump med 4 kamre:
1: 25l med Deltec apf600 skummer. Lettere modificeret med pumpedelen ophængt i siliconeslange i stedet for de hårde rør for at undgå støj i
form af overført resonans til resten af skummeren, samt varmelegme
2: 30l refugium - tomt endnu
3: 30l returvand med tunze 1073.020, placeret på filtersvamp, igen for at undgå resonans. Dette kammer skal også benyttes til
vandskiftekammer
4: 15l ro-vand med osmolator

For yderligere støjdæmpning er kabinettet til sumpen delvist foret med dæmpemateriale samt bitumen plader på lågerne.
Endelig har jeg en 4 kanals doseringspumpe klar til når der skal gang i koraller. Men der skal læses en del op på emnet inden da.

Lys: 4x58W dæmpbar T5 rør af uvis type og kvalitet (købt brugt). Har planer om selv at udbygge systemet med ca 200W high power LED system. Er elektronik nørd, så det skal nok blive sjovt. Forventer styring via rasberryPi, arduino eller evt en modificeret TC420, som jeg har gode erfaringer med fra mit malawi-setup (som i øvrigt kan ses her for de nysgerrige:http://cichlids.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=6505)

Jeg glæder mig til at følge akvariet de kommende måneder, hvor det langsomt kommer til at gennemgå de første startfaser. Med lidt held, kan det være at jeg kan tilføje en lille julegave i form af det første liv i akvariet.

Igen - tak for alle jeres fantastiske indlæg her på siden og til Crazyhorse for at lade mig komme forbi og få nogle gode input til min opstart i denne spændende verden.

Kommerntarer er velkomne, også gode råd - jeg har sikkert lavet et hav af begynderfejl ;-)

mvh
Jesper Theill
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Velkommen til :) jeg ser allerede frem til at du skal opgradere dit 960 liters, men fint at starte med dit 360 og skaffe dine egne erfaringer/rutiner.

Alt i alt ser det flot ud, det er svært første gang at få stenopsætningen helt rigtig, og jeg ser 2 måske ubetydelige detaljer.
Stensætningen til højre virker meget "stor" og det værste der kan ske er at du får stillestående vand, så se til at der er god cirkulation under/ind i stenen.
Stenene står ret tæt på glasset, så det bliver irriterende at gøre rent, og når du får SPS koraller kan du risikere at knække dem ved rengøring.

Om du ikke har det allerede så vil jeg anbefale lidt bakterier til at få sat gang i systemet og så en svag dosering af "purple-up". Mange mener det er spild af penge ;) da det bare er en blanding af CA og KH med lidt kalkalger blændet i, men det er relativt billigt og jeg har gode erfaringer med det.

Om 2-3 uger kan du sikkert også begynde med lidt clean-up crew :)


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Thomas,
Tak for kommentarerne. Du har ret - nogle af stenene står måske lidt tæt på ruderne. Tror en af dem skal flyttes lidt væk, så jeg bedre kan komme ned bag ved og rense.
Lige bag den store sten i højre side sidder min største cirkulationspumpe af samme årsag for at undgå stillestående vand her.
Mht opstart har jeg adderet en pose "Live Aragonite, Reef Substrate" for at få noget kultur ned fra starten af, men måske jeg skal addere lidt mere? Vil lige se lidt på "purple up".


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Theill's 360l

Indlæg af Carsten »

Din opsætning ser spændende ud, men vil lige som Thomas, sige der er nogle steder hvor slammet lynhurtigt vil samle sig. Og det med en fart, så du slet ikke regner med. Nu er stenene limet sammen, så det er som det er, men blot at du søger for at få det suget rent når du skifter vand, så går det nok.
Det der "live aragonite" er der nok ikke så vild meget liv i som du forventer. Jeg ville hellere købe en flaske med bakterier, og så få fat i en kop sand eller 2 fra et kørende akvarie. Med hensyn til Purple-up, er jeg ikke så sikker på det er nødvendigt, for kalk alger kommer lynhurtigt, og især hvis du får en lille sten fra et kørende akvarie.
Jeg vil anbefale dig at få skiftet de rør i lampen til nogle nye, især da du ikke kender alderen på dem.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Theill's 360l

