"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Mikki »

Carsten skrev:
Mikki skrev: Hvad nu hvis Baljen er fyldt med de fisk der er plads til og ens no3 stadigvæk ik er målbar som mit eksempelvis;)
Så vil jeg sige, anskaf dig et nyt testsæt :biggrin:
Ja det var os min tanke. Så prøvede en af mine kammeraters med sammen resultat. Måske en blåhval kan hæve den lidt.
Køre kun skummer og Ats og lidt galupera alger eller hvad de nu hedder


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis man Ikke har SAA meget lys over Baljen kan man kompensere vaekst Tab med at tilsaette zooplankton;)


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Anders månsson skrev:ang at slukke skummeren i forbindelse med at lade no3 stige så kan man jo benytte en ilt sten...
Min ats kører kun periodevis henover 24timer, men ph svinger måske også lidt i takt med lyset til ats´en slukkes
Jeg synes det er mere simpelt at smide en slage mere på doseringsmaskinen end at sætte ur på skummeren og købe luftsten/pumpe. ;-)
Og så er det nemt og hurtigt at justere hvor meget næring der kommer i.
Og jeg får tilføjet N og P i det rigtige forhold.

Har skam prøvet det andet, men Sango er bare nemmere efter min mening. Har jo doseringsmaskinen alligevel. :-)


/Kasper

Website: Reef App
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

jeg ved ikke om phén svinger når ats lyset ikke er tændt... mine cirkulations pumper sår ilt af vandoverfladen hele døgnet rundt og mine fisk ser ikke ud som om de har nogle problemer ang ilt mangel...

Men for mig giver det ringe mening at købe N på flaske når man kan give sine fisk sul på siderne istedet ved at fodre mere... Det vil jeg hellere bruge pengene på!


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af TOSTRA »

Nu er jeg røget lidt ud af tråden, så måske svarer jeg lidt hen i vejret, men ja, pHen svinger, og den kan påvirkes af ATS'en.Algerne tager jo CO2 ud af vandet, så pHen hæves.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Jeg er 100% på linie med PederP her.

Derudover har jeg en lommeteori:

Jeg tror, at langt de fleste skabninger - mennesket undtaget - har en forunderlig evne til at tilpasse deres forplantning ret præcist afstemt til den mængde mad og plads de har til rådighed. Og for os mennesker, og andre der ikke selv kan styre det, vil naturen før eller siden hjælpe med at justere antallet - på den hårde måde.

I akvariet er det så bare os, i langt højere grad os end fiskene selv, som bestemmer hvor mange de skal være. Men udover fiskene er der jo formodentlig i tusindevis, måske snarere millionvis, af andre ønskværdige næringsaftagere i et velinddkørt akvarie (måske også et par unønskede :-))

Jeg tror bestemt også at man kan, måske endda bør, skrue laaaangsomt op for antallet af fisk i takt med at antallet af andre næringsaftagere i baljen forøges og de vokser. Men som KasperT siger, er det jo ikke så nemt justere den modsatte vej den dag der pludselig er brug for det. Risikoen ved konstant at blive ved med at tilføre flere fisk er måske også, at en skønne dag er man lige præcis røget en kvart fisk over den grænse hvor naturen hjælper en med at justere - på den hårde måde.

I stedet for at risikere, at tilsætte en kvart fisk for meget kan man jo så vælge at finjustere næringen til de tusindevis af andre organismer v.h.a. Sangokai, eller andre former for næring der er afstemt til formålet.

At slukke for skummeren, eller på anden måde gøre den mindre effektiv, tror jeg ikke er vejen frem (med mindre man overskummer vildt). Det svarer i mine øjne lidt til at vi hentede foder til os selv ude i den store Bing & Grøndahl.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

systemer har det med at tilpasse sig,hvis man hegnet elg ind vil skoven se ret annerledes ud efter et stykke tid.
det hanler om at belaste systemet normalt:)
i min optik er koraller øverst på foder pyramiden med fisk


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

KasperT skrev:
Anders månsson skrev:ang at slukke skummeren i forbindelse med at lade no3 stige så kan man jo benytte en ilt sten...
Min ats kører kun periodevis henover 24timer, men ph svinger måske også lidt i takt med lyset til ats´en slukkes
Jeg synes det er mere simpelt at smide en slage mere på doseringsmaskinen end at sætte ur på skummeren og købe luftsten/pumpe. ;-)
Og så er det nemt og hurtigt at justere hvor meget næring der kommer i.
Og jeg får tilføjet N og P i det rigtige forhold.

