"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gold Lightning Maroon x Gold Nugget //nyt akv. projekt i væg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Gold Lightning Maroon x Gold Nugget //nyt akv. projekt i væg

Indlæg af Jones »

Mange år og 13 akvarier (pico og nano medregnet) efter min opstart i 2007 finder jeg mig selv med et Red Sea Reefer 170 i stuen. Jeg har aldrig haft høje tanker om de akvarier og underskabet ligner, ifølge min kære kone, et køleskab. Hvis man tilsætter lidt lyd fra teknikken er det faktisk ganske let at forestille sig, at man har plantet et akvarie ovenpå et køleskab midt i stuen. Egentlig ville jeg droppe saltvand, da jeg mistede alle mine fisk til marine ich i påskeferien. Men men men... Så skulle jeg jo også sælge mine koraller og flere af dem har altså fulgt mig i mange år, hvorfor det ikke var så let som først antaget. Derfor overtog jeg min vens Reefer 170 og lod ham køre til København efter et Reefer 250 til sig selv :hehe: Det gamle system blev solgt og korallerne har kørt for sig selv uden fisk siden påskeferien for, at MI kunne uddø.

Nå, men hvilken teknik vælger man så til sådan et Reefer 170? Ligesom pæne piger skal det jo helst kun ses og ikke høres. Målet er at skabe et lydløst akvarie og jeg er allerede godt på vej. Dog er der et par småting, som kan justeres, men der er tale om luksusproblemer, så de har på ingen måde førsteprioritet. Dog har jeg det sådan, at bruger jeg så mange penge på akvarie og teknik, så skal det også leve op til mine krav.

Teknik

Lys: Kessil A360We (Blæser kan høres, men det generer ikke. Har I bud på en komplet lydløs lampe af samme kvalitet må I meget gerne skrive jeres forslag)

Cirkulation: 2 x Vortech mp10qd

Retur: Jebao 2000 l/t (Giver en turbinelyd men ingen resonans, hvilket jeg er meget tilfreds med. Har I forslag til en helt lydløs retur hører jeg gerne fra jer) Alternativt skal

Varmelegeme: Jäger xxx watt.

Styring: Apex aquacontroller

Skummer: Coral Box D300.


Levende

2 x Premnas biaculeatus (PNG Lightning maroon)

1 x LSD fisk

6 x trochus sp.

1 x pudsereje

2 x tuxedo søpindsvin


Johan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Jones tors 27. okt 2022 09:07, rettet i alt 33 gange.


o_O
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af thni »

Super dejligt at se du ikke stopper!! Meeeeen... Flere billeder , tak :D!


Mvh Thomas
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Jones »

Mon ikke der kommer et par stykker når jeg har fået styr på de sidste kabler i skabet. Jeg lider af kabel-OCD, så de skal lige på plads først :D


o_O
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Mic4700 »

Lækkert Setup. :GO syntes dog ikke det ligner et køleskab :biggrin:


Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Kimkjaer »

Lækkert setup, du trænger vidst til en update :)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Anders månsson »

godt at se der er andre der kan lukke og åbne akvarier som nogen bladre i sladder blade!

Det bliver fedt at følge og godt til vinterens koral møder:-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Jones »

Da jeg hentede rumdeleren hos dig gik det op for mig at jeg ikke er den eneste. Så længe JEG er tilfreds med det jeg bruger min tid og penge på er det ligegyldigt, hvad andre mener. Må dog indrømme at jeg ikke orker tanken om flere ændringer, hvorfor dette nok bliver mit sidste akvarie indtil vi får købt hus. Et barn mere udløser heller ikke en masse tid til at lege med akvarie.

UPDATE: Jeg har udskiftet klovnene med et par gold stripe maroons (premnas epigramma). Der er også kommet en gul kirurg i systemet, som jeg dog tror er lidt for stor, selv om den nu er begyndt at svømme roligt omkring og græsse alger af sten og glas. Jeg mangler en skummer, så faktisk kører jeg uden skummer lige nu. Egentlig gad jeg godt fortsætte på den måde, men det vil så kræve en anden form for næringseksport. Jeg gider ikke ATS. Det tager tid at lave, bruger mere strøm end skummeren og så tager den lang tid om at komme ordentligt op at køre. En anden mulighed er et refugium med DSB og en masse alger nede i sumpen. Det kræver også en vis form for lys, men er 100% lydløst, hvilket jo tiltaler mig. Så er spørgsmålet bare om det vil være nok ? Jeg vil ikke have DSB i akvariet, så det bliver kun nede i refugiet, hvis det overhovedet bliver sat i værk. kan nogle byde ind med om det er muligt? Og i så falt, hvilke fisk jeg kan have i akvariet uden at overbelaste systemet, så det ender i alger og andet skidt.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Jones »

Har flyttet akvariet, opsat kabelskjulere og tilsluttet Apex aquacontroller med netkabel, så der altid er god forbindelse.

