Spørgsmål til de kloge. Sammenhæng mellem Redox og PH?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Spørgsmål til de kloge. Sammenhæng mellem Redox og PH?

Indlæg af FEM64 »

Hej SF

Jeg har fået min seneste gadget på. En profilux Touch og kan nu følge computerens data fra stuen. Fedt legetøj. Jeg har så de sidste dages tid undret mig lidt over min PH. Den ligger normalt klippefast. Dag og nat omkring 8,25 til 8,30 men var begyndt at følge døgnrytmen på lyset samt at falde under 8,00.

Jeg finder så "fejlen". Skummer luftindtag tages fra en udluftning i kælderrummet helt ude ved ydervæggen og får på den måde frisk udeluft direkte i skummeren. Den slange var faldet ned og skummeren fik nu indeluft fra kælderrummet. Jeg har aktiv udluftning på rummet så det burde være ligemeget men det er det bestemt ikke. :y

Så snart slangen kom på plads steg PH til normalværdierne og er stabil både nat og dag. :GO

Men se så lige her:
PH over 10 dage.<br />PH over 10 dage.
PH over 10 dage.
PH over 10 dage.
Og:
Redox over 10 dage.
Redox over 10 dage.
Redox ligger stabil på ca 400 men da skummeren får frisk udeluft falder den til 360/370 stykker.

Og endelig spørgsmålet: er der sammenhæng (tydeligvis) og hvorfor?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Kontakt:

Re: Spørgsmål til de kloge. Sammenhæng mellem Redox og PH?

Indlæg af FEM64 »

Edit: billedet siger PH målt i kalkreaktor. Den er selvfølgelig målt i sumpen.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Når man ikke er en af de kloge er det godt man har google :)

https://answers.yahoo.com/question/inde ... 700AAoXkt1" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar nummer to, vil jeg mene, kan fungere som analog til et svar på dit spørgsmål (uden dog at være nogen form for haj til kemi)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

FUCK Jonas. :y Det er sgu kemi for viderekommende. Jeg bruger også Google til "alt" men havde ikke lige tænkt på det her. Jeg må indrømme at det overstiger min 10. Kl skolegang og muligvis også min fatteevne. :wink:

Kan det forklares kort?
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Google er din ven (eller min). :y Det er så vidt jeg nu kan forstå en forhøjelse af oxygen niveauet som påvirker PH og Redox. PH var jeg klar over gik op men at Redox gik ned kom bag på mig. :y
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Det lyder rigtigt nok. Jeg er som sagt ikke noget vidunder udi kemien, så det ligger også på grænsen for hvad jeg sådan kan forstå overfladisk. Så nogen god nedkogt forkklaring kan jeg nok ikke producere ;)
Men jeg er i hvert fald ret sikker på at der ikke er en direkte sammenhæng mellem pH og redoxpotentiale, men at der er reaktioner der kan påvirke begge.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"