"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Et nybegynder spørgsmål: Nu har jeg erhvervet mig et osmoseanlæg gennem rent-postevand.dk og sluttet det til, men kan det godt passe at der er rigtig meget "spild"? Dvs. anlægget laver osmosevand som små hurtige dråber mens spildvandet løber rigtig hurtigt igennem.... det må da blive dyrt i vand?
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Gulkan »

Måske du lige skulle linke til hvilke anlæg det er. Men hvis det er et af de små lyder det meget rigtigt.
1000 l fra den 6/1-2019
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Det er den her: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=526" onclick="window.open(this.href);return false;
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af henrikp »

Spildvandsfaktor ved 3,6 bar =2,7 på dit anlæg så der skulle gerne komme næsten 3 gange så meget spildvand som rent vand
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

henrikp skrev:Spildvandsfaktor ved 3,6 bar =2,7 på dit anlæg så der skulle gerne komme næsten 3 gange så meget spildvand som rent vand
Hmm jo det gør der i hvertfald også :) Jeg tror også det er x5 eller sådan noget...
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af henrikp »

ja det er det nok også da det er sjældent at en vandhane har 3.6 bars tryk.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

henrikp skrev:ja det er det nok også da det er sjældent at en vandhane har 3.6 bars tryk.
Ok måske skal man bare leve med det.... men kan nu godt frygte vandregningen :shock:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

Du kan mængden af osmosevand, ved at koble en tryk pumpe på.
den koster godt nok en del kroner mere. Cirka det samme som anlægget.
Men at vente på at få osmosevand når det blot drypper, er lige så spændende som at se maling tørre.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Carsten skrev:Du kan mængden af osmosevand, ved at koble en tryk pumpe på.
den koster godt nok en del kroner mere. Cirka det samme som anlægget.
Men at vente på at få osmosevand når det blot drypper, er lige så spændende som at se maling tørre.
Præcis!! :D
Men har i andre ligeså meget spild? Er vandregningen ikke høj? Nu har jeg jo kun et lille 113 liters, men hvis man nu skal fylde en 3-500 liter må det da løbe op?
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af henrikp »

nej mit anlæg har en spildvands faktor på 1, det tager vel ca 30-40min at lave 25 L har ikke taget tid så det er et skud
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Gulkan »

Simonrped skrev:
Carsten skrev:Du kan mængden af osmosevand, ved at koble en tryk pumpe på.
den koster godt nok en del kroner mere. Cirka det samme som anlægget.
Men at vente på at få osmosevand når det blot drypper, er lige så spændende som at se maling tørre.
Præcis!! :D
Men har i andre ligeså meget spild? Er vandregningen ikke høj? Nu har jeg jo kun et lille 113 liters, men hvis man nu skal fylde en 3-500 liter må det da løbe op?
Jo større anlæg jo mindre spil. Mit laver Ca. halvt af hver.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Vandtemperaturen betyder også utrolig meget for hvor let vandet trænger igennem membranen. Generelt er specs. for osmoseanlæg vist ved 25 gr. C, hvilket jo er en del over den temperatur vandværksvand normalt har i DK. Så har man mulighed for at lade en rulle 6 mm slange løbe et par gange rundt om håndklædetørreren inden vandet rammer anlægget, vil man dels få produceret rent vand meget hurtigere, og dels få mindre spildevand.

@Gulkan: Jeg tror ikke man generelt kan sige at spildevandsfaktoren har noget at gøre med størrelsen på anlægget (med mindre det har flere membraner). Anlæg hvor spildevandsfaktorer mindre end 3:1 er tit udstyret med en lettere underdimensioneret begrænser. Dette medfører kortere levetid på membranen og mindre rent udgangsvand. Da membraner er dyre, er dette nok kun rentabelt i længden hvis man bor et sted hvor vandet er ekstremt dyrt, eller hvis man bor et sted i verden hvor ledningsvandet er meget blødt med lavt ion/TDS indhold.

Et anlæg med en membran på 75 GPD bør som tommefingerregel have en begrænser på 800 mlm (800 milliliter pr minut = ca. 300 GPD)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev: Et anlæg med en membran på 75 GPD bør som tommefingerregel have en begrænser på 800 mlm (800 milliliter pr minut = ca. 300 GPD)
Kaper lige tråden for et øjeblik.

Synes det er intersant det med begrænseren.
Poul hvor har du din viden fra? Ikke at jeg tvivler på dit udsagn. Men synes det kunne være intersant for os andre også at have en
let tilgang til Hvordan man beregner det. Findes der en tabel?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev: Et anlæg med en membran på 75 GPD bør som tommefingerregel have en begrænser på 800 mlm (800 milliliter pr minut = ca. 300 GPD)
Kaper lige tråden for et øjeblik.

