hjælp til forståelse af sump opbygning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jarlen85
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014

hjælp til forståelse af sump opbygning

Indlæg af Jarlen85 »

Jeg har et 350l akvarium som køre uden sump, men med skummer på siden der hiver vand ind fra en overløbskasse(uden huller i akvariet).
Men jeg har gået og tænkt lidt over at måske lave en sump og har læst flere artikler, men er ikke rigtig blevet klogere på hvorfor man opdeler sumpen i rum istedet for eksempel bare et stort rum.
kan godt se at det er det man gør men hvorfor? Hvad er funktionen ved det?

Har opdelingen en filtrerende effekt?

Er det fordi det er nemmere at kunne have et rum til hver teknik del?

Har det noget med vandstand at gøre? I forhold til det ikke løber over?

Eller hvad ?

Jeg skal til at starte med blot have skummer varmelegme og returpumpe. Men tænkte det lød meget smart med et rum hvor der kunne vokse "mad" ;-)
Og hvis jeg måske engang for brug for et sted af stille fragt indtil de skal den store balje.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: hjælp til forståelse af sump opbygning

Indlæg af Hareskov »

Hej

En af de grunde til at vi deler sumpen er bobler. Din skummer vil udvikle små fine luftbobler, som vil komme op i DT hvis ikke du lægger en bobble fælde mellem skummer og retur.
Dette deler jo så sumpen i 2, og hvorfor så ikke et sidste rum til div.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

tror det vil være nemmest at komme ud og se en sump i praktisk, det fik jeg selv meget mere ud af :-)
min egen er selv delt i 3 kamre, et i hvert side, som begge har overløb der løber ned i midten hvor returpumpen står, så er det ene rum brugt til alger og frags, mens det andet er tilpasset højden på min skummer :-)
dog kunne nogle bobbelfælder være at foretrække, da de kan forstyre den censor der styre det automatiske vandpåfyldning :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarlen85
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af Jarlen85 »

Okay. Godt være det er et dumt spørgsmål men hvorfor er bobler i akvariet uønsket? Er det ikke dem der er med til at skabe ilt?

Boel fælde er det de glas er til hvor vandet løber over/under/over?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Jarlen85 skrev:Okay. Godt være det er et dumt spørgsmål men hvorfor er bobler i akvariet uønsket? Er det ikke dem der er med til at skabe ilt?

Boel fælde er det de glas er til hvor vandet løber over/under/over?
Hej Igen

Bobler i din DT vil få dine koraller til at mistrives, de bryder sig bestemt ikke om det. Kan se hvis jeg en dag har glemt at efterfylde med vand i sump, og min retur så begynder at suge luft, så får jeg de fine bobler i vandet, og koraller er bestemt misfornøjet
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarlen85
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af Jarlen85 »

Okay. Det giver mening :-)
Lige nu laver vores skummer bobler i vandet da vi har åbnet for luft til pumpen.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Jeres skummer skal have luft for at fungere, en af dens hovedopgaver er jo at trække proteiner ud af vandet, via de bobler den laver. En anden ting som er ligeså vigtig, er at den ilter dit vand. Har ikke den store erfaring med skummere i akvariet, da jeg har sump på mit, men måske andre kan byde ind med ideer her. :y
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Min sump var faktisk bare et enkelt stort rum, og det fungerede fint. Jeg havde så heller ikke problemer med at min skummer slap bobler ud (en ATB). Min nuværende skummer, en SKIMZ, har heller ikke det problem, så det er altså muligt at undgå bobler, uden en boblefælde.

Fordelen ved et enkelt stort rum, er at det er meget fleksibelt i forhold til flere mindre, og hvis man får brug for en eller anden form for afgrænsning, er det ret let at lave.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

KimJ skrev:Min sump var faktisk bare et enkelt stort rum, og det fungerede fint. Jeg havde så heller ikke problemer med at min skummer slap bobler ud (en ATB). Min nuværende skummer, en SKIMZ, har heller ikke det problem, så det er altså muligt at undgå bobler, uden en boblefælde.

Fordelen ved et enkelt stort rum, er at det er meget fleksibelt i forhold til flere mindre, og hvis man får brug for en eller anden form for afgrænsning, er det ret let at lave.
Læser lige lidt med her..
KimJ hvad havde du i dit akvarie af levende?

Og havde du sand osv i din sump, måske du har et billede.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Der er en fordel mere. Diverse skidt lægger sig steder uden vandbevægelse og kan nemt suges op ved vandskifte. Jeg så engang JJ's temmelig store sump og han havde udover boblefælder m.m. en slags labyrint med masser af døde zoner og det var supernemt at rengøre fordi al skidt landede der...... Til jer som ikke kender JJ, så er (var) hans DT fantastisk og sumpen var et resultat af lang tids erfaring.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis en skummer kræver en bestemt vandstandshøjde, så kan man benytte 2 eller flere rum og derved holde en konstant vandstandshøjde da det altid er det sidste rum med returpumpen at vandstanden falder i takt med fordampningen og ikke det første med skummeren i...
Ved at bruge en osmolator er det ikke det store problem at holde en konstant vandstandshøjde, med efter pumpestop vil den høje vandstand kunne resulterer i at skummeren løber over og derved hælder forurening ud i akvariet, hvilket ikke sker hvis sumpen er lavet til at kunne tage vandet fra DT ved pumpestop uden at påvirke første rum...
En akv. computer med levelsensor i skummerkoppen kan løse dette, men er en dyr løsning...

Så der er flere fordele ved en korrekt opdeling af rum og deres vandstandshøjde...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg er helt i tråd med KimJ, hold det så simpelt som overhovedet muligt.
Den med bobler i sumpen, kan jeg ikke rigtigt genkende, og udløb fra min skummer er lige ved siden af indsugningen til returpumpen.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Leonhardt;
Her er en detaljeret gennemgang af de pågældende akvarium, fra starten til det p.g.a. flytning, blev nedlagt.

http://kim-jakobsen.dk/Marine/350L/Aqua ... opment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Kan heller ikke se at en bobbelfælde er nødvendig, og har ike brugt før i min nye sump. Det er dog ikke pga af bobler, men en bobbelfælde er genial til at lægge filtervat i, til at opfange partikler fra vandet.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"