"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dobbelt membran på osmose

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

Er der nogen herinde der har prøvet dette. Ville jo være rart at lave dobbelt osmosevand på samme mængde vand.
https://www.youtube.com/watch?v=67e59Fr62c8
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Gulkan »

Ser spændende ud. Kumme være man skulle prøve. Rimelig simpelt at lave.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Ryom »

Sådan har jeg lavet vand i et par år nu. Og det fungerer udemærket.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Medregnet afledningsafgifter og alle mulige andre afgifter, betaler jeg lidt over 3 øre for en liter vand. En RO membran koster typisk, alt efter kvaliteten, mellem 600 og 1200 kr. Hvis vi regner med 750 kr. svarer det til prisen for ca. 22.000 liter vand. Det er da alligevel en del.

Om det så kan svare sig at bruge en ekstra membran, afhænger dels af hvor mange liter vand en membran holder til, når der slet ikke er nogen forfiltre foran, og det vand man leder ind i den er dobbelt så snavset som hanevand, og da en membran ikke holder evigt selv om den ikke bruges afhænger det også lidt af hvor meget RO vand man bruger om året. Hvis der er noget at hente kan det næppe være mange ører.

Og for dem der vil pudse miljøglorien virker det heller ikke, for når man får mindre spildevand er man jo bare nødt til at bruge hanevand i stedet, til at skylle ud i toilettet eller til at vande haven :T Og fremstillingen af en membran belaster såmænd nok også miljøet langt mere end forbrug af mange kubikmeter vand.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Medregnet afledningsafgifter og alle mulige andre afgifter, betaler jeg lidt over 3 øre for en liter vand. En RO membran koster typisk, alt efter kvaliteten, mellem 600 og 1200 kr. Hvis vi regner med 750 kr. svarer det til prisen for ca. 22.000 liter vand. Det er da alligevel en del.

Om det så kan svare sig at bruge en ekstra membran, afhænger dels af hvor mange liter vand en membran holder til, når der slet ikke er nogen forfiltre foran, og det vand man leder ind i den er dobbelt så snavset som hanevand, og da en membran ikke holder evigt selv om den ikke bruges afhænger det også lidt af hvor meget RO vand man bruger om året. Hvis der er noget at hente kan det næppe være mange ører.

Og for dem der vil pudse miljøglorien virker det heller ikke, for når man får mindre spildevand er man jo bare nødt til at bruge hanevand i stedet, til at skylle ud i toilettet eller til at vande haven :T Og fremstillingen af en membran belaster såmænd nok også miljøet langt mere end forbrug af mange kubikmeter vand.

Det var da en voldsom stor NEJ hat du der fandt frem.

Gemmer du spildvandet fra osmoseanlægget til at skylle ud i toilettet med?? Tvivler nu på det.
Der er ingen som forhindrer at man sætter et partikel filter foran 2 mebran.
Den dyreste almindelige membran du kan få hos rent-postevand. koster 600 kroner.

Her i Ølstykke hvor jeg bor betaler vi 16 kroner pr. m3 men 43,75 pr. m3 i aflednings afgift.
Det giver ca 6 øre pr. liter vand i alt. Så man skal langt længere ned i forbrug end de 22000 liter du har skrevet.

Og så drejer det sig vel ikke kun om kroner og ører, men også om hvor hurtigt man kan få lavet det vand man skal bruge
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Ryom »

Det var da en voldsom stor NEJ hat du der fandt frem.

Gemmer du spildvandet fra osmoseanlægget til at skylle ud i toilettet med?? Tvivler nu på det.
Der er ingen som forhindrer at man sætter et partikel filter foran 2 mebran.
Den dyreste almindelige membran du kan få hos rent-postevand. koster 600 kroner.

Her i Ølstykke hvor jeg bor betaler vi 16 kroner pr. m3 men 43,75 pr. m3 i aflednings afgift.
Det giver ca 6 øre pr. liter vand i alt. Så man skal langt længere ned i forbrug end de 22000 liter du har skrevet.