Jeg leder pt efter ID på skiverne, der kan ses på billedet. I får også lige et billede af akvarie og lidt af teknikken.

Der kommer skummer og doseringsmaskine på i løbet af ugen. Jeg vil gerne have det hele så stabilt som muligt, så jeg kan få nogle flere fine koraller i løbet af efteråret. Jeg har købt en golden ricordea florida. Oprindeligt kommer den fra Hellfish. Jeg må indrømme at jeg er blevet ret vild med skiver og zoas, så det er helt sikkert noget, der vil få mere opmærksomhed i fremtiden. Jeg vil også gerne have nogle sps'er, men erfaring har vist mig at jeg ikke er god til dem.... :rolleyes: Nå, men det lader jeg mig nu ikke slå ud af. Derfor får de naturligvis en chance.

Som bonus har jeg været så heldig at kunne reservere en seksstribet gylte og en yderst fin LSD fisk hos Jesper her i Odense. Det var også ham jeg købte min gule kirurg og mine fløjlsklovne af. LSD fisken spiser pellets, så jeg tænker at den nok skal klare sig i akvariet. Og ja, jeg har selv prøvet at fodre den hos ham.

Sidste skridt må være at få en lille rowa-reaktor på systemet inden jeg sætter mig på mine hænder og venter på vinteren som en anden John Snow eller Anders Månsson :T
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Tutter »

Ser godt ud. :GO


Jol
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 25. aug 2014 20:39
9
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jol »

De står godt ved dig :-) prøv at spørge Silas hvad de hedder :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Skiverne på billedet er ikke fra Silas.


o_O
Jol
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 25. aug 2014 20:39
9
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jol »

Er det ikke dem du købte ved mig ?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Hej Jesper. Jo det er det. Jeg har ledt og ledt, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er for nogle. Jeg er rigtig glad for dem og de breder sig flot ud over stenen. Men nøj hvor er det træls at mangle et navn :D Den gule kirurg bliver stadig mere rolig hver dag og blev endda fremme da jeg fodrede i dag. Jeg glæder mig til at kunne hente de to fisk og de sidste skiver hos dig. Du siger jo bare til når du er klar til at tømme akvariet.


o_O
Jol
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 25. aug 2014 20:39
9
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jol »

Super godt :-) skal jeg nok :-) ... Skiverne er som sagt før købt ved Silas engang .. Måske han kan huske et navn :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Var det ikke kun Ricordea Florida, som var købt hos ham ? Den som var gylden i farven. Jeg troede at disse skiver kom fra et andet sted.


o_O
Jol
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 25. aug 2014 20:39
9
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jol »

Begge er fra Silas :-)


Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Kimkjaer »

Dit kabel OCD er misundelse værdigt .. det ser godt ud :)
Glæder mig til at følge udviklingen :GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Tak Jesper. Så må vi se om han kender svaret.

Kim: Det her akvarie er kommet for at blive. Så der bliver forhåbentligt noget spændende at følge selvom det ikke er så stort.


o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af hellfish »

Jeg er altså rimelig sikker på de ikke er fra mig af :)


Jol
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 25. aug 2014 20:39
9
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jol »

Det er jeg så :-) he he ... Stod til venstre i dit akvarium :-))


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af hellfish »

Nå for faen... Men de havde ihvertfald ikke bobler hos mig :D


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Så kom der skummer på systemet. Det blev til en Coral Box D300 købt som xx skummer hos Decocean. Dvs. under et andet navn. Men det er bare en Coral Box med nyt klistermærke. Den starte med at være så stille som en skummer kan være, men så tog fanden ved den, hvorefter den begyndte at larme. Efter at have skilt den ad 4-5 gange er den atter stille og jeg afventer om det forbliver sådan. Lige nu tegner det lovende. Faktisk kan man næsten ikke høre den når skabet er lukket. Og hvor ER det bare (sarte sjæle bedes forlade tråden nu) PISSE FUCKING FOR NICE TOP LÆKKERT SVEDIGT !!!!! Jeg har ventet på denne dag i flere ÅR !! :D ENDELIG en skummer, der næsten ikke høres. Jeg kan slet ikke få hænderne ned. Nu skal doseringsmaskinen bare sættes op en af dagene og så er systemet så færdigt som et akvarie med tilhørende teknik nu kan blive. Der er jo altid plads til forbedringer. Men for pokker hvor er det fedt. Jeg glæder mig fortsat til at kunne hente de sidste fisk hos Jesper. Og så kan jeg jo overveje om der er plads til en enkelt lille fisk derefter. Liste over udstyr og levende bliver løbende opdateret i trådens første indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Nye billeder)

