"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Hej har en pindsvinfisk
Som har fine små hvide prikker på finner og krop
Som kun bliver være
Og har et kræftig uv filter liggende tænker på og få sat de på mit system hvis de kan hjælpe den ?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Hvam »

Det kan fjerne paresitterne fra vandet ikke fra fisken.
Fisken kan dog letter komme af med dem når der ikke heletiden springer nye på.
Uv filteret skal værre på min 39w det er heller ikke ligemeget hvor hurtig vandet løber igennem.

Hvad har du af uv filter og hvilken pumpe har du tænkt dig at bruge?



Ozon kan også!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

De er så et jeg har købte de i sin tid hos Thomas dansk saltvand center. De er 60 w
Hvad ville du anbefale af flov i gennem har en tunze 800l
Og et par ander pumper men kan ikke lige husket hvor mange litter de gir
Har også ozon liggende hvis en 250
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Hej Per... Du kunne prøve at sænke din salinitet, dette bryder parasitterne sig bestemt ikke om. Hyposalinitet altså lav saltholdighed kan være et effektivt værktøj mod parasitter hvis man bruger det med omtanke. Du kan evt lave en lille karantæne balje hvori du behandler fiskene separat(dette kan gøres ned til 1,009), dog bliver du nok nødt til at behandle baljen også(hvis du også behandler baljen ville jeg personligt ikke anbefale under 1,022), da de fleste parasitters livscyklus ofte omfatter at de falder af fisken når de skal til at reproducere sig, så fjern gerne dit bundlag da cysterne fuldender deres udvikling til parasitter heri.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke noget om hvilken parasit her er tale om, men jeg har selv behandlet ICH med denne metode.
Hvis du vælger denne behandling vil jeg gerne lige have lov til at guide dig lidt mere så du slipper for eventuelle uheld.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Som Hvam skriver så kan UV tage de fritsvømmende, men hvis du kunne skyde et billede ville vi måske kunne komme sagen lidt nærmere!
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Ang pumpe til UV filter, så er lang kontakttid med UV lyset vel at foretrække.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af MoG »

Hej Per!
Jeg har kørt med en tunze 150-800l på mit Deltec 40w t5 uv-rør. Den har kørt næsten på max, 600-800l/t. Har fungeret fint.
Ham jeg købte uv'et af, kørte med en aquabee 2000l/t på fuld skrald, hvilket jeg mener er alt for meget.
Det siger vel lidt sig selv at hvis vandet bliver blæst alt for hurtigt igennem, så mindskes effektiviteten betragteligt, idet kontakttiden bliver for kort .. :wink:
Morten
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Okay tak for input ;0)
Så må min tunze 800 l være fin
Prøver lige sener og fange et billed af fisken
Den har fået de små hvide prikker af stress efter jeg har rodet i akvaret et par gange
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Tog en video i stedt
" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Mic4700 »

trine... skrev:Hej Per... Du kunne prøve at sænke din salinitet, dette bryder parasitterne sig bestemt ikke om. Hyposalinitet altså lav saltholdighed kan være et effektivt værktøj mod parasitter hvis man bruger det med omtanke. Du kan evt lave en lille karantæne balje hvori du behandler fiskene separat(dette kan gøres ned til 1,009), dog bliver du nok nødt til at behandle baljen også(hvis du også behandler baljen ville jeg personligt ikke anbefale under 1,022), da de fleste parasitters livscyklus ofte omfatter at de falder af fisken når de skal til at reproducere sig, så fjern gerne dit bundlag da cysterne fuldender deres udvikling til parasitter heri.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke noget om hvilken parasit her er tale om, men jeg har selv behandlet ICH med denne metode.
Hvis du vælger denne behandling vil jeg gerne lige have lov til at guide dig lidt mere så du slipper for eventuelle uheld.
Hvorfor sænke sin salinitet , sps, lps bliver offer herfor og det er jo decideret dumt , kør dog hellere med uv 24/7 og hold værdierne stabile. :GO
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Det er selvfølgelig alt efter hvad der er tale om samt hvor mange fisk som er berørte... hvis der kun er tale om den ene pindsvinefisk ville jeg til hver en tid enbefale at lade baljen være, og tage fisken i karantæne og behandle den der separat. Uv KAN afhjælpe en del, men hvis man først har et slemt parasitangreb så kan det være den eneste mulighed at sænke saltholdigheden, og dette KAN sagtens gøres så korallerne ikke tager skade af det,altså laangsomt.
Der findes invertebrater som KAN reagere negativt på hyposalinitet såsom rejer og lignende men det kan altså sagtens lade sig gøre hvis man tænker sig lidt om.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Så er uv filteret monteret
Syntes nu ikke de var så skarp lys der kom ud af de ene hul holde de først op a vægen hade hørt man kunne blive blin hvis man kigge ind i de men kunne sagtens kigge på røret uden og få lys peltter på øjnene som man gør nemt hvis man kigger på noget skarpt lys
Kan de godt passe at lyset ikke er så stærkt i så et uv rør på 60 w
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Mic4700 »

