"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

108 liter drop off - Til salg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om oprydningshold. Det er fint at fjerne foderrester - det kan en reje gøre. Alger ville jeg nok bekæmpe mere selektivt - dels ved at fjerne opløst næring (vha. RowaPhos, zeolitter, vsv etc.), dels mekanisk (vha. hugo, søpindsvin etc).

Oprydningdyrene uddør over tid i mit akvarium. Døde snegle etc. gør ikke ligefrem vandet renere...
Jeg er med på hvad du mener, tror jeg. Jeg kører allerede med ROWA (er bare fortsat med det fra mit gamle akvarie), så PO4 burde allerede være rimelig lav. NO3 har jeg heller ikke kunne måle endnu. Dette går jeg dog ud fra er optaget af algerne, jeg har haft i opstarten. Dette burde jo give et algefrit akvarie, men på samme tid er det jo heller ikke optimalt for korallerne. Der skal noget føde til. Derfor, når jeg begynder at give dem noget at leve af, og også øge fiskebesætningen vil det jo også betyde at der bliver noget at leve af for algerne. Dette burde, i hvert fald ud fra min egen logik ;), give noget for snegle at leve af. Altså; højere næring = sundere koraller OG brug for algespisere?
Jeg har også tænkt over at få fat på et "tuxedo urchin", men de fleste steder bliver disse frarådet nyopstartede akvarier, så dem holder jeg mig fra til at starte med. En hugo er vist ikke optimal til mit akvarie, da den jo bliver en ret stor fisk :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:hvis du vil have et oprydningshold (CUC) i modsætning til bare algespisere ville jeg nok skyde efter en bred diversistet som muligt du kan få for dine "træ penge" :K
Hehe, Ole, jeg har desværre ikke haft råd til at investere i et af disse pengetræer endnu, så midlerne er desværre begrænsede. En sand hær af "oprydere" ville jo klart være at foretrække, spørgsmålet er bare hvor realistisk det er at holde diversiteten kørende på så lidt plads som jeg har? Jeg har flere steder set Dr. Simek skrive at mindstevolumen på et akvarie med en levedygtig DSB er oppe over de 50 gallon. Jeg har på fornemmelsen at noget lignende gør sig gældende for livet uden for sandbunden? Lige nu kan jeg dog se et mylder af pods og orme i forskellige afskygninger på mine levendesten, så mon ikke at de i hvert fald skal hjælpe mig lidt på vej med oprydningen...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af ole kekkonen »

jonas,du skriver algefrit akvarie.
ikke for at komme efter dig men jeg tror ikke du vil stræbe efter det.
koralrev er alge,koraller kan ikke leve uden alger,hvad med zooxantheller?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

Du har helt ret. Det burde vel have stået i citationstegn eller noget i den retning. Pointen med indlægget var jo også netop at der SKAL være mulighed for algevækst i akvariet. Men for at det hele ikke skal gro til i en grøn suppe, skal.der jo så grøntspisere til, for at holde de uønskede algetyper under kontrol? :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af ole kekkonen »

ådselsædere eller det der "oprydningshold" vil også være med til at holde den alge suppe under kontrol,det går bare langsomt nærmest i snegle tempo:)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

Så kom der endelig flydekontakter med posten, så jeg har kunnet få styr på min DIY-osmolator. Den er ikke spor fancy med dioder og alt muligt, men hold op det bliver dejligt ikke at skulle rende og fylde vand på selv, hele tiden. (...og så er der vel materialer for rundt regnet en halvtreller :D)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af dyne »

jonas _sandager skrev:Så kom der endelig flydekontakter med posten, så jeg har kunnet få styr på min DIY-osmolator. Den er ikke spor fancy med dioder og alt muligt, men hold op det bliver dejligt ikke at skulle rende og fylde vand på selv, hele tiden. (...og så er der vel materialer for rundt regnet en halvtreller :D)
Ja dengang jeg fik min på blev jeg også en meget gladere mand