Synes det er intersant det med begrænseren.
Poul hvor har du din viden fra? Ikke at jeg tvivler på dit udsagn. Men synes det kunne være intersant for os andre også at have en
let tilgang til Hvordan man beregner det. Findes der en tabel?
Der findes et utal af tabeller for dette på nettet. Eks. http://www.waterfiltersonline.com/flow-restrictors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
og http://appliedmembranes.com/flow-restri ... stems.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og http://www.purewater4u.com/store/membrane_sizing.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil man hellere regne end bruge tabeller, så er det blot at dividere GPD med 1440 (minutter pr. døgn) og gange med 3785,41178 for at omregne gallon til ml
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Jeg har fået at vide af vandværket at trykket er på 2,8 bar - og det er nok derfor der er noget ekstra spildvand - så det er måske nødvendigt med tilkøb af en pumpe. Jeg overvejer godt nok kraftigt at droppe at lave osmosevand pga bøvlet og de ekstra udgifter - er der nogen ud fra nedenstående kan se om værdierne fra mit vandværk er nogenlunde gangbare til at kunne nøjes med hanevand? Er der nogle værdier jeg skulle spørge vandværket om de kan oplyse?
http://oestbirk-vandvaerk.dk/forbrugeri ... litet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://oestbirk-vandvaerk.dk/onewebmedi ... 397-01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev: Et anlæg med en membran på 75 GPD bør som tommefingerregel have en begrænser på 800 mlm (800 milliliter pr minut = ca. 300 GPD)
Kaper lige tråden for et øjeblik.

Synes det er intersant det med begrænseren.
Poul hvor har du din viden fra? Ikke at jeg tvivler på dit udsagn. Men synes det kunne være intersant for os andre også at have en
let tilgang til Hvordan man beregner det. Findes der en tabel?
Der findes et utal af tabeller for dette på nettet. Eks. http://www.waterfiltersonline.com/flow-restrictors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
og http://appliedmembranes.com/flow-restri ... stems.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og http://www.purewater4u.com/store/membrane_sizing.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil man hellere regne end bruge tabeller, så er det blot at dividere GPD med 1440 (minutter pr. døgn) og gange med 3785,41178 for at omregne gallon til ml
Takker!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

Simonrped skrev:Jeg har fået at vide af vandværket at trykket er på 2,8 bar - og det er nok derfor der er noget ekstra spildvand - så det er måske nødvendigt med tilkøb af en pumpe. Jeg overvejer godt nok kraftigt at droppe at lave osmosevand pga bøvlet og de ekstra udgifter - er der nogen ud fra nedenstående kan se om værdierne fra mit vandværk er nogenlunde gangbare til at kunne nøjes med hanevand? Er der nogle værdier jeg skulle spørge vandværket om de kan oplyse?
http://oestbirk-vandvaerk.dk/forbrugeri ... litet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://oestbirk-vandvaerk.dk/onewebmedi ... 397-01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Osmose er såment ikke spor bøvlet at bruge, når det er installeret.
Der er mange ting som vandværkerne ikke måler for, og som er ligegyldige i drikkevand, men ikke i akvariet.
Det eneste som jeg kunne se på de skemaer du linkede til, var at No3 var på 1,0 og det er forhøjt. Når du efterfylder for fordampet vand, fylder du bare mere No3 i vandet, og med tiden bliver det til højere værdier, og det samme med allle andre værdier.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Hm ok tak for svar. Jeg må se om jeg ikke kan finde en løsning - evt. med en pumpe. Jeg har bare hørt lidt røverhistorier som gør mig lidt betænkelig:
1) En bekendt med saltvandsakvarie var ude for at pumpen sprang hans vandhane. Aner ikke hvordan, men han bruger ikke længere osmosevand og rådede mig fra det.
2) Vandværket mener man skal være forsigtig med monteringen og evt. tilkoble en slags "stopper" som gør at vandet ikke kan løbe tilbage i vandledningen. Ham jeg talte med sagde at han kendte en historie fra nordjylland hvor nogle var døde efter forgiftning gennem et osmoseanlæg, som havde forurenet drikkevandet....
Så, som nybegynder i saltvand og familiefar bliver man jo lidt forsigtig :dizzy:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Det lyder i mine ører, som du også skriver, som røverhistorier (vil gætte på misforståelser)

Man skal vist lede længe efter et vandværk med så få og så mangelfulde informationer om vandkvaliteten :scream:

Personlig ville jeg være en anelse betænkelig ved at undvære et RO anlæg ved det vandværk. Dels p.g.a. en mistænkelig total mangel på informationer om hvor meget fosfor (og dermed PO4) o.m.a. der er i vandet, dels på grund af det store antal grisefarme, andre former for landbrug og lign. i området og ikke mindst på grund af ting som dette http://oestbirk-vandvaerk.dk/forside/va ... 02015.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af charlie saltvand »

Hej, jeg har et lille anlæg og min spildevandsprocent er ca 2,5 til 1 når jeg køre koldt vand. Da jeg skulle fylde baljen med vand satte jeg anlægget på bruse-blandings-batteriet og lavede vand der var ca 30 grader. Der var spildevands% ca 1 til 1.

Så hvorfor ikke bruge lidt lunkent vand? Kan se at dit akvarie ikke er kæmpe stort.

