Jeg har brug for lidt assistance.
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 2004
Jeg har brug for lidt assistance.
Hej Venner
Mit akvarie har nu kørt noget tid, hvilket vil sige 2 måneder (Købte et indkørt akvarie ca. 8-10 måneder gammelt). Jeg havde en meget lille opblomstring af alger da jeg flyttede akvariet og genbrugte ca. halvdelen af vandet. På daværende tidspunkt brugte jeg almindelig hanevand, men tilkøbte mig hurtigt osmoseanlæg for en sikkerheds skyld, hvilket jeg har brugt de sidste 3-4 uger.
Setup:
160 liters akvarie med sump på ca. 80-100 liter.
Deltec TS1250 skummer
Ratz kalkreactor
Jeg har en lille håndfuld alger i sumpen, til at tage nitrat OG en lille pose Rowaphos som sidder på afløbet af skummeren.
Tilsætter 1.5 ml VSV dagligt, samt en dråbe jod.
Kalkreactor køre uden computer og magnetventil, men justeret således at bobble tælleren siger 1 bobble pr. sek og afgangen fra reactoren siger 3 dråber pr. sek. PH og Redox computer er næste ønske!
Jeg har pt. målt følgende værdier:
Salt: 1026-1027
CA: 490-500 (Red Sea test set)
PH: 8 (Salifert)
MG: 1290 (Salifert)
NO3: 25 (Salifert)
NO2: 0 (Salifert)
PO4: 0 (Gilbers)
Af overstående følgende konklusion:
CA for høj?
PH i orden
MG skal buffes op?
NO3 for høj!
NO2 i orden
PO4 i orden -> Burde jeg køre videre med Rowaphos eller skal jeg tage dette op?
Min konklusion:
- Jeg oplever ikke den store kalkalge vækst, hvilket vel skyldes den lave MG?
- Jeg har en stor fiskebestand iht. det lille akvarie, hvilket skyldes den høje NO3. Fodre både morgen og aften grundet 7 små Chromis (Morgen flagefoder og aften en terning af enten Mysis eller Artemia).
- Min skummer laver INTET adder, hvilket vil sige at i koppen kommer der ingen snask i? Er denne evt. for overdimentioneret?
- Jeg kan se at alle koraller ser skønne ud, hvilket vil sige flere Montipora båre grenet og plader, Sachopython, Ricordea, Caluapera alle vokser med stor vækst.
Overstående er evt. lidt rodet, men jeg mangler et "skulderklap" (Du er på rette vej min dreng) eller et drag over nakken (Din tåbe) at enten jeg gør det rigtige eller er helt forkert på den?
Mit akvarie har nu kørt noget tid, hvilket vil sige 2 måneder (Købte et indkørt akvarie ca. 8-10 måneder gammelt). Jeg havde en meget lille opblomstring af alger da jeg flyttede akvariet og genbrugte ca. halvdelen af vandet. På daværende tidspunkt brugte jeg almindelig hanevand, men tilkøbte mig hurtigt osmoseanlæg for en sikkerheds skyld, hvilket jeg har brugt de sidste 3-4 uger.
Setup:
160 liters akvarie med sump på ca. 80-100 liter.
Deltec TS1250 skummer
Ratz kalkreactor
Jeg har en lille håndfuld alger i sumpen, til at tage nitrat OG en lille pose Rowaphos som sidder på afløbet af skummeren.
Tilsætter 1.5 ml VSV dagligt, samt en dråbe jod.
Kalkreactor køre uden computer og magnetventil, men justeret således at bobble tælleren siger 1 bobble pr. sek og afgangen fra reactoren siger 3 dråber pr. sek. PH og Redox computer er næste ønske!
Jeg har pt. målt følgende værdier:
Salt: 1026-1027
CA: 490-500 (Red Sea test set)
PH: 8 (Salifert)
MG: 1290 (Salifert)
NO3: 25 (Salifert)
NO2: 0 (Salifert)
PO4: 0 (Gilbers)
Af overstående følgende konklusion:
CA for høj?
PH i orden
MG skal buffes op?
NO3 for høj!
NO2 i orden
PO4 i orden -> Burde jeg køre videre med Rowaphos eller skal jeg tage dette op?
Min konklusion:
- Jeg oplever ikke den store kalkalge vækst, hvilket vel skyldes den lave MG?
- Jeg har en stor fiskebestand iht. det lille akvarie, hvilket skyldes den høje NO3. Fodre både morgen og aften grundet 7 små Chromis (Morgen flagefoder og aften en terning af enten Mysis eller Artemia).
- Min skummer laver INTET adder, hvilket vil sige at i koppen kommer der ingen snask i? Er denne evt. for overdimentioneret?
- Jeg kan se at alle koraller ser skønne ud, hvilket vil sige flere Montipora båre grenet og plader, Sachopython, Ricordea, Caluapera alle vokser med stor vækst.
Overstående er evt. lidt rodet, men jeg mangler et "skulderklap" (Du er på rette vej min dreng) eller et drag over nakken (Din tåbe) at enten jeg gør det rigtige eller er helt forkert på den?
mvh Rune Pedersen
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: Jeg har brug for lidt assistance.
Du er da på rette vej, og jeg sys da du selv lyder til a vide hvad du skal have rettet lidt op på 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Enig med Nicki udfra teksten,
Kun lige skummer, mener jeg er en justering.
Og vil du ha ÆGTE ærlig feedback, så burde du nok smide lidt billeder op i tråden
Held og lykke
Mvh
Peder
Kun lige skummer, mener jeg er en justering.
Og vil du ha ÆGTE ærlig feedback, så burde du nok smide lidt billeder op i tråden