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

dyne skrev:
jonas _sandager skrev:Så kom der endelig flydekontakter med posten, så jeg har kunnet få styr på min DIY-osmolator. Den er ikke spor fancy med dioder og alt muligt, men hold op det bliver dejligt ikke at skulle rende og fylde vand på selv, hele tiden. (...og så er der vel materialer for rundt regnet en halvtreller :D)
Ja dengang jeg fik min på blev jeg også en meget gladere mand
Præcis. Jeg havde også en, der gik i stykker lige før jeg flyttede akvarie. Egentlig er min "nye" bare den gamle, hvor alle delene, på nær sugkoppen til flydekontakten, er blevet skiftet ud :) Men det er virkelig en gadget man aldrig skal lave et akvarie uden :y


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

Endnu lidt nyt er sket. Denne gang i underskabet. Jeg er ikke typen der har behov for et totalt blæret underskab hvor alle ledninger er klistret op med vaterpas. Men nu har jeg da i det mindste fået lavet en hylde til alle ledninger og stikdåser. Det hjalp da lidt på rodet.
BilledeDSC_1168 by jonas_sandager, on Flickr
Spørgsmålet er jo så bare hvad der skal være under hylden. Der kunne måske liiiige klemmes et 12 liters akvarie ind som fragtank? :D


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af Wiinberg »

Det ser da godt ud Jonas :GO Står der noget til højre for skabet? For så havde jeg da helt klart lavet et lille fragment kar, og så med et koøje eller firkantet hul i siden så man kan kigge ind :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med vand

Indlæg af jonas _sandager »

Taktak. Nej, der står ikke noget. Jeg tror dog ikke at jeg ville have nerver til at save huller i skabet, og slet ikke mens der er et fyldt akvarie på. Så vidt jeg kan skyde mig frem til er møblet mere end 100 år gammelt, så selvom det er ret stabilt, tror jeg ikke at der er nogen grund til at friste skæbnen. Hvis det skulle have været, skulle det jo også næsten have været et lille display refugium. Men så var 12 liter jo nok på den anden side lige i underkanten. Heh. Lidt ekstra plads i skbaet, kan hurtigt give én fikse ideer ;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Nyt FTS
BilledeDSC_1229 by jonas_sandager, on Flickr
Min "weeping willow" sarcophyton er omsider ved at få ordentlige polypper :D Og så er klovnfisken begyndt at hoste den i stedet for den gamle. Når den da kan bestemme sig og ikke skifter frem og tilbage


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 108 liter drop off

Indlæg af dyne »

Ser sq fedt ud jonas


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off

Indlæg af palamo123 »

Det ser super ud. Korallerne ser ud til at nyde deres nye hjem.
Er det planarier i bunden af glassen eller bare lækre brune alger :-) ?


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Tak skal I ha'! :)
@Kenneth. Nej, det er bare lidt alger. Magnetsktaberen er desværre ikke så god helt tæt ved kanterne, og jeg har ikke lige været i gang med barberblad et på det sidste ;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Var et smut ved Family Pet i dag, og fik nok lidt for meget med hjem på én gang :oops:

2 lysmata kuekenthali
1 tuxedo pindsvin
1 Pictichromis paccagnellae
1 Ecsenius bicolor

Det var egentlig meningen at jeg ville haft en gramma loreto i stedet for paccagnellaen. Da han ikke havde det, og jeg ikke kunne huske hvorfor det helt præcis var at jeg hellere ville have grammaen, købte jeg den han havde. Det var først da jeg havde smidt rejerne i, at det slog mig at dottybacks er kendt for at aflive rejer :dizzy: Jeg håber på det bedste :)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off

Indlæg af nbd »

Dottybacks er aggressive overfor fisk - især artsfæller! Jeg har aldrig set dem være efter rejer.


jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: søn 10. okt 2010 12:36
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jallem »

Den jeg havde var slem overfor mine klovnfisk, men rørte slet ikke min reje. Det var dog på lidt mindre plads end dit. Mit var på 87 liter.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Jamen dog. Det lyyder som o jeg har fået købt mig et spændende bekendtskab :rolleyes:
Jeg går straks i gang med at bikse en fiskefælde sammen, så den ligger klar, hvis den skulle begynde at udvikle kedelige tendenser :pray:


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: 108 liter drop off

Indlæg af kenneth olsen »