Jeg ville nok skifte røret til nyt hvis du ikke ved hvor gammelt det er , jeg kører med mit ca. 1år af gangen.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Ved bare ikke lige hvor man køber til de filter jeg har
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af MoG »

Hvis du piller selve røret ud , så burde der stå noget på det .. Og så er det jo bare at google det! :wink:
Morten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Hvam »

nollesurfer skrev:Så er uv filteret monteret
Syntes nu ikke de var så skarp lys der kom ud af de ene hul holde de først op a vægen hade hørt man kunne blive blin hvis man kigge ind i de men kunne sagtens kigge på røret uden og få lys peltter på øjnene som man gør nemt hvis man kigger på noget skarpt lys
Kan de godt passe at lyset ikke er så stærkt i så et uv rør på 60 w
Nu er uv lus heller ikke noget vi kan se, det er kun uv-a høje del af spektrumet fra ca370nm vi kan se med vores øjne :wink:


Jeg smider lige et link op med en tabel over flow igennem uv :sneaky2:
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440" onclick="window.open(this.href);return false;


Alternativt kan du give din fisk et ferskvands dip. Man kan prøve at starte med 1-2min man kan se paresitterne slipper og ligger i skålen. ( hvis den ikke er hvid) nye paresitterne vi dog springe tilbage på fisken så snart den kommer tilbage, hvis der ikke er brugt ozon eller uv.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Thue »

Du må dælme ikke kigge alt for meget ind i Uv lys, for så risikere du bare og vågne i nat med svejse øjne og det kan sku gøre avs. Uv er et meget blødt lys for øjnene og kigge ind i men det gør altså skade og så derfor man kan bruge det til og ændre parasitters dna.

Men hvis det er så gammelt skal du nok kigge efter et nyt rør da det nok ikke er så effektivt mere. Men hvis det kun er en ny fisk der er angrebet så giv akvariet ro og fodre den godt. Og sørg for og have dit Uv klar til en anden god gang. Uv er ikke en behandling men en forbehandling.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Ok kigget meget kort så ved jeg de.
Må lige få taget røret ud og se hvad de er for et
Har haft de ude for længe siden og snakket med Carsten
Deco han sagde de kostet 800kr hos han er der nogle steder på nettet i kender man kan få de billiger ?
Har ikke lige 800kr
Også må jeg huske og tænde for filteret inden jeg får nye fisk hvor lang tid i forvejen skal tænde de så de har fjernet de parasitter ?
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2926
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Gino »

Hej Noller

Lige præcis et pindsvin er slem til at få pletter, det er pufferns svar på paletten eller achillies;-)

Mht yil gennemstrømning så har jeg snakket med deltec, trop tronic osv og de har alle samme mening og meget lav gennemstrømning men selvfølgelig må det ikke blive for varmt men jeg kører ca 400l/t i min 39 watt og 600l/t på min 170Watt uv og det lader til at virker ok!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Thue »

Dit uv filter ligner et fra water.dk g disse typer kører som regel med amalgam uv rør som koster pænt meget, men tag et billed af røret så kan vi nok bedre hjælpe dig.

Mvh Thue
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Så de er en der ledt får pletter
Den bliver fodret godt lige for tiden får en reje morgen og aften ;0)

Ja tar lige et billed af uv røret når jeg lige har tid til og rode med de Og målet på de

De med flovet i gennem tænker jeg ledt på at der er to skarpe bøjninger og noget løfte højde så hvis jeg har en 800l pumpe på ender de måske kun med en 650l flov i gennem eller hvad ?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Hvam »

nollesurfer skrev:Så de er en der ledt får pletter
Den bliver fodret godt lige for tiden får en reje morgen og aften ;0)

Ja tar lige et billed af uv røret når jeg lige har tid til og rode med de Og målet på de

De med flovet i gennem tænker jeg ledt på at der er to skarpe bøjninger og noget løfte højde så hvis jeg har en 800l pumpe på ender de måske kun med en 650l flov i gennem eller hvad ?

