Her er en lang tråd med flere akvarier hvor vi følger mine erfaringer med flere forskellige akvarier. Der er MASSER af fotos i
tråden. Tråden rækker over 9 år. Så der er meget at se på hvis du har lyst til inspiration, gode og dårlige ideer osv. osv.
ENJOY og Husk..... Det er bare en hobby

Halløj på SF.
- Denne tråd er ved at være lidt lang.... De første 36 sider er vedr min rumdeler på 540 liter.
- 2018 - APRIL: Derefter, fra side 36, handler den om min 2,5 meter lange “op af væggen baljen”, på 750 Liter/2,5 meter + det løse

- Pause til maj 2022. Den balje blev så lukket i april 2021 (på side 55) og jeg var "væk" fra at have saltvandsakvarie i et langt år.
- Startet op i maj - juni i år 2022. Nu med et lille system af 2 display akvarier og en sump + det løse, så ca 300 L vand i dét system. (fra side 56) = det lille nye system med "tårnet og Shallow reef" Det setup kalder jeg "less is more", da jeg denne gang vil satse på at gå småt og LPS koraller

- 2023. MARTS :Det sidste nye tiltag er en kirurg racerbane 160X50X40 hvor der er fokus på LPS.
Denne tråd er FULD af fotos.....! Der er mange, rigtigt mange. Nogle af dem er “perler”, super flotte makro fotos af koraller taget med kamera. Andre af de fotos der er, er mere eller mindre ligegyldige, for udenforstående. De er primært lagt ind til eget brug, som en form for fotodagbog, så jeg kan følge med i vækst/farve mm på koraller osv.
GOD FORNØJELSE MED AT SE TRÅDEN IGENNEM

Opdateret med hensyn til teknik, metode mm længere nede i dette indlæg
Så er vi flyttet ind i ny bolig og jeg er gået igang med at tænke saltvand

Jeg vil lave det som et mixed reef.
Jeg har også bestilt en "søheste søjle" , når nu jeg var igang den har målene 70x40x40 cm =112 liter og kommer til at stå i stuen. Måske bliver de 2 systemer koblet sammen, ved jeg ikke endnu?
Begge baljer bliver i optiwhite med poleret kanter

Møblerne til begge baljer bliver noget D.I.Y.
På teknik siden er jeg slet ikke i mål endnu, det må komme stille og roligt. Har en fin Skimtz skummer og et par små reaktorer + lidt cirkulations pumper liggende. Som retur kigger jeg meget på Jebao's dc pumper.
Jeg har også en pacific sun kore 5 Pro doser der skal på systemet.
Som lys på den stor balje SKAL der være en kombi af T5 og LED. Så, enten en ny hybridlampe eller separate led og T5 rør. Nu må vi se?
Syntes det er en spændende udfordring at aquascape en rumdeler der gerne må være pæn og interessant at se på fra begge sider, så der er jeg gået i tænke boks. Har i nogle erfaringer med dette, gode som dårlige?
Jeg vil løbende poste her, så nysgerrige kan følge med og komme med gode råd
På opfordring. Pr 23/8 2015
OPDATERET TEKNIK:
Lys: D.I.Y. kombineret T5/led. = ATI 8x54 w og paciffic sun Metis 2x145W.
De 4 midterste rør et taget ud ad ATI LAMPEN og her i er så sat LED lampen. Led køre 100% så watt i alt midt på dagen er ca 500w ... Der er SMÆK på og det med at kombinere det bedste af 2 verdner fungere top. Jeg elsker lidt shimmer i vandet og sol op/ned og jeg elsker at T5 rør giver så få skygger.
Lampe konstruktionen bliver ca 55 grader varm på en varm dag, jeg har et kæmpe møllehjul af en blæser i lampe kassen inde v væggen der sørger for god ventilation + de indbyggede små blæsere i begge lamper.
Lamper hænger hhv. 10 cm ( led) og 15 cm (T5) fra vandspejl.
EDIT....lys ændret til ren T5 i slut nov 2015. 6x coral plus rør og 2 x blue plus.
Temp i baljen svinger ml. 26-27 grader. Ramte 27.5 da der var varmest. Har et lille varmelegme i, det har ikke kørt siden indkøringen var færdig.
Køre med dækglas for at begrænse fordampningen lidt og regulere varme/fordampning ved at flytte det midterste glas.
Der fordamper mellem 3-4 liter i døgnet.
Sump: standard 128 L alu ramme. M ca 80 liter vand. 3 rum. D.I.Y. Skillevægge lavet af akryl.
Stort 1 rum hvor vand kommer ned, dette er refugium med div. Makro alger som blir belyst 12 timer. Modsat display. Lys til dette er en 10watt udendørs Harald-skrald LED og en 20 watt spiral sparre pære m 6500 kelvin.
I refugium er der plads til div små reaktorer hvis nødvendigt.
Rum 2 skummer. Skimtz 145 mini. Rated til 900-1200 L.
Rum 3 retur ( tunze 3000 L ) og ATO. Via min kore Pro 5 doser.
Jeg har en ekstern stor deltec reaktor i sump rum også. Denne køre ind i mellem. I den er lidt aktivt kul og så rotere jeg mellem AL99 og rowaphos. Til at bringe po4 ned hvis den kommer over 0.04. Hertil er sat en tunze 2400 L
I sump rum har jeg yderlige 3 stk 4 kantet plastic bøtter sat oven på hinanden med Triton base tilsætning i.
1 stk 25 L dunk til osmose vand /ATO.
Osmose anlæg Køre med et rentpostevand osmose anlæg, brygger 25 liter én gang om ugen, dette udelukkende til ATO, da jeg ikke laver vandskifte. Skifter harpiks når Tds rammer 2.0. Har skiftet ALLE membraner én gang på et år.
Cirkulation i baljen. 1 stk GYRE 150 sat vertikalt i den ene ende på den ene side af overløb. Denne står på bølge mode i dagtimerne 80%. Om natten køre den 40% og skifter retning hver halve time.
I den anden side af overløb en lille jebao der køre i random mode. Dette giver en masse random flow i baljen.
Doserings maskine paciffic sun KORE PRO 5. Dosere Triton base og jod. Jeg hiver næring ud af baljen ved skummer og ved at høste Makro alger. Laver IKKE vandskifte.
Pga Tritons baser hiver jeg saltvand ud af baljen for at holde saltindhold nede på1.026.
Triton systemet sigter på en KH på 8.0 MAG på 1350 og CAL på 440.
Jeg startede m at dosere 10 ml af hver base.
Pr 24/8 dosere jeg 70 ml af hver base.
Har meget lidt bundlag i, super fint.
Når søheste søjlen bliver færdig bliver denne koblet til systemet. Dette giver i alt ca 730 liter vand. Jeg ER KLAR OVER at det nok giver udfordringer at koble de to systemer sammen (= mere næring) meeeen det SKAL da prøves. Det bliver via 16 mm pvc rør med lukkehaner på, så de to systemer kan frakobles hvis det bliver noget lort. Cirkulationen mellem baljerne bliver fra den tunze 2400L jeg allerede har i sumpen som lige nu kører reaktoren (ved behov).
Det var vidst det.
God dag.
Charlie