"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanglopper dør

Forum for generel snak omkring saltvand.
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Hvorfor dør de store tanglopper?
Små og mellemstore tanglopper myldrer rundt på mine LS i nyopstartet akvarium. Men de største synes at falde halvdøde ned midt i akvaret, hvor strømmen er svagest og dør her efter nogen krampetrækninger??? Der er stadig ingen fisk eller rejer i akvariet.

Min egen teori er at de har været en tur i en af de 3 tunzepumper?

Hvad tænker I?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tanglopper dør

Indlæg af ole kekkonen »

måske,måske ikke..
de større pods du ser i vandet er nok bare skal,alle krustaceer må skifte ham for at gro,de har ellers ikke nogen defineret livslængde,de amphipods du har i systemet kan nok leve et par år eller sådan :happy:
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Jeg kan se at de bevæger sig, når de ligger og dør. Det er ikke kun skallen, men hele tangloppen, der dør. Hvorfor dør de? På nogle af dem ser det ud som om, der sidder noget på forbenene eller munddelen af tangloppen?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tanglopper dør

Indlæg af ole kekkonen »

så er jeg på bar bund,tilsætter du noget?her den anden dag var det en som tilsat akvariet kobber uden at han selv vidste,det er meget giftig for pods og snegle.
ellers når man starter op er det altid noget af livet som går til desværre og de her dyr har en fysik der gør at pumper plejer ikke være et problem
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Der er stadig rester af Flatworm exit, som jeg har brugt i 2-3 dobbelt dosis, bare for at være på den sikre side:-). (Selv stjenesøslgerne var ved at stå af (De kom ud fra alle deres huller og lå nærmest livløse uden for de LS. Jeg har ikke filteret over aktivt kul siden behandlingen, men spædet op med 50% frisk saltvand sidste weekend. (Kan det være at de har spist andre ting med dette ormemiddel I og det er blevet opkoncenterert?

Ved du om tanglopperne er følsomme for andre ting? Kan de brænde sig på nogle ting?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tanglopper dør

Indlæg af ole kekkonen »

Christian J skrev:
Ved du om tanglopperne er følsomme for andre ting? Kan de brænde sig på nogle ting?
højst sandsynligt NOT!
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

ok tak for dine svar:-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Carsten »

Christian J skrev:Der er stadig rester af Flatworm exit, som jeg har brugt i 2-3 dobbelt dosis, bare for at være på den sikre side:-). (Selv stjenesøslgerne var ved at stå af (De kom ud fra alle deres huller og lå nærmest livløse uden for de LS. Jeg har ikke filteret over aktivt kul siden behandlingen, men spædet op med 50% frisk saltvand sidste weekend. (Kan det være at de har spist andre ting med dette ormemiddel I og det er blevet opkoncenterert?

Jeg tror du selv har givet svaret.
Det er flatworm exit er ikke noget at spøge med.
For selvom der skal ret store doser til for at fisk og koraller tager skade, så er det jo noget helt andet med bløddyr.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Anden »

Mine pods døde ved hamp skifte fordi der manglede iodine/jod i mit vand og efter jeg er begyndt at hælde to ml Per 100liter vand om ugen i er de kommet igen for fuld smader.
Ligesom mine krabber og rejer nu også skifter hamp uden problemer.


Men ja som de andre skriver så har du jo brugt flatworm exit og det kan jo dræbe alt andet end koraller og fisk så det er helt sikkert derfor de dør hos dig.
Billede
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Hmm, ok tak, men hvis det er en uge siden at jeg brugte Flatworm exit og der stadig suser levende tanglopper rundt i alle størrelser, så tænker jeg at det godt kan være noget med manglende stoffer eller for mange stoffer i?

Jeg kører med ferskvand, skønt jeg har et osmose anlæg, og da jeg giver akvariet en vitaminpille om ugen (ja nu griner i nok), så tænkte jeg da ikke ligefrem at der manglede noget? Der er trods alt min. 1000L vand med relativ frisk saltvand og hårdt postevand, så det må da indeholde nogle metaller, men jod, det har det nok kun fået via vitaminpillen i nævneværdig grad:-). Mit mål er kun at holde ting i akvariet, der kan klare dette. Måske bliver det kun til stjernesåslanger og rørorme!? På den anden side ser min caulastrea fin ud og hammerkoraler, samt skiver vokser, så jeg kan se det? Så troede jeg at alt var ok?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Bingocaller »

Vitamin pille????? Altså som en af dem man spiser som menneske? Og når du siger ferskvand så mener du vel vand fra hanen og ikke osmosevand korrekt?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Anden »

Ok så ville jeg da lige måle po4 inden du gør noget andet for po4/fosfat er i dit poste vand og det kommer også når ting dør i akvariet, så døde fladorm og postevand giver højt po4 og højt po4 dræber også pods og døde pods giver igen højere po4 så mål evt po4 også ca kh og mg hvis du kan.

