Eksplosion i pods... Men hvad er det der løber rundt?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Eksplosion i pods... Men hvad er det der løber rundt?
Jeg har den senere tid oplevet en sand eksplosion af pods i mit system... Blandt andet i overløbet er det spræl-levende af pods af varierende størrelse.. Det er de "normale"'hvide/gennemsigtige .. Der er VIRKELIG mange og det er jo en god ting... Men ..
Jeg har om natten også observeret et mylder af små aflange brunlige (umiddelbart brunlige- svært at se i lommelygtens skær) dyr der løber rundt overalt på søjler , bundlag og sten.. De varierer lidt i størrelsen, men farven på dem er ens.. De skinner nærmest når man lyser på dem..
Nu til spørgsmålet: hvad er det? De ligner jo ikke de sædvanlige pods som jeg skriver er eksploderet i Antal.. Blev bare pludselig i tvivl om hvad disse små brunlige hurtigløbende dyr er for nogen ?
Går de ind under betegnelse pods, også? Eller er vi ovre i noget skadedyr? Ingen koraller eller noget er kede af det...
Tog et billede , men det er meget svært at se..
Jeg har om natten også observeret et mylder af små aflange brunlige (umiddelbart brunlige- svært at se i lommelygtens skær) dyr der løber rundt overalt på søjler , bundlag og sten.. De varierer lidt i størrelsen, men farven på dem er ens.. De skinner nærmest når man lyser på dem..
Nu til spørgsmålet: hvad er det? De ligner jo ikke de sædvanlige pods som jeg skriver er eksploderet i Antal.. Blev bare pludselig i tvivl om hvad disse små brunlige hurtigløbende dyr er for nogen ?
Går de ind under betegnelse pods, også? Eller er vi ovre i noget skadedyr? Ingen koraller eller noget er kede af det...
Tog et billede , men det er meget svært at se..
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Eksplosion i pods... Men hvad er det der løber rundt?
det kan vœre amphipods men rent gæt,har den en buet ryg eller sådan en reje form?kan du ta et bedre foto?
de helt små pods er nok harpacticoid copepods de plejer være nogle af de første pods der dukker op
de helt små pods er nok harpacticoid copepods de plejer være nogle af de første pods der dukker op
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Mit bud er også amphipods (eller tangloppe på dansk). De bevæger sig hurtigt rundt på sten men svømmer nødigt - for så bliver de spist 

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay. Har lige sammenlignet billeder af den slags i siger det kan være .. Dog synes jeg det alligevel afviger lidt fra det jeg har set, men det er jo lidt svært at se når man lyser ind i akvariet om natten.
Dyrene er som sagt lidt mørke i det, smalle og aflange! De svømmer ikke , men løber derimod hurtigt rundt over det hele .. De myldrer rundt og flygter fra lyset fra lommelygten , så de er svære at få ordentlige billeder af..
Synes det er lidt spøjst at min bestand af pods er eksploderet på den måde de seneste måneder . Akvariet har kørt siden august 2013 og jeg har både mandarin-fisk og gul gylte..
Dyrene er som sagt lidt mørke i det, smalle og aflange! De svømmer ikke , men løber derimod hurtigt rundt over det hele .. De myldrer rundt og flygter fra lyset fra lommelygten , så de er svære at få ordentlige billeder af..
Synes det er lidt spøjst at min bestand af pods er eksploderet på den måde de seneste måneder . Akvariet har kørt siden august 2013 og jeg har både mandarin-fisk og gul gylte..
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis vi forudsætter at dit akvarie er lige som de flestes andre, så er det små tanglopper eller små tropiske mysis du ser.
De små mysis, har mange gange foranlediget folk til at tro der er kommet et hav af små fiske unger i akvariet
De små mysis, har mange gange foranlediget folk til at tro der er kommet et hav af små fiske unger i akvariet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de mysis jeg har svømmer og kravler ikke rundt men det er måske bare mig
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jamen det lyder som om Der er enighed om tanglopper..!
Det er bestemt noget der kravler/løber hurtigt Carsten, og ikke noget der på nogen måde kan forveksles med små svømmende fiske-unger, som du nævner at andre har taget fejl af.

Det er bestemt noget der kravler/løber hurtigt Carsten, og ikke noget der på nogen måde kan forveksles med små svømmende fiske-unger, som du nævner at andre har taget fejl af.
Senest rettet af MoG tirs 6. jan 2015 12:41, rettet i alt 1 gang.
Morten
Kan være disse Isopods - Munnid Pods
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de ser sådan lidt nuttet ud i det
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Da jeg havde sok på nedløbet fangede jeg tit alle mulige pods der røg derned - bla takgloppee
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...