Overdosering af vsv - hjælp!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Overdosering af vsv - hjælp!
Hej alle sammen.
Jeg har gennem en periode på cirka en måned til halvanden doseret vsv manuelt, og det har gået rigtig fint.
I går fik jeg så en GHL doseringsmaskine, og da jeg tændte for den, var skærmen lidt utydelig, hvilket var lidt underligt.
Jeg får indstillet, hvad jeg tror var 6 ml fordelt ud over to doseringer. Da jeg kommer hjem i dag, kan jeg så se, at den har doseret alt for meget vsv og kH.
Jeg er pt i gang med at skifte 120 liter vand, skal jeg skifte mere? Har 430 liter DT og 160 sump, så der er nok godt og vel 500-550 liter vand i alt.
Skal jeg fortsætte med at dosere VSV som jeg plejer (6ml om dagen), skal jeg helt stoppe med det, eller skal jeg dosere som jeg plejer, bare mindre mængde?
Skal siges, at jeg ikke er hjemme de næste 14 dage, men min kæreste er dog hjemme til at måle værdier osv, hvis det skulle blive nødvendigt.
Mit vand er ret hvidt/støvet = bakterieopblomstring, går jeg ud fra.
Er der andet jeg skal gøre?
Jeg har gennem en periode på cirka en måned til halvanden doseret vsv manuelt, og det har gået rigtig fint.
I går fik jeg så en GHL doseringsmaskine, og da jeg tændte for den, var skærmen lidt utydelig, hvilket var lidt underligt.
Jeg får indstillet, hvad jeg tror var 6 ml fordelt ud over to doseringer. Da jeg kommer hjem i dag, kan jeg så se, at den har doseret alt for meget vsv og kH.
Jeg er pt i gang med at skifte 120 liter vand, skal jeg skifte mere? Har 430 liter DT og 160 sump, så der er nok godt og vel 500-550 liter vand i alt.
Skal jeg fortsætte med at dosere VSV som jeg plejer (6ml om dagen), skal jeg helt stoppe med det, eller skal jeg dosere som jeg plejer, bare mindre mængde?
Skal siges, at jeg ikke er hjemme de næste 14 dage, men min kæreste er dog hjemme til at måle værdier osv, hvis det skulle blive nødvendigt.
Mit vand er ret hvidt/støvet = bakterieopblomstring, går jeg ud fra.
Er der andet jeg skal gøre?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: Overdosering af vsv - hjælp!
Stop med at dosere yderligere asap.
Jeg ville heller ikke lave mere vandskifte, blot sætte kraftig luftpumpe med luftsten i baljen, således at fiskene ikke dør af iltmangel.
Held og lykke
Mvh
Peder
Jeg ville heller ikke lave mere vandskifte, blot sætte kraftig luftpumpe med luftsten i baljen, således at fiskene ikke dør af iltmangel.
Held og lykke
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Der er jeg lidt uenig, Jesper - det er med at få hevet noget vand ud af baljen hvis vandet er mælkehvidt.
Og gør som Peder siger med luftpumpen, bakterierne kan tage alt ilten i vandet.
Og dosseringen af Vsv skal naturligvis stoppes
Og gør som Peder siger med luftpumpen, bakterierne kan tage alt ilten i vandet.
Og dosseringen af Vsv skal naturligvis stoppes

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Kommer jo lidt an på hvor meget for meget der er doseret af VSV ikk ? Og angående et vild stort vandskift kan dette bestemt også gøre voldsomt skade. Angående ilt så skal det godt nok være slemt slemt, og små vandskift vil nemt kunne gøre det, med mindre det er meget der er doseret, og er det det så er løbet jo kørt under alle omstændigheder. Skummeren vil også nemt kunne ilte vandet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg tænker at skummeren ilter vandet?
Jeg har ikke mulighed for at skifte vand de næste to uger, andet end i dag, så derfor skifter jeg så stor en mængde nu. Har skiftet 60 liter x 2 med et par timers mellemrum. Får lige målt værdierne.
Havde vsv i en 0,5 liters flaske, og der er vel røget 1/5 - altså 100 milliliter
Vandet er ikke mælkehvidt, som i totalt ugennemsigtigt, det er bare meget ''støvet'' at se på. Ligesom hvis man havde brugt f.eks seaklear.
Jeg har ikke mulighed for at skifte vand de næste to uger, andet end i dag, så derfor skifter jeg så stor en mængde nu. Har skiftet 60 liter x 2 med et par timers mellemrum. Får lige målt værdierne.
Havde vsv i en 0,5 liters flaske, og der er vel røget 1/5 - altså 100 milliliter

