Nybegynder spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Psyk-mads »

Hej med jer. Jeg har lidt svært ved at indstille skummeren (ferplast bluskimmer 550), sikkert fordi at jeg ikke har den fjerneste idet om hvordan skummet skal se ud :K

Jeg har prøvet at rykke den et par cm op og ned i akvariet for at justere vandstanden. Lige meget hvordan jeg gør kommer der masser af bobler op i røret, dog bliver det til noget tyndt sjapværk når det ligger i koppen, er det normalt? En anden ting er at jeg syntes den fylder koppen enormt hurtigt (det er et helt ny opstartet akvarie) er det normalt eller er det her at jeg skal skrue ned for luftindtaget således at jeg bedre kan følge med?

Jeg har lagt nogle billeder ind så i måske bedre kan se hvad jeg snakker om
image.jpg

Det første billede af skummeren er hvor den er placeret ret langt nede. På billede nummer to er den rykket noget længere op.

Håber i forstår mine spørgsmål og kan hjælpe en ny akvarist :GO
Vedhæftede filer
image.jpg
Senest rettet af Psyk-mads ons 25. feb 2015 19:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: Skummer krise

Indlæg af kenneth145 »

Normalt er der nogle aftegninger på skummeren der viser hvor vandstanden skal være.
det gælder om at få så meget luft ind I skummeren som muligt selvfølgelig uden at du fylder koppen med rent vand.
Så juster ind så skummeren sidder så højt som muligt og med så meget luft som muligt. således at det er skum og ikke vand der kommer I koppen.
Hvis du har filtervat I skal du tage det op og skylle det grundigt da det er en sikker grund til en skummer der går amok
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af PeterSo »

Bare lige et par kommentarer:

1) du skal give den noget lidt tålmodighed. Det kan tage flere timer inden den kører jævnt og du skal lave små justeringer og
2) skummere er oftest meget følsomme for hvor dybt de står i vandet. Se derfor om der ikk er en manual, hvor der står om den skal løftes. evt sæt den på en flamingoplade, hvis den skal løftes
3) Filtervat, temperaturskift, koral-lim, overfodring og så går de amok
4) Måske også en ide at sætte en gummislange på luftindtaget så luften hentes udenfor sumpen og
5) De skal køre nogen tid før de er stabile - De skal lige snaskes til

Bare rolig - jeg tror vi alle har haft udfordringer med skummere - specielt i starten
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

:GO

Tusind tak for jeres svar

Nu har jeg prøvet at flytte den endnu højere op, fandt en pil på siden (går ud fra at det er en indikator for vandstanden). Der er en luftcylinder og ventil uden for sumpen hvor jeg kan justere luftindtaget, jeg har skruet den helt op her til at starte med. Jeg kom egentligt lige til st tænke på at det vel er ret begrænset hvor meget den kan samle sammen af snask når systemet er helt nyt :)

Hvis der sidder nogen der ude med en skummer magen til må de meget gerne forklare hvordan de har placeret deres, da jeg er ret meget i tvivl med min :GO

Forresten, findes der en skummer der er lidt mere lydløs end den jeg har til et akvarie på 270 liter? Det er med indbygget sump med en plads på 15x16x60 cm :biggrin:

Fortsat god dag!
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af PeterSo »

Skimz 161 - jeg har en ekstra du kan købe, men det er ikke megen plads du har i bredde, længde. Højden er fin nok. Prøv at tjek mål
Peter Søgaard, Allerød
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Det er sgu tæt på :) 188 x W 188 x H 545mm.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det er en rigtig lækker skummer! Men målene passer, har lige kontrolleret dem igen, desvære :G
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Spørgsmålet er om du ikke kan skære i plasten i bunden - tror det er størrelsen på bundpladen den er gal med!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

:pray: Jamen hvis det er tilfældet ville det jo være super lækkert! PeterSo vil du ikke være rar at tjekke om det er fodens mål?
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af PeterSo »

16 x 16 plus udløbsventilen - så det bliver for trangt for dig
Peter Søgaard, Allerød
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Altså hvis man skærer helt ind til selve skummeren - altså fjerne det hele bundplade - den kan jo stille på langs så indsugning kører øst eller vest - der er vel mere plads?
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Psyk-mads »

Så nu er jeg klar med endnu et spørgsmål, dog i en lidt anden retning.
Jeg har vasket mit vundlag igennem i de sidste to dage (2 timer ca hver dag) og det bliver simpelthen ved med at lække et eller andet som gør vandet Hvidt (har ikke smidt det i akvariet endnu! ) skal jeg blive ved med at vaske det indtil vandet er klart, eller hvad syntes i? Jeg har lige lagt et billede op tilberede så i kan se hvad jeg mener. :biggrin:
Vedhæftede filer
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"