Indlæg af peder »

Er helt enig med Thomas og Carsten, du begår den fejl som de fleste der kommer fra Malawi eller Tanganyika universet (gjorde det selv) ;-) nemlig at det skal se "færdigt" ud fra starten. Men når du forhåbentlig får koraller der for alvor tar fat har de slet ikke plads til at udfolde sig i dit setup+ du vil få bøvl med cirkulation og efterfølgende ophobing af ditrius.
Mit kommende Sps rev bliver opbygningen max 1/3 af højden på baljen og absolut ingen sten der berører ruderne. Mit råd til dig er byg "lavt og let"


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Theill's 360l

Indlæg af crazy seahorse »

Rart at se du er kommet i gang.
Jeg er enig med de andre i, at du på sigt vil løbe tør for placeringsmuligheder for koraller, da du jo har sten ret højt.
Idéen med de lodrette sten omkring dit overløb, kan jeg godt forstå. Det kan dog give visse udfordringer, da korallerne skal limes på. Det kan man sagtens.
Men de vil skygge for hinanden efterhånden, som de vokser til. Så kan man ende med, at have en frodig vækst i toppen, mens det vil være næsten goldt nedenunder. Det problem har jeg selv.
Peders forslag med en lavere stensætning er godt og så måske tænke i vandrette flader. Der er mange flere muligheder for at placere koraller på plateauer, end der er på lodrette flader - og der stjæler de ikke lyset fra hinanden.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I ved jo alle hvordan det er, inden korallerne er vokset så store så det er et problem er Jesper jo i gang med at bygge om hans 960 liters :beer:
Jeg giver Jesper 8 måneder og hans 960 liter er med saltvand...


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Saltfolk,
Tak for alle de gode kommentarer. Der er ikke tvivl om at jeg er "dybt skadet" efter mange års aqua-scaping indenfor Malawi verdenen. Jeg synes selv jeg er gået voldsomt meget på kompromis med hvad jeg er vandt til, men jeg kan godt følge jeres tanker om for mange sten og for få flade plateauer.
Den høje sten til venstre er jeg glad for, da den dækker for en stor del af teknikken. Jeg må se om jeg kan finde nogle passende koraller til den.
Resten tænker jeg at tynde lidt ud i, navnlig i midten, hvor jeg kan pille lidt ud.
Og Thomas - Hehe - hvis en af mine ukendte onkler pludselig sender en pose penge som konen ikke kan se kan vi snakke om at lægge det store om. Tror nu ikke det sker de første mange år - er rigtig glad for de bæster jeg har i akvariet :-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

lol Jesper,
Mit tips er at have det i tankerne når du handler teknik til denne balje, Køb noget du kan bruge i dit 960 OM du en dag skulle opgradere.

Jeg startede med et 110 liters, efter 14 dage klagede min frue over at mit 585 var ret grimt i forhold til saltvand... Dit 360 bliver en fin sump og det giver mere plads som chefen sikkert er glad for at få tilbage ;)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Theill's 360l

Indlæg af Marco R »

Hej Jesper,

Først og fremmest velkommen til denne dybt afhængige salte verden :happy:

Jeg kan kun slutte mig til de andre. Men, og det er med et stort MEN :hehe: Nu var jeg nysgerrig, og måtte se dit Malawi akvarie, og kom så til din tråd angående din DIY baggrund. Hold nu K..t det er flot og naturtro lavet :W

Med de evner så synes jeg, at du skulle bruge de sten, som du har også lave dine egne søjler, da du på den måde kan få bygget nogle plateauer på disse søjler, og du kan hente inspiration fra Atoll søjlerne på deepocean's hjemmeside her http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html" onclick="window.open(this.href);return false; :y (ikke at jeg tror, at det bliver et problem for dig at få lavet nogle lækre søjler). Dem er jeg selv rigtig glade for, da de også er meget nemme at flytte rundt på, hvis der er noget, som man er utilfreds med.