Har skam prøvet det andet, men Sango er bare nemmere efter min mening. Har jo doseringsmaskinen alligevel. :-)
Tror snart at vi kan starte en N-P-K gødningstråd og kalde os for koralgartnere :-)
Osmoseanlægget bliver vel sagtens snart overflødigt,haha! :naughty:


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

trine... skrev:
KasperT skrev:
Anders månsson skrev:ang at slukke skummeren i forbindelse med at lade no3 stige så kan man jo benytte en ilt sten...
Min ats kører kun periodevis henover 24timer, men ph svinger måske også lidt i takt med lyset til ats´en slukkes
Jeg synes det er mere simpelt at smide en slage mere på doseringsmaskinen end at sætte ur på skummeren og købe luftsten/pumpe. ;-)
Og så er det nemt og hurtigt at justere hvor meget næring der kommer i.
Og jeg får tilføjet N og P i det rigtige forhold.

Har skam prøvet det andet, men Sango er bare nemmere efter min mening. Har jo doseringsmaskinen alligevel. :-)
Tror snart at vi kan starte en N-P-K gødningstråd og kalde os for koralgartnere :-)
Osmoseanlægget bliver vel sagtens snart overflødigt,haha! :naughty:
Vil du ikke komme med nogle argumenter/observationer/erfaringer istedet for at afspore debatten med det der?
Det er for nemt bare at sige K.I.S.S og :naughty:, når vores akvarier og mål med hobbien er så forskellige.

Tror faktisk det er ret relevant i denne sammenhæng, hvilke briller folk ser med. Om det er med henblik på en balje proppet med SPS eller om det er et akvarie som skal kunne passe sig selv langt hen af vejen.
Mit mål er jo klart det første.


/Kasper

Website: Reef App
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Thue »

Det er jo egentligt et meget spændende emne, personligt har jeg aldrig oplevet at mangle n eller p. Så derfor kan det jo også være svært og svare på om man en dag ville begynde og dossere altså hvis man virkelig var helt i bund. Men efter som jeg aldrig har oplevet lav n og p, tvært imod. Så har min tanke også tit været hvorfor dog folk ikke bare begyndte og fodre deres fisk i stedet for og købe forskellige flasker og tilsætte. Jeg er selv en person der holder rigtig meget af mad, så derfor sørger jeg også for mine fisk får meget af spise, de skal jo ikke sulte. Så jeg forstår heller ikke hvorfor folk dog ikke bare fodre deres fisk i stedet for og så holder værdierne oppe på den måde.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Du kan komme forbi og se mine fisk en dag :-)

Min gylte Halichoeres chrysus har nærmest pølseform og min kejser Genicanthus bellus har mere form som en klovnfisk efterhånden.

Har ud over de to ovenstående 4 kirurger på 10 cm, 6 store anthias, 2 kardinaler på næsten 10 cm, en stor fed hugo, et par klovne, 2 grammaer.
Så jeg synes egentlig der er mange fisk i, de skal jo også lige kunne enes om pladsen.

Jeg synes ikke det giver mening at fodre mere, når fiskene er så tykke.
Jeg ser hos mig at ekstra fodring hovedsageligt giver mere PO4 og meget lidt ekstra NO3.
Og det er jo ikke lige det jeg er ude efter. Lyder som om Carsten oplever noget lign.

Jeg ville da gerne at det kunne køre uden tilsætning, men jeg mener altså ikke at skummer slukning og overfodring er den bedste løsning for mig.

Jer der er kritiske, har nogen af jer faktisk stået i en situation som min og løst det ved at slukke skummeren eller overfodre?
Jeg har jo prøvet det i foråret, men det virkede som nævnt tidligere overhovedet ikke og resulterede i 3 måneder med manuelt høstning af trådalger.


/Kasper

Website: Reef App
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Thue »

Hehe det lyder jo som om at dine fisk får det og lidt til, de skal have brug for. Det er derfor jeg syntes sådanne tråde her er spændende, og se hvor vidt forskelligt akvarier kører rundt omkring.

