UVC, og koraller

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

UVC, og koraller

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I mit 480liters har jeg gennem længere tid kørt med 130W UVC 27/7, mest for at holde temperaturen oppe ;) jeg kan vel erkende at systemet ikke får alt for meget opmærksomhed og ikke rigtig har spillet efter forventningerne, så jeg har tænkt på hvad jeg kunne forandre, tage bort micro nano bubbels, mere cirkulation, ændre belysningen osv. osv.

Ved et tilfælde kom UVC op da jeg var hos Triton, og de var lidt forsigtige med at køre UVC 24/7 da det kan lave "frie radikaler"... Nuvel, den tror jeg så ikke rigtig på, men på den anden side er det så enkelt at lave denne forandring.
Så uden nogle forventninger slukkede jeg for UVC og krydsede fingrene for at fiskene ikke skulle få alt for mange pletter...

Nu 10 dage efter har palet kirug fået pletter, fortsætter det kommer UVC på i 24 timer eller til pletterne er borte igen.
Doseringen af Ca er gået fra 60 ml om dagen til 180 ml :W KH er gået fra 60 ml til 120 ml

Ja og korallerne står alle med fine nye farver på spidserne, polyp extention er som aldrig før.

Så mit spørgsmål er vel hvorfor, jeg skulle tro at det kan skyldes at "Zoanthallerne" i korallerne ikke rigtig får nærring?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"