Når du alligevel skal have dine døde levende sten op. Så få fat i nogle rigtig indkørte levende sten (sætter indkøringen hurtigere i gang) og lim disse på/i søjlerne. De kan sagtens tåle at stå imens, at søjlerne tørre. Her kan jeg anbefale Reefbond (http://www.deepoceanshop.dk/div-tilbeho ... -4044.html" onclick="window.open(this.href);return false;), da det hærder/tørre rimelig hurtigt (kvarters tid, alt efter blandingsforholdet), og du kan derfor sætte dine søjler hurtigt tilbage i akvariet igen, uden at de levende sten dør for meget. Det er meget nemt at arbejde med, plus at det har den kæmpe fordel, at det ser meget naturtro ud, når de tørre :happy:


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hmm, efter en god nats søvn med søde drømme om lange koralmarker med trekantede fisk, ærger jeg mig over at jeg skal på efterårsferie i eftermiddag og tilbringe de næste mange dage i badmintonhaller i Odense sammen med mine to drenge og en stor del af badminton verdenseliten.... Det kribler jo i mine fingre for at lave justeringer til mit setup.
Efter jeres gode input om opbygning med plateauer og at have kigget på de rasende dyre Atoll søjler, har jeg fået en masse gode ideér i mit snørklede udvikler-hovede. Jeg har stadig en del ubrugte sten tilbage som jeg agter at massakrere til små plader, som skal limes på enkelte steder som plateauer. Derudover skal de store stensætninger ligge mere ned, hvorved der også der kommer flere "naturlige" trapper.
Den store udfordring her er jo de ikke så praktiske dimentioner på akvariet - eller sagt på en anden måde - den irriterende lille dybde. Men det var desværre de kort jeg har på hånden, da akvariet står et bestemt sted i hytten.
Og for at komme Thomas i forkøbet - mit 960l med sine dejlige 80 cm i dybden i forhold til 60 cm i højden er jo ideél, men det sker altså ikke lige :-)
Marco - tak for roserne vedr. mit malawi setup. Jeg er også selv ret stolt over hvad jeg har fået tryllet frem. Det står fantastisk for øjeblikket og kører bare helt af sig selv - ingen teknik at se, krystal klart vand og fisk med fuld farve og masser af natutlig adfærd med territoriekampe, yngelpleje og redebyggeri. Og for mig lidt en mærkesag - ingen færdige købemoduler eller baggrunde - det hele er personligt bygget op :f2: :f1:
God dag til alle :-)
mvh,
Jesper


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg fik også et kig på dit Malawi projekt, og jeg revidere mit estimat med extra 12-24 måneder :) Utroligt flot arbejde du har udført med dit 960.

Tænk på at SPS koraller kan vokser op til 1 cm på en måned! Så spontant kunne du fjerne 50% af dine sten.
Da jeg startede med saltvand var "reglen" mindst 10% KG levende sten per liter vand, så 30 KG sten til 300 liter, nu tror jeg de fleste vil give mig ret i at der findes bedre materialer for bakterier end levende sten, og nu er levende sten i akvariet bar til for at det ser mere naturligt ud...


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Så har jeg fået tyndet en smule ud i stenene og flyttet lidt rundt, så der er mere luft og flere placeringsmuligheder for korallerne, når de en gang skal i. Jeg er stadig usikker om den store flade sten i venstre side skal hugges lidt til, lægges ned eller blive stående. Kunne egentlig godt tænke mig at have den stående med en slags små "flade" koraller på, hvis sådanne findes.
Der er godt gang i algeopbygningen og NO2 stryger deropad. Vente, vente, vente....
DSC_0278.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Theill's 360l

Indlæg af Carsten »

Hvis du er tilfreds, så lad det stå. Du kan sagens lime fragmenter fast på de oprette sten. Og Der er en flere koraller som du sagens kan få til at vokse på stenene.