Hej Jonas - ser godt ud og spændende med folk der prøver lidt anderledes end det firkantet akvarie.
Bare hurtig spørgsmål.. Baggrunden skal den vokse til? Tænkte bare hvis du holder den fri for alger så får du mere dybde i akvariet.
:-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Kenneth.
Tak for det :) Ja, jeg syntes også at det er fedt med lidt alternative akvarier. Både hvad angår udformning, men også med driften. Så må vi se om mit akvarie er levedygtigt, eller om der dukker nogen uforudsete problemer op hen ad vejen :)

Hvad angår bagruden, så har jeg egentlig haft planer om at lade den gro til. Dog er jeg også kommet i tvivl, da det netop, som du skriver, giver en ret fed dybdevirkning med den helt sorte baggrund. Heldigvis er det jo ikke for sent at komme i gang med skraberen ;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

BilledeDSC_1306 by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_1337 by jonas_sandager, on Flickr


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 108 liter drop off

Indlæg af ole kekkonen »

nice,er det standard makro du bruger 50mm?jeg kunne jo bare gå ind og kigge i din exif på flickr men det er hyggeligere her lol
har du prøvet at sætte objektivet omvendt på?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Hehe. Alt for nemheden :D
Det er et 85mm makro. På de her moderne CMOS censorer skal man så gange med 1.5 for at få 35mm-ækvivalenten, så det svarer vist nok til et 127mm på 35mm film.

Jeg har forsøgt mig en lille smule med at vende objektiver, og det er rigtig sjovt. Til fisk skal man dog være hurtigere en Lucky Luke for at fange noget brugbart, da dybdeskarpheden er mindre end ingenting.
Jeg har planer om et makrofilter til at skrue foran linsen, der skulle få mig op på den dobbelte forstørrelse. Så kan man da komme nogenlunde tæt på ;)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off

Indlæg af nbd »

Du er altså godt til at tage billeder, Jonas! :y

Hvor mange blitz bruger du?


Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 108 liter drop off

Indlæg af Kewin »

Er det en Pictichromis paccagnellae?
Den er ikke aggressiv i så småt et akvarium?


/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Du er altså godt til at tage billeder, Jonas! :y

Hvor mange blitz bruger du?
Mange tak :)
Jeg har aldrig rigtig haft held med at bruge blitz over akvariet, så jeg er holdt helt op med at forsøge. En rimelig stor blændeåbning, 400-800 ISO, og så en så hurtig udløser som muligt, så plejer det at gå. Man skal dog tage en god håndfuld billeder, så man er nogenlunde sikker på at have noget der er skarpt. :h
Farverne passer aldrig helt når man får dem ind i computeren, så jeg bruger Lightroom og en gang imellem Photoshop til at rette til. Dog altid med det som mål, at få det til at se RIGTIGT ud, ikke at få det til at se så vildt ud som muligt. Det er dog sket et par gange at den har fået lige rigeligt på farvemætningen, men det er jo en del af læringsprocessen :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Kewin skrev:Er det en Pictichromis paccagnellae?
Den er ikke aggressiv i så småt et akvarium?
Jo det er det.
Og jo, det er den højst sandsynligt :BA Indtil videre har den dog været mest bange for klovnfisken, og har taget halen mellem benene hver gang klovnen er kommet hen for at se hvad det er for én.
Det var egentlig min mening at det skulle have været en gramma loreto, men som jeg skrev tidligere i tråden, var det et fejlkøb, hvor jeg ikke fik tænkt mig ordentlig om. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve at fange den, og forsøge at lade den indgå i et bytte med forhandleren, når han får grammaen hjem igen, eller om jeg skal tage chancen. Den bliver nok ikke nem at fange, og der er jo, trods alt, folk der har haft held med den...


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off

Indlæg af nbd »

For mange år siden forsøgte jeg mig selv som akvariefotograf: Makrooptik og to blitz ind forfra fra hver sin side og en kraftig slave ovenfra. Resultatet blev nu aldrig helt i top, og jeg skræmte ofte fiskene med alt mit udstyr :-(

Nu nøjes jeg med at glæde mig over andres fotos på SF :beer:


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"