"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS blegner.

Forum for snak om alle typer koraller.
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Jeg tier til hjælp her da jeg selv er lidt lost for hvad der sker med tanken.

mine sps også de gamle jeg havde er alle begyndt at dø langsomt. de bleger simpelt hen ud.

modtog nye den 6 der var ingen problemer.

lyset kører 13 timer om dagen dimmer op klokken 09:00 og går ned klokken 22:00. de er på 50 % fra 12:45 til 15:00 der efter går det langsomt ned af. (kan lægge billede ind af lys kurve)


lyset er Giesemann pulzar HO 65 W 3 stk styrer via bluetooth

jeg laver ugentligt vandskifte (30 L of 400 L total volume) parameretne er stabile Styres af clacium reactor

kører med np bio pellets 50 g ca. ( NP biopelles )

tilsætter nyos amino og coral nectar, samt nyos zero og bac. ( sidste to er no3-po4 reducerende midler ala vsv metoden)

Vandværdierne er målt med redsea testsæt.

ALK/ KH 9 Dkh
Ca. 440 ppm
Mag. 1360 PPm

Po4 o,o4 ppm
no3 8 ppm målt idag ( sidste måling (2 juli) stod den på 0,00 ppm problemt var også der.)
nh4 0,00 ppm

Tror jeg kom det hele rundt ellers spørg.

undskyld for billede kvaliteten de taget med mobilen.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2016-07-20 kl. 22.39.14.png
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
Gammel koral der voksede og klarede sig fint intil sidste uge. nu den næsten død også
DSC_1023.JPG
DSC_1022.JPG
DSC_1021.JPG
DSC_1020.JPG
DSC_1019.jpg
DSC_1018.JPG
DSC_1017.JPG
DSC_1015.JPG
DSC_1016.jpg
Senest rettet af helsted ons 20. jul 2016 21:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: SPS blegner.

Indlæg af Jones »

Har systemet kørt stabilt med den nævnte teknik/tilsætning i lang tid? Hvad med ph ? I dag læste jeg at forkert ph somme tider kan gøre stor skade uden at man opdager det.
o_O
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

ph ligger stabilt over 8-8,3 hele dagen. (har seneye reefmonitor der måler PH) systemet har kørt siden marts og der her ikke været nogle problemer som sådan nogle af de gamle stod af ved flytning, men kom i gen som ses på nogle af bilederne nu er de så snart væk igen.

jeg har igår skiftet kalk reaktoren men der var det allerede godt igang problemet.

der blev skiftet til fuldt led lys for ca 3 uger siden men der har korallerne vokset videre siden. fik nye koraller for 2 uger siden de dipped og sat i det startede lige før det. og nu går det så ud over alle de nye også
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3746
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SPS blegner.

Indlæg af charlie saltvand »

Øv... Surt show :-(

Hvad med din temp? Er den høj, svinger den meget over døgnet? Dine tal ser fine ud, så vidt jeg ved. Jeg vil tro det er dit lys skifte der har gjort det? Det passer vidst meget godt med 14-21 dages reaktionstid, før det ses på korallerne... Det er min erfaring. Det ligner en combo mellem dét med ændret lys og så måske også store udsving i no3-po4.... De svingninger kan bla skyldes du har skiftet lys kilde, det giver ofte flere og andre typer alger som bruger næringen i vandet "anderledes" end tidligere.... Det er mit bedste bud. Håber det retter sig.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

jeg har køler på den svinger kun 0,5 grader fra 26. alt er nærsten idiot sikret. tanken har efterhånden kostet en mindre formue. :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3746
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SPS blegner.

Indlæg af charlie saltvand »

Prøv evt med en Triton test..... Måske der er noget metal forurening eller noget? Det lyder lidt som om det har drillet fra start.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: SPS blegner.