Nok fodre jeg mig ud af problemet for tiden, men følger nu lige så meget med hos jer, der dossere. Det kunne jo være en dag man var nødsat til det, og hvor for meget fodring giver dårlige oplevelser.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af AndersBoerglum »

KasperT skrev:Du kan komme forbi og se mine fisk en dag :-)

Min gylte Halichoeres chrysus har nærmest pølseform og min kejser Genicanthus bellus har mere form som en klovnfisk efterhånden.

Har ud over de to ovenstående 4 kirurger på 10 cm, 6 store anthias, 2 kardinaler på næsten 10 cm, en stor fed hugo, et par klovne, 2 grammaer.
Så jeg synes egentlig der er mange fisk i, de skal jo også lige kunne enes om pladsen.

Jeg synes ikke det giver mening at fodre mere, når fiskene er så tykke.
Jeg ser hos mig at ekstra fodring hovedsageligt giver mere PO4 og meget lidt ekstra NO3.
Og det er jo ikke lige det jeg er ude efter. Lyder som om Carsten oplever noget lign.

Jeg ville da gerne at det kunne køre uden tilsætning, men jeg mener altså ikke at skummer slukning og overfodring er den bedste løsning for mig.

Jer der er kritiske, har nogen af jer faktisk stået i en situation som min og løst det ved at slukke skummeren eller overfodre?
Jeg har jo prøvet det i foråret, men det virkede som nævnt tidligere overhovedet ikke og resulterede i 3 måneder med manuelt høstning af trådalger.
Hvordan kunne du se at der manglede no3?


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

AndersBoerglum skrev:
KasperT skrev:Du kan komme forbi og se mine fisk en dag :-)

Min gylte Halichoeres chrysus har nærmest pølseform og min kejser Genicanthus bellus har mere form som en klovnfisk efterhånden.

Har ud over de to ovenstående 4 kirurger på 10 cm, 6 store anthias, 2 kardinaler på næsten 10 cm, en stor fed hugo, et par klovne, 2 grammaer.
Så jeg synes egentlig der er mange fisk i, de skal jo også lige kunne enes om pladsen.

Jeg synes ikke det giver mening at fodre mere, når fiskene er så tykke.
Jeg ser hos mig at ekstra fodring hovedsageligt giver mere PO4 og meget lidt ekstra NO3.
Og det er jo ikke lige det jeg er ude efter. Lyder som om Carsten oplever noget lign.

Jeg ville da gerne at det kunne køre uden tilsætning, men jeg mener altså ikke at skummer slukning og overfodring er den bedste løsning for mig.

Jer der er kritiske, har nogen af jer faktisk stået i en situation som min og løst det ved at slukke skummeren eller overfodre?
Jeg har jo prøvet det i foråret, men det virkede som nævnt tidligere overhovedet ikke og resulterede i 3 måneder med manuelt høstning af trådalger.
Hvordan kunne du se at der manglede no3?
Tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet? Vil du uddybe lidt hvor du vil hen? :wink:
Jeg målte den til 0.0ppm og fik en algeplage som typisk skyldes for meget fosfat i forhold til NO3.
Hos mig giver det problemer hvis NO3 går i nul mens PO4 ligger mellem 0.03 og 0.08ppm.
Og det er præcis det der sker hvis jeg slukker skummer eller fodre mere.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af AndersBoerglum »

Tænker bare på om du fyldte sango i pga af dit testsæt viste 0 i nitrat, eller om du kunne se på akvariet at der var noget galt. Men nu skriver du at du fik alger, og det var det jeg ville høre


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af hellfish »

Jeg har lige kært uden skummer i en uge grundet jeg skulle tage mig sammen og bukke en opsats i noget plexiglas.. Det resulterede i at 90% af det cyano jeg havde (ikke helt vildt meget) er forsvundet, det slap simpelthen og forsvandt...


