Eremitkrebs
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 5485 Skamby
- Saltvand siden?: 1997
Eremitkrebs
Hej jeg satte 4 stk eremitkrebs i mit Akv de første par dage var de tre af dem aktiv den ene var inaktiv så bliv de alle inaktiv jeg pærer til dem for at se om der var liv i dem det var der så i søndags tog jeg dem op tre var døde den ene var der liv i den hoppede ud ud af sit hus bag efter kom der også noget der lignede en nøgensnegl men var meget livlig går ud fra det var der der nakket mine eremitkrebs mit spørgsmål er nu hvad var det og i morgen får jeg en pakke fra Tyskland med bla med tridacna i tør jeg at sætte den i Akv hvis der er flere af de slyngler i Akv
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
Re: Eremitkrebs
hvordan er værdierne i akvariet? klimatiserede du dem først?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Værdierne er ok og der blev dryppet over men det er da irrelevant når der er snak om en form for snylter
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Roskilde
du har vel ikke et billede af denne snegl?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Desværre
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg fristes næsten til endnu engang, at fortælle om skuffet jeg blev den gang vores puddel gik rundt med min svigermors sko i munden, og det så viste sig, at kræet alligevel ikke havde ædt hende.
Kan det tænkes det er en fladorm du har set? I skallen hos eremitkrebs kan der udmærket leve andre dyr som f.eks. fladorme, ledorme (polychaetes) og arthropods i mere eller mindre kommensal symbiose med krebsen. I worst case scenario kan det måske tænkes, at en eller anden snylter irriterer krebsen, men at den ligefrem skulle slå den ihjel lyder usandsynligt i mine ører.
Eremitkrebs har vist ikke ret mange andre fjender end blæksprutter og akvarister. Til gengæld kan de vist godt være ret sarte over for svingninger i parametre som f.eks. temperatur, salinitet o.s.v.
Hvis jeg skulle gætte på årsagen til at 3 ud af 4 er døde få dage efter du kom dem i baljen, ville jeg lede i samme retning som mchr.
Kan det tænkes det er en fladorm du har set? I skallen hos eremitkrebs kan der udmærket leve andre dyr som f.eks. fladorme, ledorme (polychaetes) og arthropods i mere eller mindre kommensal symbiose med krebsen. I worst case scenario kan det måske tænkes, at en eller anden snylter irriterer krebsen, men at den ligefrem skulle slå den ihjel lyder usandsynligt i mine ører.
Eremitkrebs har vist ikke ret mange andre fjender end blæksprutter og akvarister. Til gengæld kan de vist godt være ret sarte over for svingninger i parametre som f.eks. temperatur, salinitet o.s.v.
Hvis jeg skulle gætte på årsagen til at 3 ud af 4 er døde få dage efter du kom dem i baljen, ville jeg lede i samme retning som mchr.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
100% enig.
Til spørgsmålet om hvorvidt du skal være bekymret for om en eventuel snylter vil på muslinger, må svaret nok være måske. Som Poul skriver er der vildt mange kandidater til hvad det kan være du har set og om det æder muslinger er jo derfor svært at svare på. Taget i betragtning hvor forskellig Eremitter og muslingers anatomi er, tvivler jeg dog på det.
Skyldes dødsfaldene noget med din vandkvalitet, ja så er sagen nok en anden
Til spørgsmålet om hvorvidt du skal være bekymret for om en eventuel snylter vil på muslinger, må svaret nok være måske. Som Poul skriver er der vildt mange kandidater til hvad det kan være du har set og om det æder muslinger er jo derfor svært at svare på. Taget i betragtning hvor forskellig Eremitter og muslingers anatomi er, tvivler jeg dog på det.
Skyldes dødsfaldene noget med din vandkvalitet, ja så er sagen nok en anden

-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Vandkvalitet er ok jeg plopper det i og ser hvad der sker