Held og lykke
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Ja, som Peder siger skal skummeren nok lige justeres.
Men jod? Hvorfor ?
Fik du købt Ozon? Jeg døjer nemlig med at få dannet ordentlig skum hvis ozonen blæser derudaf.
Hermed et skulderklap
Men jod? Hvorfor ?
Fik du købt Ozon? Jeg døjer nemlig med at få dannet ordentlig skum hvis ozonen blæser derudaf.
Hermed et skulderklap

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Lad være med at gå og vente på kalkalger, det kan man hurtig blive træt af.
Lige pludselig så kommer de væltende
Lige pludselig så kommer de væltende

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Tak, Nikki.
Peder: Vil lade billede vente lidt, jeg har dog været flittig aftager af fragmenter rundt omkring i det jyske, hvor der næsten ikke er plads til flere nu, så nu er det bare tåmodighed.
Anders: Jeg mener skummeren er korrekt justeret, både efter manualen, samt et link på youtube. Den laver bare ingen snask
Jod, pga. farve??
Der er ikke kommet ozon på endnu, men vandet er nu også efter min overbevisning meget klart og vil mene ozon ikke vil have en stor effekt.
Hvad mener i angående Rowaphos, skal den blive siddende eller skal den op?
Peder: Vil lade billede vente lidt, jeg har dog været flittig aftager af fragmenter rundt omkring i det jyske, hvor der næsten ikke er plads til flere nu, så nu er det bare tåmodighed.
Anders: Jeg mener skummeren er korrekt justeret, både efter manualen, samt et link på youtube. Den laver bare ingen snask

Jod, pga. farve??
Der er ikke kommet ozon på endnu, men vandet er nu også efter min overbevisning meget klart og vil mene ozon ikke vil have en stor effekt.
Hvad mener i angående Rowaphos, skal den blive siddende eller skal den op?
mvh Rune Pedersen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hmm!
Du mener at skummeren er justeret korrekt, så burde den også lave noget snask.
Hvor højt står vandet i skummeren? Giver skummeren overhovedet den mængde luft som er nødvendig for at den kører optimalt? Det er stort set komplet umuligt at vurdere med det blotte øje.
For at få nitrat ned, kan du bruge Red Sea's Nopox, men det fordrer at skummeren kører optimalt.
Men ellers er vandskifte en meget let vej til at få værdierne i den rette retning. I dit tilfælde Mg op og No3 ned
Du mener at skummeren er justeret korrekt, så burde den også lave noget snask.
Hvor højt står vandet i skummeren? Giver skummeren overhovedet den mængde luft som er nødvendig for at den kører optimalt? Det er stort set komplet umuligt at vurdere med det blotte øje.
For at få nitrat ned, kan du bruge Red Sea's Nopox, men det fordrer at skummeren kører optimalt.
Men ellers er vandskifte en meget let vej til at få værdierne i den rette retning. I dit tilfælde Mg op og No3 ned
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det var bestemt heller ikke fordi jeg mener du skal have ozon, tvært imod. Det kunne måske bare være en medvirkende faktor - har selv oplevet det( det er i hvert fald det jeg giver skylden).
Jamen hvis du har en NO3 på 25 kan jeg godt forstå du ingen farve har.
Jeg ville ikke doserer jod i blinde - men det er jo din mavefornemmelse du skal følge
Som Carsten er inde på, så tjek lige skummeren igennem at slangen og/eller dysen ikke er stoppe af salt-/kalkaflejringer.
Jamen hvis du har en NO3 på 25 kan jeg godt forstå du ingen farve har.
Jeg ville ikke doserer jod i blinde - men det er jo din mavefornemmelse du skal følge

