Coral Box C9 skummer review

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Coral Box C9 skummer review

Indlæg af christiantt »

Så kom skummeren endelig. Og sikke et bæst!!
Den kører med Jebao DCS 4000 pumpe - og den siger ikke en lyd! Pumpen kører med luftflow på maks 1450 liter i timen, et vandgennemløb på mellem 2000 og 4000 liter i timen og har 10 indstillinger. Den bruger mellem 20 og 38, hvilket var det samme som den Aquabee 2000 der føder Deltec APF600 skummeren jeg havde før.
Skummeren er rated til akvarier mellem 700 og 1400 liter. Og med den størrelse og flow, så ville jeg ikke tøve med at sætte den på et akvarie der er 3 gange større end mit.
Pumpen har også "feed mode", ligesom en normal returpumpe.

Den kom hjem i 2 papkasser. Selve koppen var pakket ind for sig selv, pumpe og fittings lå sammen, og så var keglen med indhold sammen. Jeg har vedhæftet et billede af den ene kasse fuld af skum og bobleplast - det var MEGET godt pakket ind! :D
Det første jeg lagde mærke til var selvfølgelig størrelsen. Rent fysisk virker den dobbelt så stor som den Deltec APF600 jeg havde. Rent pladsmæssigt, så måler den 30 x 28 x 60 cm. Selve keglen er 22 cm i diameter hvor den er bredest.
Coral Box anbefaler at vandstanden er mellem 20 og 24 cm - der er også et mærke på røret til vandflow, hvor den anbefalede højde er på.

Kvaliteten er virkelig god, og selv de plastic skruer man bruger til at spænde bunden med virker solide.
Ud over det, var der 4 gode gummi (silikone??) ben under bunden. De virker meget stødabsorberende og fjerner den mindste resonans der skulle være.
Når alle tingene er ude af kassen, så ser man hurtigt hvordan det skal sættes sammen. Det tog mig 5 min, så var pumpen på plads og strømstikket sat til.
Ellers ligger der mange videoer som forklarer godt fra udpakning til indstilling i sumpen.
Ud over at selve koppen er rigtig stor, så er der også afløb i bunden af den hvis man gerne vil vådskumme og tømme den uden at tage koppen af.
Den sættes på keglen med lidt nørklen. Det er en gummipakning man sætter den ned i, så der er ikke noget der skal skrues fast som ved mange andre skummere.

Ser man på prisen sat over for ydeevne, så tror jeg ikke man finder en skummer fra ny magen til. At kvaliteten så også er god, gør da kun en ekstra tilfreds.
Det eneste jeg kunne savne, det er en samlevejledning i kassen. Det kan dog findes på nettet.
Jeg bestilte på fish-street i lørdags og i dag kom den fra deres tyske lager. Dejlig hurtig levering :-)
http://www.fish-street.com/coral_box_cl ... k_delivery" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg satte den til i eftermiddags, og her de første 24 timer bruger jeg på at køre den med fuld vandgennemstrømning. Der vil komme nyt indlæg når jeg har indstillet den.

Af tidligere skummere har jeg haft Deltec og ATI, så jeg ved ikke hvordan den præsterer i forhold til feks Nyos eller Bubble King.

Det skal lige nævnes at jeg ingen interesser har ved fish-street - jeg er bare meget imponeret og glædelig overrasket ved denne skummer :TH
Vedhæftede filer
Hvem kan ikke godt lide at modtaget pakker?! :)
Hvem kan ikke godt lide at modtaget pakker?! :)
Så er det kommet ud af kassen
Så er det kommet ud af kassen
Gode knopper under bunden :TH
Gode knopper under bunden :TH
Selv indmaden var pakket godt ind :)
Selv indmaden var pakket godt ind :)
Masser af indpakning der skal ud
Masser af indpakning der skal ud
image6.jpg
image7.jpg
Så er den på plads :)
Så er den på plads :)
Lige inde jeg startede "indkørsel"
Lige inde jeg startede "indkørsel"
Senest rettet af christiantt fre 17. jun 2016 19:08, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Geografisk sted: Danmark

Re: Coral Box C9 skummer review

Indlæg af Jones »

Skulle de være stille ? Jeg skal bruge en ny skummer og den må ikke kunne høres. Har hørt andre sige at Coralbox er gode og meget lydsvage.
o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Jones skrev:Skulle de være stille ? Jeg skal bruge en ny skummer og den må ikke kunne høres. Har hørt andre sige at Coralbox er gode og meget lydsvage.
Jeg har den samme pumpe som returpumpe, og den er i hvert fald lydsvag. Den er jeg MEGET tilfreds med. :)
Der er også D700 skummeren med en lidt mindre pumpe.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg overvejer coral box D300. Tænker at den må være forholdsvis stille. Jeg har en jebao 2000 eller 3000 liter returpumpe i sumpen og den siger ikke meget. Glæder mig til at se hvad du finder ud af.
o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Så er den opdateret :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Og lyd ?
o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Jones skrev:Og lyd ?
Ingen ;)
Hvis man sætter hovedet helt ned til luftindsuget, så kan man ane et indsug :TH
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Fedt. Jeg køber d300 versionen så. Den har også fået fine anmeldelser hvad angår lyden
o_O
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af TRG »

Det lyder fedt!
Jeg er selv på udkig efter en skummer, så måske man skulle spare pengene, og købe den her i stedet for en Bubble King?

Hvad størrelse ville I tage til et akvarie på 240 liter, med cirka 270 liter vand i totalt?

300 eller 500?
En Nyos Quantum 160 var for stor til det akvarie...
DBH
Tim
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

TRG skrev:Det lyder fedt!
Jeg er selv på udkig efter en skummer, så måske man skulle spare pengene, og købe den her i stedet for en Bubble King?

Hvad størrelse ville I tage til et akvarie på 240 liter, med cirka 270 liter vand i totalt?

300 eller 500?
En Nyos Quantum 160 var for stor til det akvarie...
Jeg ville altid tage så stor skummer der fysisk ville være plads til.
Hvad mener du med at Nyos 160 var for stor?? :-)
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af TRG »

Med Nyos'en kunne den ikke lave nok skum, til at skubbe det i koppen. Den lavede lidt skum, og så var det ligesom om det faldt sammen igen.
Jeg kunne hæve vandstanden, men den skulle justeres hver dag, og så skummede den pludseligt helt vildt.

Har læst og skrevet med mange, der siger det var fordi der ikke var nok snask, til den kunne skumme stabilt.
Man kunne køre den et par timer hver dag, men vil hellere have en der skummer stabilt og hele tiden :-)

Håber det gav mening
DBH
Tim
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Det ligner meget de nye skummere decocean er begyndt at sælge .
Vedhæftede filer
image.jpeg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Mikas skrev:Det ligner meget de nye skummere decocean er begyndt at sælge .
Så vidt jeg ved tilbyder Coral Box at importøre kan få deres eget navn på varene, hvis de køber højt styktal. Kan være det er det, der er tale om.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Det ligner meget de nye skummere decocean er begyndt at sælge .
Har du et link? Synes ikke jeg kan finde noget på hans side
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Hej Carsten . Nej han har ik fået dem hjem endnu. Han sagde sidst jeg var der ude at han kun lige havde fået de første hjem for at tjekke dem ud med fly post men da det var meget dyrt ventede han på resten kom hjem med skib i en container .
De er også med jebao pumper og samme lukke /åbne system som de der coral Box skummere ..
Mener den kostede omkring 1500 den han havde stående der til 500l og så var der nummeret større .
De udskifter hans skimz skummere da han havde svært ved at få reservedele osv hjem fra dem når der var reklamationer .
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Ja, den ligner meget Coral Box D500 skummeren. Også når der er Jebao pumpe i den.
Prisen lyder rigtig fin, når der så er 2 års garanti på. Så er det nok D700 skummeren han får hjem senere :)
TRG skrev:Med Nyos'en kunne den ikke lave nok skum, til at skubbe det i koppen. Den lavede lidt skum, og så var det ligesom om det faldt sammen igen.
Jeg kunne hæve vandstanden, men den skulle justeres hver dag, og så skummede den pludseligt helt vildt.

Har læst og skrevet med mange, der siger det var fordi der ikke var nok snask, til den kunne skumme stabilt.
Man kunne køre den et par timer hver dag, men vil hellere have en der skummer stabilt og hele tiden :-)

Håber det gav mening
Ja, det giver god mening. Jeg så lige en Nyos skummer i dag og den er godt nok også lækker!! Jeg ville dog mere tro at det var en indstilling som skulle til, så den stabilt ville afskumme :)
Men ellers er jeg helt enig med dig - jeg vil også helst have en skummer der skummer (forholdsvis) stabilt :TH
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

For lige at følge op på denne tråd, så kører slummeren upåklagelig videre.
Ingen svigt ved pumpen eller andre steder. Bare fuld fart frem :TH
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"