Iodine/jod kan ik fås i fast form (hvor det virker i vores rev) kun i flydende og det er ikke blandet med andet dvs der er ik jod i all-in-one produkter
Billede
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

ja jeg giver mit akvarie en menneskevitaminpille (voksendodsis;-)) om ugen og kører med postevand som opfyldning i forhold til fordampning. Det giver lidt alger, men stjernesøslanger, rørorme, sandorme, underlige spiraldyr (ligner en uro i vandet) og andre sjove dyr har det fint samt mine bløde koraller, skiver, Zoas m.m.

Jeg har besluttet mig for ikke at måle andet end saliniteten, men det kan være jeg lige gør det alliugevel, når jeg kommer hjem fra arbejde. Spm: men hvis det var en dårlig vandparameter, hvorfor er der så mange små og mellemstore tanglopper på stenene, som suser fint rundt?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Carsten »

Christian J skrev:Hmm, ok tak, men hvis det er en uge siden at jeg brugte Flatworm exit og der stadig suser levende tanglopper rundt i alle størrelser, så tænker jeg at det godt kan være noget med manglende stoffer eller for mange stoffer i?

Jeg kører med ferskvand, skønt jeg har et osmose anlæg, og da jeg giver akvariet en vitaminpille om ugen (ja nu griner i nok), så tænkte jeg da ikke ligefrem at der manglede noget? Der er trods alt min. 1000L vand med relativ frisk saltvand og hårdt postevand, så det må da indeholde nogle metaller, men jod, det har det nok kun fået via vitaminpillen i nævneværdig grad:-). Mit mål er kun at holde ting i akvariet, der kan klare dette. Måske bliver det kun til stjernesåslanger og rørorme!? På den anden side ser min caulastrea fin ud og hammerkoraler, samt skiver vokser, så jeg kan se det? Så troede jeg at alt var ok?
Tror der er nogle ting du skal have op til revurdering.
De eneste ting som vi mennesker bruger som kan bruges i et akvarie er Noritang og rejer.
Alt andet er specielt beregnet til enten mennesker eller akvarie.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Anden »

Du har intet der fjerner po4 i dit akvarie men du hælder po4 i hver gang du bruger postevand så po4 bliver der mere og mere af og hvis det bliver for højt er det for sent og så kan du starte forfra og dine sten vil så være fyldt med po4 og kan derfor ik genbruges.

Det kan være det bare er mig der har voldsomt meget po4 i mit postevand, men jeg har efterhånden hentet ret mange akvarier hvor sten og andet er næste helt dødt pga po4 eller andet gjøl i postevand men et stort indkørt akvarie skulle kunne tåle postevand men jeg tør bare ik bruge det.
Billede
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

ok, overvejer at gå over til osmosevand, men så skal jeg jo efterfylde alle de mineraler, som der så mangler? Jeg vil lige måle NO3 og PO4 tallene i eftermiddag, og så vender jeg tilbage:-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Bingocaller »

Alle de mineraler du snakker om indeholder dit salt

Hvordan stod det til med den vitamin pille der?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

ja, det har du jo ret i mht. saltet. Det er en menneskevitaminpille 1 pr. uge. (jeg knuste den, så den var flækket flere steder og så var den opløst/væk i løbet af 1-2 døgn).

Jeg måler nitrat og posfat senere i dag. Lad os se hvad de siger...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Carsten »

Når man kigger på dit akvarie, så er der flere ting der springer i øjnene.

Der er tilsyneladende ret mange alger, og allerede en del koraller.
Det er ikke så smart, fordi værdierne er ikke stabile.
Nok har du en del store pumper, selv om filmen kun viser 2, men at de kun kører 5 sekunder hver gang, går at det ikke bliver et stort sug og at der vil komme end hel masse slam i midten af akvariet.
Opbygningen af sten i højre side er MEGET massiv og der kommer til at ligge uanede mængder slam, og der ligger sandsynlig allerede en del.

Og jeg er helt tabt, når du fortæller at du har et osmoseanlæg men alligevel bruger hanevand. Samtidig med at du hælder en vitamin pille i akvariet om ugen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Bingocaller »

Må give Carsten ret her - postervand er en masse næring i vandet som er skide svær at hive ud - og den med vitaminpillen - hvad skulle det gøre godt for?

Jeg har tidligere lavet en tråd omkring netop vitaminpiller - men det var som en del af foder til fisk og der blev vi enige om det ikke var smart.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tanglopper dør

Indlæg af ole kekkonen »

anden@
lidt godt læse stoff
Shrimp are known to have a need for iodine to grow, but that is only known in terms of a dietary requirement. The shrimp, Penaeus chinensis O'sbeck, for example, grows optimally when the diet contains 0.003% iodine.56
http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tanglopper dør

Indlæg af ole kekkonen »

måske det er bedre christian j at du giver dine dyr en rigtig diet så de kan få FISKE vitaminer
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Hej med jer havde desværre kun Nitrat og ammoniak test ingen fosfat. Den køber jeg imorgen. Nitrat og ammoniak var begge nærmest nul på begge test.