Indlæg af peder »

Vil mene at du har for lidt lys, Giesemann Pulzar er ikke velegnet til Sps koraller med mindre baljen ikke er over 35cm høj.
Prøv event. at måle par værdierne. Bruger selv to stk Pulzar over mit nano (80L) med Lps som er 30cm høj, der er de fremragende.
Kan læse at du har tre stk på dit 400L det vil jeg mene er alt for lidt.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

Som peder er inde på, ligner det for lidt lys...

Har du dobbelt tjekket salt balancen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS blegner.

Indlæg af Carsten »

Min tanke var også at for lidt lys kunne være årsagen. At have lyset på max 50% er altså alt for lidt. Og så skal der være en længere periode, med "fuldt" blus på end blot 3 timer
Men tror nu ikke helt at det er den eneste faktor der er på spil her.
Hvis lyset ikke er nok, burde korallerne ikke i første om gang blive hvide, men brune. Kan også se at polypperne ikke er fremme, det burde de være hvis det blot er for lidt lys.
StarF er også inde på noget meget væsenligt, saltholdigheden. For høj eller lav, kan også gøre det ved korallerne
Senest rettet af Carsten tors 21. jul 2016 13:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

Carsten skrev: Hvis lyset ikke er nok, burde korallerne ikke i første om gang blive hvide, men brune. Kan også se at polypperne ikke er fremme, det burde de være hvis det blot er for lidt lys.
Min tanke er for lidt/meget salt pga dette.

Alternativt er det en kombination af flere små ting, lys, salt, flow.
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Jeg ejer en par måler og har faktisk målt par værdierne i akvariet både med lyset for og dette. ( før kom det med 2 t5 rør af 54 W. og 2 x45 w led fra eheim der var alt fint ) akvariet kom med 4*54 t5

skruer jeg dem helt op på 100 % har jeg 320 i toppen og 200/250 midt 120 i bunden ca. lige nu har jeg 200 i top ca og 120-150 midt
80-100 i bunden. jeg har skruet dem ned og sat dem efter giesemanns anbefalinger da led er kraftigere end alm lys jo detfor ikke ville brænde dem af.

Lyset har jeg fået i samarbejde med giesemann selv har sendt dem tegninger og akvariet mål osv og fortalt dem at jeg skulle holde sps osv. det er dem der har sammen sat lyset for os.

Salten bliver målt med refraktometer ny kalibreret (og flyde måler) og ligger stabilt på 1,026 (eller 35)
Salten der belv brugt var red sea coral pro og nu nyos Royal artinic.

Sys flowed er ret godt det 2 mp4o ad der kører 45% og sandet rør på sig i ny og næ ud
over det sidder er en ekstra tunze pumpe på overløbet.

Mange tak for svar. og imputs so far. har bestilt en triton test.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS blegner.

Indlæg af Carsten »

[quote="helsted"]Jeg ejer en par måler og har faktisk målt par værdierne i akvariet både med lyset for og dette. ( før kom det med 2 t5 rør af 54 W. og 2 x45 w led fra eheim der var alt fint ) akvariet kom med 4*54 t5

skruer jeg dem helt op på 100 % har jeg 320 i toppen og 200/250 midt 120 i bunden ca. lige nu har jeg 200 i top ca og 120-150 midt
80-100 i bunden. jeg har skruet dem ned og sat dem efter giesemanns anbefalinger da led er kraftigere end alm lys jo detfor ikke ville brænde dem af.

Vil helt klart stadig mene at det ikke er nok.
Vi er skam alle helt på det rene med at led lys er stærkere end T5 og HQI.
Men 3 timer på 50% af 65w er det rene ingenting.



quote]
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Jeg har købt det de sammensatte de sagde faktisk kun 2 jeg valgte en af ekstra. Jeg har gået udelukkende efter eksperterne udsagn (hvilket giesemann jo er)

Sys det har jeg jo forholdt mig til.

Kan som nævnt også få det op på de anbefalede par ratings for sps, men Sys det virkede til at stresse korallerne i bunden de trak sig sammen.

