"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er det tid til at starte op min nye tråd om min opgradering. Måske lidt tidligt men rart for mig selv senere at have alt samlet på et sted :)

Har reserveret de første par svar til mine egne noteringer

Selve akvariet bliver 3000*1050*800, hvoraf 2 sider i opti-white

For at sikre at jeg får plads til alt har jeg anvendt >>Sketch-Up<<, et OK program selv om jeg skulle kunne spare en masse til om jeg havde en gammel version af Inventor. Om nogen ligger inde med en sådanne, PM mig gerne :)
Foreløblige tegninger;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 15:42, rettet i alt 3 gange.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm, sump 1 skummer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Sump 1 er til min skummer, det er PT det eneste der er hjemme.

Billeder kommer.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 13:10, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm. Sump 2: Alge-S

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter skummer sumpen bliver det en alge-scrubber,

Tegninger kommer...
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 13:12, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm. Sump 3: Teknik

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Den keedelige sump :)
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 13:15, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm. Sump 4

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Denne sump har jeg ikke rigtig bestemt mig for, nu jeg har fået hjem rammen kan jeg godt se at de meste (alt) teknikken kan få plads i sump 3, så muligvis en enorm DSB eller flere alger.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 13:16, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm. Sump 5 mix

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Retur og karentæne sump.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 13:18, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Status i dag:
Selve bund og toprammen er kommet hjem, grundet i en fin rød farve.
Der er borret 8 huller i rammen så den kan "skrues" fast i betongpladen. Jeg borrede ca 80 mm ned i betongen, og der var betong hele vejen ned så mon ikke det kommer at holde :) Selve rammen lå rigtig fint på betongpladen også uden at den var borret, så alt i alt en helt unødvendig øvelse. Men det er sq ikke let at skulle ændre noget når akvarierne er på plads, så det blev gjort efter alle kunstens regler.

Når rammen er svejst maler jeg den med hvid hammerlak, så den er extra beskyttet mod rust over tid. Gulvet får i samme omgang en gang blå malning, som det vel bare er mig (og dem der ser billederne) der nogensinde kommer at se.
Nu rammen er kommet kan jeg se at jeg har MEGET mere plads i sumpen end jeg gik og bildte mig ind :)

Håber jeg inden for at par uger har bestilt selve akvariet, det skal limes på plads (naturligvis). Tidsplanen er at få limet bunden, bagruden og venstre side (overløb) inden jeg går på sommerferie, 2-3 måneder efter skal resten limes og engang i Oktober kan jeg begynde at fylde i vand :h Fisk Så om et års tid til halvandet fra i dag skulle det gerne være klart til at kunne tage lidt fisk og koraller.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 28. feb 2016 15:48, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af dyne »

:T Wow fedt byg


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hyggede med min lille 480 liters testbalje i dag. Det var min Vectra der skulle drejes lidt så den kunne lave lidt mere cirkulation.
Jeg fik stilt den lidt dumt... Så da jeg satte på den tippede den af trykket, og lavede lidt ravage i baljen og overfladen. Konklutionen er at jeg nok skal teste hvor mange forgreninger man skal have på for at det ikke skal blive for voldsom cirkulation ved udblæsningen.

Min første youtube film, sikken en kvalitet...
" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er netop Vectra L1 pumperne jeg tænker på som primær cirkulation i baljen, 4-5 stk som closed loops.
Pumperne vil jeg have stående externt og tanken er at de skal tage vandet fra overløbet. Ved ikke om det kan ses men jeg tænker at de ikke skal røre glasset så snegle ikke kan kravle ind i røret (rist kommer der naturligvis på også). Ristene vender opad så de er nemmere at gøre rene.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af BJL »

Flot Thomas

Der er styr på det :-)


Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomaas »

Du skal nok overveje at tage vandet fra selve tanken, i stedet for fra overløbet.
I tilfælde af din returpumpe skulle stoppe, vil overløbet tømmes for vand og dine closed loops vil suge luft. Hvis pumpen ikke selv kan registre der er luften i dem, vil du nok stå med 4 pumper der er brændt af.
I min bog er det kun et closed loops, hvis der tages vand ind og ud af samme kammer (tanken)

Bliver spændene at følge :GO


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Thomaas!
Rigtig god pointe du kommer med, forsøgte at finde info på EcoTech hjemmesiden da jeg planere at bruge Vectra L1 pumpen, men fik sende en mail til deres support som jo plejer at være blandt de bedste. Fik også plads til at brokke mig over blæseren på WR30w Pro lampen ;)