Det lyder også som om du ikke har særligt meget tryk på vandet i det hele taget, hvor lang tid tager det at fylde en 10L spand med vand? Måske du kunne tale med Vicevært/de andre beboere om de også mangler tryk på hane vandet?

Jeg ville IKKE køre med hane vand.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af FEM64 »

Generelt så er der jo et gran sandhed i alle røverhistorier. Jeg har også hørt en del mht. osmose vand og automatisk påfyldning. Jeg har faktisk købt samme anlæg for nyligt. Det ser sådan ud nu.
RO anlæg
RO anlæg
Jeg har bygget lidt om på det som i kan se. Bl.a. tilføjet et harpiks filter. Grund er at jeg laver 006 vand før harpiks og 000 efter det. TDS måler er super her så du kan se hvornår du skal skifte membran m.m.

På instrumentet antyder det at vi har 4,5 bar tryk. Det er faktisk tændt på billedet.

300 cc begrænser og flush af membran.

Jeg må også indrømme at jeg ikke tænker på vandforbrug her. Ja, en pumpe hjælper og varme gør også men laver du f.eks. 100 liter vand så har du måske 400 liter spild. 500 liter koster i alt omkring 45 kr. her. Så dine 100 liter koster 4,50 kr. pr. liter. Det kan gøres bedre men varme vandet op koster også (husk at det er alle 500 liter du skal varme op) og pumpen + strømmen til den.

Er du stadigvæk træt af det så saml vandet op og vand blomster med det. Skyl toiletter og hvad ved jeg. Drik det. Det fejler jo ikke noget. Det duer bare ikke ikke til akvariet efter min mening. :wc:

Jeg vil ALDRIG køre uden. Der er så mange ubekendte i det vand fra hanen.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Tusind ak for svarene! Mange gode argumenter for osmose vand må man sige. Jeg vil prøve 1) at måle på hvor meget spild der reelt er og 2) skrue op for temperaturen og se om det hjælper og 3) anskaffe en pumpe hvis det andet bliver for træls og 4) vande blomster :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

@FEM64: En vandpris på 45 kr. for 500 liter lyder i mine ører sindssygt højt. Hvor i alverden køber du vand? :-)
Århus Vand tager så vidt jeg kan se ca. 11 kr. for 1000 liter. Dertil kommer så godt nok en række van(d)vittige afgifter, så totalprisen løber op i ca. 46 kr. Det er godt nok en vild pris men dog alligevel kun ca. det halve af det du siger
2016-03-17.png
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af FEM64 »

Enig Poul. Jeg var af helt samme opfattelse og har normalt sagt omkring 50,- kr. pr. M3. Vi bruger ca 100 M3 om året og giver ca. 9000,- kr. for det. Det lyder sindssygt men sådan så det ud sidste år. Jeg checker det lige igen for tosset er det.


EDIT: jeg ved sgu ikke hvordan jeg fik de tal sidst men vi har brugt ca. 90 M3 de sidste 2 år og betalt ca. 5000,- kr. Første år og ca. 6000,- andet år. Vi har ikke boet her så længe endnu. :GO

Så ca. 50,- kr. Pr. M3 er mit endelige bud og jeg har checket med en ven. :wink:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

Det er ikke vandet der koster så meget men "afledningsafgiften" den koster typisk 3 gange så meget som vandet
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Nu har jeg målt på hvor lidt mit osmoseanlæg producerer og der må være noget helt galt! På 25 liter vand lavede den kun 1/2 l osmosevand. Dvs 1/50 og det var med ca 30 graders varmt vand. Jeg har fået oplyst af vandværket at trykket er 2,8 bar og det er lige i underkanten meen...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Carsten »

Simonrped skrev:Nu har jeg målt på hvor lidt mit osmoseanlæg producerer og der må være noget helt galt! På 25 liter vand lavede den kun 1/2 l osmosevand. Dvs 1/50 og det var med ca 30 graders varmt vand. Jeg har fået oplyst af vandværket at trykket er 2,8 bar og det er lige i underkanten meen...
Det er der såment intet forkert i. Spildvandfaktoren vokser meget jo lavere tryk der er.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Anden »

Har du husket at renser de forskellige filter og samle dem i den rigtig rækkefølge?
Alså kørt vand igennem filter før membran kom i?
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af Simonrped »

Anden skrev:Har du husket at renser de forskellige filter og samle dem i den rigtig rækkefølge?
Alså kørt vand igennem filter før membran kom i?
Jep - det skulle jeg synes. Har fulgt instruktionsvideoerne her:
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... path=47_64" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Jeg har ganske vist ikke prøvet at køre med 2,8 bar så jeg ved det ikke, men jeg ville nu også tro der må være et eller andet galt. Tvivler på det er lavt tryk der er årsagen til en SÅ ekstrem spildevandsfaktor.
Hvad med at teste anlægget hos en eller anden hvor vandtrykket er lidt højere?
Hvis det ikke er muligt, så prøv at give sælger et ring. Kan jo være han har en god ide.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"