"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS blegner.

Forum for snak om alle typer koraller.
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Nå så kom triton testen om må jo sige som jeg lidt selv var inde over så var der noget i vandet der ikke skulle være Bla Copper, som kunne komme fra biopellets. Der ud over er der fundet tin og lithium nikel.

Så jeg skal på jagt efter nogle rustne ting se hvad det kan være, biopellets er allerede fjernet.

Så det var hverken lys eller svingende værdier som ellers forslået tak for det fine råd. men i sidste ende fik jeg desværre selv ret. Der skal nu laves lidt vandskifte og få tingene på plads igen. god jeg går på ferie nu så kan jeg lave det.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SPS blegner.

Indlæg af PederP »

SPS der får for lidt lys, smider gerne vævet fra bunden(skyggeområder) og op, når de til sidst går til..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SPS blegner.

Indlæg af PederP »

helsted skrev:Nå så kom triton testen om må jo sige som jeg lidt selv var inde over så var der noget i vandet der ikke skulle være Bla Copper, som kunne komme fra biopellets. Der ud over er der fundet tin og lithium nikel.

Så jeg skal på jagt efter nogle rustne ting se hvad det kan være, biopellets er allerede fjernet.

Så det var hverken lys eller svingende værdier som ellers forslået tak for det fine råd. men i sidste ende fik jeg desværre selv ret. Der skal nu laves lidt vandskifte og få tingene på plads igen. god jeg går på ferie nu så kan jeg lave det.
Hvad var værdierne på de nævnte stoffer?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS blegner.

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:
helsted skrev:Nå så kom triton testen om må jo sige som jeg lidt selv var inde over så var der noget i vandet der ikke skulle være Bla Copper, som kunne komme fra biopellets. Der ud over er der fundet tin og lithium nikel.

Så jeg skal på jagt efter nogle rustne ting se hvad det kan være, biopellets er allerede fjernet.

Så det var hverken lys eller svingende værdier som ellers forslået tak for det fine råd. men i sidste ende fik jeg desværre selv ret. Der skal nu laves lidt vandskifte og få tingene på plads igen. god jeg går på ferie nu så kan jeg lave det.
Hvad var værdierne på de nævnte stoffer?
Enig med PederP. Jeg ved fra udlandet, at målingerne fra Triton ofte skaber unødig ængstelse hos akvarister. Det er ofte meget små værdier vi taler om.
Det måles gerne i μ (mikromol), som ikke er en ret stor størrelse. Så der skal ikke ret meget til før det ser dramatisk ud.
Jeg bruger selv Triton målinger, så det er ikke derfor jeg nævner det.
Det er dog rart at have noget håndgribeligt at arbejde ud fra.

En del af de ting du nævner (kobber feks), er noget du nok vil kunne fjerne med aktivt kul. Men vandskift hjælper også.
Som regel er de metaller noget der bliver tilført akvariet. Enten som biprodukter i foder eller i saltet - eller som du selv nævner, rustne ting og sager.
Kobber kunne også stamme fra din vandinstallation. Bor du i et gammelt hus, kan der være anvendt kobber.
Hvis du kører med Ro vand, så burde kulfilteret fjerne en del af det, måske det hele. Så kan vandet udelukkes.

God idé at kigge efter rustne ting og sager.
Triton testen giver et fint overblik over dit akvaries kemiske sammensætning. Det siger desværre ikke noget om det biologiske.
Jeg hælder stadig til en biologisk forklaring, enten helt eller delvist. Dit akvarie er stadig meget ungt. Men jeg kan tage fejl og det er kun et gæt, baseret på egne erfaringer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: SPS blegner.

Indlæg af peder »

Uanset hvad din Triton test siger.......har du stadig for lidt lys til Sps.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Her kommer en lille opfølgning på mange af jeres kommentarer.

Til Peder:
- Du skriver den 21. Jul. 2016 at du mener der er for lidt lys. Har du en kildehenvisning til dette, eller er det blot din egen fornemmelse? Egne fornemmelser kan ikke bruges, da der er forskellige behov fra akvarium til akvarium.
- Du nævner at du selv har to Pulzar lamper, men nævner ikke om det er en HO (High Output) version. Hvis ikke de er det, kan denne information om dine egne lamper ikke bruges.
- Desuden nævner du, at du har et 80 liter akvarie. Jeg går stærkt ud fra at dimensionerne ikke er de samme som på mit 400 liters akvarium, hvorfor dimensionerne på lamperne heller ikke kan være ens – du kan derfor ikke sige at mine tre lamper er for lidt (slet ikke når eksperterne har sagt at to lamper var mere end rigeligt)!
- Den 06. Aug. 2016 har du skrevet at lige meget hvad min tritontest siger er der stadig for lidt lys. Hvilke argumenter har du for dette? Jeg synes det er flot at man bare kan blæse på hvad eksperterne siger, blot fordi man vil have ret. Det ene udelukker naturligvis ikke det andet, men hovedsynderen i dette problem viste sig, efter grundige laboratorietests at være stoffer (som f.eks. Sn) der ikke burde være i akvariet, og altså ikke lyset som du påstår. Før du kan komme med nogle gode og fornuftige argumenter (læs: og herunder kildehenvisninger) for at mit lys ikke er godt nok, vil jeg hermed udelukke denne faktor for nu, og tage mig af det egentlige problem.


Til Carsten:
- Du skriver at du er enig med mange af de andre om at der ikke er nok lys – her savner jeg også en kildehenvisning. Som nævnt herover til Peder kan egne fornemmelser ikke bruges da der er forskellige behov fra akvarium til akvarium.
- Samtidig modsiger du dig selv ved at sige, at hvis det havde være lyset der var årsagen til mit problem, ville korallerne i først omgang ikke blive hvide, men brune. Dette er ikke tilfældet her. Desuden er polypperne som du skriver heller ikke fremme, hvilket de burde være hvis det kun drejede sig om et problem med lyset. Så hvad mener du egentligt???

Til PederP:
Værdierne så ud som følger:
o Sn = 8,9 µg/l (setpunkt = 0,0 µg/l)
o Cu = 2,9 µg/l (setpunkt = 0,0 µg/l)
o Br = 51,61 mg/l (setpunkt = 62,00 mg/l)
o Li = 340 µg/l (setpunkt = 200 µg/l)
o Ni = 6,37 µg/l (setpunkt = 5,00 µg/l)
o Mo = 75,7 µg/l (setpunkt = 12,0 µg/l)
o Zn = 12,62 µg/l (setpunkt = 4,00 µg/l)
o I = 23,96 µg/l (setpunkt = 60,00 µg/l)

Triton har vurderet at Sn, Li og Mo er de mest kritiske.

Til Erik:
- Den betegnelse du har brugt for mikromol er ikke korrekt. µ er blot en betegnelse for mikro, mens µmol er en betegnelse for mikromol. Men dette er en mindre detalje ☺
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: SPS blegner.

Indlæg af Anden »

Akvarier er meget forskellige og har meget forskellige kræv til lys ja, MEN det har dine sten koraller alså ikke.

Dine problemer kom da du skiftede lampe gjorde de ikke? eller var de døende før du skiftede?
Billede
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Til Anden:
Det er korrekt at koraller har de samme krav ligegyldigt om de er i dit eller mit akvarie. Dog skal det nævnes at forskellige sten koraller har forskellige krav (SPS og LPS). Både SPS'er, men også LPS'er med mindre krav til lyset er døde. Dog skal det tilføjes at nogle koraller (SPS) klarer det fint - nogle af disse er endda lavt placeret i forhold til lyset.

Det vides ikke om problemerne kom efter jeg skiftede lys, da jeg først fik lamperne og derefter korallerne.

Men problemerne med Sn, Li og Mo kan alt andet lige IKKE skyldes lyset - derfor må problemet stamme et andet sted fra.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SPS blegner.

Indlæg af PederP »

Er helt enig med dem du underkender.
For lidt lys.

Ser ikke noget i den test som de burde dø af.

Hvem er de "eksperter" du nævner, med hensyn til lys anbefaling? En mand som Peder med 40 års erfaring, vil jeg også kalde en ekspert.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SPS blegner.

Indlæg af PederP »

Her er nogle af Julian Sprungs par anbefalinger:

Stylophora/ 700-1000
Briareum/ 200-700
Pocillopora/ 600-900
Pachyclavularia/ 200-700
Acropora/ 600-1000
Alcyonium/ 200-800
Montipora/ 400-800
Sarcophyton/ 200-800
Fungia/ 600-900
Nephthea/ 200-900
Euphyllia/ 200-700
Blastomussa/ 200-600
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Til PederP:
Igen vil jeg tilføje - hvor står det? Har du en kildehenvisning?
De eksperter jeg snakker om er Giesemann, som arbejder med lys/lamper til dagligt.

En med 40 års erfaring ved naturligvis noget - men jeg nægter at tro at du ved med end eksperterne, og endda slet ikke på alle områder.

Hvor står det med Julian Sprungs par anbefalinger?
Desuden leverer en Maxspect lampe på 160 W 16000 Kelvin ikke en gang i nærheden af de par (se f.eks. her: http://www.advancedaquarist.com/2013/6/review" onclick="window.open(this.href);return false;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS blegner.

Indlæg af crazy seahorse »

Som supplement til Julian Sprungs anbefalinger.
Her er Sanjay Joshi´s tank, med PAR målinger til sammenligning.
Først et billede af af akvariet. Her kan man bedre se korallerne og deres farver.
Sanjay Joshi FTS.
Sanjay Joshi FTS.
Her er samme akvarie/motiv med PAR målinger på.
Samme tank, med PAR måling ud for hver enkelt koral.
Samme tank, med PAR måling ud for hver enkelt koral.
Akvariet er 213,5 x 122 x 76,5 I alt ca 1.980 L
Det belyses med 10 stk Radion Gen 2 Pro.
PAR målingerne er lavet med en Apogee PAR måler. (formodentlig den nye model der tager højde for LED lys, men det er kun et gæt)

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

Gisemann ville sælge nogle lamper, og anbefalet dig et setup der ikke køre. I stedet for at konsekvent at nægte at høre på folk, der siger du har for lidt lys, så hør efter. For du har for lidt lys, som der har været skrevet flere gange.

De eksperter du snakker om, har vel bare ville sælge et par lamper.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SPS blegner.

Indlæg af PederP »

helsted skrev:Til PederP:
Igen vil jeg tilføje - hvor står det? Har du en kildehenvisning?
De eksperter jeg snakker om er Giesemann, som arbejder med lys/lamper til dagligt.

En med 40 års erfaring ved naturligvis noget - men jeg nægter at tro at du ved med end eksperterne, og endda slet ikke på alle områder.

Hvor står det med Julian Sprungs par anbefalinger?
Desuden leverer en Maxspect lampe på 160 W 16000 Kelvin ikke en gang i nærheden af de par (se f.eks. her: http://www.advancedaquarist.com/2013/6/review" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kan ikke huske hvilken af hans bøger det er fra.

Jeg er ikke ekspert i at sælge og bygge lamper som giesemann. Jeg og andre vil bare give dig gode råd om hvor meget lys koraller skal have, som vi har lidt erfaring med.