Skulle nok have målt mine værdier før og efter :D


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

AndersBoerglum skrev:Tænker bare på om du fyldte sango i pga af dit testsæt viste 0 i nitrat, eller om du kunne se på akvariet at der var noget galt. Men nu skriver du at du fik alger, og det var det jeg ville høre
Ok på den måde, jeg tilsætter aldrig noget bare for at få en måling til at passe. Så der er vi nok enige :beer:
Undtagelsen er dog KH, Ca og Mg, der kan jeg lige så godt gøre det inden korallerne bliver triste :-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

KasperT skrev:
trine... skrev:
KasperT skrev:
Anders månsson skrev:ang at slukke skummeren i forbindelse med at lade no3 stige så kan man jo benytte en ilt sten...
Min ats kører kun periodevis henover 24timer, men ph svinger måske også lidt i takt med lyset til ats´en slukkes
Jeg synes det er mere simpelt at smide en slage mere på doseringsmaskinen end at sætte ur på skummeren og købe luftsten/pumpe. ;-)
Og så er det nemt og hurtigt at justere hvor meget næring der kommer i.
Og jeg får tilføjet N og P i det rigtige forhold.

Har skam prøvet det andet, men Sango er bare nemmere efter min mening. Har jo doseringsmaskinen alligevel. :-)
Tror snart at vi kan starte en N-P-K gødningstråd og kalde os for koralgartnere :-)
Osmoseanlægget bliver vel sagtens snart overflødigt,haha! :naughty:
Vil du ikke komme med nogle argumenter/observationer/erfaringer istedet for at afspore debatten med det der?
Det er for nemt bare at sige K.I.S.S og :naughty:, når vores akvarier og mål med hobbien er så forskellige.

Tror faktisk det er ret relevant i denne sammenhæng, hvilke briller folk ser med. Om det er med henblik på en balje proppet med SPS eller om det er et akvarie som skal kunne passe sig selv langt hen af vejen.
Mit mål er jo klart det første.
syns såmænd blot at det er lidt paradoksalt men også interessant at vi nu er et sted i vores hobby med så meget bedre filtreringsmuligheder at vi nu skal til at tilføre de selvsamme næringsstoffer som vi ellers ønsker at eksportere fra vores respektve systemer. Og ja selvfølgelig er der forskel på hvilken tilgang folk har til hobbyen, men mine briller fejler bestemt ikke noget på det punkt... og for lige at uddybe min KISS kommentar så mener jeg blot at den tilgang der har bragt mig mest succes er den simple, hvor fremgangsmåden som Anders Månsson også beskriver mest forlader sig på kontinuerlig analyse af systemet, dvs i dit tilfælde ville jeg i første omgang se på hvordan du får reduceret din næring så meget dvs kører du med pellets, nitratfilter eller lignende metoder for at holde dine næringsværdier så lave... derefter ville jeg så begynde at se på fosfatniveauet i sig selv og hvad der potentielt kunne være årsag hertil. Host :beer:


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

jeg har haft store problemer med ubalance på n og p. Alverdens underlige alger, dino, og andet skidt. Hele akvariet vil typisk blive opslugt i alger på et par mdr, selv om po4 var 0.0 og no3 var 0.2. Det var en plage, at få rettet op på. Koraller døde, og pga en deffekt hannatester blev jeg ved med at tro der var po4 i systemet, når problemet faktisk var, at der ikke var noget. Til sidst blev jeg klar over at problemet var det modsatte, og først med dosering af næring fra sango kai, og siden hen, med lidt manuelt tilførsel af ren po4, lykkes det mig at vende systemet. Alle alger forsvandt, koraller fik farve og begyndte at vokse igen, kalk forbrug explodere, det sammen med nogle vandskift for at få nogle basale værdier på plads har bragt mit akvarie i balance.

jeg er stadig nød til manuelt at tilføre lidt po4 ind imellem, ellers rammer den 0, og ind imelleme r jeg nød til at buffe no3 også.. Og det er også selv om systemet bliver overfodret.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

hvordan buffer du din No3 så?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

enten sango kai eller via DSR tilsættninger som også er det jeg bruger til po4.

http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1162" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1160" onclick="window.open(this.href);return false;

