Pjot's 20 000liter
- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
Re: Pjot's 20 000liter
må sige det er et stort fint projekt.
Kunne du lokkes til lidt billeder af teknikken bag ved et så stort setup?
Kunne du lokkes til lidt billeder af teknikken bag ved et så stort setup?
- mulle10xxx
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2013
hold op for en omgang du har haft gang i
nu kan man rigtig forholde sig til størrelsen på akvariet/rummet,
når der står 10-15 mure spande og 15-20 mælkekasser/ølkasser
VIRKELIG fedt lavet thumbs up
glæder mig til og følge når der er kommet lidt flere koraller
og dejligt med en MASSE billeder

nu kan man rigtig forholde sig til størrelsen på akvariet/rummet,
når der står 10-15 mure spande og 15-20 mælkekasser/ølkasser

VIRKELIG fedt lavet thumbs up

glæder mig til og følge når der er kommet lidt flere koraller

og dejligt med en MASSE billeder

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4792 Askeby
- Saltvand siden?: 2001
Litt bilder fra bak kulissene. Må advare at her er det ikke lagt vekt på noe annet enn at det virker. Det meste her er midlertidig siden jeg ble litt vel utålmodig på slutten.

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Du får hilse din kone Johnny og si at noen koner lar mannen realisere sine drømmer. Det er nok sundt i et forhold tenker jeg.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Din påhængsmotor - det er da rustfrit stål. Det tror jeg ikke går i længden.
Har du gjort noget for at beskytte den ?
Ellers tak for alle de fine billeder. Det her er min nye yndlingstråd
Mvh
Peder
Har du gjort noget for at beskytte den ?
Ellers tak for alle de fine billeder. Det her er min nye yndlingstråd

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009

Glæder mig over muligheden at følge projektet.
Hvor meget MG bruger systemet om dagen? (blot for sjov, antager det er ret enorme mængder).
Ærgeligt jeg ikke arbejder med Norge mere, for ellers var jeg allerede i gang med at arrange lidt kundemøder

https://www.instagram.com/jensen_reefing/
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Ja det er vildt at se noget i den størrelse. Feet.
Som Peder skriver, så tænker jeg at den båd motor i længden blir noget hø? Med mindre du bliver ved med at skifte massive mængder vand, hvis du gør det, så smid nogle zink anoder på den
.
Det samme med den stålwirer du har spændt ud over baljen, det ligner ikke at den er plast overtrukket? Det blir også noget møg med tiden.
Glæder mig til at se mere.
Charlie
Som Peder skriver, så tænker jeg at den båd motor i længden blir noget hø? Med mindre du bliver ved med at skifte massive mængder vand, hvis du gør det, så smid nogle zink anoder på den

Det samme med den stålwirer du har spændt ud over baljen, det ligner ikke at den er plast overtrukket? Det blir også noget møg med tiden.
Glæder mig til at se mere.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Vet den kommer til å ruste, spørsmålet blir om den ruster mer enn akvariumet takler og selvfølgelig hvor lenge den holder. Om den holder et år eller mer blir det likevel billigere enn tilsvarende tunze.
Vet ikke hvor mye tanken bruker av noenting enda, da kjemien ikke er stabil. Så snart den har stabilisert seg kjører jeg igang calciumreaktoren. Ballingprodukter er utelukket grunnet kostnad. Mener balling blir for dyrt på systemer over 1000liter. Men at balling fungerer er det ingen tvil om.
Stålwiren er rustfri men ruster likevel ser jeg. Tenkte å trekke de i plastrør, men da kan jeg heller ikke inspisere de. Kommer til å sette på et sett til slik at jeg enkelt kan bytte wire ved behov.
Vet ikke hvor mye tanken bruker av noenting enda, da kjemien ikke er stabil. Så snart den har stabilisert seg kjører jeg igang calciumreaktoren. Ballingprodukter er utelukket grunnet kostnad. Mener balling blir for dyrt på systemer over 1000liter. Men at balling fungerer er det ingen tvil om.
Stålwiren er rustfri men ruster likevel ser jeg. Tenkte å trekke de i plastrør, men da kan jeg heller ikke inspisere de. Kommer til å sette på et sett til slik at jeg enkelt kan bytte wire ved behov.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Tenkte å bombe tråden med masse bilder jeg tok igår. Synes noen av bildene minner om bilder som jeg tok da jeg snorklet i rødehavet.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Smukt 
Keep em comming!!!! Flotte billeder.
Du kan evt smøre dine stål wirer ind i vaseline eller andet ugiftigt "fedt" det vil forsinke korrosionen ret meget.