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Update:
Så har akvariet kørt i halvanden måned.
Allerede efter de første to uger bankede NO2 op og hurtigt ned igen. Den har været nul den sidste måned.
Der er kommet lidt små kolonier af grønne alger og en smule brune på stenene. Derudover er der kommet små græs-lignende vækster fra bunden, hvoraf enkelte har en fin lille grøn paraply på.
Alle værdier ser fine ud, omend magnesium er til den høje side - 1450.
Jeg har rokeret en smule mere rundt, justeret på flow samt tilbageløb, så jeg nu har et fint stille system, blot med lidt brummen fra Deltec'en.
Forventer at finde lidt eremitter og turboer her i juleferien - glæder mig.
Her er lidt billeder - også fra sumpen:
DSC_0299.JPG
DSC_0300.JPG
DSC_0280.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Theill's 360l

Indlæg af Carsten »

theill skrev:Update:
Der er kommet lidt små kolonier af grønne alger og en smule brune på stenene. Derudover er der kommet små græs-lignende vækster fra bunden, hvoraf enkelte har en fin lille grøn paraply på.
De alger kunne lyde som nogle Acetabularia


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Carsten,
hmm, det kunne da godt tænkes. Den ligner dog ikke helt de billeder jeg har fundet på nettet af disse. Har lige skudt et par billeder af de to som er størst. De er ret små, ikke meget større end tændstikhovede. Der er en del små på vej rundt omkring.
IMG_8658.JPG
alge.jpg
IMG_8660.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Theill's 360l

Indlæg af crazy seahorse »

Der dukker altid/ofte mange sjove alger op under en indkøring. Nogle af dem kan være ganske kønne.
Min erfaring er, at de forsvinder igen. Så snart der kommer fisk og andet i, så er de pludselig væk.
Specielt kirurger er glade for "hæk". Andre algespisere vil nok også spise dem. Ellers går de til, når næringen forsvinder.

Godt at se du holder på.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Erik,
Nej, jeg forventer heller ikke at de kommer til at overleve, så snart der kommer fisk og koraller i. Men det er sjovt at følge og blive klogere på hvad det er der kommer frem :-)
Og bare rolig, jeg skal nok holde på - glæder mig til en gang efter jul, når akvariet er ved at være klar til lidt mere liv. Det kan være jeg kigger forbi i juleferien, hvis du har tid.
mvh,
Jesper


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er en fin alge :) du kan jo teste at hahe den i din sump inden du smider fisk i :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Theill's 360l

Indlæg af crazy seahorse »

theill skrev:Hej Erik,
Nej, jeg forventer heller ikke at de kommer til at overleve, så snart der kommer fisk og koraller i. Men det er sjovt at følge og blive klogere på hvad det er der kommer frem :-)
Og bare rolig, jeg skal nok holde på - glæder mig til en gang efter jul, når akvariet er ved at være klar til lidt mere liv. Det kan være jeg kigger forbi i juleferien, hvis du har tid.
mvh,
Jesper
Du kigger bare ud, Jesper. Jeg skulle være hjemme hele Julen.
Du har jo mit nummer, så bare ring.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hehe, så kom der en lille smule liv i akvariet ud over den fine algeskov. 2 turboer og 2 blåbenede eremitter og så kunne jeg ikke stå for en søhare. Jeg er dybt imponereret over dens støvsugerevne - havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig en så effektiv aglemaskine.
Den må jo få lov at rydde op og så må den videre til en anden som skal ha ryddet op.
SøHare.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Theill's 360l

Indlæg af Han$en »

Det skrider da frem! :happy:

Sidekommentar til dit alge billed;

Sådan en har jeg ikke selv set.. Men jeg er ved selv at være gennem indkøring i mit seneste akvarie. Det er nok indkøring nummer - Alt for mange.

Jeg har på mit 10. år nu haft æren af at se en alge jeg ikke anede eksisterede i min egen stue. Desværre ikke noget billed af den.. Tror desværre søharen fandt den delikat.

Glæd dig - Det er en alien verden, vi ved aldrig noget som helst nær alt, om hvad der sker der inde!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Theill's 360l

Indlæg af PederP »

Det skal nok blive godt. God tålmodig indkøring. Det plejer mange at vente med til opstart nr 2 ;) :D

Enig med Hansen. Der kommer "hvad f.. er nu det?" øjeblikke i denne hobby, sålænge man bliver ved :) - På godt og ondt..


