"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

LED og Næringsmangel
Mht næringsmangel som mange af os har drøftet i forskellige tråde, har jeg haft fornøjelsen at være i dialog med professor Jorg fra Sangokai herom.

Lange tekniske og biologiske beskrivelser herefter - kom der et simpelt råd, som jeg gerne vil dele her.

Jorg(som jo lever af at sælge næring) anbefalede mig at ændre lystid og spektrum på min balje - idet LED belysning i sin udforming idag, ofte er for kraftigt til at køre lige så lang tid som vi gjorde tidligere - med hhv T5 og HQI.

Derudover udsætter vi korallerne for citat Jorg "your corals and other organisms are currently forced to invest into photophysiological "stress management“

Fulgte naturligvis Jorgs råd, og benovet over at han giver et så ærligt råd - idet han åbenlyst siger at jeg så samtidig ikke behøver at dosere så meget af hans produkter :GO

Jeg justerede derfor mine lamper ned til ca 12000K, fjernede månelys 100%, og fjernede 80% af solopgang, samt solnedgang.

Derudover har jeg hævet mine lamper, så de idag er 1 m over vandsøjlen. 4 ud af 6 lamper kører kun 4 timer om dagen på fuld styrke. De 2 sidste dog de sædvanlige 11 timer.

Jeg er idag 10 dage inde i "kuren" og de brunlige alger jeg havde på sideruderne er 90% væk.

Mit Calcium forbrug er eksploderet. Forbruget var så kraftigt stigende da jeg ændrede lyset, at det på få dage faldt fra 440 til 350 - trods dosering(heldigvis kunne jeg se noget var galt, og ændrede derfor hurtigt doseringen) dagen efter var CA normaliseret :biggrin:

Udover koraller der ikke mere vokser nedaf, og færre alger - så kan jeg sige FÅRK DONG :scream: jeg har nærmest halveret mit elforbrug på baljen grundet Sangokai's råd.

Jeg kan nu ærligt sige at LED belysning over baljen sparer mig for penge.

Jeg har samtidig halveret min Sangokai dosis - så jeg og mine koraller er en glad mand :-)

Jeg håber at jeg med mit input her kan hjælpe andre som "kæmper" med lovlig lav næring.

I skrivende stund er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg får alle jeres indlæg over i denne tråd, uden at det ligner en 'bunke lo..' håber jeg finder ud af det, evt med hjælp fra admins :-)


Glæder mig til en god debat - og venligst stil jeres spørgsmål om emnet i denne tråd - ikke i Gilleleje rev

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd fre 16. jan 2015 17:35, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af PederP »

Spændene emne, godt oplæg. :)

Den med at du fjernede 80% af op/nedgang. Er det i længde eller intensitet?
Du kunne vel ikke lokkes til at skive de % du har for hver kanal, for hvert "punkt" i razor-programmet?
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af FEM64 »

Dejligt med ny og ret provokerende information. Jeg elsker når kompetente mennesker sætter spørgsmålstegn ved det vi tror vi ved.

Jeg har tænkt mig at forsøge og har allerede justeret på farvespectrum på min nye DIY LED lampe. Det er nemt for den er ikke lavet færdig endnu. :wink: Fjerner røde, grønne og orange dioder, fjerner 10 Royal Blue (450-465 nm) og erstatter dem med Deep Blue (470-480 nm) for at forbedre fotosyntesen og lystiden bliver også mindre end planlagt. Natlys er ligeledes droppet helt.

Nå ja. Så har jeg også udvidet med 4 kanaler mere til dosering, så nu skal der også doseres Sangokai.

Jeg skal nok lade erfaringerne gå videre til denne tråd.

Go' weekend :GO
Senest rettet af FEM64 fre 16. jan 2015 13:30, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Spændene emne, godt oplæg. :)

Den med at du fjernede 80% af op/nedgang. Er det i længde eller intensitet?
Du kunne vel ikke lokkes til at skive de % du har for hver kanal, for hvert "punkt" i razor-programmet?
hej Peder,

Jeg må indrømme at jeg valgte den 'nemme' vej(dovenskaben længe leve).
Jeg har 6 lamper. De 2 centerlamper lod jeg være - jeg hævede blot alle lamper til 1 meter over overfladen.
Satte tænd/sluk ur på de resterende 4 lamper, så de er uden solop og solnedgang - og disse er kun tændt 4 timer dagligt.

Derudover valgte jeg det Preset program, som er uden månelys.

Dette hjælper desværre nok ikke dig - men det er den måde jeg valgte at gøre det på hos mig :-)

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

Her er et forholdvis nyt billede(2 måneder) af baljen,

Læg mærke til hvor mange koraller der vokser nedaf - selv den store grønne plade Montipora i centrum ved bunden - laver nærmest blonder...

Et lille citat mere fra Jorg, som sætter tingene i relief.
Vær venligst opmærksom på at han ikke er efter en enkelt producent her.
Most lamps have an overdriven blue emission spectrum which needs individual settings. Orphek Atlantik i.e. focusses only on Chlorphyll a emission and therefore apply many violet LEDs in the 390-430 nm range. I guess Orphek never heard about zooxanthellae having peridinin as photosynthetic pigment which is added to chlorophyll a and c and built into chlorophyll-perdinin-protein complexes which have a photosynthetic absorption at 470-480 nm instead of 420-430 nm. Obviously many LED producers have much knowledge about the technical things concerning LEDs but not about photobiological issues..
Vedhæftede filer
vokser nedaf.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af PederP »

pederrevnørd skrev:
PederP skrev:Spændene emne, godt oplæg. :)

Den med at du fjernede 80% af op/nedgang. Er det i længde eller intensitet?
Du kunne vel ikke lokkes til at skive de % du har for hver kanal, for hvert "punkt" i razor-programmet?
hej Peder,

Jeg må indrømme at jeg valgte den 'nemme' vej(dovenskaben længe leve).
Jeg har 6 lamper. De 2 centerlamper lod jeg være - jeg hævede blot alle lamper til 1 meter over overfladen.
Satte tænd/sluk ur på de resterende 4 lamper, så de er uden solop og solnedgang - og disse er kun tændt 4 timer dagligt.

Derudover valgte jeg det Preset program, som er uden månelys.

Dette hjælper desværre nok ikke dig - men det er den måde jeg valgte at gøre det på hos mig :-)

mvh
Peder
Jo tak. Nu forstår jeg da hvordan dit "program" kører. :wink:
Så det vil sige at der ud over det, ikke er ændret på blandingen af blå/hvid på den enkelte lampe?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:
pederrevnørd skrev:
PederP skrev:Spændene emne, godt oplæg. :)

Den med at du fjernede 80% af op/nedgang. Er det i længde eller intensitet?
Du kunne vel ikke lokkes til at skive de % du har for hver kanal, for hvert "punkt" i razor-programmet?
hej Peder,

Jeg må indrømme at jeg valgte den 'nemme' vej(dovenskaben længe leve).
Jeg har 6 lamper. De 2 centerlamper lod jeg være - jeg hævede blot alle lamper til 1 meter over overfladen.
Satte tænd/sluk ur på de resterende 4 lamper, så de er uden solop og solnedgang - og disse er kun tændt 4 timer dagligt.

Derudover valgte jeg det Preset program, som er uden månelys.

Dette hjælper desværre nok ikke dig - men det er den måde jeg valgte at gøre det på hos mig :-)

mvh
Peder
Jo tak. Nu forstår jeg da hvordan dit "program" kører. :wink:
Så det vil sige at der ud over det, ikke er ændret på blandingen af blå/hvid på den enkelte lampe?
Det er korrekt - jeg har ikke ændret program herfor endnu - og indtil videre tro jeg ikke det bliver nødvendigt. :biggrin:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af nielsk »

Så har vi endeligt fået en forklaring på når sps vokser nedad i baljen - 1000 tak Peder. Jeg har også dæmpet mine PS til 70 % nu og vælger så at finde pladser dybere i baljen til de koraller som vokser nedad - så kan de måske lære at finde op til lyset
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Wiinberg »

Jeg kopierer lige mit indlæg fra din tråd:
Wiinberg skrev:Det lyder rigtig fornuftigt Peder, og det er også det jeg selv har observeret. Jeg skruede godt ned for min Maxspect og halverede solop- og nedgang, det er nok 1 måned til halvanden siden. Egentlig hovedsageligt pga. en mavefornemmelse, og fordi jeg var nysgerrig på at prøve.
Mine koraller har bestemt reageret positivt og de eneste alger jeg har, er på overløbet. Et par af korallerne eksploderede i vækst efterfølgende.
Det er egentlig lidt sjovt, at vi begge har eksperimenteret med nogenlunde den samme ændring, men af to forskellige årsager.
Derudover synes jeg at opleve at flere og flere rundt omkring på de udenlandske fora, eksperimenterer mere og mere med spektrum og ikke så meget med intensitet mere.
Jeg glæder mig til at få testet min Maxspect med T5 rør i forskellige kombinationer over det næste års tid, for det er faktisk et rigtig spændene emne.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