Keep em comming!!!! Flotte billeder.
Du kan evt smøre dine stål wirer ind i vaseline eller andet ugiftigt "fedt" det vil forsinke korrosionen ret meget.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Det er bare at fortsætte med at bombe
Har du ingen planer om murener og stimefisk? et par 100'red anthias skulle passe din tank perfekt.

Har du ingen planer om murener og stimefisk? et par 100'red anthias skulle passe din tank perfekt.
https://www.instagram.com/jensen_reefing/
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Nu hvor vi er inde på metal - så vil jeg skifte det metalbånd på den blå plastslange (på 4. billede på denne side) ud med nogle strips
Super med alle de billeder, vi elsker dem
Det er vildt, hvor store dine koraller er

Super med alle de billeder, vi elsker dem

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Imponerende stort akvarie. Og det skal nok blive et "show piece" når det vokser til.
Kan godt lide at korallerne står lidt i grupper, f.eks. billedet med de 7-8 T. reiniformis. Skal nok komme til at se meget naturligt ud.
Kan godt lide at korallerne står lidt i grupper, f.eks. billedet med de 7-8 T. reiniformis. Skal nok komme til at se meget naturligt ud.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det Ligner en paahaengs Motor paa det ene billed;)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det ikke kun ligner det, men er det.ole kekkonen skrev:Det Ligner en paahaengs Motor paa det ene billed;)

Mener også at det var Birger der i sin tid lavede noget i samme stil og størrelse
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Hvad er ideen med at vandet løber ud over korallen på det ene billede? 

- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Jeg kan ikke sige noget de andre ikke har sagt. Flot og spændende, vil se mere.
VH dekoin alias Claus
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Synes det er helt topp at så mange engasjerer seg i prosjektet mitt og alle tilbakemeldinger settes stor pris på. Får ikke citat til å virke, men skal svare så godt jeg kan likevel.
Å smøre wiren inn med vazelin er ikke noen dårlig ide. Tenkte faktisk på å bruke det på akslingen til påhengeren også. Det dumme med å smøre wiren er at jeg holder meg der når jeg snorkler i tanken. Tror nok at det er best å bytte de ut med plastbelagt.
Planen videre er en del mer fisk og masse sps. Jeg er svært glad i keisere og vil tolerere en del gnasking på korallene. Håpet er å ha så mye koraller at nappingen blir fordelt slik at korallene kan takle det. Min blå macolusus er meget glad i skiveanemoner og glassroser. Andre koraller får stort sett være i fred. Det som helt sikkert skal tilføres av fisk er følgende:
Ca 50 anthias squampinnis
Ca 10 gule kirurger
Pomacanthus Imperator 2stk
Queen angel, (denne skal i som siste keiser)
Pygoplites diacanthus 2stk
Centropyge loriculus 2stk
Et par crosshatch triggere
Minst et par mandarinfisk
Puffer
Og noen små gobier som man ser en gang iblandt.
Etter å ha lest tråden til nielfisk her på forumet fikk jeg litt lyst å prøve en zebramurene.
Det var jammen et kar til inspirasjon.
Planen er å bruke mange år på å tilsette fiskene, slik at jeg forhåpentligvis ikke går på en smell. Akvariet er iallefall klar for mandarinen min, trenger bare å kjøpe en flott hann slik at det kan bli et par. Synes fisker som danner par og spawner er kjempespennende. Det er slike ting som får meg til å glo i timesvis.
Å smøre wiren inn med vazelin er ikke noen dårlig ide. Tenkte faktisk på å bruke det på akslingen til påhengeren også. Det dumme med å smøre wiren er at jeg holder meg der når jeg snorkler i tanken. Tror nok at det er best å bytte de ut med plastbelagt.
Planen videre er en del mer fisk og masse sps. Jeg er svært glad i keisere og vil tolerere en del gnasking på korallene. Håpet er å ha så mye koraller at nappingen blir fordelt slik at korallene kan takle det. Min blå macolusus er meget glad i skiveanemoner og glassroser. Andre koraller får stort sett være i fred. Det som helt sikkert skal tilføres av fisk er følgende:
Ca 50 anthias squampinnis
Ca 10 gule kirurger
Pomacanthus Imperator 2stk
Queen angel, (denne skal i som siste keiser)
Pygoplites diacanthus 2stk
Centropyge loriculus 2stk
Et par crosshatch triggere
Minst et par mandarinfisk
Puffer
Og noen små gobier som man ser en gang iblandt.
Etter å ha lest tråden til nielfisk her på forumet fikk jeg litt lyst å prøve en zebramurene.
Det var jammen et kar til inspirasjon.
Planen er å bruke mange år på å tilsette fiskene, slik at jeg forhåpentligvis ikke går på en smell. Akvariet er iallefall klar for mandarinen min, trenger bare å kjøpe en flott hann slik at det kan bli et par. Synes fisker som danner par og spawner er kjempespennende. Det er slike ting som får meg til å glo i timesvis.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Kommer etterhvert til å samle de andre korallene som er like i grupper også. Synes det ser best ut slik.Carsten skrev:Imponerende stort akvarie. Og det skal nok blive et "show piece" når det vokser til.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Mistenker en slags pest på denne, derfor får sen stå der å skylles i noen dager. Filteret vil hindre driten å spre seg videre. Korallen er en acropora plasticus fantasticus og den lider mest sannsynlig av plastpest. Den sper vannet fint over filteret også.Nicklossi skrev:Hvad er ideen med at vandet løber ud over korallen på det ene billede?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Tror nok at det går bra med dette stålbåndet. Men tiden vil vise. Det holder bare slangen på plass, bruker stort sett strips ellers.Marco R skrev:Nu hvor vi er inde på metal - så vil jeg skifte det metalbånd på den blå plastslange (på 4. billede på denne side) ud med nogle strips![]()
Super med alle de billeder, vi elsker dem![]()
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 10
Min første blå tupp. Har aldri hatt blå acropora før. Synes det var litt stas, selv om den er bitteliten. Den var ikke noe særlig blå da jeg fikk denn, men kunne se et svakt blåskjær i den.

Dessverre var gleden kortvarig. Den har blitt mye svakere i fargen etter at ene hqi lampen ble slått av. Har slått den på igjen nå så håper fargen kommer tilbake.

Dessverre var gleden kortvarig. Den har blitt mye svakere i fargen etter at ene hqi lampen ble slått av. Har slått den på igjen nå så håper fargen kommer tilbake.

-
- Copepod
- Reactions:
- 8
På tide med en oppdatering her 

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Hvor er det bare åndssvagt 
Jeg kunne finde på at fise til Norge blot for at se dette!
Jeg husker stadig Jim's 12.000L - Det var dælme stort.
Det her er for vildt

Jeg kunne finde på at fise til Norge blot for at se dette!
Jeg husker stadig Jim's 12.000L - Det var dælme stort.
Det her er for vildt

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Ja det kunne være fedt med en Update af tråden om denne super fede tank!
Det er dog nok tvivlsomt... Han har ikke været logget på her eller skrevet noget i den norske tråd.. I et års tid..
Men der er da lidt videoer fra sidste år, som er lagt op på den norske side! http://saltvannsforum.no/forum/forum/di ... 63186-pjot" onclick="window.open(this.href);return false;´s-20-000lite/page9

Det er dog nok tvivlsomt... Han har ikke været logget på her eller skrevet noget i den norske tråd.. I et års tid..
Men der er da lidt videoer fra sidste år, som er lagt op på den norske side! http://saltvannsforum.no/forum/forum/di ... 63186-pjot" onclick="window.open(this.href);return false;´s-20-000lite/page9
Morten
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Findes dette fantastiske rev stadigvæk??
Update please!
Update please!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du skal nok ikke forvente et svar. Det er ca 4 år siden han sidst har været logget indEngelquist skrev:Findes dette fantastiske rev stadigvæk??
Update please!