Og så drejer det sig vel ikke kun om kroner og ører, men også om hvor hurtigt man kan få lavet det vand man skal bruge[/

Lige pracis.
Jeg har gjort det for at få fyldt osmoselatorbeholderen lidt hurtigere. Hvis jeg så også sparer lidt vand er det bare bonus
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Haha :D Mjoe, det kom måske nok til at lyde lidt negativt. Meningen var nu blot at anskueliggøre de overvejelser man bør gøre sig.
Jeg glemte dog tidsvinklen (måske fordi den ikke har så stor betydning for mig selv, jeg står ikke og kigger på anlægget medens det kører).
Men hvis formålet alene er at spare tid er spørgsmålet man bør stille sig, om det måske ville være mere økonomisk at køre 2 anlæg parallelt. Dette vil jo medføre en betydelige længere levetid på membran nummer 2.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Ryom »

Jeg kan nu ikke lige se hvordan membran nr 2 skulle blive slidt hurtigere end hvis den sad for sig selv. Den har jo den samme flowbegrænser (i mit tilfælde 300) som ellers.
Den får spildevandet fra membran nr 1 ja. Men det er jo ikke anderledes end hvis man bor et sted hvor vandet er mere forurenet.
Membran nr 1 kan man jo så også sige bliver skyllet ca 50% mere end hvis den sad alene. Idet den jo både har flowbegrænseren plus det der bliver filtreret i nr 2 :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Ryom skrev:Jeg kan nu ikke lige se hvordan membran nr 2 skulle blive slidt hurtigere end hvis den sad for sig selv. Den har jo den samme flowbegrænser (i mit tilfælde 300) som ellers.
Den får spildevandet fra membran nr 1 ja. Men det er jo ikke anderledes end hvis man bor et sted hvor vandet er mere forurenet.
Men svarer det ikke omtrent til at sige: Jeg behøver ingen forfiltre på mit anlæg, at køre uden forfiltre er jo ikke anderledes end hvis jeg boede et sted hvor vandet er mere forurenet ?

Ryom skrev: Membran nr 1 kan man jo så også sige bliver skyllet ca 50% mere end hvis den sad alene. Idet den jo både har flowbegrænseren plus det der bliver filtreret i nr 2 :-)
Helt enig, men jeg har ingen ide om det har nogen signifikant indflydelse på levetiden at membranoverfladen skylles det mere
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

Hehe så fik vi da lige startet en lille debat :P :P , og det var nu slet ikke meningen. Nu så jeg bare tilfældigt videoen i går aftes, og kom til at tænke på om det kunne svarer sig for mig at opgraderer mit osmoseanlæg, eller bare smide en membran nr 2 på. Flere af os kommer jo til at opdaterer vores baljer engang i mellem, og når det sker er det som regel opad i vandmængde vi bevæger os. Det kan i visse tilfælde betyde man skal ud og have nyt osmose anlæg, for at kunne følge med det øgede forbrug. Det var så her ideen kom ind, købe nyt eller smide membran nr 2 på, og få fordoblet ydelsen på det gamle.
Vedr Økonomi, så vil jeg nu nok mene at Carsten er mere på sporet denne gang. Hvis vi tager udgangspunkt i 60 Kr pr m3, med et anlæg der yder 1 del rent 2 del beskidt vand, så koster 333L osmose 60Kr, så 3500L osmosevand er det samme som prisen på en membran, så spørgsmålet er vel, hvor meget vi laver inden vi skifter membranen. Er jeg skævt på den, må i sgu lige rette mig :y :y

:grouphug: Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Gulkan »

Kan god være jeg spørg dumt men har forfilterne på membran 1 ikke taget alt det de kan tage? så er der vel ikke mere til dem i det vand der køre over i membran 2 eller hvad? :-)