Endnu et citat fra min dialog med Jorg fra Sangokai - husk at det var pga nogle mærkelige alger jeg tog kontakt, havde ikke forventet at manden havde 1 løsning på næsten alle mine problemer :-)
Regarding your problems:
I think the major reason for these „algae“ (actually it’s cyanobacteria I reckon) is your light. The intensity of violet an blue is too strong compared to white and maybe you also have red and green LEDs running. I would recommend a „smoother“ lighting with less royal blue compared to blue and white and without any red, green or violet/„UV“ LEDs. This should solve your problem and additionally it will potentially decrease the nutrient amount which your corals and other organisms are currently forced to invest into photophysiological "stress management“.

I would also recommend a maximum light duration of 11 hours per day without any elapsed times of blue illumination in the morning and evening. Set a single light spectrum which you apply on the full day. And do not use any moon light! This would be much less stressful and I think it will help within 2-3 weeks to get rid of these algae/cyanobacteria.

Please let me know if this helps!
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af niels228 »

Pac-sum light setting.PNG
Jeg har et begrænset antal knapper at skrue på i min Pac-SUN 3 kanals. Jeg har et ubehageligt problem med brune alger.

Settings er som sådan. Er det totalt dybt god nat?
Akvarier skal vejes i ton.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Kewin »

Har jeg forstået det ret at han foreslår dig at køre helt uden sol op- og nedgang og så bare samme intensitet i 11 timer?
/Kewin - 160L
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af nbd »

Tak for indlægget Peder :beer:

Min gamle Maxspect-lampe havde kun hvide og blå dioder, og jeg havde ingen brune alger eller cyano. Jeg kørte det meget næringsfattigt. Måske er blandingen af hvid og blå (1:1) bare den bedste løsning, frem for alle de fancy farvede LED?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af KasperT »

Jeg prøver at give det et skud, har en del cyano / dino (i hvert fald slimalger) som jeg ikke kan komme af med.

Nu har jeg slukket rød og grøn plus reduceret royal blue med 80%.
Yderligere har jeg reduceret lyset en smule og hængt lamperne lidt højere op.

1 times op / nedgang og 8 timer på max, med samme spektrum hele vejen.

Så må vi se om det kan gøre en forskel hos mig også :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Ryom »

Nu har jeg jo ingen hvide dioder i min lampe. Til gengæld er der både røde, orange, grønne og flere forskellige blå farver. Men jeg har ikke nogen problemer med alger overhovedet.. Og vækst synes jeg også er udmærket. Skal så ikke kunne sige om det kan blive bedre hvis jeg havde noget Hvidt lys..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af StarF »

Mine metris har længe kørt på 70% og energi spare mode, da jeg oplevede at korallerne blev stresset ved for meget power på lyset. Selv med 70% har jeg sps på 55cm vand der fint holder farve. Alle mine sps står også på 30cm vand dybde eller mere.

Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.

Min lys blanding på mine Mitras er Ca 14k Kelvin hvilke ser ud til at ramme rimelig godt og give god farve og vækst på korallerne.
Vedhæftede filer
color.PNG
Senest rettet af StarF fre 16. jan 2015 19:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af PederP »

Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af nbd »

StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af StarF »

nbd skrev:
StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Tjae da mine lamper stod på Max oplevede jeg noget der ligner brune koraller. Og koraller der viste tydelig tegn på stress. I sommers skruede jeg ned for lyset og så begyndte farverne at komme tilbage og jeg kunne nøjes med at tilsætte mindre næring. I sommeren da lyset var på 100% så måtte jeg dosere en del mere. Ellers døde korallerne.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:
StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Jeg tror det hænger således sammen:

Der kan både være for meget og for lidt lys. Og også i forkerte bølgelængder. Det er en meget delikat balance.

Jeg tror bestemt ikke koraller skal sulte for at få skarpe farver. På revet er der jo en enorm rigdom af både phyto - og zooplankton der kan hjælpe med at dække korallens energibehov. Vi kan kun vanskeligt tilbyde dem de 2 typer plankton i samme mængde i akvariet. Derfor forsøger korallen, at få dækket sit energibehov på anden vis, nemlig ved at øge antallet af zooxantheller. Bliver der for mange zooxantheller bliver korallen brun.