Sammenlignet med en maxspect lampe på Max gav de samme readings.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3746
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SPS blegner.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg køre med følgende lys. T5 rør 54 w

Morgen kl 8-11 = 108 w/ 2 rør
Kl11-13 Fuld skrald = 432 w/8 rør
Kl13-18 324 w/ 6 rør
18-19.30 fuld skrald =432 w/ 8 rør....... Det er typisk i det tidsrum vi spiser, lige v siden af baljen :-)
Kl19.30-22 108 w/ 2 rør.
Så det er 8,5 time med RET meget blus på ( ved godt mine er T5 rør og dine er led) Men, Jeg tror sgu også du skal skrue op for dine lamper?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Det vil jeg da prøve men vil nok lige have en triton test først. for at se hvad de siger, hæver jeg lys intensiteten på allerede stressede koraller stresser jeg den jo yderligere.

hvis de pga tidligere manglende næring sulter lidt vil jeg bare gøre mere skade en gavn. umiddelbart.

i følge nogle af de artikler jeg har læst igår bla
http://www.advancedaquarist.com/2013/5/corals" onclick="window.open(this.href);return false;

havde selv tænk at skrue op umiddelbart efter jeg lavede sidste PAR måling så jeg kunne lande mellem 150 og 300 ish for at holde det optimalt for en mixed reef. hvis man skal følge forskrifterne,

jeg havde dog i den gamle balje også min maxspect kun på 50H - 60B % 12-16:00 det voksede tingene fint.

omregnet skulle de 3 skinner yde hvad der er svarende til 403 W ca. i følge giesemann selv. 4 * 78 W yder 648 W totalt (nummeret større af skinnerne i HO High output) dog kan du med led ikke gøre det op i watt på samme måde, derfor PAR og PUR er bedere at måle.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: SPS blegner.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg ved ikke om det bare er mig, men på de fleste af billederne ser det ud som om at korallerne har smidt væv, og ikke at de bare er blege. Det er ret væsentligt lige at få på det rene hvad der er tale om.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: SPS blegner.

Indlæg af S1m0n »

Wiinberg skrev:Jeg ved ikke om det bare er mig, men på de fleste af billederne ser det ud som om at korallerne har smidt væv, og ikke at de bare er blege. Det er ret væsentligt lige at få på det rene hvad der er tale om.
Tænkte netop det samme. For mig at se er vævet væk mange steder.
Har selv mistet et par sps'er hvor det i mit tilfælde skyldes ubalance mellem No3 og Po4. Har simpelthen intet no3 og lidt for meget po4.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

jeg tror også mere det noget den retning stn eller rtn.

for ja de smider vævet. og bliver blege hvide

mistæker biopellets for at tilføje copper og det evt kunne være det. må blive klogere med en triton analyse.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

helsted skrev:Jeg ejer en par måler og har faktisk målt par værdierne i akvariet både med lyset for og dette. ( før kom det med 2 t5 rør af 54 W. og 2 x45 w led fra eheim der var alt fint ) akvariet kom med 4*54 t5

skruer jeg dem helt op på 100 % har jeg 320 i toppen og 200/250 midt 120 i bunden ca. lige nu har jeg 200 i top ca og 120-150 midt
80-100 i bunden. jeg har skruet dem ned og sat dem efter giesemanns anbefalinger da led er kraftigere end alm lys jo detfor ikke ville brænde dem af.

Lyset har jeg fået i samarbejde med giesemann selv har sendt dem tegninger og akvariet mål osv og fortalt dem at jeg skulle holde sps osv. det er dem der har sammen sat lyset for os.
Skrue op for dem, det er alt for lidt lys.

gå efter 300 midt ca... så får du langt mere succes. Det er dog ikke sikkert de koraller du har nu kan redes, kan være de er så langt ude at de er for stresset. Men 120-150 i midt er altså for lidt. så begynd at hæv styrken hen over en uges tid.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

helsted skrev:jeg tror også mere det noget den retning stn eller rtn.

for ja de smider vævet. og bliver blege hvide

mistæker biopellets for at tilføje copper og det evt kunne være det. må blive klogere med en triton analyse.
Hvorfor tror du det?
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

jeg mistænker det lidt pga jeg øde mængden for ca 14 dage / 3 uger siden siden men kun med godt 150 ml..

