"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt ny forskning og muslingers farve

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af mcnats »

http://www.iflscience.com/plants-and-an ... lar-panels" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort fortalt så er de flotte farver resultatet af, at muslingen guider de mest produktive bølgelængder af lyset ned i muslingen, mens de mindst produktive sendes tilbage, for at mindske de skadelige effekter, som lyset også har.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af Carsten »

Jeg har ingen belæg for at sige det er noget vrøvl. Men det undrer mig så bare at et "kuld" muslinger, gydet i et stort kar på en farm, ender op med at have alle mulige forskellige farver.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af PoulD »

Som jeg læser artiklen står der da heller ikke, at det har noget som helst med med farven på muslingen at gøre. Der står, at algerne er stakket i søjler, hvilket ikke er den mest optimale måde at få lys på. Men "iridocytes" i overfladen virker som prismer der spreder lyset og det blå og røde lys bliver sendt ned ad (jeg ved ikke hvad indicytes hedder på dansk, de er også i nogle fiskeskæl og krybdyr etc. og giver changering i farven)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af Niclas »

Enig med Poul, synes heller ikke der står direkte at det fremhæver farver, men nu har jeg heller ikke læst den videnskabelige artikel for det.

Det er også kendt fra koraller at deres væv har lysmanipulerende egenskaber så de kan guide lys i bestemte retninger, f.eks ned til GFP eller deres alger.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af TOSTRA »

Niclas, alle koraller har vel - i en eller anden grad - flourescerende pigmenter i vævet, som optager lys og udsender det i en anden bølgelængde.
Jeg har vist endnu ikke set en koral, der udelukkende havde de "almindelige" absorberende pigmenter.
Måske rød plademonti? De lyser ikke ret meget op under blåt lys, vel?
De kan selvfølgelig også flourescere under andre bølgelængder end de blålige, men det er det mest almindelige.
Men at de kan "guide" lyset, det har jeg aldrig hørt om før.
Har du ikke nogle links? Det lyder spændende :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Som jeg læser artiklen står der da heller ikke, at det har noget som helst med med farven på muslingen at gøre. Der står, at algerne er stakket i søjler, hvilket ikke er den mest optimale måde at få lys på. Men "iridocytes" i overfladen virker som prismer der spreder lyset og det blå og røde lys bliver sendt ned ad (jeg ved ikke hvad indicytes hedder på dansk, de er også i nogle fiskeskæl og krybdyr etc. og giver changering i farven)
Sådan som Mcnats konkluderer " Kort fortalt så er de flotte farver resultatet af, at muslingen guider de mest produktive bølgelængder af lyset ned i muslingen"
Så er det mit spørgsmål går på, hvorfor der kan være så stor forskel i farven på muslinger, der har de samme forældre, og som står under de helt ens forhold. Man burde da mene at de stakkede algerne på samme måde for at opnår den optimale effekt af lyset
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af Niclas »

TOSTRA skrev:Niclas, alle koraller har vel - i en eller anden grad - flourescerende pigmenter i vævet, som optager lys og udsender det i en anden bølgelængde.
Jeg har vist endnu ikke set en koral, der udelukkende havde de "almindelige" absorberende pigmenter.
Måske rød plademonti? De lyser ikke ret meget op under blåt lys, vel?
De kan selvfølgelig også flourescere under andre bølgelængder end de blålige, men det er det mest almindelige.
Men at de kan "guide" lyset, det har jeg aldrig hørt om før.
Har du ikke nogle links? Det lyder spændende :-)
Faktisk ikke, det er korrekt at de fleste koraller har GFP i en eller anden grad, men de findes også helt uden disse. Dem uden støder vi nok bare ikke på særlig tit, da det ikke er dem der sælger i butikkerne. Da jeg var på Heron Island og skulle indsamle koraller til mit projekt stødte jeg faktisk på flere individer af f.eks. Acropora der overhovedet ikke indeholdt GFP. Desuden betegner man koraller uden GFP for "pigmentløse", koralvæv er faktisk tæt på gennemsigtigt uden algerne der giver dem den karakteristiske brune "kedelige" farve. Endvidere er alle koraller med blå pigmenter ikke fluorescerende, de reflekterer blot lyset, men det er måske flueknepperi (sorry for det!). :Peace:
Det er dog et (in my opinion) ret interessant emne, det ville være ret spændende at undersøge om koraller uden endosymbionter producerer GFP, eller dybhavskoraller f.eks., men det er så bare mine nørdede tanker!