Dertil kommer, at næringsværdien i den føde / DOM vi har i baljen oftest er langt højere end på revet, hvilket også hjælper zooxanthellerne med at vokse sig fede og formere sig en masse.

For meget lys i visse bøgelængder kan resultere i såkaldt "photoinhibition" (http://en.wikipedia.org/wiki/Photoinhibition" onclick="window.open(this.href);return false;) som gør at de enkelte zooxantheller ikke tilfører ret meget energi til korallen. Dette vil formentlig også medføre, at den vil øge antallet af zooxantheller og dermed kan blive brun.

Og hvad angår Peders bemærkning om Zeo (i en anden tråd): Sulter man korallen (ULNS / Zeo) vil den smide zooxantheller og umidelbart få klarere farver, men den vil også være under stress, og få dårligere helbred, og der kan være risiko for den dør.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af apfolmer »

PederP skrev:Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.

Ikke korrekt

En hvid diode har et markant smallere spectrum end end hvid T5
En hvid diode indeholder "intet" nævneværdigt ift fx et Hvidt T5
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

Kewin skrev:Har jeg forstået det ret at han foreslår dig at køre helt uden sol op- og nedgang og så bare samme intensitet i 11 timer?
Hejsa Kewin

Jep - præcis hvad jeg blevet rådet til af Sangokai :y
nbd skrev:Tak for indlægget Peder :beer:

Min gamle Maxspect-lampe havde kun hvide og blå dioder, og jeg havde ingen brune alger eller cyano. Jeg kørte det meget næringsfattigt. Måske er blandingen af hvid og blå (1:1) bare den bedste løsning, frem for alle de fancy farvede LED?
Ja og nej - det er baseline. Dvs det perfekte udgangspunkt, som jeg tolker det. Har vi udfordringer - så er det der vi går tilbage og finder balancen.

Måske skal der lidt UV etc til for at farvetune - måske ikke. Men det er tydeligt at Sangoka er tilhænger af noget ala hvad du beskriver :-)
PoulD skrev:
nbd skrev:
StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Jeg tror det hænger således sammen:

Der kan både være for meget og for lidt lys. Og også i forkerte bølgelængder. Det er en meget delikat balance.

Jeg tror bestemt ikke koraller skal sulte for at få skarpe farver. På revet er der jo en enorm rigdom af både phyto - og zooplankton der kan hjælpe med at dække korallens energibehov. Vi kan kun vanskeligt tilbyde dem de 2 typer plankton i samme mængde i akvariet. Derfor forsøger korallen, at få dækket sit energibehov på anden vis, nemlig ved at øge antallet af zooxantheller. Bliver der for mange zooxantheller bliver korallen brun.

Dertil kommer, at næringsværdien i den føde / DOM vi har i baljen oftest er langt højere end på revet, hvilket også hjælper zooxanthellerne med at vokse sig fede og formere sig en masse.

For meget lys i visse bøgelængder kan resultere i såkaldt "photoinhibition" (http://en.wikipedia.org/wiki/Photoinhibition" onclick="window.open(this.href);return false;) som gør at de enkelte zooxantheller ikke tilfører ret meget energi til korallen. Dette vil formentlig også medføre, at den vil øge antallet af zooxantheller og dermed kan blive brun.

Og hvad angår Peders bemærkning om Zeo (i en anden tråd): Sulter man korallen (ULNS / Zeo) vil den smide zooxantheller og umidelbart få klarere farver, men den vil også være under stress, og få dårligere helbred, og der kan være risiko for den dør.
Tak Poul

Vi er enige - jeg er absolut ikke tilhænger af at sulte koraller for at farvetune.
Iøvrigt bliver farverne ikke skarpe - men pastelagtige. Nogle elsker det, men jeg garanterer at korallerne HADER det. Som ALT andet liv på jorden kræver de næring :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

KasperT skrev:Jeg prøver at give det et skud, har en del cyano / dino (i hvert fald slimalger) som jeg ikke kan komme af med.

Nu har jeg slukket rød og grøn plus reduceret royal blue med 80%.
Yderligere har jeg reduceret lyset en smule og hængt lamperne lidt højere op.

1 times op / nedgang og 8 timer på max, med samme spektrum hele vejen.

Så må vi se om det kan gøre en forskel hos mig også :-)
Lyder fornuftigt Kasper,
Er faktisk sikker på at du vil se en kæmpe forskel snart
Husk at måle de 3 hellige oftere i starten, jeg fik CA underskud pga højt optag fra korallerne :beer:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Ole Bach »

apfolmer skrev:
PederP skrev:Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.

