Endnu et algeoffer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Endnu et algeoffer

Indlæg af Psyk-mads »

Hej med jer. Jeg har virkelig brug for jeres assistance og fantastiske gode råd mod alger. Jeg flyttede alt indhold fra mit tidligere akvarie over i et nyt og har har egentligt næsten siden da (ca 2-3 måneder) siden døjet med de her grimme alger. Jeg har prøvet at justere lystiden uden noget resultat. Så har jeg foretaget en masse vandskifte, uden resultat. Jeg har også prøvet at mørklægge akvariet i 4 dage hvilket resulterede i at akvariet var renset for alger. Dog kom de igen efter et par dage.

Min Nitrit er på 0 og min nitrat er på 2 - 2,5
Jeg har ikke noget apparat til at måle p04, men hvis det bliver nødvendigt køber jeg selvfølgelig sådan en :-)

Algerne dækker bundlaget og stenene. Jeg fodrer fiskene med lidt flagefodder hver dag, aldrig mere end de spiser op. Frost får de måske 1 gang i ugen, sådan Ca.
Vedhæftede filer
DSC_0200.JPG
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Endnu et algeoffer

Indlæg af jonas _sandager »

Er det forstået rigtigt, at dit nuværende akvarie har kørt i 2-3 måneder? Hvis det er tilfældet, er det jo stadig ikke kørt ordentligt ind.
Umiddelbart syntes jeg at algerne ligner cyano. Det ville på sin vis give god mening, da det er bakterier, der kan konkurrere med de andre gavnlige bakterier (cyano er i bund og grund enormt gavnlig - det er bare lidt grimt når de får overtaget), vi gerne vil have på alle overflader i akvariet, der muligvis ikke har kunnet nå at etablere sig ordentligt i dit nye akvarie. Men dette er jo lidt gætteri...
Er der forskel på hvor mange alger du har om morgenen og om aftenen? Er der luftbobler i algevævet? Og er det slimet?

ps. Du kan evt selv lige kigge i denne tråd og se om du kan finde noget
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Hej Jonas. Det nye akvarie har kun kørt 2 til 3 måneder ja. Men sten (søjlerne) blev flyttet over fra mit forrige akvarie og var derfor indkørte. Men det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke skal igennem en ny indkøring. Syntes bare det her er lidt voldsomt. Algerne er stort set ikke til stede når lyset er slukket. De bryder frem i takt med lyset. Jeg har ikke prøvet at tage fat i algerne, men nogle gange danner de nogle meget mørke trådelignende alger på bundlaget.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Har du målt tds på dit osmoseanlæg?

Har du søgt på cyano og evt også dinoflagiater
Billede
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Min tds er på 0. Jeg har søgt på Dinoerne og var egentlig ret sikker. Men efter at I har nævnt det kommer jeg da helt i tvivl. Det kan da godt være at det er cyano. I såfald er det p04, for meget bundlag og for lidt flov jeg skal være OBS på ikke? :-)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mads, hvis.... Og kun hvis det er cyano, så er der MANGE meninger om hvad du kan gøre, min tilgang til Cyano er at forsøge at booste de mere ønskede bakterier i baljen. Dette fordi jeg tror at de bakterier der danner cyano ALTID vil være tilgængelige i vores systemer.

Jeg har selv minimeret cyano her ved at dosere no-pox tilsætning i min indkørings fase Jeg siger IKKE at du skal gøre dette, der vil komme rigtigt mange andre bud/løsninger er jeg sikker på. Mht flow, så gør det ikke en skid forskel her i huset om der er meget eller lidt flow ift cyano....

Det er min erfaring, som skrevet vil der helt sikkert komme flere bud.

Held og lykke med kampen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Psyk-mads skrev:Hej Jonas. Det nye akvarie har kun kørt 2 til 3 måneder ja. Men sten (søjlerne) blev flyttet over fra mit forrige akvarie og var derfor indkørte. Men det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke skal igennem en ny indkøring. Syntes bare det her er lidt voldsomt. Algerne er stort set ikke til stede når lyset er slukket. De bryder frem i takt med lyset. Jeg har ikke prøvet at tage fat i algerne, men nogle gange danner de nogle meget mørke trådelignende alger på bundlaget.
Som du beskriver det. Så er der ingen tvivl om at det er Dinoflagelatter.
Så er det sådan noget her du skal have fat i.
Fås også andre steder, linket er blot som info
http://www.aquapro2000.de/Problemloeser ... :9483.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Husk kun brug Dinoxal hvis du har en god skummer.

Jeg siger ik du har dino eller cyano men hvis din tds er nul og "alger" kommer om morgen og forsvinder til aften er det desvære et rigtig godt bud men da jeg selv ligger i kamp med begge dele har jeg ik selv erfaring i nu men det ser ud til vi begge får det.
Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Psyk-mads skrev:Hej Jonas. Det nye akvarie har kun kørt 2 til 3 måneder ja. Men sten (søjlerne) blev flyttet over fra mit forrige akvarie og var derfor indkørte. Men det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke skal igennem en ny indkøring. Syntes bare det her er lidt voldsomt. Algerne er stort set ikke til stede når lyset er slukket. De bryder frem i takt med lyset. Jeg har ikke prøvet at tage fat i algerne, men nogle gange danner de nogle meget mørke trådelignende alger på bundlaget.
Med den beskrivelse er jeg enig med de andre i, at det lyder som dinoer. Dem har jeg ingen erfaring med, så lyt til de andres gode råd :)

Har du haft problemer med døde snegle? For det er også et typisk tegn på dinoer?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"