Alt det læsning jeg har gjort virker det også som om det er der problemet er med korallerne da de som nævnt smider skinnet eller fra støder zooxanthellerne fra korallen.

har jo monti reverse pokerstar/ true undata, miliporas der stadigvæk klarer det. det alle mine acros der strugler.

målt idag

kh 9 dkh
no3 8ppm
po4 0,04

der ikke noget der burgte være alarmerende af værdierne til de skulle zooxanthellerne derfor jeg hænger lidt efter der noget i vandet der generer dem.

korallene voksede også fine i f.eks juni der var der god vækst. lyset blev skiftet den 24 juni fra 2x t5 og 2 x 45 w led hybrid led fra eheim. par målingerne der var lavere end de er nu

mixed reef som jeg gerne vil holde skal helst ligge mellem 150 og 350 PAR.. og ja koraller kan vendes til højere lyst. lps er dog ikke så glade for det.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: SPS blegner.

Indlæg af Wiinberg »

Du siger systemet har kørt siden marts. Jeg ville gå efter den simpleste forklaring, at der simpelthen er sket for meget for hurtigt. RTN eller STN har ikke nogen direkte årsag, så det er svært at placere ansvaret. Men en kombination af et nyt system, dine biopellets, nyt lys og dine tilsætninger af alt muligt (Nyos) samt nye koraller oveni, vil være et godt bud synes jeg.

Nogen gange kan et system klare SPS efter 14 dage, andre gange går der flere måneder hvor det ikke kører optimalt. Svært at sige hvorfor.

Jeg ville droppe alle tilsætninger, udover dine biopellets til at styre næringen og selvfølgelig til at holde de tre hellige. Og lade det få ro. Og så få skruet op for lyset.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: SPS blegner

Indlæg af martinknorr »

Vi har jo før hørt om at den forkerte mængde biopellets kan stresse korallerne. Om det er det ved jeg selvfølgelig ikke, men synes måske det er påfaldende at det næsten sker samtidig med at du øger mængden.

Ved du hvad årsagen til de hop i no3 og po4 skyldes?

Jeg må sige at jeg er på linje med de andre der kommentere på lyset. Synes også umiddelbart det virker af lidt.
MVH
Martin
8370 Hadsten
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

po4 ligger stabilt den flytter sig ikke fra 0,04.

jeg har fodret lidt ekstra for at få no3 op da jeg ramte 0, det kom så lidt højere end regnet med, men det kommer ned med vandskifte igen. den havde ellers ligget stabilt også på 0.

biopellets kan nemlig frigive copper i vandet som vil få sps'erne til at smide "skinnet"

jeg vil starte med at rykke lyset op stille og roligt. så jeg rammer de par jeg også har læst var bare sp nervøs for at brænde det hele af. ( man skal være meget forsigtig med led jo)
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Nu har jeg lavet en ny kurve, med mere lys. hvor par værdierne ligger højere. som beskrevet fra 150 bund til 320-350 top.

jeg har dog lavet skyer ind over for at akklimatisere korallerne til det vil så langsom ændre på skyerne.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2016-07-21 kl. 21.12.26.png
Skærmbillede 2016-07-21 kl. 21.09.37.png
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS blegner.

Indlæg af Carsten »

helsted skrev:
biopellets kan nemlig frigive copper i vandet som vil få sps'erne til at smide "skinnet"
Hmm! Hvor har du den information om at biopellets skulle udskille kobber?
Det har jeg aldrig hørt om før, og tror heller ikke andre har den information.
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: SPS blegner.

