"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mangler plads i sump

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Mangler plads i sump

Indlæg af Psyk-mads »

Hejsa. Jeg har købt mig en ny skummer som kommer til at fylde ca 28,5 x28,5 cm, men mit skummerkammer er kun 25 x 50 cm . Derefter kommer der en bobbelfælde og så et returkammer på 15 x 50 cm. Til sidst et ferskvandskammer som jeg meget nødigt vil sløjfe. Hvis jeg rykker bobbelfælden har jeg ikke plads til både varmelegeme og returpumpen, grundet det smalle rum. Kan man kører uden bobbelfælde eller vil det bare give problemer? Hvis jeg nu dropper mit ferskvandskammer, er der så en anden måde hvor jeg kan have mit ferskvand gemt i akvariebordet? Bordet er ca 70 x 70 x 70 cm
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Kobber »

Du kan godt køre uden bobbelfælde det er der mange der gør du skal bare sørge for at indstille din skummer rigtigt så den ikke udlader små bobler
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Marco R »

Psyk-mads skrev:Hejsa. Jeg har købt mig en ny skummer som kommer til at fylde ca 28,5 x28,5 cm, men mit skummerkammer er kun 25 x 50 cm . Derefter kommer der en bobbelfælde og så et returkammer på 15 x 50 cm. Til sidst et ferskvandskammer som jeg meget nødigt vil sløjfe. Hvis jeg rykker bobbelfælden har jeg ikke plads til både varmelegeme og returpumpen, grundet det smalle rum. Kan man kører uden bobbelfælde eller vil det bare give problemer? Hvis jeg nu dropper mit ferskvandskammer, er der så en anden måde hvor jeg kan have mit ferskvand gemt i akvariebordet? Bordet er ca 70 x 70 x 70 cm
Hej Mads,

Ja det kan du godt, og du kan eventuelt, hvis der er plads, køre med filtersok.

Angående osmosekammer så kan du bare bruge en dunk på det antal liter, som du har plads til - bare den er fødevaregodkendt :happy:
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Preben »

Hej Mads
Det kan blive svært at få skummeren til at køre godt, da nogle ( de fleste ) skummere kræver en stabil vandstand. Og det er bobbel fælden bedst til. Så hvis jeg ville nok flytte lidt på væggene .
Mvh Preben
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af MoG »

Som der bliver foreslået , så brug en dunk eller anden beholder. Drop det ferskvandskammer.

Biltema har f.eks. En lille aflang dunk til 12-15 liter som du måske kan få plads til? Hvor stort er dit setup?
Ellers kan du få lavet en glasbeholder til dit osmosevand, på de mål du ønsker . Så får du udnyttet pladsen bedst muligt .
Jeg har selv fået lavet sådan en høj smal beholder, som kan indeholde ca 50 liter vand.. Og så er der samtidig plads til min store kalkreaktor i skabet..
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mads.

Som jeg lige læser de mål du opgiver tænker jeg du kan lave masser af boble fælde i returkampen? Du skriver det er 50x15 cm..... Mit retur kammer er 20x20 cm.....

Et tip.... Den første væg i boble fælde skal gå OVER vandspejl, så vandet skal under denne væg, således "tvinger" du det mest næringsrige vand til at blive i skummer rummet så længe som muligt ( næringen binder sig til ilten i overfladevandet på vandspejlet) 2-3 cm efter denne væg laver du en væg vandet skal over for så at ryge ned i returrum ( hvor du har din osmose sensor/måler.

Håber det giver mening?

Og så som de andre skriver. Find/lav/køb en extern osmose vand beholder. Min er en dunk jeg kan løfte ud af skabet når der skal vand på.... Nemt
image.jpg
Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Psyk-mads »

Tak for jeres svar. Ideen med en glasbeholder er ret smart, det tror jeg at jeg vil kigge lidt nærmere på. Jeg har taget et billede så i bedre kan vurdere situationen.
Foran sumpen har jeg en plads på 16 x 68 cm her var det måske muligt med en ferskvandsbeholder. Dog skal jeg bevare lidt plads til doseringsflaskerne der skal forbindes til min doseringspumpe. Displayet er på 240 liter.
Vedhæftede filer
DSC_0174.JPG
DSC_0173.JPG
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Psyk-mads »

Forresten, ville drivhusglas være stærkt nok til en ferskvandsbeholder på ca 20 liter?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af charlie saltvand »

Fint rum eller Mads.

Prøv lige st se i min tråd her. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;

Side 2 der er et foto af min sump oppe fra. Bare for at give dig en ide om at en sump ikke behøver at køre udelukkende fra en side til den anden. På foto af min sump oppe fra kommer vand ned i det store rum til venstre, dette er også refugium fyldt med makro alger, derefter løber det over (gennem en overløbskam, for at holde evt. Løse makro alger tilbage) og så over det rum der er øverst tv. Her i har jeg skummer. Herfra genne boble fælde og over i retur kammer, nederst tv. Evt reaktorer mm kan være i det store rum 1, eller uden for sump som jeg har pt.

Bare for at give dig lidt inspiration.

Hvis du skal til at skære gl. Glas ud af din sump, så tag en guitar streng, den virker perfekt som "ostehøvl"
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Mangler plads i sump

Indlæg af Psyk-mads »

Hej Charlie. Det var da egentligt en god ide :-) det vil jeg kigge lidt på!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"