Få det nu bare sat til inden der er forsent, selv om det nok er et godt drugt rør som har midstet 20% vil det stadig give en del uv-lys fra sig der er kraftig nok til at dræbe parasitter. :sneaky2:

Du kan bruge tabellen i det link jeg lage ind højer oppe i tråden som retningslinje evt træk 20% fra 60w så vil jeg sige en 300-400lt. Måske kan du reguler på din pumpe eller montere en hane.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

De er sat til ;0)
Satte de på systemet i søndags
Skruger bare ledt ned for pumpen så
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af Hvam »

nollesurfer skrev:De er sat til ;0)
Satte de på systemet i søndags
Skruger bare ledt ned for pumpen så
Sådan :GO

Jeg har dog en bekendelse :BangHead: jeg har set gph som lph så tallet er i gallon og ikke litter, jeg vil så mene du kan bruge en pumpe på 1200lt :headache:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Den 800lpt du har på er helt fint...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nielsk »

http://www.reefsanctuary.com/forums/fis ... ocess.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes du skal læse lidt på denne side før du rådgiver - også selvom du gør det af god mening :GO Der er stof til eftertanke på den side


trine... skrev:Hej Per... Du kunne prøve at sænke din salinitet, dette bryder parasitterne sig bestemt ikke om. Hyposalinitet altså lav saltholdighed kan være et effektivt værktøj mod parasitter hvis man bruger det med omtanke. Du kan evt lave en lille karantæne balje hvori du behandler fiskene separat(dette kan gøres ned til 1,009), dog bliver du nok nødt til at behandle baljen også(hvis du også behandler baljen ville jeg personligt ikke anbefale under 1,022), da de fleste parasitters livscyklus ofte omfatter at de falder af fisken når de skal til at reproducere sig, så fjern gerne dit bundlag da cysterne fuldender deres udvikling til parasitter heri.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke noget om hvilken parasit her er tale om, men jeg har selv behandlet ICH med denne metode.
Hvis du vælger denne behandling vil jeg gerne lige have lov til at guide dig lidt mere så du slipper for eventuelle uheld.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nielsk »

http://www.reefsanctuary.com/forums/fis ... e-ich.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Til nollesurfer - her får du et overblik over hvad du er oppe imod
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

Til det vil jeg sige, at jeg først fik læst det som om der var tale om flere fisk... Derfor rettede jeg så mig selv. Når det så er sagt så vil jeg sige at jeg selv på et tidspunkt har været ramt af et temmelig grimt parasitangreb og dette virkede for mig. Dermed ikke sagt at det er en kur for alle. Fik vist heller ikke forklaret mig grundigt nok. men var jo lidt derfor jeg skrev at jeg ville guide lidt mere, da det bestemt ikke er en metode som man skal springe hovedkulds ud i, uden at have læst grundigt på lektien. Har dog taget den pr tlf så no worries..
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af trine... »

nielsk skrev:http://www.reefsanctuary.com/forums/fis ... ocess.html
Jeg synes du skal læse lidt på denne side før du rådgiver - også selvom du gør det af god mening :GO Der er stof til eftertanke på den side


trine... skrev:Hej Per... Du kunne prøve at sænke din salinitet, dette bryder parasitterne sig bestemt ikke om. Hyposalinitet altså lav saltholdighed kan være et effektivt værktøj mod parasitter hvis man bruger det med omtanke. Du kan evt lave en lille karantæne balje hvori du behandler fiskene separat(dette kan gøres ned til 1,009), dog bliver du nok nødt til at behandle baljen også(hvis du også behandler baljen ville jeg personligt ikke anbefale under 1,022), da de fleste parasitters livscyklus ofte omfatter at de falder af fisken når de skal til at reproducere sig, så fjern gerne dit bundlag da cysterne fuldender deres udvikling til parasitter heri.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke noget om hvilken parasit her er tale om, men jeg har selv behandlet ICH med denne metode.
Hvis du vælger denne behandling vil jeg gerne lige have lov til at guide dig lidt mere så du slipper for eventuelle uheld.
Der står såmænd ikke noget jeg ikke allerede ved!
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Uv lys kan de fjerne små parasitter på fisk

Indlæg af nollesurfer »

Tar de stille og roligt har set de samme på min palet kiru flere gange så den får lige 3 uger med uv lys på og to gang fodring til fisken om dagen. Så må vi se hvad tiden siger ;0)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"