Hjælp. Puratech osmoseanlæg vil ikke skylle

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hjælp. Puratech osmoseanlæg vil ikke skylle

Indlæg af Kasper j. »

I dag skiftede jeg alle membranerne, men nu vil anlægget ikke skylle og der kommer heller ikke spildevand ud af slangen. Det laver kun RO-vand med høj TDS værdi. Anlægget er cirka 4 år gammelt og er 100 GPD modellen. Jeg har vendt og drejet det for at få luft ud af systemet og prøvet at sætte den gamle RO-membran tilbage.

Måske er den automatiske skylle-ventil gået i stykker?? Nogen som har erfaring med at skifte sådan en ?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp. Puratech osmoseanlæg vil ikke skylle

Indlæg af KasperT »

Mit gjorde det samme da jeg var kommet til at knække noget af plastikken i membranhuset.
Så løber alt vandet bare uden om membranen.
Så tjek at gummiringene er som de skal være, at membranen sidder rigtig og at membranhuset ikke har taget skade nede i bunden.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hej Kasper !

Har du tjekket de to begrænsere om de er stoppet til? Hvis der ingen spildevand kommer , så prøv at checke dette.. Hvis de er stoppede, så futter du din/dine membraner af..
Morten
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

KasperT --> Umiddelbart er der ikke noget der er knækket i membranhuset men jeg prøver lige at se det efter.

MoG --> Jeg har skrevet lidt med Erik og han siger det samme som dig, så det prøver at jeg gøre på onsdag. Hvor hurtigt bliver en membran ødelagt, hvis det er stoppet til ?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Det virker måske som et dumt spørgsmål, men vender membranen rigtigt??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Der går forholdsvis tjept med at futte dem af.. Men tror nu ikke der sker meget ved at du har haft tændt det lidt.. Check dem og se om det løser det!
Pil begge ud og læg i citronsyre. På den lille begrænser der sidder i den blå afløbsslange kan du med en MEGET tynd nål fjerne kalk! Men du må endelig ikke udvide den ved at presse en for tyk nål igennem begrænseren!
Den store (det hvide rør) kan du ikke stikke noget igennem, men hæld lidt vand i og pust.. Så kan du se om der er gennemløb! (Efter du har afkalket den)..

Jeg plejer at gøre ovenstående med nogle måneders mellemrum..
Morten
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

christiantt skrev:Det virker måske som et dumt spørgsmål, men vender membranen rigtigt??
Det har jeg ;-)

MoG --> Anlægget er 4 år gammel og jeg har aldrig renset begrænserne :beer: Så det er helt sikkert her problemet ligger.

Den nye membran har kørt i anlægget i 1 time, så jeg håber ikke den er ødelagt af det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Kasper j. skrev:
christiantt skrev:Det virker måske som et dumt spørgsmål, men vender membranen rigtigt??
Det har jeg ;-)

MoG --> Anlægget er 4 år gammel og jeg har aldrig renset begrænserne :beer: Så det er helt sikkert her problemet ligger.

Den nye membran har kørt i anlægget i 1 time, så jeg håber ikke den er ødelagt af det.
Jeg lavede vel omkring 300L på mine nye membraner og var så begejstret over hvor meget de havde givet. Jeg havde så ikke været obs på spildevandet.
Så de stod af. Én time burde vel ikke ødelægge dem, men det kan kun tiden vise.
Jeg tror også at begrænserne er problemet i dit tilfælde - eller skylleventilen, som du selv nævner. Men mon ikke det sætter sig i begrænserne først.
Hullet i den lille begrænser i affaldsslangen ER ikke ret stort.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Så blev problemet løst og det var den lille begrænser som var kalket til. Med den nye membran laver anlægget vand med TDS på mellem 14 og 20 før harpiksfiltret og 0 efter. TDS'en svinger men det tager nok cirka 15 min fra at den går fa 14 til 20 osv.

Det virker til at den nye membran fjermer cirka 95 % af urenhederne i vandet. Så membranen har umiddelbart ikke taget skade :-)

Men der kommer lidt mislyde fra anlægget en sjælden gang i mellem, men jeg har ikke kunne lokaliserer hvorfra. Måske kommer der lidt luft i boosterpumpen fordi membranerne lige er skiftet?

Og jeg synes at skyldeventilen bliver temmelig varm. Det er den ene af dem på billedet:
puratec.jpg
puratec.jpg (91.88 KiB) Vist 1357 gange
Men jeg ved ikke om det er normalt eller fordi den er slidt ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Det er den dims med rød pil til venste som blev meget varm.

Efter cirka 1½ time begyndte det at lugte brændt og boosterpumpen kørte med meget lavt tryk og der kom konstant mislyde. Så jeg slukkede straks anlægget. Boosterpumpen var ikke varmere end normalt.

Den membran jeg har sat i er denne:

http://www.aliexpress.com/item/125GPD-R ... 81770.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Måske kræver membranen mere tryk end min boosterpumpe kan klare ?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"