Ikke korrekt

En hvid diode har et markant smallere spectrum end end hvid T5
En hvid diode indeholder "intet" nævneværdigt ift fx et Hvidt T5
Alex Peder har faktisk ret.
Der er basalt set 2 måder at producere høj energi hvide LEDS.

Den første er at benytte primærfarver til at matche den lysværdi man ønsker:
One is to use individual LEDs that emit three primary colors[90]—red, green, and blue—and then mix all the colors to form white light.
Den anden metode benytter man fosfor til at få den ønskede farve. Dette er en dyrere metode, men får også farve gengivelses indexet op på dioden (CRI)
he other is to use a phosphor material to convert monochromatic light from a blue or UV LED to broad-spectrum white light, much in the same way a fluorescent light bulb works.
Hvis man ser databladet for selve LED'en kan man typisk læse hvilken form der er brugt.
De fleste CREE dioder til vores lamper er fosfor baseret.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emit ... hite_light" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af PederP »

apfolmer skrev:
PederP skrev:Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.

Ikke korrekt

En hvid diode har et markant smallere spectrum end end hvid T5
En hvid diode indeholder "intet" nævneværdigt ift fx et Hvidt T5
?
Pandoraen laver hvidt led lys, ved at blande rød, blå og grønne dioder, i stedet for en samlet hvid. Sammenligner ikke med t5.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af pederrevnørd »

niels228 skrev:
Pac-sum light setting.PNG
Jeg har et begrænset antal knapper at skrue på i min Pac-SUN 3 kanals. Jeg har et ubehageligt problem med brune alger.

Settings er som sådan. Er det totalt dybt god nat?
Hej Niels,

Nu kan brune alger komme af mange årsager - ikke blot lyset.
Skal jeg svare udfra den viden jeg har erfaret på det seneste, må jeg anbefale at ændre din balance til ca 50/50 mellem blå og hvid.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af hellfish »

Nogen forslag til hvordan et program på razor optimalt kunne se ud?

Mit kærer med
30 min sunrise
9 timers 75%hvid 80% blå
30 min sun Down med primært blåt lys
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af apfolmer »

PederP skrev:
apfolmer skrev:
PederP skrev:Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.

Ikke korrekt

En hvid diode har et markant smallere spectrum end end hvid T5
En hvid diode indeholder "intet" nævneværdigt ift fx et Hvidt T5
?
Pandoraen laver hvidt led lys, ved at blande rød, blå og grønne dioder, i stedet for en samlet hvid. Sammenligner ikke med t5.
Når man blander lys, bruger det man kalder subtraktiv farveblanding

Ved lige dele rød grøn blå, bil man få Hvidt lys :)
Ved at bruge alm , fx CREE dioder, opnår man ikke et nær så bredt farve spectrum, som ved at tage de 3 farver , og blande dem.

Men jo. Selvfølgelig er der "spectrum" i fx 1stk 3watt hvide, men ikke i samme grad som ved 3 stk 1 watt rgb ,,,, hvis det giver mening.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Benny »

apfolmer skrev:
PederP skrev:
apfolmer skrev:
PederP skrev:Hvidt lys er jo sammensat af flere farver, også i en hvid diode, så mon ikke pandoraen gør præsis det samme bare fordelt på flere.

Ikke korrekt

En hvid diode har et markant smallere spectrum end end hvid T5
En hvid diode indeholder "intet" nævneværdigt ift fx et Hvidt T5
?
Pandoraen laver hvidt led lys, ved at blande rød, blå og grønne dioder, i stedet for en samlet hvid. Sammenligner ikke med t5.
Når man blander lys, bruger det man kalder subtraktiv farveblanding

Ved lige dele rød grøn blå, bil man få Hvidt lys :)
Ved at bruge alm , fx CREE dioder, opnår man ikke et nær så bredt farve spectrum, som ved at tage de 3 farver , og blande dem.

Men jo. Selvfølgelig er der "spectrum" i fx 1stk 3watt hvide, men ikke i samme grad som ved 3 stk 1 watt rgb ,,,, hvis det giver mening.
Det du skriver her, er ikke korrekt, prøv at kigge her http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode en RGB Led er mere effektiv, til at give hvidt lys, men har ikke det breddeste spectrum.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Preben »

:T Flot nu blev jeg uvenner med min over bo, da jeg hævede lamperne til 1 m. over vandspejl
Så tak for det :T :T :G
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"