Edit: Tjekkede lige dit link på razor lys. Det er en test på 2 dybder. 24 og 30 tommer fra lampen(med den gamle linse). Dvs. det svarer til målinger på bunden af en balje for de fleste.
Men har man dyb balje, så må der flere lamper til, så man mindsker spredningstab. Også med razor.
Senest rettet af PederP søn 7. aug 2016 15:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS blegner.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er enig med StarF. Gieseman kan vel ikke betragtes som værende uvildige, uanset hvor dygtige de så ellers må være. De anbefaler selvfølgelig deres egne lamper.
Jeg vil tillade mig at belyse det med et eksempel: Jeg har en kunde, der har mange agerpadderokke (ukrudtsplante). Det er noget møg at bekæmpe.
Man kan ikke sprøjte den væk og Roundup har ingen effekt. De eneste der påstår at det virker er - tadaa, dem der producerer Roundup.
Alle der arbejder med det til dagligt siger, at det ingen effekt har. http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/3942.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til lys, så har du jo set mit akvarie. Jeg har 6 x Radion Gen1 over. Hver lampe er på 130w Mit akvarie er 180 x 70 x 70
Jeg fik lavet en PAR måling for nogle år siden af Carsten fra Ølstykke. Jeg fik fundet et af de gamle billeder frem fra gemmerne. Desværre kun på papir, så jeg kan ikke lægge det ind.
Mine PAR målinger fra dengang var fra 650 i toppen, til omkring 200 på bunden. Dengang havde jeg 4 lamper over. Siden er der føjet to mere til.
Jeg har bestilt den nye Apogee PAR måler, men har ikke fået den endnu. Den koster vist omkring 4.000,00 og den kan kun måle PAR, intet andet.

Hvor sikker er du på de PAR målinger du har? Så vidt jeg husker, fortalte du at du bruger en kombinations løsning. Altså et apparat der kan flere ting, herunder måle PAR. Husker jeg forkert?
Jeg har ikke den store fidus til kombinationsprodukter. Der er en grund til at en Apogee koster det den gør (udover navnet). PAR målegrej koster kassen.
Man kan få opgraderet sin gamle PAR måler, til den nye der tager højde for LED lys. Den sidste pris jeg så for den øvelse lå på omkring 1.500
Det sagt, så kan dine PAR målinger ligge lige i skabet. Måske var det en tanke at få målingerne efterprøvet. Alt kan jo svigte.
Minedykkeren har jo lige gået i den sikre forvisning om, at hans Ph i reaktoren lå på 7,4. Da han fik kalibreret, så viste det sig at den lå på knap 5,9.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: SPS blegner.

Indlæg af peder »

Jow jow, det er skam HO udgaven jeg har! Jeg var endda' den første i DK der købte dem;-)
2x39w på mit lille 30x35x80 (h b L) så jeg har forholdsvis væsentlig mere lys over en du har! uden dog at jeg syntes det egner sig til de lyskrævende Sps arter.
Det jeg har skrevet er som bare ment som et godt råd og intet andet! Jeg er utrolig glad for mine Giesemann det er fine lamper men efter min mening ikke særlig egnet til Sps.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: SPS blegner.

Indlæg af ole kekkonen »

Zooxanthellene dør i dæmpet belysning men det gør nok ikke noget hvis dyrene for nok at spise;)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: SPS blegner.

Indlæg af Mic4700 »

Hvorfor egentligt lave denne fine tråd om Dine akvarie problemer ? , Når du hårnakket nægter og tage imod råd og vejledninger fra nogle af de dygtigste akvarister i Dk. ? (Kan jeg personligt ikke forstå) :wink:

Har læst din tråd , og ville gøre følgende hvis det var mig.

Drop Biopellets , har selv kørt med dem , og har dårlige erfaringer med dem.
Drop Alle dine hokus pokus produkter fra Nyos. (din kalkreaktor levere de nødvendige daglige tilsætninger.)
Tilføj nogle T5 rør , på hver side af dine led lamper.
Kør udelukkende med ugentlige vandskifte i fremtiden. Med et seriøst kvalitets salt. F.eks (Red sea , Aquaforest , Tropic marin.)
Kør med Rowaphos i reaktor. (kan nemt pilles ud af systemet igen.)
Stress ikke systemet , rod så lidt som muligt i baljen.
Mvh. Michael :h
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"