Forslag på løsninger?
Jeg ser det som et potentielt problem at have "indsugningen" i selve akvariet, med 11500 liter vand i timen (per pumpe) kan fisk med mere suges fast.
Alternativet er et dobbelt overløb... hmmmmm Hvilket betyder at akvariet mindst bliver 10 cm kortere, eller jeg laver et overløb OG et kammer til "closed loop" (eller flere kamre til "closed loops").
Problemer problemer :GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Overløb problematikken...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ingen svar endnu om pumperne klare at "løbe tør" hvilket har givet mig en del hovedbrud under dagen, har funderet på mange løsninger men der er altid et kompromis jeg skal tage ved den ene eller den anden ;(
Overløbet jeg har designet er underdimentioneret ser jeg nu også, det er ikke nok med 100 mm, da selve "kransen" er ca 130 mm, og der skal jo være lidt plads, så jeg kommer op på mindst 175 mm og så er der ikke ret meget plads til skummeren :BA

Skummeren er med sine ca 700 mm lav nok til at stå under akvariet, men det bliver irriterende at tømme koppen da den med ø400 mm er ret tung når den er fuld. Her fik jeg så en idee fra Socaltoaz :K på Reefcentral. Han har så forfinet metoden lidt siden i dag :) Men kort lod han affaldsvandet fra osmosen hjælpe med at rense skummerkoppen http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 86&page=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Automatisk tømning af skummerkoppen er jeg ikke helt vild med da jeg er notorisk Murphy'ist, og må have dette med i mine planer da en skummer jo let kan gå "amok" om noget uventet sker. En enkel nivo senser på skummeren kan naturligvis forhindre de fleste ulykker.

Med skummeren placeret under akvariet får jeg mulighed for et overdimentioneret overløb som skulle løse alle pladsproblemer og "closed loop" tanker der findes :Peace: (illustartion)...
Kompromis;
1)Skummer under akvariet (OK)
2) Langt fald ned i sumpen under overløber om jeg skal have plads til en scrubber (kan løses med lydsiolering naturligvis)
3) SEK 3000 extra da jeg ikke rigtig kan genbruge den skummersump jeg har

Retur og overløb kan (som det ikke ses på illustrationen deles op i en "closed loop sump" og et desideret overløb så jeg ksn komme til og gøre rent dem begge uden at gro 4 meter lange arme (hvilket jeg fundere på)...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det var dette design jeg fik kassere i går ;) jeg kom ret hurtig frem til at der ikke var plads.
Får "bolle lidt med den i dag" som man siger på Svensk, lol
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Kom frem til at designet med overløbet godt kan genbruges, om jeg blot moderniserer det lidt...
Jeg fik testet min Vectra pumpe i går stående over for sumpen som tanken er, jeg har "lagt ned" udløbet/retur, og desværre laver den "falsk" luft så den begynder ret hurtigt at larme (hvis man kan kalde det at larme). Håber jeg kan få tid i weekenden at vende udløbet så det peger op så luften kommer ud.

Fik også testet et T-stykke på udblæsningen som jeg samtidig lavede om til et 40mm rør, og resultatet er jeg glad for. Der er stadig godt tryk på men fiskene bliver ikke smadret om de svømmer forbi ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af FEM64 »

Sejt at se tanker komme ud i "virkeligheden". Der er masser af løsninger som er topnice i hovedet men når de føres ud i virkeligheden eller i 3D så er der noget som ikke kan lave sig gøre. Du redder så mange fejl på denne måde. Fedt at følge med i....


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomaas »

Når du sætter pumpen over sumpen/vandlinien. Så kommer du nok ikke rigtigt uden om at skulle "prime" pumpen hver gang den har været stoppet. Vandet vil løbe væk fra pumpen når den ikke er i drift!


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

FEM64 skrev:Sejt at se tanker komme ud i "virkeligheden". Der er masser af løsninger som er topnice i hovedet men når de føres ud i virkeligheden eller i 3D så er der noget som ikke kan lave sig gøre. Du redder så mange fejl på denne måde. Fedt at følge med i....
Jeg skal i weekenden se om jeg kan dele med alle mine tanker om sumpene, om der nu er noget der skal laves helt om (som overløbet) er det rart at gøre det i 3D frem for i virkeligheden. Uvurderligt at få råd som dem jeg har fået allerede (også i mange andre tråde naturligvis)
Thomaas skrev:Når du sætter pumpen over sumpen/vandlinien. Så kommer du nok ikke rigtigt uden om at skulle "prime" pumpen hver gang den har været stoppet. Vandet vil løbe væk fra pumpen når den ikke er i drift!
Ideen er ikke at de skal primes (mer end én gang), jeg kommer at have kuglehaner på både ind og ud, af pumpen så når de skal rengøres eller noget kan jeg lukke dem af. Udløbet kommer jeg at lave højere end det behøves så når jeg kopler til pumpen igen kommer den luft jeg har i selve pumpen at flyde op i udløbet (tegninger kommer).

