Og kanforstå din frustration - din balje var fantastisk indtil primo 2014.
Kan du fortælle hvad du har lavet i baljen i 2014 ?
Noget må have været årsag til dette her ?
Måske lidt info kan hjælpe os på sporet

Hej Dan,dan dj skrev:Hej Peder.
Jeg har 1x retur på 12000l.t den køre på ca. 20-40% 4x tunze 6055 som styres af en 7096
Har lige opdaget at 2 af dem ikke køre. det er sikkert strømforsyninger.
Af lys køre jeg med T5 7x56W ATI rør.
Lystid:
12,00-22,20 1xblå
13,00-21,50 1xblå + 1xlilla
13,30-21,30 2xHvid + 1xblå + 1xlilla
Po4 fjernelse bruger jeg pt. ikke noget. Da jeg for ca. en uge siden målte 0,00
Men jeg bruger Rowa eller Deltec i en reaktor. Hvor jeg hælder en 0,5L i vil jeg tro.
Nogle koraller har en lille vækstkant. Men ikke meget.
I 2014 Har jeg ikke fået passet baljen ordentlig. grundet hus renovation. Den gamle skummer gik død. så købte en anden STOR skummer så sumpen under akvariet blev droppet og i stedet lavede jeg et 300l sump ved siden af for at den "nye" skummer kunde være der. Jeg er også gået tilbage til tropic marine pro reef salt.
Jeg har ikke købt stort ind af fisk eller koraller.
Men mine værdier har ikke været særlig stabile i 2014
Mvh Dan
Det er et godt forslag - og ingen grund til latterliggørelseAnden skrev:Hvor gamle er dine rør? Jeg har ik haft saltvand så lang tid men har ferskvands plante akvarier i 29år og nogle rør som grolux og ATI kan skifte farve og ligefrem skade planter og så er det kun alger der gror men om det samme kan ske med saltvand og koraller ved jeg ik noget om men tænker det kunne jo være.
Hvis det er helt ude i hampen mit forslag så undskylder jeg og er klar på at blive latterlig gjordt som det jo er normalt her på siden.
Anden skrev:Hvor gamle er dine rør? Jeg har ik haft saltvand så lang tid men har ferskvands plante akvarier i 29år og nogle rør som grolux og ATI kan skifte farve og ligefrem skade planter og så er det kun alger der gror men om det samme kan ske med saltvand og koraller ved jeg ik noget om men tænker det kunne jo være.
Hvis det er helt ude i hampen mit forslag så undskylder jeg og er klar på at blive latterlig gjordt som det jo er normalt her på siden.
beklager det nok dumme spørgsmål. Men hvor har Peder skrevet dette.? Syntes han skriver om manglende næring.? Eller er der noget jeg totalt har misforstået. ?engelquist skrev:Har du kørt med aktivt kul for at fjerne eventuelle urenheder?
Som Peder også er inde på- få alle dine pumper til at køre... nedsat cirkulation/døde zoner, har fatale følger...
Kemisk bekæmpelse af cyano, mener jeg er af det onde, da det dræber bakterier (også de gode)hvilket sætter hele systemet tilbage til start...
jeg har lavet en del målinger på det sidste. Alle er skrevet ind i dette indlæg.Benny skrev:Hvis du har 0 i PO4, er det klart at dine koraller ikke er glade, hvad er din NO3, hvis den også er 0 eller meget lav, er den helt gal, for så har de (korallerne) jo ikke noget at leve af.
Udover det, anbefaler han også at du fixer dine pumper, hvilket jeg er helt enig idan dj skrev:beklager det nok dumme spørgsmål. Men hvor har Peder skrevet dette.? Syntes han skriver om manglende næring.? Eller er der noget jeg totalt har misforstået. ?engelquist skrev:Har du kørt med aktivt kul for at fjerne eventuelle urenheder?
Som Peder også er inde på- få alle dine pumper til at køre... nedsat cirkulation/døde zoner, har fatale følger...
Kemisk bekæmpelse af cyano, mener jeg er af det onde, da det dræber bakterier (også de gode)hvilket sætter hele systemet tilbage til start...
engelquist skrev:Udover det, anbefaler han også at du fixer dine pumper, hvilket jeg er helt enig idan dj skrev:beklager det nok dumme spørgsmål. Men hvor har Peder skrevet dette.? Syntes han skriver om manglende næring.? Eller er der noget jeg totalt har misforstået. ?engelquist skrev:Har du kørt med aktivt kul for at fjerne eventuelle urenheder?
Det har jeg heller ikke skrevet- det er mig der byder lidt ind, bl.a vedr. kul:-)dan dj skrev:engelquist skrev:Udover det, anbefaler han også at du fixer dine pumper, hvilket jeg er helt enig idan dj skrev:beklager det nok dumme spørgsmål. Men hvor har Peder skrevet dette.? Syntes han skriver om manglende næring.? Eller er der noget jeg totalt har misforstået. ?engelquist skrev:Har du kørt med aktivt kul for at fjerne eventuelle urenheder?
ja det er jeg godt klar over. Det var også de bagerste pumper. Så havde ikke opdaget det. Men hvor har du læst at han anbefaler aktiv kul.?
Den opfattede jeg forkert. Beklager. Aktiv kul har jeg ikke kørt med. Meget længe.engelquist skrev:Det har jeg heller ikke skrevet- det er mig der byder lidt ind, bl.a vedr. kul:-)dan dj skrev:engelquist skrev:Udover det, anbefaler han også at du fixer dine pumper, hvilket jeg er helt enig idan dj skrev:beklager det nok dumme spørgsmål. Men hvor har Peder skrevet dette.? Syntes han skriver om manglende næring.? Eller er der noget jeg totalt har misforstået. ?engelquist skrev:Har du kørt med aktivt kul for at fjerne eventuelle urenheder?
ja det er jeg godt klar over. Det var også de bagerste pumper. Så havde ikke opdaget det. Men hvor har du læst at han anbefaler aktiv kul.?
Det var blot omkring de defekte pumper jeg henviste til Peders svar om samme...
Se mit svar som et beskedent bud på en muligt løsning dit problem- du vælger jo selv om du kan bruge det eller ej:-)
Håber da at du får rettet op på baljen igen