Jeg giver Carsten ret I at cirkulationen nok er lige i nderkanten og stenopsætningen umiddelbart er temmelig kompakt. Jeg har skruet op på max på tunze pumperne og skønt LS opsætningen ser meget kompakt ud, så er der midt i hver opsætning to 1/4 exponet til at få det hele op i højden uden at det bliver for kompakt. Desuden kører der i den ene ende en tunz pumpe ind mod bunden af stenopsætningen.

Dog så jeg tidligere at min ene hammerkoral så ud som om den var ved at føde (svulmet op) samtidig med at nogle af dens arme så ud som om de var blevet kvalt midt på stilkn samtidig med lidt sorte mærker? Den synes allerede at have rettet sig efter jeg har sat turbo på pumperne.

Jeg tænker at nogle af de brune, nu slimlagsalger kan udgøre en potentiel kilde til toxiner? Jeg støvsuger laget af bundpladen og ser om det ikke hjælper noget. I morgen tester jeg så PO4, men med lav No3/NH3 og den kraftige algevækst tvivler jeg på at PO4 er høj. Den er vel indtil videre bundet i algelaget?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Bingocaller »

Og køb nu et rigtig po4 kit - red sea eller Hanna
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Carsten »

Christian J skrev:Hej med jer havde desværre kun Nitrat og ammoniak test ingen fosfat. Den køber jeg imorgen. Nitrat og ammoniak var begge nærmest nul på begge test.

Jeg giver Carsten ret I at cirkulationen nok er lige i nderkanten og stenopsætningen umiddelbart er temmelig kompakt. Jeg har skruet op på max på tunze pumperne og skønt LS opsætningen ser meget kompakt ud, så er der midt i hver opsætning to 1/4 exponet til at få det hele op i højden uden at det bliver for kompakt. Desuden kører der i den ene ende en tunz pumpe ind mod bunden af stenopsætningen.

Dog så jeg tidligere at min ene hammerkoral så ud som om den var ved at føde (svulmet op) samtidig med at nogle af dens arme så ud som om de var blevet kvalt midt på stilkn samtidig med lidt sorte mærker? Den synes allerede at have rettet sig efter jeg har sat turbo på pumperne.

Jeg tænker at nogle af de brune, nu slimlagsalger kan udgøre en potentiel kilde til toxiner? Jeg støvsuger laget af bundpladen og ser om det ikke hjælper noget. I morgen tester jeg så PO4, men med lav No3/NH3 og den kraftige algevækst tvivler jeg på at PO4 er høj. Den er vel indtil videre bundet i algelaget?
Ok, det snyder så lidt, med opsætningen, for massiv ser det ud.

At din hammerkoral, har været svulmet op, er tegn på at det hoved som svulmede op er på vej til at dele sig, en proces der godt kan tage ret lang tid.

Der er ingen af de alger vi har i akvarierne som afgiver toksiner, heldigvis for det.

Jo, netop lav No3 og en "høj" Po4 giver alger. Prøv at lave en søgning på "redfield ratio" her på forum.

Har du haft en "vejleder" ind over din opsætning?
Så lige på din film, et rør i højre side hvor der kom lidt bobler op af, Hvad er det? Dit overløb??
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Det er tunze skummeren (-> 2000L). Røret er egentligt til sumpen og jeg har taget skumsvampen af som ellers forebygger mikrobobler. Men det rør mig ikke. Når sumpen er klar ryger skummeren derned og står. Jeg har en del hvide orme, som snorrer rundt i vandsøjlen som en uro særligt om aftenen. Det undrer mig at disse godt kan overleve samtidigt med alle mulige andre typer af orme, børsteorme og små aflange springende tingester? Jeg køber et testsæt og måler fosfat i morgen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Tanglopper dør

Indlæg af pederrevnørd »

De orme som du ser svømme rundt, gør det typisk i sådan et zigzag mønster. I så fald er det blot larvestadiet af dine børsteorme.

Lyder som om du har lidt for meget detrititus i baljen.

Men hellere godt med liv, end et goldt system :-)

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Tak:-)
Christian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 12. sep 2015 06:35
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2015

Re: Tanglopper dør

Indlæg af Christian J »

Så har jeg målt fosfat og ligesom Nitrat/ammoniak, så er den 0,0000.....

Måske er det bare en tur i Tunzepumperne, der tager livet af de nogle af de store tanglopper?....
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Tanglopper dør

Indlæg af MMartin »

Undskyld men ligger dit focus ikke et lidt forkert sted? Du har vel ikke et 1200 L akvarie for at holde liv i, og bekymre dig om nogle tanglopper??

Med mindre du er en Troll, så tag ud til en erfaren saltvandsnørd og få en snak og nogle gode råd:)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"