Her er en artikel der handler lidt om det. Du kan søge mere på det selv hvis du søger på "coral" og "tissue optics" f.eks. Jeg mener min vejleder brugte betegnelsen "light sink" når der er tale om at vævet guider lyset i en bestemt retning (altså ikke bare tilfældig spredning). Det er noget man er begyndt at fokusere mere og mere på, jeg havde faktisk lidt om det i mit eget bachelor projekt :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af TOSTRA »

Nej, jeg ved godt, at der nok er nogle, men jeg har ikke selv set dem :-)
Det er super spændende, sådan noget. Det var da en interessant tanke, som helt klart er værd at undersøge!
Og tak for linket :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Som jeg læser artiklen står der da heller ikke, at det har noget som helst med med farven på muslingen at gøre. Der står, at algerne er stakket i søjler, hvilket ikke er den mest optimale måde at få lys på. Men "iridocytes" i overfladen virker som prismer der spreder lyset og det blå og røde lys bliver sendt ned ad (jeg ved ikke hvad indicytes hedder på dansk, de er også i nogle fiskeskæl og krybdyr etc. og giver changering i farven)
Sådan som Mcnats konkluderer " Kort fortalt så er de flotte farver resultatet af, at muslingen guider de mest produktive bølgelængder af lyset ned i muslingen"
Så er det mit spørgsmål går på, hvorfor der kan være så stor forskel i farven på muslinger, der har de samme forældre, og som står under de helt ens forhold. Man burde da mene at de stakkede algerne på samme måde for at opnår den optimale effekt af lyset
Min pointe var netop, at Mcnats konklusion på artiklen måske ikke - hvis man flueknepper - var præcis korrekt.
For at svare på dit spørgsmål om de forskellige farver, vil jeg tro, at disse i nogen grad (måske endda i stor grad) er genetisk bestemt.
Blandt os selv kan der jo også sagtens være 2 søskende hvor den ene er rødhåret, bleg og lysfølsom medens den anden søskende er mørkhåret og mørkere i huden (man kan da heller ikke stole på kvinder :hehe: )
Men forholdende spiller bestemt også i ind. Med en meget bred generalisering kan man vel sige, at muslinger i blå og grønne nuancer som regel findes tættere på overfladen end muslinger med gule og brune nuancer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Lidt ny forskning og muslingers farve

Indlæg af jonas _sandager »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:Som jeg læser artiklen står der da heller ikke, at det har noget som helst med med farven på muslingen at gøre. Der står, at algerne er stakket i søjler, hvilket ikke er den mest optimale måde at få lys på. Men "iridocytes" i overfladen virker som prismer der spreder lyset og det blå og røde lys bliver sendt ned ad (jeg ved ikke hvad indicytes hedder på dansk, de er også i nogle fiskeskæl og krybdyr etc. og giver changering i farven)
Sådan som Mcnats konkluderer " Kort fortalt så er de flotte farver resultatet af, at muslingen guider de mest produktive bølgelængder af lyset ned i muslingen"
Så er det mit spørgsmål går på, hvorfor der kan være så stor forskel i farven på muslinger, der har de samme forældre, og som står under de helt ens forhold. Man burde da mene at de stakkede algerne på samme måde for at opnår den optimale effekt af lyset
Min pointe var netop, at Mcnats konklusion på artiklen måske ikke - hvis man flueknepper - var præcis korrekt.
For at svare på dit spørgsmål om de forskellige farver, vil jeg tro, at disse i nogen grad (måske endda i stor grad) er genetisk bestemt.
Blandt os selv kan der jo også sagtens være 2 søskende hvor den ene er rødhåret, bleg og lysfølsom medens den anden søskende er mørkhåret og mørkere i huden (man kan da heller ikke stole på kvinder :hehe: )
Men forholdende spiller bestemt også i ind. Med en meget bred generalisering kan man vel sige, at muslinger i blå og grønne nuancer som regel findes tættere på overfladen end muslinger med gule og brune nuancer.
Haha. Der beskrev du helt præcist mig og min tvillingesøster :) (Og ja, det er mig der har trykket det blege og lysfølsomme look) Jeg kan indskyde at jeg selv er tæt på to meter høj, mens hun er ca 1.60.Så fordi man har ens ophav, er det ikke nødvendigvis lig med ens fremtræden :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"