"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

opstart af Nano eller pico på modnet vand ?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
kno3kasper
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 29. okt 2014 17:51
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2014

opstart af Nano eller pico på modnet vand ?

Indlæg af kno3kasper »

som emnet hentyder til overvejer jeg at starte et lille reef op på max 50 liter. har tidligere haft en balje så er ikke helt ny men har dog ikke prøvet små tanke og har heller aldrig kørt på modnet vand. er der nogen der har erfaringer med det ? tænker også at holde lidt igen mht. teknik. dvs. kun lys skummer og cirkulation samt varmelegeme.

der vil også bliver holdt igen på det levende, tænker et par klovne og nogen "nemme" koraller.
som mange sikkert også ved kan baljerne være meget tidskrævende og med 1 barn og nr 2 på vej håber jeg på det vil kunne lade sig gøre. så derfor vil jeg gerne høre om andres erfaringer med lign. forhold :)

Vh kasper.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: opstart af Nano eller pico på modnet vand ?

Indlæg af crazy seahorse »

Ved det foredrag, Svein Fosså holdt inde hos Klovnfisken (det jeg omtaler i tråden http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=81450" onclick="window.open(this.href);return false;) talte han om flere emner. En ting han nævnte har printet sig fast i min hukommelse.
"For at kunne holde et revakvarie er der kun få ting der er nødvendige. En ordentlig skummer, ordentligt lys og tilstrækkelig cirkulation. Resten er ting der er gode at have, men de er ikke absolut nødvendige".
Sparer man på disse ting, eller undlader at anskaffe dem, så vil det ikke være umuligt at holde et revakvarie - men det bliver noget (meget) vanskeligere, vil kræve mere arbejde og opmærksomhed fra akvaristen og det vil sætte mange begrænsninger i forhold til, hvad man kan have i akvariet af levende dyr.
Det er heldigvis også de ting du nævner, at du har tænkt dig at anskaffe.

Med hensyn til vand (frikblandet ctr. "modnet" vand), så må du ALDRIG betale for modnet vand. Det er vand der alligevel skulle have været smidt ud i forbindelse med vandskift. Jeg ved godt at nogle forhandlere sælger det, men jeg synes det er pengetrækkeri.
Skulle du ønske at bruge "modnet" vand er du velkommen til, at komme forbi her en hvilken som helst tirsdag aften og hente det du skal bruge til dit 50L.
Jeg laver vandskift hver tirsdag og hælder 120 L ud i kloakken, så du skal bare give besked og selv have dunke med. Det skal ikke koste dig en krone.
Du bor ikke så langt fra mig, så det er bare en lille køretur.
Jeg vil til enhver tid anbefale dig at blande dit vand selv og så lave en ordentlig indkøring. Det lader sig fint gøre og du vil opnå et bedre resultat, da akvariet får den fornødne tid til at finde sin balance.

Held og lykke.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
kno3kasper
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 29. okt 2014 17:51
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2014

Re: opstart af Nano eller pico på modnet vand ?

Indlæg af kno3kasper »

hej erik.

tak for dit indput, og tak for tilbudet om vand fra dig ;) nu er jeg rykket til jyllinge så det er jo endnu mere tæt på ;)

Med hensyn til modnet vand er at slippe for at skulle blande selv. sidste gang jeg startede op gjorde jeg det fra bunden og dit gik også helt fint :) men grunden til jeg vælger at køre på vand fra andre er at holde omkostninger og arbejde så lavt som jeg nu kan. er helt med på det ikke er optimalt at starte med et tids og penge budget der er i den lave ende. vil dog stadig håbe at det kan lade sig gøre alligevel og som jeg forstår på dig burde det ikke være helt umuligt ;) håber og regner med at kunne køre baljen på en meget simpel måde uden det store udstyr og indgriben ;)


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: opstart af Nano eller pico på modnet vand ?

Indlæg af Allan M »

kno3kasper skrev:hej erik.

tak for dit indput, og tak for tilbudet om vand fra dig ;) nu er jeg rykket til jyllinge så det er jo endnu mere tæt på ;)

Med hensyn til modnet vand er at slippe for at skulle blande selv. sidste gang jeg startede op gjorde jeg det fra bunden og dit gik også helt fint :) men grunden til jeg vælger at køre på vand fra andre er at holde omkostninger og arbejde så lavt som jeg nu kan. er helt med på det ikke er optimalt at starte med et tids og penge budget der er i den lave ende. vil dog stadig håbe at det kan lade sig gøre alligevel og som jeg forstår på dig burde det ikke være helt umuligt ;) håber og regner med at kunne køre baljen på en meget simpel måde uden det store udstyr og indgriben ;)
Enig med Erik og jeg ser ikke den helt store økonomiske gevinst i at starte med "modent vand".
Jeg har et akvarie på 300 + sump, skifter 10 % vand pr uge og bruger 370 g pr 10 liter.
Hvis du skulle gøre det samme, ville du til dit 50 liter bruge 5 liter nyblandet vand - med 185 g salt.
Nu ved jeg ikke hvilken type salt du bruger, men køber du Red Sea salt til 195,- for 7 kg, vil det koste 51,50 i opstart og 5,20,- i vandskift pr uge.
Nu er jeg slet ikke verdensmester i matematik, og hvis jeg regner rigtig, er det jo ikke alverden. Alt er relativt dog.
Hvis det vælter dit budget, vil jeg genoverveje denne hobby :wink:


Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"