Det nyttede ved mig ikke blot at sætte fodringen op, det gav bare alle mulige andre problemer, desuden er dette lettere at styre. 0.1 ml hæver 100l med 0.02 ppm i po4, så sådan en 500l holder længe :) Desuden er dette lettere at styre, end bare at fodre igennem og håbe man ikke får problemer. Da det jo tage rnoget tid før virkningen kommer, og får man pludselig for meget, og stopper med at fodre, tager det også noget tid før værdierne begynder at falde. hvis jeg tilsætter 0.3 ml af po4 væsken i mit system, ved jeg at jeg hæver po4 med 0.02 i mine 300l vand, og den der fra vil begynde at falde igen lige så stille.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

trine... skrev:
KasperT skrev:
trine... skrev:
KasperT skrev:
Anders månsson skrev:ang at slukke skummeren i forbindelse med at lade no3 stige så kan man jo benytte en ilt sten...
Min ats kører kun periodevis henover 24timer, men ph svinger måske også lidt i takt med lyset til ats´en slukkes
Jeg synes det er mere simpelt at smide en slage mere på doseringsmaskinen end at sætte ur på skummeren og købe luftsten/pumpe. ;-)
Og så er det nemt og hurtigt at justere hvor meget næring der kommer i.
Og jeg får tilføjet N og P i det rigtige forhold.

Har skam prøvet det andet, men Sango er bare nemmere efter min mening. Har jo doseringsmaskinen alligevel. :-)
Tror snart at vi kan starte en N-P-K gødningstråd og kalde os for koralgartnere :-)
Osmoseanlægget bliver vel sagtens snart overflødigt,haha! :naughty:
Vil du ikke komme med nogle argumenter/observationer/erfaringer istedet for at afspore debatten med det der?
Det er for nemt bare at sige K.I.S.S og :naughty:, når vores akvarier og mål med hobbien er så forskellige.

Tror faktisk det er ret relevant i denne sammenhæng, hvilke briller folk ser med. Om det er med henblik på en balje proppet med SPS eller om det er et akvarie som skal kunne passe sig selv langt hen af vejen.
Mit mål er jo klart det første.
syns såmænd blot at det er lidt paradoksalt men også interessant at vi nu er et sted i vores hobby med så meget bedre filtreringsmuligheder at vi nu skal til at tilføre de selvsamme næringsstoffer som vi ellers ønsker at eksportere fra vores respektve systemer. Og ja selvfølgelig er der forskel på hvilken tilgang folk har til hobbyen, men mine briller fejler bestemt ikke noget på det punkt... og for lige at uddybe min KISS kommentar så mener jeg blot at den tilgang der har bragt mig mest succes er den simple, hvor fremgangsmåden som Anders Månsson også beskriver mest forlader sig på kontinuerlig analyse af systemet, dvs i dit tilfælde ville jeg i første omgang se på hvordan du får reduceret din næring så meget dvs kører du med pellets, nitratfilter eller lignende metoder for at holde dine næringsværdier så lave... derefter ville jeg så begynde at se på fosfatniveauet i sig selv og hvad der potentielt kunne være årsag hertil. Host :beer:
"Problemet" er jo netop, at når jeg prøver at lade det køre uden at tilføje andet end balling og uden nogen form for filter (Andet end skummeren), så ligger på NO3 0-0.25ppm og PO4 mellem 0.02 og 0.08ppm.
Har på intet tidspunkt brugt svovl, pellets, vsv eller lign. Brugte i en periode RowaPhos for at få PO4 ned igen, men det er pillet af igen.
Dette har enten medført trådalger + cyano ved lav NO3 og let forhøjet PO4 eller dinoflaggelater hvis der er meget lidt af både NO3 og PO4.

Fodre jeg ekstra eller slukker skummeren noget af dagen, så stiger PO4 meget hurtigere end NO3, og så er der for alvor trådalger og cyano.

Så ud fra din K.I.S.S tilgang, hvad ville du så gøre?

Jeg er kommet frem til at det nemmest er at tilføje Sango, det bliver næsten ikke nemmere end at smide en slange på doseringsmaskinen :-)
Og så har jeg ikke rigtig andre gode ideer til en mulig løsning.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

evt prøve at tilføre det rent som Starf som en last resort hvis du ikke kan finde årsagen... men hey hvis det virker for dig med Sango skal jeg da ikke dømme, jeg udtrykte blot min mening, jeg har jo ikke dit system og er derfor ikke ligeså meget expert på det som du selv er...
Jeg mener en hver kender jo sit eget anlæg bedst.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Om det er rent NO3 eller Sango, det kan vist komme ud på et.
Min pointe er egentlig at jeg synes den bedste løsning er at tilføje NO3 på en eller anden måde via dosering.