Mvh.
Esben
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Forstår ikke helt bekymringen for at starte en debat. Personlig har jeg i mange år haft som et mål, at jeg vil lære et eller andet hver dag. En ting man kan lære af, er når nogen ikke er enige med en. Måske gælder det endda andre end mig, så i min optik er debat da noget af det bedste for et forum som dette. Ros og slesk tale føles måske rart, men det flytter ikke rigtig noget :hehe:

Det var så den lange indledning for at sige: Ja, jeg mener du er skævt på den :wink:
Dels er det jo ikke prisen på osmosevand du skal bruge for at udregne om det kan svare sig at minimere spildevandet. Det er prisen på hanevandet, så det med de 333 liter er ren manipulation :-)
Dernæst er prisen for en kubikmeter vand i Kbh, da så vidt jeg kan se ikke 60 kr men 8,67 kr. Okay, når man så lægger den alenlange række af forskellige afgifter til staten oveni, kommer det op på 37,49 kr . http://www.hofor.dk/vand/priser-paa-van ... oebenhavn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Medgivet det er dyrt, måske van(d)vittig dyrt, men dog et stykke fra 60 kr. Men jeg vil gerne give mig lidt, så lad os så bare sige en membran kun koster 600 kr. Så svarer det stadig til 16.000 L vand, som du for de samme penge kan hælde i afløbet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Gulkan skrev:Kan god være jeg spørg dumt men har forfilterne på membran 1 ikke taget alt det de kan tage? så er der vel ikke mere til dem i det vand der køre over i membran 2 eller hvad? :-)

Mvh.
Esben
Hvis vi antager, at der er 10 ppm efter forfiltrene og membran 1 koncentrerer dette i 50% af vandet ("spildevandet") så er der altså 20 ppm i indgangsvandet til membran 2. Med andre ord dobbelt så snavset vand som membran 1 får ind.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

PoulD skrev:Forstår ikke helt bekymringen for at starte en debat. Personlig har jeg i mange år haft som et mål, at jeg vil lære et eller andet hver dag. En ting man kan lære af, er når nogen ikke er enige med en. Måske gælder det endda andre end mig, så i min optik er debat da noget af det bedste for et forum som dette. Ros og slesk tale føles måske rart, men det flytter ikke rigtig noget :hehe:

Det var så den lange indledning for at sige: Ja, jeg mener du er skævt på den :wink:
Dels er det jo ikke prisen på osmosevand du skal bruge for at udregne om det kan svare sig at minimere spildevandet. Det er prisen på hanevandet, så det med de 333 liter er ren manipulation :-)
Dernæst er prisen for en kubikmeter vand i Kbh, da så vidt jeg kan se ikke 60 kr men 8,67 kr. Okay, når man så lægger den alenlange række af forskellige afgifter til staten oveni, kommer det op på 37,49 kr . http://www.hofor.dk/vand/priser-paa-van ... oebenhavn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Medgivet det er dyrt, måske van(d)vittig dyrt, men dog et stykke fra 60 kr. Men jeg vil gerne give mig lidt, så lad os så bare sige en membran kun koster 600 kr. Så svarer det stadig til 16.000 L vand, som du for de samme penge kan hælde i afløbet.

Hej Poul

Helt enig, en god debat er bedre end 20 rygklap. Prisen på de 60Kr var ud fra Carstens beregning med 13Kr ind og 47Kr ud pr m3. det må sgi gi 60Kr. Vedr de 333L så er vi vel lidt enige om, at et anlæg der yder 1 del rent og 2 del snavset vand må give 333L pr 1000L eller er jeg galt på den.
Jeg vil jo mene at når man smider 1000L ind og 1 del bliver osmose og 2 dele bliver spildevand, så må det være 333L.
En sidste ting med i beregningen er indkøb af nyt anlæg for at kunne følge med. Det i sig selv er jo noget mere bekosteligt end endnu en membran. Og skulle jeg så kunne pudse min miljø glorie :hehe: :hehe: :hehe: ( skal nok kikke væk fra akvariet, for ikke at falde flad om af grin, når jeg pudser ) så er det da bare super.
Om en ekstra membran direkte fordobler mængden af osmose pr 1000L, vil jeg da meget gerne stille mig tøvende overfor. Men skulle det kunne give bare 500L pr 1000L så har jeg da stadig sparet tid og måske en opgradering. :rolleyes:

:beer: Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Gulkan »

PoulD skrev:
Gulkan skrev:Kan god være jeg spørg dumt men har forfilterne på membran 1 ikke taget alt det de kan tage? så er der vel ikke mere til dem i det vand der køre over i membran 2 eller hvad? :-)

Mvh.
Esben
Hvis vi antager, at der er 10 ppm efter forfiltrene og membran 1 koncentrerer dette i 50% af vandet ("spildevandet") så er der altså 20 ppm i indgangsvandet til membran 2. Med andre ord dobbelt så snavset vand som membran 1 får ind.
Du har sikkert ret. :-) min tankegang siger mig bare at hver filter jo fjerner hvert sit (en gang for alle)
Og membranen skiller så de stoffer fra som de ikke tager og forstille jeg mig så at der ikke er mere til forfilterne i det vand som membran 1 skiller fra. :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Anders, jeg ville elske at sælge et eller andet til dig og lade dig selv beregne hvor hurtigt du kunne få 'Return On Investment' :wink:

Kan jeg låne 1000 kr af dig? Hvis du så bare giver mig de 500 nu, så skylder du mig 500 og jeg skylder dig 500 og så går det lige op.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

PoulD skrev:Anders, jeg ville elske at sælge et eller andet til dig og lade dig selv beregne hvor hurtigt du kunne få 'Return On Investment' :wink:

Kan jeg låne 1000 kr af dig? Hvis du så bare giver mig de 500 nu, så skylder du mig 500 og jeg skylder dig 500 og så går det lige op.

Nu har du lige tabt mig min ven. Måske jeg skal have skolepengene tilbage, men det som den kære mand i videoen har konstateret er, at hans mængde af spildevand er gået ned og mængden af osmosevand op. Vel og mærke med samme input. Hvordan beregningen så skal lyde kan vi snakke om.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

Hareskov skrev:
PoulD skrev:Anders, jeg ville elske at sælge et eller andet til dig og lade dig selv beregne hvor hurtigt du kunne få 'Return On Investment' :wink:

Kan jeg låne 1000 kr af dig? Hvis du så bare giver mig de 500 nu, så skylder du mig 500 og jeg skylder dig 500 og så går det lige op.

Nu har du lige tabt mig min ven. Måske jeg skal have skolepengene tilbage, men det som den kære mand i videoen har konstateret er, at hans mængde af spildevand er gået ned og mængden af osmosevand op. Vel og mærke med samme input. Hvordan beregningen så skal lyde kan vi snakke om.
Jamen, så langt er vi da enige :-) Hvis membranerne er som du siger 3:1, så vil du med en membran få 333,3 L rent vand ud af 1000L. Sætter du 2 membraner på vil de 666.6 L spildevand så gå ind i membran 2 og producere yderligere 222,2 L rent vand ud af de 1000L. Så langt så godt.

Der hvor kæden hopper af er din beregning af økonomien. Du kan ikke bruge literprisen på de 333 L osmose vand til den udregning du lavede. Du skal bruge literprisen på dit vandværksvand. Dit vandværksvand koster ca 37 kr pr. m3. og hvis en membran koster 600 kr., så skal du spare ca. 16.000 liter vand før membranen er tjent hjem.

