Hvad er det for nogen alger man kommer i sådan et refugium, og hvor kan de skaffes, og hvad gør det helt præsist i forhold til ATS/UAS

Selvfølgelig. Der er da slet ingen tvivl om at man sagtens kan konstruere refugier der er langt mere effektive end nogen given ATS. En klar fordel ved refugier kunne jo f.eks også være at de er forholdsvist ukomplicerede at lave meget store. Nu er du nok langt bedre inde i biologien end jeg er, men kan det ikke passe at GHA, der ofte er algen der vokser i ats er relativt god til at optage næring? Om den er bedre end de typiske makroalger der bruges i refugier, har jeg desværre ingen anelse om...trine... skrev:Alt afhænger vel af den pågældende alges evne til at optage næring fra vandsøjlen, samt arealet versus gennemstrømningsraten, belysningstiden og lysintensiteten.
Om den ekstra Co2 har en effekt på dine alger afhænger af om de får lys nok til at de kan omsætte det ekstra nitrogen der måtte være i udløbsvandet fra din reaktor.Meller skrev:Ja altså så længe man kan fjerner alger fra sit refugium må man da eksportere et eller andet![]()
personligt vil jeg gerne prøve at undgå så meget mekanisk filter som muligt
jeg har også mit udløb fra kalk reaktoren lige ned til mine makro alger, men kan ikke sige om det har en effekt, har ikke prøvet at undvære den
men kan man ikke lave kammer, eller kombinere alle metoderne?
sorry,dæmpet belysningMeller skrev:dim belysning?vil du forklare?
det var nu ikke noget dybere mening med det og de planter jeg holdt var en varmt vands art :)jeg kunne godt holde dem under leds men ikke specielt godtMeller skrev:hvordan definere du det? altså ved godt hvad dæmpet lys er, men der er vel forskel på hvor meget et lys skal dæmpes? går ud fra de forskellige lys skal dæmpes til et bestemt stadie hvor de udsender nogle bestemte bølger?
Det kunne der godt være en god forklaring på.ole kekkonen skrev:det var nu ikke noget dybere mening med det og de planter jeg holdt var en varmt vands art :)jeg kunne godt holde dem under leds men ikke specielt godtMeller skrev:hvordan definere du det? altså ved godt hvad dæmpet lys er, men der er vel forskel på hvor meget et lys skal dæmpes? går ud fra de forskellige lys skal dæmpes til et bestemt stadie hvor de udsender nogle bestemte bølger?
Ja. Det mener jeg også at du kan have helt ret i. Tropica sælger for eksempel nogle meget simple CO2 sæt til folk med svagtbelyste planteakvarier, der så kan gro planter helt ned omkring 0,25 watt/liter.ole kekkonen skrev:jonas@det har vist sig at planter i dim belysning vokser bedre med Co2 tilførsel,da jeg havde 600w over mit søgræs havde jeg ikke brug for en Co2 indsprøjtning