2 spørgsmål. Tætning af overløb og aquascape

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

2 spørgsmål. Tætning af overløb og aquascape

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa forum.

Som overskrift.

Holder det at tætne de rør der sidder i tankgennemføring med "pak-tape"? På mit gamle akvarie fik jeg lange løg af at jeg IKKE kunne tage rørene i overløbskammer ud af kammeret (fx i tilfælde af fisk der) har prøvet at vikle 3-4 runder tape om et rør og presse det ned i tank gennemføring, syntes tapen glider noget op af røret? Kom med nogle tips tak ;)

Har lavet et udkast til aquascape. Baljen er 150 cm lang. 60 høj og 60 bred. Kan ses fra 3 sider som en rumdeler. Tænker at opbygningen bliver meget mere luftig end min sølle streg kan vise. Masser af huller mm i stensætningen. Hertil kun én pumpe. Den store Gyre, placeret i toppen af overløb. Så må jeg tjekke hvad vej den skal køre.

Her er en tegning der forhåbentlig gir en ide. Kom meget gerne m input og ideer.
image.jpg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: 2 spørgsmål. Tætning af overløb og aquascape

Indlæg af Ryom »

Hvis det er inde i overløbet kan rørene jo bare presses i tankgennemføringen uden lim eller tape eller lignende. Så er de nemme at få op. Jeg har altid kørt mine på den måde. Og har aldrig haft problemer med det.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg har også lige lavet mine. 3x 32 mm og ALT kan skilles ad igen for rensning eller fange en fisk op derfra. Gennemføring er spændt med værktøj men der hvor røret går igennem er det blot spændt med fingrene. Det er 100% tæt altid.

Personligt synes jeg det er nemmere at lægge en akryl plade over overløbet, så det er lukket helt af. Så kan der intet komme derned. På Cuben lå den direkte ovenpå overløbskammen på et trekantet kammer. Ser lige om jeg kan finde et billede.
Overløb lukket med acryl plade
Overløb lukket med acryl plade
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hej Charlie!

Jeg har nu også bare sat rørene i med teflontape og uden lim.. Så de kan nemt hives op !

Kun returen er limet et sted. Røret står i gennemføringen med tape og i toppen hvor der er en 90gr bøjning er den limet på. Det er blot som sikkerhed for at hvis den nu skulle finde på at skyde toppen/90graders bøjningen af og der så står vand ud over det hele... Ellers kan alt skilles ad!
Senest rettet af MoG ons 13. maj 2015 08:08, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Aquashape ser da fedt ud men set fra siden er det umiddelbart lidt "kedeligt" synes jeg. Jeg kan godt se ideen med al den svømmeplads men jeg ville helt sikkert lave en søjle eller to længst til højre. Der kunne godt være en halvhøj søjle uden at ødelægge pladsen for fiskene..... og så har du endnu et sted til korallerne. :wink:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Tak for jeres erfaringer vedr rørene i overløbet :)
Jeg vil give hvert rør en gang teflon tape og så, som dig MOG lime bøjningen på retur røret fast!

Mht aquascape, så tak FLEM, super med andres input. Kan godt se det ser massivt og kedeligt ud på tegningen, men jeg tænker det bliver en masse sten lagt oven på hinanden så der kommer en masse hylder, huller, huler mm. Og m tiden blir det hele forhåbentligt gemt/skjult af div koraller/skiver osv.

Jeg ønsker at der bliver meget svømmeplads, meget synligt fint bundlag og så meget plads som muligt, i forskellig højde, til at placere sps/lps. Osv på..... En masse svære kompromisser, I KNOW.

Hvad tænker i om en enkelt GYRE i sådan en balje?

På forhånd tak.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Vedr. GYRE. Jeg hader synlig teknik, så en tank med en enkelt GYRE synlig er "acceptabel".... :wink:

Jeg har ingen erfaringer selv med den men en 150'er må være kraftig nok. Eneste anke er on du får døde steder. Specielt inde under dekorationen.

Lidt af samme grund har jeg lavet en skjult Closed Loop installation og lægger så lige en Vortech MP40 oveni for at få flow nok. Helt skjult selvfølgelig. :K

:GO
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Syntes dine tegninger vedr. aquascape ser super godt ud , og god plads både til koraller og fisk. :wink:
vedr. Gyre så snak med nogle af dem som har succes med den, jeg ville dog foretrække vortech nye qdriv.

http://reefbuilders.com/2015/02/11/ecot ... e-silence/" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

FLEM! Jeg syntes også det er træls m for meget synligt teknik, mht. "Døde pletter" i sten "massivet" så vil jeg forsøge at lave det så luftigt som muligt, og tænker at flow måske skal køre " modsat uret" når man ser på baljen fra venstre side ( som tegningen) og set fra spisebordet. Således vandet bliver skubbet ned over stenene og ikke bare hen langs overfladen, håber det giver mening. Jeg vil så ikke køre med puls, men et bredt roligt flow, så må der jo opstå en " gyre" i hele baljen? Hvis det ikke kan lade sig gøre har jeg en wp flow pumpe liggende jeg kan bygge en akryl holder til at sætte et godt sted ved bunden nede i sten bunken.... Og som selvfølgelig bliver til at hive op og vedligeholde.

Jeg HAR bestilt den store GYRE pumpe, så nu må vi se om det er nok..

Ha nogle gode fridage derude.

Mange hilsner og tak for ideer.

Charlie
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

:GO

Du tænker over tingene så det skal nok blive godt. Rigtig godt. :y
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Hej Charlie. Jeg har også et rumdeler akvarie. Mit er 360 liter (LBH 120x50x60). Overløbet sidder i den ene ende og er selvfølgelig, som dit, placeret midt på ruden. Jeg har den store Gyre siddende i modsatte ende af overløbet. Dermed sendes overfladevandet direkte i overløbet og ned i sumpen til skummeren. Det fungerer fint. Eneste minus er, at den optager plads og er synlig på den enderude, der peger ud mod rummet. Mht rør i overløbet, så har jeg bare klemt dem ned i rørføringerne. Der er brugt lim på rørbøjningerne ved returen.
o_O
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

@ FLEM, joh tak, prøver at gennemtænke så meget som muligt. Skønt med udfordringerne!

@Hej Jones.

Tak for at du deler dine erfaringer!

Jeg vil, som mange af jer andre ikke lime rør til tankgennemføringer, men bruge det hvide teflon/ "pak-garn" -tape.

Lyder fine med dine erfaringer med GYRE, pumpen. Jeg vil forsøge at få den monteret ved overløbet.

Hvordan med magneten på "yderside " ? Den vil jo blive våd hvis jeg placere denne i overløbs kammer ...... Er det NO GO? Så jeg evt skal lave en akryl holder dims selv?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

ALLE mine rør er samlet med pak tape. Fidusen er at finde ud af hvor meget der skal på, så det ikke skubbes af, men samtidig er tæt. Dog ville jeg lime bøjninger på retur, da jeg to gange har oplevet den er blevet skudt af lige efter.

Der ligger så bare en gammel pumpe oven på bøjningen nu, af ren dovenskab :P
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"