Vandet er ikke mælkehvidt, som i totalt ugennemsigtigt, det er bare meget ''støvet'' at se på. Ligesom hvis man havde brugt f.eks seaklear.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg hæfter mig bare ved at vandet er hvidt, det skal det ikke være og hvis Nick først er hjemme om 14 dage.
Jeg har altid lavet store vandskifte i mine akvarier, det har jeg ikke haft problemer med - dermed ikke sagt at andre ikke kan få problemer med det, men alternativet mener jeg er værre.
Sæt en ekstra luftpumpe i - VSV er meget potent og man skal ikke spøge med det.
Jeg har altid lavet store vandskifte i mine akvarier, det har jeg ikke haft problemer med - dermed ikke sagt at andre ikke kan få problemer med det, men alternativet mener jeg er værre.
Sæt en ekstra luftpumpe i - VSV er meget potent og man skal ikke spøge med det.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Jeg vil mene du har gjort hvad du kunne gøre, og tror ikke du får de stor gener med den mængde da du har skiftet 2x60L vand, dog havde det været fint med flere små vandskift over de næste uger. Angående ilten så vil jeg mene din skummer og pumper vil kunne klare det. Men som med alt andet så er der 1000 forskellige svar og meninger om hvad man skal gøre : )Nicklossi skrev:Jeg tænker at skummeren ilter vandet?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ja, det kan godt være at det er nok, hvad der er gjort, men vil til enhver tid hellere gå med livrem og seler i sådan en situation 
Held og lykke i hvert fald!

Held og lykke i hvert fald!

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Diverse blødkoraller og lps'er viser overhovedet ingen tegn på stress, så tænker ikke at de er så voldsomt påvirkede af det - endnu i hvert fald.
Er det ved at gå helt galt, har jeg lavet en meget udførlig step by step til kæresten angående vandskifte.
Jeg håber virkelig at det kommer til at gå, og at korallerne ikke bliver stresset for meget. Har også fået ny led lampe, som kører max 40%, midt på dagen, men det tror jeg nu ikke der er problemer med
Alle koraller ser pt fine ud, på nær min sinularia flexibilis, som hænger lidt med næbbet, men det er ikke unormalt jo
Er det ved at gå helt galt, har jeg lavet en meget udførlig step by step til kæresten angående vandskifte.
Jeg håber virkelig at det kommer til at gå, og at korallerne ikke bliver stresset for meget. Har også fået ny led lampe, som kører max 40%, midt på dagen, men det tror jeg nu ikke der er problemer med

Alle koraller ser pt fine ud, på nær min sinularia flexibilis, som hænger lidt med næbbet, men det er ikke unormalt jo

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Nej, det er nu også mere dine fisk jeg er nervøs for.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
AndersGS skrev:Nej, det er nu også mere dine fisk jeg er nervøs for.

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg hæfter mig ved, at ingen har kommenteret på, at der også er doseret alt for meget KH. Kunne det ikke tænkes, at det kunne medføre calcium udfældning som kunne gøre vandet støvet at se på?AndersGS skrev:Jeg hæfter mig bare ved at vandet er hvidt, det skal det ikke være og hvis Nick først er hjemme om 14 dage.
Nicklossi:, målte du KH inden du gik i gang med de store vandskift? Hvad er KH nu?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg har slet ikke fået målt noget som helst endnu. Cirka alt er bare gået galt for mig i dag....
Da jeg skulle skifte vand (plejer at slukke returen og suge fra sumpen), havde jeg glemt at slukke for varmelegemet, så det var ved at brænde af. Derudover, var jeg i min iver efter at skifte vand, uopmærksom på om jeg spildte lidt.
Det resulterede så i, at der kom vand i den ene af mine stikdåser, som så en times tid efter resulterede i en kortslutning med flammer, eksplosioner og hele pisset...
What to learn? - aaaaldrig lig dine stikdåser i bunden af skabet - de er nu alle sammen kommet op og hænge, og IKKE over sumpen, så det kan falde der ned i..
Da jeg skulle skifte vand (plejer at slukke returen og suge fra sumpen), havde jeg glemt at slukke for varmelegemet, så det var ved at brænde af. Derudover, var jeg i min iver efter at skifte vand, uopmærksom på om jeg spildte lidt.
Det resulterede så i, at der kom vand i den ene af mine stikdåser, som så en times tid efter resulterede i en kortslutning med flammer, eksplosioner og hele pisset...
What to learn? - aaaaldrig lig dine stikdåser i bunden af skabet - de er nu alle sammen kommet op og hænge, og IKKE over sumpen, så det kan falde der ned i..
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Enig med Poul. Hvis vandet er 'støvet' tyder det på udfældning. Hvis vandet er 'tåget' er det bakterier.PoulD skrev:Jeg hæfter mig ved, at ingen har kommenteret på, at der også er doseret alt for meget KH. Kunne det ikke tænkes, at det kunne medføre calcium udfældning som kunne gøre vandet støvet at se på?
Nicklossi:, målte du KH inden du gik i gang med de store vandskift? Hvad er KH nu?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Er ret sikker på det ikke er kalkudfældning. Det er nok mere tåget end ''støvet'' så 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Det kunne sagtens være udfælding - men det faktum at der er hældt 100 ml VSV i, synes jeg ikke ændre på fremgangsmåden.
En OD af KH vil også automatisk udløse et større vandskifte herhjemme, men en måling siger mere en 1000 ord
En OD af KH vil også automatisk udløse et større vandskifte herhjemme, men en måling siger mere en 1000 ord

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk