"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

RAW eller jpg?

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

RAW eller jpg?

Indlæg af nbd »

Jeg har hidtil kun gemt mine fotos som jpg, men jeg kan godt se pointen i at gemme i bedst mulig kvalitet. Og når jeg nu har en 20 MP sensor, er det måske dumt kun at gemme i jpg-formatet? På den anden side fylder 20 MP fotos jo 20 MB, og jeg kan ikke bare åbne en RAW-fil med et vilkårligt program...

Hvordan gemmer fotonørder billeder - som RAW eller jpg, eller måske begge dele?

Hvilken software vil I anbefale til RAW? Gerne en gratis udgave :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af PoulD »

Raw filer er ikke en standard. Der findes flere forskellige slags, og ikke alle programmer kan håndtere alle slags.

Som i så meget andet er der også religion i raw editorer. Langt de fleste tilbeder Adobe Lightroom, men den er så heller ikke gratis. DxO Optics Pro er også tilbedt af mange. Men nu ved jeg jo du har et Sony kamera og lige til Sony kameraer kan du downloade Capture One Express 9 gratis. Synes ikke det er nogen dårlig software.

Jeg er bestemt ikke fotonørd, og måske især derfor bruger jeg næsten altid kun raw format. Den største fordel er efter min mening, at man ikke behøver bekymre sig om febrilsk indstilling af hvidbalancen lige inden man tager et billede. Med raw format kan man indstille hvidbalancen i ro og mag, efter man er kommet hjem.

Tager man billeder under ideelle betingelser kan de fleste kameraer godt indstille hvidbalancen på auto, så kameraets egen JPG format er brugbart. Men til undervandsbilleder, akvariebilleder etc. er man nødt til at indstille hvidbalancen manuelt (nok derfor der er så mange blå billeder her på forum).

Når du har behandlet billedet i en Raw editor og er tilfreds med resultatet er der for så vidt ingen grund til at gemme raw formatet længere.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af Tutter »

Jeg skyde både et RAW billed og et mindre JPEG når jeg fotografere. Bruger Lightroom til efterbehandling.


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af den_ »

Jeg skyder også kun i raw format også bruger jeg lightroom til redigering..
At gratis programmer så prøv Google picasa


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af nbd »

Tak for jeres kommentarer :beer:

Jeg har downloadet Capture One Express, som du foreslår Poul. Jeg har lidt svært ved at finde rundt i alle funktionerne, men programmet ser ud til at kunne en masse.

Lige én ting mere - gemmer I alle jeres RAW-filer? De fylder jo en hulens masse...


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af den_ »

Ja dem der r hver at gemme


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af PoulD »

nbd skrev: Jeg har downloadet Capture One Express, som du foreslår Poul. Jeg har lidt svært ved at finde rundt i alle funktionerne, men programmet ser ud til at kunne en masse.
Alle den slags programmer virker totalt uoverskuelige til at begynde med - i hvert fald for mig :biggrin: Det bliver bestemt ikke bedre af at købe de store professionelle programmer. Endnu værre bliver det hvis man bagefter udvider med en hulens masse plug-in.
Man kan heldigvis finde i hundredevis af turtorials på nettet. Eks.: " onclick="window.open(this.href);return false;
nbd skrev: Lige én ting mere - gemmer I alle jeres RAW-filer? De fylder jo en hulens masse...
Jeg ser det lidt som hvis man laver en 10 minutters film ud af 8 timers optagelser. Skal man så gemme alle rå optagelserne? Ja, hvis det på nogen måde er sandsynligt at man engang i fremtiden vil klippe en anderledes film sammen.
Jeg gemmer først og fremmet aldrig raw filer af alle de billeder jeg alligevel aldrig ville vise til nogen. Dernæst vurderer jeg lidt på om det er sandsynligt jeg nogensinde ville justere på billedet igen. Hvis jeg føler mig overbevist om, at dette næppe vil komme til at ske, sletter jeg raw filen + de filer der holder styr på alt hvad man har lavet i behandlingsprogrammet
Senest rettet af PoulD man 14. mar 2016 16:43, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af Tutter »

Jeg gemmer dem også af de gode billeder.


Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af Patrick158 »

Jeg vil helt klar andbefale at tage billeder i RAW, så får du billedet i en ubehandlet version. Så kan du bedre rediger det i et redigerings program.
Jeg tager også kun billeder i RAW.


Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
UbbeDall
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 28. mar 2016 04:14
8
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2016

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af UbbeDall »

Realistisk set, tror jeg roligt man kan antage at JPEG vil være mere end rigeligt for alles behov, medmindre du er professionel fotograf.


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: RAW eller jpg?

Indlæg af ejsing86 »

Kommer helt an på kameraets evne til at tolke hvordan et jpeg skal se ud.. ved RAW overlader du ikke noget til tilfældighederne, men det er også lidt mere omstændigt.. Der er en anden tråd om det - prøv at fremsøge den :-)


Besvar

Tilbage til "Billeder"