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Så er der jo også sket lidt på teknik fronten.
Jeg er kommet lidt videre med mit lys-projekt. Mn plan er at bygge et armatur udelukkende bestående af 3w high power LED's. Styringen kommer til at bestå af et arduino board.
Jeg har lagt mig fast på at lave to skinner med hver 50 stk LED's fordelt i i alt 12 forskellige grupper, som induviduelt kan styres via arduinoen eller fra manuelle knapper på armaturet. Armaturet er bygget op i 10x1 cm aluminiumsprofiler for at få hele rammen til at virke som ét stort køreelement.
Jeg har kigget lidt på forskellige producenters sammensætning af LED farver for at få dækket korallernes lysbehov og samtidig adderet lidt ekstra andre farver for at kunne experimentere lidt med udseendet.

Her er en oversigt over hvilke LED's der skal monteres og hvordan de er grupperet:
armatur_LEDListe.jpg
Sådan kommer alle LED's til at blive placeret på de to alu-profiler:
armatur_oversigt.jpg
Her er jeg så kommet til. Mangler stadig at få monteret en del af mine LED's og få dem forbundet. Planen er at hele rammen skal males sort og skal have monteret nogle ekstra køleelementer på ryggen. Derodover skal der linser på dioderne - en blanding af 60 og 90 grader. Endelig skal der laves en plexiglas forplade med huller til linserne, for at beskytte lidt imod stænk og andet godt.
armatur.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Theill's 360l

Indlæg af PederP »

Fedt med et byg selv projekt. Ved du hvad det løber op i ca.?

Ang linser. Har selv haft det på et par selvbyg lamper, samt de linser mine maxspect blev leveret med.
Det gav, i mine øjne, for stor "disko effekt" på bunden. Dvs. hvor koraller og sten skulle kaste en skarp skygge, der kunne man tydeligt se f.eks blåt lys, som gik et par mm. længere end det hvide, på grund af afstanden mellem de forskellige dioder. Og når de skygger så danser og flimrer fra brydningen med overfladen..
Dioderne fokuserer i forvejen lyset ret meget. I mine øjne er forskellen til en 90 graders linse mest at man får en skarpere afgrænsning af lyskeglen.
Ville selv prøve på én enkelt gruppe først, for at se hvordan det så ud, før jeg købte til resten..


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Herligt med DIY ;)
Jeg er her helt enig med Peder, selv med 60 grader linser får du farvede cirkler på bunden, du kan forhindre plask med en akryl-plade.


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Peder og Thomas,
Tak for kommentarerne.
Projektet kommer ca til at ende på 1400 kr.
Mht linserne forventer jeg at prøve mig frem lidt af gangen. Jeg har alle linserne hjemme (de kostede ikke alverden...) og de sidder rimelig godt fast uden lim. Så jeg regner med at teste lidt med forskellige konfigurationer.
Jeg har lavet en lille aluplade med 12 LEDer på med linser, bare for at teste lidt. Kan godt se at der er lidt skygge effekt med 60graders. Men venter med at dømme til det endelige armatur er klar.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Theill's 360l

Indlæg af Carsten »

60 graders linser gør da disco effekten større end 90 graders linser.
Have been there done That. Bedste lys er det som dioderne giver.
For at beskytte dioderne mod vand laver man en "splash guard" blot en plexiglas plade et par cm. Under dioderne. Vær lige opmærksom på at røde dioder normalt kører på en lavere strømstyrke end de andre


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja vi kalder jo plexiglas Akryl her i Swealand :)
LED giver en spredning på 120 grader og jeg har aldrig testet 90 graders men derimod 20 graders også kalder "røngten" LED... Jeg har for mig at jeg tidligere har købt 8 graders, men kan ikke finde dem længere på nettet, og ja så giver det ingen mening.

Mine DIY LED projekter kostede en hel del mere, så 1400 er uhørt billigt, du må være trigger, (thums up iaf)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"