Indlæg af Jones »

Skummeren passer perfekt til sumpens 19 cm vand. På skummeren er der angivet et mærke for den optimale vandstand og det er lige ved overfladen. Bedre kunne det ikke blive. Skummeren høres stadig ikke og jeg er fortsat yderst tilfreds. Den er nem og hurtig at indstille og den skummer lige som den skal. Jeg har sat den til at skumme vådt i starten, da den lige har nogle ugers arbejde at indhente.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense

Indlæg af Anders månsson »

Jones skrev:Sidste skridt må være at få en lille rowa-reaktor på systemet inden jeg sætter mig på mine hænder og venter på vinteren som en anden John Snow eller Anders Månsson :T
jaja den skal nok komme og den blive lang og kold :beer:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af Jones »

Det håber jeg for så er der mere aktivitet på forum, hos forhandlerne og tid til akvariet.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af Jones »

Et billede som det står nu
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af TRG »

Er du stadigvæk tilfreds med skummeren? Skummer den godt, stadigvæk lydløs?
Jeg overvejer selv at købe en til mit 240 liters, men er i tvivl om jeg skal tage 300 eller 500.
Hvad gav du egentig for den? :-)


DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af Jones »

Det er den bedste skummer jeg til dato har ejet. Har jagtet den perfekte skummer i mange år og kan nu konkludere at den er fundet. Den siger stadig intet, så jeg er yderst tilfreds. Jeg købte den sidste Carsten havde i denne omgang. MEN coral box kan jo bare købes på fish-street. Jeg hørte lige en 500 den anden dag hos Thomas (Soulflame) og den sagde heller ikke noget af betydning. Jeg kan ikke garantere at du er lige så heldig ved et køb, da jeg før har oplevet to skummere af samme mærke og model, lave helt forskellige lyde. Jeg ramte helt ved siden af med Nyos Quantum, men min ven har en, der intet siger. Købte den på hans anbefaling og fortrød i det øjeblik jeg satte strøm til den. Om du bør købe 300 eller 500 ved jeg ikke. 300 passer perfekt til de 19 cm vand der er i sumpen, så den havde jeg måske valgt, hvis jeg var dig. Men det kommer jo også an på belastning af systemet...


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af Jones »

En lille detalje er, at hvis man ser godt efter på det senest tilføjede billede vil man opdage, at der ikke tilgår nogle kabler til akvariet. Det gør der selvfølgelig, men de er fastmonteret langs panelerne på gulvet, så de ikke ses. En lækker detalje er at jeg har opsat Apex med netkabel, som løber under panelet foran døren til haven. Derved opnår jeg den bedst mulige netforbindelse. Faktisk har der ikke været problemer siden jeg gik over til kabel. Men det skyldes nok nærmere en dårlig wififorbindelse i huset, sådan helt generelt. Slutteligt har jeg brugt sorte strips til ledningerne på Kessil lampen, så de ikke bare hænger og ser trælse ud.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 i Odense (Ny skummer)

Indlæg af Jones »

To hurtige billeder fra telefonen.

Korallerne står ikke pænt da jeg lige har klistret nogle af dem fast og rodet i akvariet i dag. Klovnene er begyndt at bo i hver deres koral, henholdsvis en duncan og en hammer, hvilket jeg er lidt træt af. De mødes dog somme tider for, at hannen kan ryste og underkaste sig den store hun. Den gule kirurg trives fortsat. Han klovnen er stadig meget tynd og jeg mistænker den for at være underernæret. Jeg fodrer derfor små portioner flere gange dagligt.

I sumpen har jeg fået monteret skummerens controller på teknikpladen og sat ledningen op med de andre. Nu mangler jeg, stadig, bare doseringsmaskinen. Jeg bliver ved med at udskyde det da jeg endnu ikke har fundet den perfekte løsning på alle slangerne, der skal løbe til og fra den. Doseringsbeholderne skal stå til venstre for sumpen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"