Først skal jeg se om jeg kan løse problemet med at pumpen larmer når den laver "falsk" luft som ikke kommer ud. Grunden til dette håbe jeg er at UD "ligger ned" og ikke står op. Se billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt er der så sket; Jeg har testet at vende på udløbet af pumpen så den går "op-ad" uden det har betydet for meget for "larmen". Her om dagen testede jeg så med at vride på ventilen for at pumpen skulle suge mere og resultatet var en helvede luftbobler så det er muligt at selve ventilen er en lille smule utæt og trækker ind lidt luft når pumpen kører. Der ophobes ikke luft når den er slukket. Jeg tester videre så jeg kan udelukke alt. En mulighed er at jeg har programeret pumpen som returpumpe, men jeg venter med at fejlsøge denne del til jeg har fået hjem reeflink da det er irriterende besværligt at programere pumpen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Smeden var her i dag :) (Ja skærtorsdag er en normal arbejdsdag i Swea).

Det var både godt og godt/skidt...

Det gode var jo at jeg endeligt er kommet et lille skridt videre i projektet og jeg nu har hele påsken til at male bordet og drømme videre. Jeg kommer nok også snart at bestille selve akvariet om jeg kan få priserne.
Godt/skidt delen er at jeg nok må anerkende at man ikke kan få alt i denne verden, forklaring:
Tanken var at have 35 cm luft over akvariet og overdelen af møblet, men et par cm kommer at forsvinde til en ramme/liste rundt akvariet og så er der bare ca 30 cm tilbage til lille mig at kunne kravle ind og fikse og trikse. Resultatet bliver nok at jeg vælger at gå efter 70 cm i højden på akvariet.

Højden på bordet er 95 cm og her går 15 cm bort, 35 cm luft tror jeg er det mindste om jeg skal nå helt ing og have god adgang til udstyret så jeg har tilbage ca 45 cm bliver højden jeg har til sumpene.

Jeg er ret glad for at jeg tager det så stille og roligt med bygget for nu når bordet er her, ja så er der mange ting jeg lige skal genoverveje.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm tors 24. mar 2016 15:24, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af toni »

Det bliver så fedt Thomas :) Glæder mig til at se det færdig! Så må du give kaffe :wink:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:) Tak Toni!
Planen er nu (til revidering) at bestille bund/side og bagglas til montering under august, og så de to sider i optiwhite under oktober så jeg når at bygge alt LS og PVC.

Da jeg sikkert ikke kan vente kommer jeg nok at bestille alle sumpene inden sommer så jeg kan få til PVC inden der "kommer låg på" sumpene.

Nu har jeg hele påsken til at male, jubiiii


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så blev der malet i dag :)
Ikke at der er nogen som nogensinde ud over mig der ved hvordan det ser ud, men det er en tilfredsstillelse at vide det er gjort ordentligt :)

Bordet er under 2 millimeter i vatter.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har skitseret lidt over hvordan jeg har tænkt mig der skal dækkes ind.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Wiinberg »

Det bliver rigtig spændene at følge fremover Thomas :) Det er godt nok ikke meget plads du får at arbejde på :D


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hele 40 cm nu jeg satser på 70 cm i højden på akvariet, jeg skulle heller ikke have noget problem med at gå ned på 60 cm i højden da det er dybten der tiltaler mig.

Du har helt ret, og det er noget der gør mig lidt urolig. Jeg forsøger at forklare mig selv at jeg under alle omstendigheder kommer at få enorme problemer om jeg skal rode for meget i baljen da den jo bliver 1 meter i dybten og så er det jo ligemeget om det bare er 20 cm dybt så kan jeg ikke nå :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har fået lavet det nye 60cm højt, og med mindre man har MEGET lange arme, eller god plads over akvariet til når man skal hænge ind over det, så ville jeg nok ikke lave det højere. Men det er svært, for der ville se rigtig lækkert ud med 70-80cm i højden ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nyt arbejde med hjemmekontor, som jeg starter på 1 August, så nu kommer der igen penge ind til akvariet :) Men med nyt arbejde samt en Golden Retriever der kom til familien i går må vi se hvor meget tid jeg kan lægge ned på dette projekt. Stadig er perfektion vigtigt.

Jeg er kommet så langt at jeg kommer at bestille den første sump (til skummer) når glarmesteren er tilbage på ferie og jeg har fået lidt flere ideer her fra siden.

PÅ skitsen ses en svævende skummer ;) og det er her jeg leder efter tips, jeg kan have ca 30 cm vand under skummeren og med 30*63*100 cm er det ret mange liter vand hvor jeg ikke har noget, mine tanker;

1) DSB
2) Levende sten
3) Miracle mud
4) Macro alger (nej)
5) Vinkle bundpladen så en del affald kommer at samle sig så det er let at suge op
6) Skide i de 180 liter extra vand og have lidt extra plads
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Lav nogle riller så detruitus samler sig og let kan suges op


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Nielsk, alternativ 5 kunne se ud som her på skitsen her.
Mit eget modargument mod denne glimragende ide er at der kommer en hel del cirkulation i denne sump. Skummeren alene cirkulere 2*9000 liter og retur gennem alle sumpene bliver (vi får se om det er muligt med 3 stk 50 mm rør) op til 24000 liter, altså 52000 liter gennem denne sump i timen, og sumpen er ca 350 liter så jeg undre om noget detruitus overhoved taget kommer at kunne bundfalde...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"