Årsagen ligger måske i at fodret til fiskene tilføjer mere PO4 end NO3 eller at systemet omsætter NO3 meget bedre end PO4.
Måske pga. lyset som det er nævnt tidligere, jeg har rimelig meget lys på og det bliver spredt ud på en meget stor overflade af sten i forhold til mange akvarier jeg har set.
Måske de organismer der lever på overfladen og som godt kan lide lys optaget markant mere NO3 end PO4.
Det kunne også være noget helt andet, måske nogle af mine store kolonier af koraller optager rigtig meget NO3.

Årsagen kan altså meget vel ligger begravet et sted, hvor selv en marine biolog vil have svært ved at løse gåden.
Ville da super gerne vide hvorfor, lige som så mange andre, men det ligger uden for hvad jeg har mulighed for at undersøge.

Og så kan jeg ikke se andre gode løsninger end Sango eller lign.
Det er jo ikke noget jeg vil anbefale til alle, det skal bruges i akvarier hvor man oplever mangel på NO3 eller lign. problemstillinger.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Mikki »

Nu kommer der lige en helt ud af det blå, uden nogen form for tanke gennemgang.
Jeg har i mit køleskab den der zeofood 7 mener jeg den hedder og er vist aminosyre. kan den bruges som hæve effekt til min no3 der ligger på nul?
eller er det helt ved siden af kokassen :W


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Mikki skrev:Nu kommer der lige en helt ud af det blå, uden nogen form for tanke gennemgang.
Jeg har i mit køleskab den der zeofood 7 mener jeg den hedder og er vist aminosyre. kan den bruges som hæve effekt til min no3 der ligger på nul?
eller er det helt ved siden af kokassen :W
Nope, det er vsv på blå flasker, og fjerner blot din nitrat.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Kasper og StarF: Lige af nysgerrighed, hvordan er jeres skummere dimensioneret i forhold til størrelsen på jeres akvarier? det jeg fisker efter er om man rent faktisk i teorien kan overdimensionere sin skummer for meget ift at den så trækker FOR meget næring/No3 ud af vandet, i forhold til hvilke værdier man rent faktisk ønsker at ligge på. Her tænker jeg bare at ihvertfald i Kaspers tilfælde er skummeren og osmoseanlæg efter hvad jeg kan forstå, de eneste næringsreducerende faktorer, self ud over de denitrificerende bakterier i systemet. Så det er lidt de eneste rent "mekaniske" steder man kan lede efter årsagen, til for lidt næring i vandet. Med Zeovit er det jo lidt den samme problemstilling hvis man får taget for meget næring ud af vandet, dog var løsningen for mig blot at holde lidt igen med doseringen. Men det er jo igen individuelt, hvad der virker hos mig behøver ikke nødvendigvis at virke hos andre, da floraerne i de forskellige akvarier varierer alt efter fodringsmønster, bioload osv.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Lad mig tillade at komme med mit input, jeg svarer ikke for Kasper eller StarF(Mads)

I det sidste år har jeg personligt fjernet forummets største skummer, og indkøbt en medium size Skimz.
Derudover har jeg proppet baljen med fisk.
Jeg har fjernet Po4 adsorber.

Alt dette har jeg gjort for at tilpasse mit system - og det er stadig for rent uden tilsætning.
Min balje er "pænt" besat med koraller - og det er deres trivsel, skønhed og vækst der motiverer mig i denne hobby :-)

mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev:Lad mig tillade at komme med mit input, jeg svarer ikke for Kasper eller StarF(Mads)

I det sidste år har jeg personligt fjernet forummets største skummer, og indkøbt en medium size Skimz.
Derudover har jeg proppet baljen med fisk.
Jeg har fjernet Po4 adsorber.

Alt dette har jeg gjort for at tilpasse mit system - og det er stadig for rent uden tilsætning.
Min balje er "pænt" besat med koraller - og det er deres trivsel, skønhed og vækst der motiverer mig i denne hobby :-)

mvh
Peder
du burde proppe en rigtig dsb i baljen,og fodre med hjuldyr :)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Hvis det er en generel tendens, så må svaret jo næsten findes i de denitrificerende bakterier og hvis det gør det så kan jeg ikke se anden udvej end at fodre dem.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"