Hvis vi antager, at du laver f.eks. laver 50L osmosevand om ugen, vil dette med en 3:1 membran kræve 150L hanevand, og 90L hanevand hvis du bruger 2 membraner. Du sparer dermed 60L hanevand om ugen ved at bruge 2 membraner. Det vil så tage 16.000/60 = ca. 266 uger, eller 5 år og 6 uger, før den ekstra membran er tjent hjem - hvis altså den holder så længe (og det gør den ikke :-))
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

PoulD skrev:
Hareskov skrev:
PoulD skrev:Anders, jeg ville elske at sælge et eller andet til dig og lade dig selv beregne hvor hurtigt du kunne få 'Return On Investment' :wink:

Kan jeg låne 1000 kr af dig? Hvis du så bare giver mig de 500 nu, så skylder du mig 500 og jeg skylder dig 500 og så går det lige op.

Nu har du lige tabt mig min ven. Måske jeg skal have skolepengene tilbage, men det som den kære mand i videoen har konstateret er, at hans mængde af spildevand er gået ned og mængden af osmosevand op. Vel og mærke med samme input. Hvordan beregningen så skal lyde kan vi snakke om.
Jamen, så langt er vi da enige :-) Hvis membranerne er som du siger 3:1, så vil du med en membran få 333,3 L rent vand ud af 1000L. Sætter du 2 membraner på vil de 666.6 L spildevand så gå ind i membran 2 og producere yderligere 222,2 L rent vand ud af de 1000L. Så langt så godt.

Der hvor kæden hopper af er din beregning af økonomien. Du kan ikke bruge literprisen på de 333 L osmose vand til den udregning du lavede. Du skal bruge literprisen på dit vandværksvand. Dit vandværksvand koster ca 37 kr pr. m3. og hvis en membran koster 600 kr., så skal du spare ca. 16.000 liter vand før membranen er tjent hjem.

Hvis vi antager, at du laver f.eks. laver 50L osmosevand om ugen, vil dette med en 3:1 membran kræve 150L hanevand, og 90L hanevand hvis du bruger 2 membraner. Du sparer dermed 60L hanevand om ugen ved at bruge 2 membraner. Det vil så tage 16.000/60 = ca. 266 uger, eller 5 år og 6 uger, før den ekstra membran er tjent hjem - hvis altså den holder så længe (og det gør den ikke :-))
Hej Poul

Så er vi jo enige. Den pris jeg skrev på 60Kr / M3 var hvad Carsten skrev de gav i Ølstykke. Ikke hvad jeg giver, det havde jeg nemlig ikke med.
Pointen var om det kunne svarer sig at benytte dette istedet for at købe et større anlæg, som kunne leverer de 555L (PS bruger ca 100-120L osmose om ugen ) fordampning er høj, da det står i vores entre, som ikke er opvarmet, og har enkeltlags glas, og så et 40-50L vandskifte i weekenden. Derfor er Tiden en væsentlig faktor hos os, 2 børn 1 en på 9 og 1 på 2 kræver en vaskemaskine der kører konstant, men det er det udtag jeg bruger til osmose anlæget, så det er en evig slåskamp om at komme først. Skal lige siges at mit anlæg er bestemt ikke hurtigt, brygger 10L på ca 3 timer, da vi ikke har optimalt tryk i vandrør, og derfor skulle man nok finde en boosterpumpe.
Så alt i alt er der mange faktorer der spiller ind, og ikke kun ren vandpris.

Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af PoulD »

En boosterpumpe vil øge effektiviteten af din membran (2 membraner i serie kan måske end ikke lade sig gøre hvis trykket er lavt).
Nu kommer så guldkornet: Hvis der er husspektakler og kampe om vandhanen skal bruges til osmoseanlæg eller den konstant kørende vaskemaskine, kan du slå 4 fluer med et smæk. Tilslut RO anlægget til vandhanen, og lad spildevandsudgangen fra RO anlægget forsyne vaskemaskinen. På den måde vil du:
- kunne køre med både RO anlæg og vaskemaskine på samme tid
- spare en formue til et nyt og større anlæg, eller ekstra membraner
- Få lavet enorme mængder osmosevand
- Ikke mindst, genbruge dit spildevand og du kan dermed pudse miljøglorien, rette ryggen og føle dig rigtig samfundsbevidst (det giver lidt den samme fornemmelse af at gøre noget godt som at give svigermor en ged i Afrika i fødselsdagsgave)
:K :K
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af bmvw »