Som Carsten er inde på, så tjek lige skummeren igennem at slangen og/eller dysen ikke er stoppe af salt-/kalkaflejringer.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Tak Carsten, eneste MEN er evt. vandniveauet i sumpen er for højt i forhold til de to pile der er påsat skummeren, men vandniveau i skummeren er efter manualen og linket jeg fandt på youtube.
RS Nopox er noteret, dog vil jeg forsøge mig med vandskifte til at starte med, da hverken koraller eller fisk ser ud til have problemer.
Angående skummer, vil jeg forsøge mig at rengøre i weekenden, det er jo godt nok en skummer af ældre dato.
RS Nopox er noteret, dog vil jeg forsøge mig med vandskifte til at starte med, da hverken koraller eller fisk ser ud til have problemer.
Angående skummer, vil jeg forsøge mig at rengøre i weekenden, det er jo godt nok en skummer af ældre dato.
mvh Rune Pedersen
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Hej Rune kan du ikke sætte noget under skummeren i sumpen så den vandstand passer og se om det hjælper?Rune Hjortnæs skrev:Tak Carsten, eneste MEN er evt. vandniveauet i sumpen er for højt i forhold til de to pile der er påsat skummeren, men vandniveau i skummeren er efter manualen og linket jeg fandt på youtube.
Har godt nok ik den samme skummer som dig men ved at min ikke er glad hvis man overskrider margen for de pile i min og max
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Af tillæg kan jeg nævne, hvilket vil også skyldes den høje NO3, at jeg havde en anemone der blev hakket i stykker via Tunze pumpen. Resultatet var et næsten mælkehvist akvarie, hvor anemonen blev taget op og smidt ud. Her så jeg netop skummeren arbejde, da den på under en time rengjorde akvariet fra mælkehvidt til krystalklart vandt. Skummet i skummeren havde sågar løftet låget pga. den store intensitet. Havde ingen dødsfald eller tabt andet end den vandrende anemone.
mvh Rune Pedersen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du skal være opmærksom på at sådan et nålehjul som sidder i pumpen, kan blive "træt" og derfor skal skiftes.Rune Hjortnæs skrev:Tak Carsten, eneste MEN er evt. vandniveauet i sumpen er for højt i forhold til de to pile der er påsat skummeren, men vandniveau i skummeren er efter manualen og linket jeg fandt på youtube.
Hvad det præcist er der sker med nålehjulet ved jeg ikke, men et nyt nålehjul, både får pumpen til at støje mindre, men også give mere luft.
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Det lyder som om jeg burde skifte det nålehjul allerede da skummeren er af ældre dato og jeg ikke ved hvor gammelt det er.
Kan det overhovedet betale sig at skifte nålehjulet på en sådan ældre skummer? Jeg kunne ikke umiddelbart finde det korrekte nålehjul, men kunne finde pumpen dertil:
http://www.minizoo.dk/p/Deltec-DCS-600- ... 00#CID=268" onclick="window.open(this.href);return false;
i følge reservedels kataloget:
http://www.theaquariumsolution.com/file ... MERS_4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Pumpe udskifning?
Kan det overhovedet betale sig at skifte nålehjulet på en sådan ældre skummer? Jeg kunne ikke umiddelbart finde det korrekte nålehjul, men kunne finde pumpen dertil:
http://www.minizoo.dk/p/Deltec-DCS-600- ... 00#CID=268" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.theaquariumsolution.com/file ... MERS_4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Pumpe udskifning?
mvh Rune Pedersen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Prøv at høre Flemming fra koralfarmen. Han er forhandler af Deltec's skummere. Han kan nok skaffe det til en pris der kan matche.Rune Hjortnæs skrev:Det lyder som om jeg burde skifte det nålehjul allerede da skummeren er af ældre dato og jeg ikke ved hvor gammelt det er.
Pumpe udskifning?
Nålehjulet kan du bestille her:
http://www.aquapro2000.de/Hersteller-Er ... 8_827.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Og det er da billigere end en hel ny pumpe
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Takker, har allrede taget kontakt.
Ingen har ville kommenterer på Rowaphos spørgsmålet, nu PO4 er nul og jeg bruger osmosevand, er der nogen grund til at have det kørende i akvariet?
Ingen har ville kommenterer på Rowaphos spørgsmålet, nu PO4 er nul og jeg bruger osmosevand, er der nogen grund til at have det kørende i akvariet?
mvh Rune Pedersen
- Rune Hjortnæs
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
Fordi PO4 er en af grundene til algerne er i akvariet. Og det ønsker vi vel ikke, andet end den burde være så lav som mulig?
mvh Rune Pedersen