Indlæg af helsted »

Det læste jeg på et af tritons lab produkter. biopellets er jo kendt for at kunne i nogle give problemer.

Deres detox produkt.

This product is especially useful for reef tanks that report a concentration of 15ppb or higher of free copper. This is considered to be the max limit for corals. Above 15 ppb, the corals can start to bleach and polyp extension will be limited. Common sources of copper in reef tanks come from a faulty pump, broken wiring, biopellets, or from the tap water not being properly filtered by the RO/DI system
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: SPS blegner.

Indlæg af StarF »

Prøv at fjern biopellets?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS blegner.

Indlæg af Carsten »

helsted skrev:Det læste jeg på et af tritons lab produkter. biopellets er jo kendt for at kunne i nogle give problemer.

Deres detox produkt.

This product is especially useful for reef tanks that report a concentration of 15ppb or higher of free copper. This is considered to be the max limit for corals. Above 15 ppb, the corals can start to bleach and polyp extension will be limited. Common sources of copper in reef tanks come from a faulty pump, broken wiring, biopellets, or from the tap water not being properly filtered by the RO/DI system
Nu skal du tage det med et gran salt. Triton er sat i verden for at tjene nogle penge hjem.
Biopellets er ikke nogen ny opfindelse, og skulle det være normalt, ville mange flere nok have skrevet om det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS blegner.

Indlæg af crazy seahorse »

Wiinberg skrev:Du siger systemet har kørt siden marts. Jeg ville gå efter den simpleste forklaring, at der simpelthen er sket for meget for hurtigt. RTN eller STN har ikke nogen direkte årsag, så det er svært at placere ansvaret. Men en kombination af et nyt system, dine biopellets, nyt lys og dine tilsætninger af alt muligt (Nyos) samt nye koraller oveni, vil være et godt bud synes jeg.

Nogen gange kan et system klare SPS efter 14 dage, andre gange går der flere måneder hvor det ikke kører optimalt. Svært at sige hvorfor.

Jeg ville droppe alle tilsætninger, udover dine biopellets til at styre næringen og selvfølgelig til at holde de tre hellige. Og lade det få ro. Og så få skruet op for lyset.
Jeg er helt enig, udover at jeg også ville fjerne biopellets og prøve at styre næringen vha det ugentlige vandskift. Er det ikke nok, så må man ty til andre metoder. Men først hvis det bliver et problem.
Et akvarie der er 4 mdr gammelt, har sandsynligvis ikke etableret sin balance endnu. Når der er fisk og koraller i, så forstyrrer det processen og kan forlænge den. Selvom det er et eksisterende akvarie der er blevet upgrated, så er det stadig en helt ny balance der skal etableres.
Man ser eksempler på, at det går fint. Men der er mindst lige så mange, måske flere, hvor det går skidt.
Lyset er vigtigt, men jeg tror ikke at det er hovedsynderen. Det er nok en kombination af flere ting, som Niels også er inde på.

For mig at se, så skal akvariet have ro. Kun have tilført det som man ved bliver forbrugt (Kh, Ca og Mg). Det skulle kalkreaktoren gerne klare og så det ugentlige vandskift. Så skulle alle microelementer gerne blive tilført via dette.

Jeg har selv prøvet en sådan omlægning, eksisterende system omlagt, LS genbrugt, selvfølgelig skyllet i saltvand. 75% af vandet genbrugt, resten frsikblandet. Nyt opgraderet lys + 4 nye søjler. Fisk og koraller tilbage. alt sammen over en weekend.
Det gik fint, men der døde nogle koraller, ingen fisk gik til. Jeg ventede længe før der kom nyt i, hverken nye fisk eller koraller.
Jeg bøvlede længe med det efterfølgende. Næsten et år gik der, men jeg havde heller ikke den viden jeg har i dag, så jeg har helt sikkert ikke været nok "på" ifht de ting jeg foretog mig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"