PoulD skrev:En boosterpumpe vil øge effektiviteten af din membran (2 membraner i serie kan måske end ikke lade sig gøre hvis trykket er lavt).
Nu kommer så guldkornet: Hvis der er husspektakler og kampe om vandhanen skal bruges til osmoseanlæg eller den konstant kørende vaskemaskine, kan du slå 4 fluer med et smæk. Tilslut RO anlægget til vandhanen, og lad spildevandsudgangen fra RO anlægget forsyne vaskemaskinen. På den måde vil du:
- kunne køre med både RO anlæg og vaskemaskine på samme tid
- spare en formue til et nyt og større anlæg, eller ekstra membraner
- Få lavet enorme mængder osmosevand
- Ikke mindst, genbruge dit spildevand og du kan dermed pudse miljøglorien, rette ryggen og føle dig rigtig samfundsbevidst (det giver lidt den samme fornemmelse af at gøre noget godt som at give svigermor en ged i Afrika i fødselsdagsgave)
:K :K
:K :clap:
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Hareskov »

PoulD skrev:En boosterpumpe vil øge effektiviteten af din membran (2 membraner i serie kan måske end ikke lade sig gøre hvis trykket er lavt).
Nu kommer så guldkornet: Hvis der er husspektakler og kampe om vandhanen skal bruges til osmoseanlæg eller den konstant kørende vaskemaskine, kan du slå 4 fluer med et smæk. Tilslut RO anlægget til vandhanen, og lad spildevandsudgangen fra RO anlægget forsyne vaskemaskinen. På den måde vil du:
- kunne køre med både RO anlæg og vaskemaskine på samme tid
- spare en formue til et nyt og større anlæg, eller ekstra membraner
- Få lavet enorme mængder osmosevand
- Ikke mindst, genbruge dit spildevand og du kan dermed pudse miljøglorien, rette ryggen og føle dig rigtig samfundsbevidst (det giver lidt den samme fornemmelse af at gøre noget godt som at give svigermor en ged i Afrika i fødselsdagsgave)
:K :K

Poul INGEN kan som du sige ting :K :K :K :K . Hatten af for din logik, mangler så bare at finde en omformer så udgangen for osmoseanlæg passer på indgang på vaskemaskinen :T :T :T .
Vedr svigermor, så er det sgu nemmere at give hende en billet til Titanic II. Historien har det jo med at gentage sig selv :lipssealed: :lipssealed: :lipssealed: .

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ib/5948125

Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
16
Postnummer: 8250 Egå

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af jla »

Hej
Er der i virkeligheden nok tryk på spildevandet fra membran nr 1 til nr 2, så membranen er funktions dygtig?

Jesper
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Ryom »

flowbegrænseren skal jo placeres efter nr 2. Så du vil have det samme arbejdstryk ved begge membraner
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
16
Postnummer: 8250 Egå

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af jla »

Dvs. at der også køres med 2 begrænser?
Ryom skrev:flowbegrænseren skal jo placeres efter nr 2. Så du vil have det samme arbejdstryk ved begge membraner
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af Ryom »

Nej kun en flowbegrænser. Den skal bare flyttes til efter nr 2 membran
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af minedykker »

Prøvet engang at lege lidt med flere membraner, faktisk kom jeg op på 3 styk forbundet sådan at spildevand fra de to første løb ind i nr. 3 og fik et ganske fornuftigt resultat ud af det med en booster pumpe MEN det sled rigtig hårdt på den sidste membran da den fik " beskidt" vand, men det kunne lave vand ;O)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Dobbelt membran på osmose

Indlæg af AndersGS »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=71703" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"